Nieuwe Centraal Stations

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » ma 28 mei 2007, 14:45

René schreef:...het centrale punt van een stad...

Sorry hoor... :hahaHAHA:

Amsterdam: Dam
Utrecht: Vredenburg
Rotterdam: Coolsingel/Beursplein
Den Haag: Spuistraat
Den Bosch: Markt
Eindhoven: Markt
etc.

Ik moet de eerste stad nog meemaken waar het station het centrale punt van de stad is.
En hoe lang is het vanaf de stations lopen naar die punten?

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » ma 28 mei 2007, 16:02

Ik heb alleen gezegd dat het centrale deel van de stad belicht extra belicht moet worden, een centraal station is een belangrijk onderdeel daarvan. Verder gaf ik aan dat een CS een (steeds sterkere) entree vormt naar dit centrale deel.

Beter lezen! :knipoog:

Verder waardeer ik het als er ook inhoudelijk op wordt ingegaan. Lijkt me niet teveel gevraagd, aangezien je ook de moeite deed om op zo iets vaags in te gaan. Alvast bedankt!

Het gaat hier verder niet om gelijk hebben, maar iets in een breder perspectief plaatsen lijkt me wel gezond.

[ach, waarom ga ik hier eigenlijk nog op in :roll: ]
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Alain
expressweg

Bericht door Alain » ma 28 mei 2007, 16:33

Ja, dat snap ik nou ook niet. Je kent René inmiddels toch wel? :P

Inhoudelijk raakt René's opmerking natuurlijk kant noch wal; niet alleen om het punt dat Vinny al benoemde (het doorelkaar halen van binnenstad en middelpunt), maar ook omdat de meeste grotere CS'en qua drukte en activiteiten inderdaad een centrale plek innemen in een stad (en dat hoeft dus niet per se een geografisch middelpunt te zijn). In Eindhoven vormt het station niet alleen het eindpunt van alle buslijnen en daarmee de poort tot de binnenstad, maar ligt het ook middenin een kantorengebied, bevindt het Piazza zich op een steenworp afstand - idem dito voor de TUe.
Het Amsterdamse CS vormt ook het middelpunt binnen het OV-net, als eindpunt voor vrijwel alle trein-, bus-, tram-, pont- en metrolijnen die het station aandoen. De honderdduizenden mensen die hier dagelijks in- en uitstappen maken het tot een stedelijk middelpunt, zelfs al ligt het station geografisch gezien aan de rand van de oude binnenstad.

Dan denk ook ik: zoiets mag best wel wat uitstraling hebben. Zo werd er 100, 150 jaar geleden al over gedacht; in de na-oorlogse jaren deed de inspiratieloosheid haar intrede wat tochtige en naargeestige gevallen als het Haagse CS, het station van Eindhoven en als übervoorbeeld het afschuwelijke Utrechtse CS-annex-Catharijne opleverde...je moet toch wel een flinke klap van de molen hebben gehad als je dat mooi vindt, laat staan je er prettig bij te voelen :knetter:
Laatst gewijzigd door Alain op ma 28 mei 2007, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » ma 28 mei 2007, 16:40

Bij deze, ja... :mrgreen:
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » di 29 mei 2007, 10:56

Alain schreef:het station van Eindhoven
Dat vind ik anders nog wel meevallen. Het is misschien geen supermooi station, maar in elk geval niet zo'n tochthol als Tilburg met dat aparte dak.

Maar kreeg Eindhoven ook geen verbouwing dan?

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » di 29 mei 2007, 12:30

ViaHaaren schreef:
Alain schreef:het station van Eindhoven
Dat vind ik anders nog wel meevallen. Het is misschien geen supermooi station, maar in elk geval niet zo'n tochthol als Tilburg met dat aparte dak.

Maar kreeg Eindhoven ook geen verbouwing dan?
Het station van Eindhoven is volgens mij een monument en zal daardoor niet veranderd worden. Verder is de capaciteit van dit station niet te laag.

