Nieuwe Centraal Stations

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Riva
autoweg

Bericht door Riva » di 13 feb 2007, 16:37

Alain schreef:Dat ontwerp van Soeters is nou precies het soort architectuur waarvan ik mijn buik inmiddels zo'n beetje vol heb...
Het lijkt inderdaad wel wat op Amersfoort, Hilversum en 's-Hertogenbosch. Toch vind ik dit meer een op zichzelf staand station (qua uiterlijk, want het stadskantoor zit er ook in), terwijl de anderen geïntegreerd zijn in een kantorenwand.
Wel weer een bakstenen gebouw, maar dat hoort wel een beetje bij Nederland. Bovendien past het goed naast het huidige stationsgebouw, hetgeen uiteraard behouden blijft. Iets anders zou van mij ook mogen, maar van deze vier vind ik er drie echt helemaal niks zeggen. Dat zouden net zo goed kantorencomplexen in Papendorp kunnen zijn...
Rainier

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » di 13 feb 2007, 16:40

http://www.aansluitingopdetoekomst.nl/

Effe een vraagje tussendoor. Hoe komt het dat er maar 5 steden zijn met een CS-station. Waarom hebben andere steden geen CS-station...? :roll: Heeft dat met een soort van rang te maken of is er gewoon maar wat rondgeslingerd...? :roll:
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Riva
autoweg

Bericht door Riva » di 13 feb 2007, 16:45

De stations met CS (of Centraal tegenwoordig) zijn de vijf grootste stations van Nederland. In andere steden met meerdere stations heeft het hoofdstation soms de toevoeging Centrum (Almere-Centrum, Schiedam-Centrum) of vaker gewoon alleen de naam van de stad. Hoe dit verschil is ontstaan weet ik niet.
Rainier

Riva
autoweg

Bericht door Riva » di 13 feb 2007, 16:48

Toch nog gevonden:
Vanwege concurrentie en belangentegenstellingen tussen spoorwegmaatschappijen is de totstandkoming van Centraal Stations een moeizaam proces geweest. Amsterdam kreeg in 1889 een Centraal Station, Utrecht in 1938, Rotterdam in 1954 en Den Haag pas in 1975. De term Centraal Station werd dan ook als overwinningskreet gevoerd en is door de spoorwegen altijd gereserveerd geweest voor die stations waar voordien de onpraktische situatie bestaan heeft dat een stad werd bediend door meerdere stations. Hiermee heeft 'Centraal Station' een zelfde betekenis als het Amerikaanse 'Union Station'.

In 1987 werd voor het eerst van dit principe afgeweken bij de opening van Almere CS. Hier drukte de term 'CS' de ambitie van de nieuwe stad Almere uit om tot de grote steden van Nederland te gaan behoren. Zo bleek dat 'Centraal Station' een aanduiding is die een stad status kan geven. Toen in 1997 in Leiden een nieuw station werd geopend claimde deze gemeente dat haar station, in reizigers gemeten de vijfde van Nederland, ook recht had op de aanduiding CS. NS heeft toen haar beleid voor stationsnaamgeving moeten heroverwegen. Besloten werd de grootste stations de aanduiding 'Centraal' te geven, kleinere stations zouden zo nodig de aanduiding 'Centrum' kunnen krijgen. In 1997 werd Leiden als eerste 'Leiden Centraal' gedoopt. In de jaren daarna kregen Amsterdam CS, Rotterdam CS, Den Haag CS en Utrecht CS eveneens de aanduiding 'Centraal'. Almere CS werd gedegradeerd tot Almere Centrum.

Andere partijen, waaronder stads- en streekvervoer, volgen over het algemeen niet de fijne nuances van de naamgevingspolitiek van de spoorwegen. Voor hen is 'CS' gewoon het belangrijkste station van een stad. Vaak wordt ook de voorkeur gegeven aan de aanduiding 'CS' boven 'Centraal', waarschijnlijk omdat het gewoon korter is. Zo is het heel normaal een bus te zien met als eindbestemming 'Zwolle CS' of 'Groningen CS'. Hiermee wordt aan 'Centraal Station' dezelfde betekenis gegeven als in het Duitse taalgebied aan Hauptbahnhof (afgekort Hbf) oftewel Hoofdstation, wat eenvoudig het belangrijkste station van een stad is en in die zin consequent wordt toegepast.

