Amsterdam op slot tijdens autovrije zondag

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

zody
expressweg

Amsterdam op slot tijdens autovrije zondag

Bericht door zody » wo 14 feb 2007, 22:10

Het Parool schreef:Amsterdam op slot tijdens autovrije zondag

AMSTERDAM - Amsterdam doet zondag 23 september bijna heel het gebied binnen de ring A10 op slot voor het autoverkeer.

Tussen 09.00 en 17.00 uur kan het verkeer vanaf de snelweg de stad niet in, maar wel uit. Alleen de stadsdelen Amsterdam-Noord en Zeeburg blijven die dag toegankelijk voor automobilisten, aldus de gemeente woensdag. Het openbaar vervoer en taxi's blijven rijden.

Met de autovrije dag wil het stadsbestuur (PvdA en GroenLinks) lopen, fietsen en reizen met het openbaar vervoer binnen de ring stimuleren. De afgelopen jaren deed de hoofdstad nauwelijks mee met de autovrije zondag, die elk jaar in september in talloze gemeenten wordt gehouden. In 2004 en 2006 was Amsterdam helemaal afwezig, in 2005 waren een paar straten in het centrum autoluw.

De stad steekt ruim een half miljoen euro in de autovrije dag. ''Met de autovrije dag willen we Amsterdammers én bezoekers van onze stad laten zien dat je zonder auto ook snel en goed naar en door de stad kunt reizen'', aldus milieuwethouder Marijke Vos. Milieu en luchtkwaliteit zijn speerpunten van het huidige linkse college.

Zondag 23 september is het gebied binnen de A10 vrij voor particulieren om evenementen en activiteiten te houden. Verder zijn er diverse fietsroutes door de stad, vindt het Straatvoetbaltoernooi plaats en wordt de Dam tot Damloop gehouden. (ANP)

© Het Parool, 14-02-2007, 13:10 uur
Espace de zody 8-)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 14 feb 2007, 22:13

Je zult er maar wonen, en even een recreatief ritje willen maken naar familie, kan dat niet vanwege deze linkse manie.

zody
expressweg

Bericht door zody » wo 14 feb 2007, 22:18

Je mag de stad wel uitrijden, dus dat recreatieve ritje kun je maken lijkt me.
Espace de zody 8-)

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 14 feb 2007, 22:19

Maar hoe moet je erin komen dan :roll:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 14 feb 2007, 22:19

Terug kan niet...

zody
expressweg

Bericht door zody » wo 14 feb 2007, 22:22

Wel als je na 17:00 uur de stad weer in wilt rijden. Dus je moet zorgen dat je niet te vroeg thuis komt. Ik dacht dat die autoloze zondag landelijk was en dat er meerdere gemeenten aan meedoen, dus maar afwachten wat ze hier doen. Mijn auto is mijn werk en ik werk soms ook op zondagen.
Espace de zody 8-)

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » wo 14 feb 2007, 22:25

Het is waanzin van heb ik jou daar.
De autogordel: een band voor het leven.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 14 feb 2007, 22:33

Linkse symboolpolitiek :kots:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 15 feb 2007, 7:00

Ik zie het probleem niet zo, behalve dat de groep van mensen die het gebruik van de auto prefereert boven dat van het openbaar vervoer wordt 'benadeeld'. Wat maakt die ene dag nou uit, die geen gewone werkdag is., Het geeft mensen inderdaad de gelegenheid eens na te denken over alternatieven. Ik denk dat er een hoop bewoners blij mee zullen zijn. En is het niet zo dat bewoners zelf met dit soort 'evenementen' over het algemeen een ontheffing krijgen voor noodgevallen?

Er zijn steden waar dit soort maatregelen schering en inslag zijn (bv. Florence).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 15 feb 2007, 7:23

En Amsterdam wás al zo vreselijk slecht bereikbaar per auto...

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 15 feb 2007, 8:06

Dan maakt die ene dag ook niet uit :hypocrite:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 15 feb 2007, 8:41

En Amsterdam wás al zo vreselijk slecht bereikbaar per auto...
Nou dat valt toch wel mee hoor. Ik woon praktisch in het centrum, en zelfs op door de weekse dagen ben je er echt zo. Je moet natuurlijk wel weten hoe je moet rijden :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 15 feb 2007, 8:55

Ach, Amsterdam prijst zich vanzelf uit de markt als een stad waar de mensen uit de regio graag naartoe gaan.