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » di 29 mei 2007, 13:14

Wouter N14 schreef:^^ maar over het al dan niet verdiept aanleggen van de sporen 11 en 12 is volgens mij nog altijd geen definitieve beslissing genomen...
Het zegt natuurlijk niks over de status, maar het wordt hier toch wel redeljk prominent genoemd:

http://www.denhaagnieuwcentraal.nl/cms/index.php?id=61

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » di 29 mei 2007, 16:59

Tja opmerkelijk. Ik heb zoiets van laat het systeem eerst maar eens echt goed functioneren. Het vele geld dat nodig is voor het ondergrondse aanleggen kan wat mij betreft beter gestopt worden in een ondergrondse ring voor Den Haag. Ik hoop niet dat ik associaties oproep ten opzichte van een ander forumlid ;) maar dit is wel hoe ik er over denk.

Het feit dat die sporen nu geheel op Randstadrailspoor (Scrabble!) zijn aagesloten maakt het niet goedkoper ze weer op het NS-sppoorwegennet aan te sluiten.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 29 mei 2007, 17:31

René schreef:...het centrale punt van een stad...

Amsterdam: Dam
Utrecht: Vredenburg
Rotterdam: Coolsingel/Beursplein
Den Haag: Spuistraat
Den Bosch: Markt
Eindhoven: Markt
etc.

Ik moet de eerste stad nog meemaken waar het station het centrale punt van de stad is.
Almere?

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 29 mei 2007, 17:40

Nee, ook Almere niet. Maar dat is dan ook geen 'echte' stad.

Mij ging het er overigens om dat een station als 'middelpunt' wordt gezien of als 'poort'/'entree' van een stad. Die entreefunctie geldt wellicht in enige mate voor een binnenstad, maar voor het gros van het verkeer naar een punt ergens in die stad is dit natuurlijk niet het geval. Middelpunt vind ik echt getuigen van overwaardering van het fenomeen station.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 29 mei 2007, 18:51

Ehuls schreef:
Wouter N14 schreef:^^ maar over het al dan niet verdiept aanleggen van de sporen 11 en 12 is volgens mij nog altijd geen definitieve beslissing genomen...
Het zegt natuurlijk niks over de status, maar het wordt hier toch wel redeljk prominent genoemd:

http://www.denhaagnieuwcentraal.nl/cms/index.php?id=61
Ja het is wel als zodanig gepland en bedoeld, maar er zijn wat financiële strubbelinkjes dacht ik. En @ Schenker: dat ondergronds aanleggen is primair omdat de NS eigenlijk, al dan niet in de toekomst, 12 sporen nodig heeft. Zij zijn nu 2 sporen kwijt aan RR, weliswaar inclusief de bijbehorende dienst, maar daarvoor in de plaats komt wellicht de HSL-Oost waar het verband mee hield.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » wo 30 mei 2007, 12:09

Rogier schreef:Het station van Eindhoven is volgens mij een monument en zal daardoor niet veranderd worden. Verder is de capaciteit van dit station niet te laag.
Klopt, maar ik dacht wel dat de tunnel onder het station verbouwd werd... ;)
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » wo 30 mei 2007, 18:42

nielske1990 schreef:
Rogier schreef:Het station van Eindhoven is volgens mij een monument en zal daardoor niet veranderd worden. Verder is de capaciteit van dit station niet te laag.
Klopt, maar ik dacht wel dat de tunnel onder het station verbouwd werd... ;)
Dat zal kunnen. De tunnel onder het station van Zwolle gaat ook binnenkort verbreed worden (Het gedeelte tussen spoor 1 en spoor 7).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 30 mei 2007, 20:57

De tunnel onder het station van Zwolle gaat ook binnenkort verbreed worden
Volgens mij is dat alleen aan de orde als één van de busstations verplaatst gaat worden naar de achterzijde.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 30 mei 2007, 21:02

Het is al zeker en dat heeft niks te maken met een eventuele verplaatsing van één van de busstations (dat zal dan waarschijnlijk het streekbusstation worden), maar met het simpele feit dat de tunnel de reizigersstromen op piekuren niet aankan. Kijk maar eens op bijvoorbeeld een vrijdag tussen 17.10 en 17.25 in de tunnel. Dan is er soms geen doorkomen aan.

mac0162
stadsweg

Bericht door mac0162 » wo 30 mei 2007, 22:18

Aan de tunnel in Eindhoven is ook weinig monumentaals dus die kan wel verbreed worden. Ik heb daarbij een simpele tip voor de heren/dames ontwerpers, namelijk het verwijderen van de eettenten uit de tunnel, niemand is daarbij gebaat!