De aanduiding Hoofdstation is nooit erg gebruikelijk geweest in Nederland. Alleen in de stad Groningen spreekt men vaak nog van hoofdstation (Station Groningen), en verder bestond er nog het station Stadskanaal Hoofdstation.
Bron: wikipedia
Rainier

kees
expressweg

Bericht door kees » di 13 feb 2007, 17:23

wat betreft Delft:
het ontwerp van Soeters is winnaar geworden van een internetstemming. De stemming die hier heerst, werd dus ook gedeeld door de bewoners zelf.
Echter, ik weet niet precies hoe de stand van zaken is, maar het gebouw is odnerwerp van vele rellen in de Delftse politiek. Debet daaraan is de schimmige gang van zaken. Bij het selectieproces werd de gemeenteraad door het B&W feitelijk buitenspel gezet. Aangezien dat niet zo netjes is en het proces daardoor nogal ondoorzichtig verliep, hebben twee architecten de procedure aangevochten. Daarop keerde B&W op rasse schreden terug en verklaarde de procedure nietig. Daarop ging Soeters weer procederen, omdat hij zich de winnaar vond op basis van gemaakte keuzes en de internetstemming.

Nu is er weer een andere rel. omdat de fractievoorzitters van de politieke partijen te horen kregen dat het bedrag van nieuwbouw en inrichting 90 miljoen zou bedragen, tweemaal zoveel als waar eerst van uit gegaan werd. Hoewel dat vertrouwelijk was medegedeeld, is het door een fractievoorzitter toch bewust gelekt, omdat hij vond dat je dit soort informatie niet kan achterhouden voor je burgers.

De gemeente klom in de hoogste boom, maar werd door deskundigen hard teruggefloten. Als ze deze informatie echt vertrouwelijk hadden willen doorgeven, hadden ze dat eerst in een procedure kenbaar moeten maken.

Hoe de stand van zaken nu is, weet ik niet precies, maar vooral het collega van B&W maakt flater op flater.

mac0162
stadsweg

Bericht door mac0162 » di 13 feb 2007, 18:00

Ik vind stations met een modern tintje wel fraai. Het station van Breda heeft een revolutionair ontwerp. Die neotruttigheid is inderdaad gewoon heel erg in mijn ogen. Als iets ouds zo mooi is, laat dan het oude staan...

Stefan
verkeersader

Bericht door Stefan » di 13 feb 2007, 18:03

Ik heb wel gehoord dat het oude stationsgebouw van Delft blijft bestaan. Gelukkig maar, het zou zonde geweest zijn als dit gebouw zou worden afgebroken.

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » di 13 feb 2007, 18:04

René schreef:Waarom moet jaren '70 - architectuur tegenwoordig zonodig weggemoffeld worden achter veel glas en kantoorwanden ?
Ik vind de betonnen facade van het huidige Haagse CS dus wèl mooi.
Nostalgie? Ik vind het een verschrikking. Het blijkt wel dat over smaak niet valt te twisten. Het doet mij denken aan een ziekenhuisfabriek.

Afbeelding
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 13 feb 2007, 18:05

in de volksmond gebruikt men nog altijd CS. Ook in het Rotterdamse OV (bestemmingsaanduidingen op haltes en op trams/bussen/metro's). In andere steden zal het niet veel anders zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Riva
autoweg

Bericht door Riva » di 13 feb 2007, 18:06

Die entree is oerlelijk. De verdiepingen erboven vind ik nog best mooi, voor jaren 60/70-begrippen.
Rainier

Stefan
verkeersader

Bericht door Stefan » di 13 feb 2007, 18:07

En voor Den Haag CS hebben ze het mooie Den Haag Staatsspoor voor afgebroken. Op onderstaande foto die gemaakt is rond 1973 is het gebouw al in afbraak.