"Nadenken over alternatieven" ? Dat is nu precies wat ik bedoel met symboolpolitiek.
Dergelijke politieke onzin is echt onvoldoende redenen om mensen in hun mobiliteit te beperken.

Wat doe ik met mijn gezin op dergelijke politiek-correcte maniedagen ?
Dan pakken we de auto, en gaan we in plaats van winkelen met het hele gezin een keer wandelen op de Veluwe of de Heuvelrug.
Tja, het zijn wel wat extra kilometertjes rijden ten opzichte van anders, maar dat geeft niet.
Al was het alleen maar om een tegensignaal af te geven. :hypocrite:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 15 feb 2007, 9:04

Ach, het is goedkoper én gezonder om op de Veluwe te gaan wandelen ;)

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 15 feb 2007, 9:06

"Nadenken over alternatieven" ?
Ik moet wel. Ik leef al met mijn vierde autoloze jaar in Amsterdam. En dat lukt me nog steeds prima. OK, het blijft een aardig eindje fietsen naar mijn ouders, maar ik ben nog steeds sneller dan de gemiddelde bus... :roll: ;)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 15 feb 2007, 9:46

René schreef:Ach, Amsterdam prijst zich vanzelf uit de markt als een stad waar de mensen uit de regio graag naartoe gaan.
Je bedoelt die "provincialen" waar Amsterdammers zo graag op schelden?
René schreef:"Nadenken over alternatieven" ? Dat is nu precies wat ik bedoel met symboolpolitiek. Dergelijke politieke onzin is echt onvoldoende redenen om mensen in hun mobiliteit te beperken.
Nou niet dramatiseren, René. Er bestaat geen godgegeven recht om op je vrije zondag heen te rijden waar je maar wilt. Je zult er altijd tegenaan lopen dat de weg ergens ophoudt en dat centra verkeersvrij zijn gemaakt. Het is het goede recht van steden om dat op stadswegen te doen. Zoals Vinny terecht aangeeft: voor de Amsterdammers zelf is het op de fiets en met OV allemaal prima te doen. Zou het zelf best wel prettig vinden als Amsterdam voor één zondag niet het grote verkeersinfarct is van mensen die hun weekend met niets beters weten te vullen dan de koopzondag. Rust en schone lucht ...

Symboolpolitiek? Natuurlijk. Ik heb ook niet de illusie dat de verkeersvrije zondag lucht- en verkeersproblemen oplost, noch heb ik de illusie dat het mensen definitief de auto uit krijgt. Persoonlijk zie ik het bovenal als een actie tegen enerzijds het automatisme om op zondag maar de auto te pakken naar de stad (je kunt zoveel meer) en anderzijds als actie om duidelijk te maken dat je met straten best heel veel leukere dingen kunt doen dan ze volstoppen met auto's. In die zin is jouw tochtje naar de Veluwe toch een succes voor de organisatie.

Doe dat één dag in het jaar en vul de rest van je tijd met het uitdenken van werkbare oplossingen voor de onmiskenbare lucht- en verkeersproblemen.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 15 feb 2007, 10:45

Pino schreef:Rust en schone lucht ...
Als je dat wilt, moet je er niet voor kiezen om in een grote stad te gaan wonen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 15 feb 2007, 11:21

Ik woon in de stad, omdat dat dicht bij mijn werk is. Zo dicht, dat ik er in principe gewoon heen kan fietsen en bij slecht weer de metro kan pakken. Als gevolg daarvan belast ik het leefmilieu en het verkeer oneindig minder dan de mensen van buiten die iedere dag het woon-werkverkeer ingaan én dan ook nog eens op zondag Amsterdam Centrum verstoppen.