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 30 mei 2007, 22:25

Och, ik heb er wel eens wat gekocht toen ik er was en honger had. Ik was er dus zeker wel bij gebaat. :)

En 't levert tenminste wat geld op voor NS. Die stations moeten toch geëxploiteerd worden.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » wo 30 mei 2007, 22:56

Horecagelegenheden kun je ook in de noord- en zuidhal situeren (zoals nu eigenlijk al het geval is). De meerwaarde van horeca en overige winkels in een verdeelhal zie ik eerlijk gezegd niet.

kees
expressweg

Bericht door kees » di 19 jun 2007, 11:16

In Spectrum, een bijlage van het Brabants Dagblad op zaterdag, staat een mooie foto van het Tilburgse kroepoekstation uit 1963 met onder het kroepoekdak nog het gebouw van het oude station (in ontmanteling).

CborG
verkeersader

Bericht door CborG » di 19 jun 2007, 12:46

Niet echt een Centraal station maar wel erg geslaagd vind ik het nieuwe Amsterdam Bijlmer-ArenA

quote van SSC:
Winbuks schreef:Het is elke keer weer een andere route beneden als je aankomt, vandaag ontdekte ik pas het busstation:

1.
Afbeelding

2. oa. ZuidTangent, buslijn BBA en GvB
Afbeelding

3. Aantrekkelijk meubilair
Afbeelding

4. Eindelijk beweging passage Boulevard
Afbeelding

5.
Afbeelding

6. Vandaag ook voor het eerst over de Utrechtboog naar station Zuid gereisd
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

Er zijn twee sporen en perrons nog niet in gebruik, ivm. vertraging verdubbeling spoor Utrecht-A'dam (april '07 gereed).
Zo kraait den boer z'n haantje

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » di 19 jun 2007, 15:37

Hmm, daar staat nog wel WTC op de bordjes, in Eindhoven is er dat al afgehaald. Het station zelf vind ik er wel echt mooi uitzien!

mac0162
stadsweg

Bericht door mac0162 » di 19 jun 2007, 19:33

Wat me wel tegenstaat zijn de perrons. Ik dacht dat de lelijke afwerking tijdelijk was, maar zo te zien blijven ze dus van dat 'werkbeton'. Als je dan zo'n overkapping bouwt lijkt het me redelijk als je ook in een fatsoenlijke perronafwerking investeerd.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » di 19 jun 2007, 21:41

mac0162 schreef:Wat me wel tegenstaat zijn de perrons. Ik dacht dat de lelijke afwerking tijdelijk was, maar zo te zien blijven ze dus van dat 'werkbeton'. Als je dan zo'n overkapping bouwt lijkt het me redelijk als je ook in een fatsoenlijke perronafwerking investeerd.
Op het beton wordt nog een zwarte slijtlaag aangebracht. Dezelfde afwerklaag is ook bij Duivendrecht onder de overkapping gebruikt.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 25 jun 2007, 19:21

ViaHaaren schreef:Hmm, daar staat nog wel WTC op de bordjes, in Eindhoven is er dat al afgehaald. Het station zelf vind ik er wel echt mooi uitzien!
Amsterdam Zuid-WTC is een rare. Op de voetgangersingangen staat nog groot Zuid-WTC aangegeven. Op de treinperrons heet het Amsterdam-Zuid en op de metroperrons is WTC met een vieze papiersticker (of papier met plakband) afgeplakt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » di 26 jun 2007, 10:08

Ik snap het nut ook niet helemaal om dat WTC weg te halen als je op een andere plek het station hernoemt in Bijlmer/ArenA... :roll:

Joost
woonerf

Bericht door Joost » di 26 jun 2007, 13:13

Is er niet ook nog een WTC op Schiphol?
Misschien is het om verwarring te voorkomen.