Afbeelding

Utrecht had ook een prachtig stationsgebouw. Helaas is het gebouw ook rond 1973 afgebroken. Architect was Sybold van Ravensteijn.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 13 feb 2007, 18:55

Den Haag Staatsspoor was een koud en tochtig zooitje.
We mogen ons gelukkig prijzen dat dat is opgeruimd.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 13 feb 2007, 19:06

Palance schreef:in de volksmond gebruikt men nog altijd CS. Ook in het Rotterdamse OV (bestemmingsaanduidingen op haltes en op trams/bussen/metro's). In andere steden zal het niet veel anders zijn.
Ik snap ook niet waarom we niet gewoon teruggaan naar de term CS, aangezien de NS op de koersrollen en zelfs digitale displays ook nog gebruikt... :roll:

Maargoed, dat Delftse ontwerp met die klok mag er inderdaad wel zijn. En dat glas zo veel wordt toegepast is omdat het nu ook constructief gebruikt kan worden, en niet alleen als decoratie of raamopening. En er is zelfreinigend glas uitgevonden. ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 13 feb 2007, 19:23

Den Haag Centraal is nu ook een zooitje. En het is er tochtig.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Stefan
verkeersader

Bericht door Stefan » di 13 feb 2007, 19:37

Vinny schreef:Den Haag Centraal is nu ook een zooitje. En het is er tochtig.
Brr, koukleumers moeten daar inderdaad niet komen, het is daar echt een grote tochtput. Goed voor blaasontstekingen bij oude mensen. :|

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 13 feb 2007, 19:49

Ik ben blij dat Den Haag CS vernieuwd wordt! Ik vind het ook maar niks.

Daarnaast ben ik ook blij dat Breda wordt vernieuwd, dat huidige station uit de jaren 70 ziet er niet uit! Blegh. Dat nieuewe station is 10x beter.

En Utrecht wordt ook wel mooi, alleen om daar nou 300 miljoen voor uit te trekken vind ik wat overdreven... Als ze nou de looproutes wat beter hadden gemaakt, en al die reclamezooi er uit (winkeltjes), dan had het niet zo rigoreus verbouwd hoeven worden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 13 feb 2007, 19:53

Wie kent de champagneglazen nog van Masterplan Rotterdam CS 8-)

http://www.classic.archined.nl/news/010 ... rsnede.JPG

mac0162
stadsweg

Bericht door mac0162 » di 13 feb 2007, 20:04

De entree van Den Haag Centraal was wel mooi. Helaas is het station, net als Hoog Catharijne in Utrecht gebouwd in de jaren 70. Een tijd dat het commune denken opkwam en gebouwen zo toegankelijk mogelijk waren. In de jaren 80 gingen mensen daar rond hangen en ging de openheid verloren. Daardoor zijn dit soort gebouwen hun charme verloren.

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » di 13 feb 2007, 20:34

@ Stefan:

Den Haag Staatsspoor zoals op die foto oogt voor mij een beetje als een koloniaal gebouw in een tropisch land, of Amerika. Wel grappig.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » di 13 feb 2007, 22:08

Palance schreef:in de volksmond gebruikt men nog altijd CS. Ook in het Rotterdamse OV (bestemmingsaanduidingen op haltes en op trams/bussen/metro's). In andere steden zal het niet veel anders zijn.
Hier in Helmond wordt tegen station Helmond ook "Helmond Centraal" gezegd...Maar ja, wat wil je met al die stations... :P :roll:

Overigens is dat in iedere stad wel het geval. Zo wordt Eindhoven vaak zat aangeduid als Eindhoven Centraal. Simpelweg om verwarring tegen te gaan...

Ik ben wel voor het speciaal aanduiden van het 'hoofdstation'. Veel duidelijker dan dat nu het geval is..Al is het maar dat het wordt Eindhoven Centrum. Dat mogen ze van mij direct overal invoeren... ;)

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » di 13 feb 2007, 22:30

Ook station Eindhoven moet er aan geloven...;

Afbeelding

Aan de noordkant (achterkant) is de huidige Kennedytoren te zien... ;)

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » di 13 feb 2007, 23:08

nielske1990 schreef:Ook station Eindhoven moet er aan geloven...;

Afbeelding

Aan de noordkant (achterkant) is de huidige Kennedytoren te zien... ;)
Volgens mij veranderd het station van Eindhoven niet. Het aantal perrons wordt niet uitgebreid. Verder is het grootste gedeelte van het station een monument en daarom mag er niet zoveel veranderd worden.