Ik woon daarentegen niet in de stad omdat ik zo graag in de uitlaatgassen van mensen van buiten zit. Dat is iets wat stadsbewoners accepteren, maar gun hen tenminste een dag de omgekeerde wereld. Daar hebben zij net zoveel recht op als de "provincialen" die het ongemak van de stadsbewoners veroorzaken.
Laatst gewijzigd door Pino op do 15 feb 2007, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 15 feb 2007, 11:24

René schreef:
Pino schreef:Rust en schone lucht ...
Als je dat wilt, moet je er niet voor kiezen om in een grote stad te gaan wonen.
Als je dat wilt, moet je niet in Nederland gaan wonen :evil:

Autosnelwegen.net

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 15 feb 2007, 11:29

Rust en schone lucht zat hoor.
Buiten de Randstad is het goed toeven.
Alleen die verrekt slechte spreiding van werkgelegenheid maakt dat we allemaal op een kluitje zitten :neenee:

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 15 feb 2007, 11:36

René schreef:Buiten de Randstad is het goed toeven.
Alleen die verrekt slechte spreiding van werkgelegenheid maakt dat we allemaal op een kluitje zitten :neenee:
Beetje een kip-ei-discussie. Juist vanwege het gebrek aan werkgelegenheid is het buiten de Randstad goed toeven. Zou je de werkgelegenheid op de een of andere manier weten te spreiden (naar mijn mening is dat het omkeren van de reeds lang ingezette consolidatietendens), dan nemen ook daar de kluitjes verder toe en het leefmilieu af.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 15 feb 2007, 13:35

Hoezo "goed toeven"? Niet dat ik het daar niet mee eens zou zijn, maar dat is dus heel subjectief. Iedereen heeft andere woonwensen. Er zijn mensen die het al erg vinden als ze meer dan 5 kilometer van het centrum van de (grote) stad wonen, maar ook mensen die voor geen goud naar de stad willen verhuizen (mijn moeder bv.). Het is maar net waar je behoeftes liggen. Feit blijft: veel mensen = veel verkeer. Of dat nu voetgangers, fietsers, auto's, bussen of treinen zijn... Je kunt wel een mooi droombeeld hebben van een autoloze stad, en die vervolgens een dag per jaar realiseren, of je kunt realistisch blijven en accepteren dat de automobiliteit, ook op zondag, een deel van onze maatschappij is.

Dus ja, ik ben om. Geen autoloze zondagen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 15 feb 2007, 13:44

Palance schreef:Ik zie het probleem niet zo, behalve dat de groep van mensen die het gebruik van de auto prefereert boven dat van het openbaar vervoer wordt 'benadeeld'. Wat maakt die ene dag nou uit, die geen gewone werkdag is., Het geeft mensen inderdaad de gelegenheid eens na te denken over alternatieven. Ik denk dat er een hoop bewoners blij mee zullen zijn. En is het niet zo dat bewoners zelf met dit soort 'evenementen' over het algemeen een ontheffing krijgen voor noodgevallen?
Het gaat erom, dat jij als je wel wegwilt, beperkt wordt in je persoonlijke vrijheid van bewegen, vanwege een of andere politieke ideologie, waar je wellicht helemaal niet achterstaat. Dat dit soort onzin wordt opgedrongen aan de hele bevolking, vind ik persoonlijk een kwalijke zaak.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 15 feb 2007, 14:16

De meerderheid dringt altijd op aan de minderheid. Dat is het hele wezen van democratie. En dus kan het Amsterdamse college van B&W, dat steunt op een democratische meerderheid in de Amsterdamse Gemeenteraad, besluiten de stad een dag dicht te gooien.

Dat is in wezen niet anders dan de besluitvorming in autovrije plaatsjes in de Alpen. Maar als het Amsterdam betreft, wordt ineens de bewegingsvrijheid beperkt. Alleen al dat uitgangspunt is onjuist. Het gaat niet om je bewegingsvrijheid, maar om de mogelijkheid om op bepaalde plekken met de auto te komen. Er worden geen no go areas gecreëerd.

Begrijp me niet verkeerd, ik weet helemaal niet of ik voor de autovrije zondag ben, maar de demagogiek van de 'groep van mensen die het gebruik van de auto prefereert boven dat van het openbaar vervoer' ergert me.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 15 feb 2007, 14:55

Pino schreef:maar de demagogiek van de 'groep van mensen die het gebruik van de auto prefereert boven dat van het openbaar vervoer' ergert me.
Dat is dus de wereld op z'n kop.
De enigen die met deze acties demagogisch bezig zijn, zijn juist de milieu-activisten.