VincZ
dorpsstraat

Bericht door VincZ » di 26 jun 2007, 15:25

http://nl.wikipedia.org/wiki/World_Trad ... ssociation

Almere, Amsterdam, Arnhem, Eindhoven, Heerlen, Leeuwarden, Schiphol en Rotterdam. Verwarring genoeg dus. ;) Wat ook nog een reden geweest zou kunnen zijn (de wegen der NS zijn ondoorgrondelijk; het is dus een hypothese) is dat WTC sinds een paar jaar om een bepaalde reden een wat andere bijsmaak heeft gekregen en dus marketingtechnisch niet zo lekker meer ligt.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 26 jun 2007, 16:36

Die toevoeging WTC vond ik altijd ook erg "gemaakt", vanwege dat ene vierkante gebouwtje daar wat voor een WTC moest doorgaan.
Inmiddels qua allure al 100x ingehaald door andere kantoorgebouwen aldaar. Ook heeft WTC weinig van doen met de zuidas-plannen, de naam Zuid wel.
Ik kan me dus wel iets voorstellen bij deze naamswijziging.

kees
expressweg

Bericht door kees » wo 11 jul 2007, 19:23

nu.nl schreef: NS-miljoenen voor ontwikkeling stations
UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen spenderen 137,5 miljoen euro in de ontwikkeling van de treinstations Arnhem, Breda, Den Haag Centraal, Rotterdam en Utrecht.

Al laat de oplevering nog wel (enkele) jaren op zich wachten, toch heeft de NS met ProRail en bestuurders van de betrokken gemeenten woensdag in Utrecht handtekeningen gezet onder de bewuste investeringsovereenkomst. Ook die van VROM-minister Jacqueline Cramer en minister Camiel Eurlings van Verkeer ontbraken niet.
Onder de noemer Nieuwe Sleutelprojecten (NSP) worden de stations en het omliggende gebied momenteel flink onder handen genomen. Het opgeknapte station van Arnhem gaat in 2010 als eerste open, Utrecht sluit in 2013 de rij.

Sfeer
De NS heeft grootse ambities, om bijvoorbeeld in Utrecht een sfeer van Schiphol Plaza te scheppen, met ook winkels en horeca.
Eurlings: "Dit worden plekken waar je niet alleen komt en gaat, maar vooral ook graag blijft."
Jaarlijks komen er nu in Utrecht 55 miljoen reizigers, in 2020 worden er 100 miljoen verwacht, aldus een woordvoerder. In Madurodam in Den Haag staat een miniatuurversie van het nieuwe Utrecht CS.

Details
De minister merkte nog op dat de passie vaak in de details zit. Hij doelde op het verzoek om geld voor betere perronkappen en mooiere bestrating bij alle NSP-stations.
ProRail wil internationale treinpassagiers - Rotterdam en Breda ontvangen de hogesnelheidstreinen - niet laten uitstappen op een perron met grijze stoeptegels.
De eerder verkozen natuurstenen bestrating sneuvelde door geldgebrek. Het kabinet moet volgens Eurlings besluiten of er toch geld voor komt.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 11 jul 2007, 21:04

ProRail wil internationale treinpassagiers - Rotterdam en Breda ontvangen de hogesnelheidstreinen - niet laten uitstappen op een perron met grijze stoeptegels.
:rofl2:

Alsof het een internationale treinpassagier uitmaakt in welke kleur de locale stoeptegels geschilderd zijn. Ze kunnen beter investeren in sfeervolle wachtruimtes, zoals in de rest van de wereld gebruikelijk is. En tafeltjes om je kiosk-theebeker op te zetten, zodat je een theezakje in de thee kan doen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.