Stefan
verkeersader

Bericht door Stefan » wo 14 feb 2007, 9:05

mac0162 schreef:De entree van Den Haag Centraal was wel mooi. Helaas is het station, net als Hoog Catharijne in Utrecht gebouwd in de jaren 70. Een tijd dat het commune denken opkwam en gebouwen zo toegankelijk mogelijk waren. In de jaren 80 gingen mensen daar rond hangen en ging de openheid verloren. Daardoor zijn dit soort gebouwen hun charme verloren.
Hmm, Utrecht Centraal is er na de vebouwing in 1989 juist een stuk mooier op geworden. De stationshal is een stuk lichter (en dus veiliger) geworden dan de oude hal uit 1973.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » wo 14 feb 2007, 12:06

Het station van Eindhoven zelf zal niet gaan veranderen - maar als die gebouwen op de maquette werkelijkheid worden, hebben we er in Eindhoven wel weer een nieuw tochtgat bij...:roll:

Riva
autoweg

Bericht door Riva » wo 14 feb 2007, 12:36

Klopt want op de maquette is het station links naast de hoge toren op de voorgrond nog te zien. Ik heb begrepen dat het inderdaad een monument is, aangezien het een ouderwetse Philipsradio moet voorstellen.
Rainier

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » do 15 feb 2007, 16:08

Het was ook een monument, maar er werden wel wat dingen veranderd. Het schijnt dat de voetgangerstunnel ook helemaal ging veranderen...Tevens plannen voor nieuwe fietsenstallingen en een nieuw busperron. Samen met de ombouw van de omgeving is dat toch een hele verandering... ;)

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 15 feb 2007, 19:06

Stefan schreef:En voor Den Haag CS hebben ze het mooie Den Haag Staatsspoor voor afgebroken. Op onderstaande foto die gemaakt is rond 1973 is het gebouw al in afbraak.

Afbeelding

Utrecht had ook een prachtig stationsgebouw. Helaas is het gebouw ook rond 1973 afgebroken. Architect was Sybold van Ravensteijn.
Tegenwoordig zou iedereen liever dat lelijke gebouw op de achtergrond afgebroken zien worden! :P

En dat verhaal van rondhangende mensen in de jaren 80 klopt gewoon, tegenwoordig stralen al die betonnen gebouwen zo'n naargeestige en onveilige sfeer uit. :?

kees
expressweg

Bericht door kees » do 15 feb 2007, 23:33

In het verlengde van deze discussie is het misschien interessant om een nieuwe ontwikkeling onder de loep te nemen: elke stad heeft plannen/is bezig/heeft enorme projecten achter de rug om het gebied rond het centrale station te verbouwen.
Mijn voorbeelden:
- Delft gaat voor een half miljard de spoorzone aanpakken als de trein onder de grond gaat verdwijnen.
- Tilburg is al bezig met de hele omgeving om het centrale station, maar de grote klapper moet gemaakt worden als de NS-werkplaats weggaat.
- 's-Hertogenbosch is al jaren bezig met de ontwikkeling van het Paleiskwartier op het voormalige industrieterrein De Wolfsdonken.
- Amersfoort heeft het hele gebied rond het station grondig aangepakt en dat is recent geopend, geloof ik.
- Utrecht heeft grootse plannen.
en ga zo maar door.

Op deze manier kunnen we de discussie rond centrale stations breder trekken.

Stefan
verkeersader

Bericht door Stefan » vr 16 feb 2007, 8:44

In Breda wordt het wijde stationsgebied ook aangepakt. Ten noordwesten van het station zal een nieuwe woonwijk verrijzen met de naam "Via Breda".

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 16 feb 2007, 12:42

Waarom moet dat station van Breda vernieuwd worden? Het is een paar jaar geleden al verbouwd. Een beetje zonde, lijkt mij.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net