Wat is in vredesnaam het recht van een overheid om een zeer groot aantal openbare wegen aan de openbaarheid te onttrekken, en met macht te handhaven ?
Juist ja, ernstige verstoringen van de openbare orde, noodtoestand, ramp, noem maar op. Nu wordt de partij-ideologie gebruikt om een besluit te handhaven, wat de burger ernstige beperkingen oplegt. Deze beperkingen staan echter niet in verhouding tot de reden.

Stel nu dat er in de toekomst een stadsbestuur zou komen dat een dag lang alle OV en fietsverkeer in de binnenstad zou verbieden, om de milieufanaten te laten zien dat het ook anders kan, en vervolgens fietsen van overtreders door de politie in beslag zou laten nemen. De wereld zou te klein zijn, want aan de rechten van anarchistisch links mag natuurlijk niet worden getornd :roll:

En over democratisch gehalte gesproken: een meerderheid in de gemeenteraad voor een besluit betekent nog niet dat de meerderheid van de bewoners erachter staat. Want ook daar heb ik bij dit besluit ernstige bedenkingen bij.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 15 feb 2007, 17:10

De wegen worden er op de autovrije zondag echt niet minder openbaar op hoor. Er wordt hier geen weg aan de openbaarheid onttrokken. Iedereen kan gaan en staan waar hij wil. Alleen niet met de auto, maar dat doet aan de openbaarheid niets af. Als Nederlanders schijnbaar de mentaliteit hebben "als ik met de auto niet tot voor de deur kan komen, hoeft het voor mij niet, is er sprake van een ongeoorloofde inbreuk op mijn bewegingsvrijheid en wordt openbare weg aan de openbaarheid onttrokken", is het tijd voor een mentaliteitsverandering. Dan gaan we echt te hard de kant van Los Angeles op. Ook zonder auto draait de wereld door, zeker in een stad als Amsterdam met prima openbaar vervoer.

Ik ben de eerste om toe te geven dat de milieubeweging niet van enige demogogiek en vaag idealisme gespeend is en dat met name de autovrije zondag daarvan aan elkaar hangt. Dat is echter geen reden voor autorijders om zichzelf maar van holle retoriek en non-argumenten te bedienen. Inbreuk op de "persoonlijke vrijheid van bewegen", "onttrekken aan de openbaarheid" en "beperken in de mobiliteit" kan ik helaas niet als iets anders kwalificeren.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 15 feb 2007, 19:32

Ik ben als liberaal altijd voor zoveel mogelijk vrije keuze voor de mensen zelf. Toch vind ik het niet erg dat er eens per jaar een dag van bezinning is. Eén dag dat het - doorgeslagen - consumentisme niet bestaat. Dat mensen wakker worden in een verstilde omgeving, waarin het enige geluid het tikken van de klok is. Eventjes worden teruggeworpen in de meest pure vorm van opgaan in het niets. Een dag dat je in de spiegel kijkt en bedenkt wat er het afgelopen jaar is gedaan en een alternatief zien voor het jachtige bestaan van alledag.

In Israël wordt Yom Kippur / Grote verzoendag gevierd, een dag dat particulier autoverkeer in principe niet is toegestaan. Het openbaar vervoer rijdt trouwens ook niet.
Het is absoluut een gewaarwording om dan door een stad te lopen en te genieten van de serene rust die is neergedaald. Ook in een seculiere maatschappij is volgens mij behoefte aan een moment van bezinning.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 15 feb 2007, 20:27

René schreef: verhouding tot de reden.
Stel nu dat er in de toekomst een stadsbestuur zou komen dat een dag lang alle OV en fietsverkeer in de binnenstad zou verbieden, om de milieufanaten te laten zien dat het ook anders kan, en vervolgens fietsen van overtreders door de politie in beslag zou laten nemen. De wereld zou te klein zijn, want aan de rechten van anarchistisch links mag natuurlijk niet worden getornd :roll:
Er heeft ook niemand gezegd dat auto-overtreders hun voertuig kwijtraken. Je vergelijking gaat niet op.
En over democratisch gehalte gesproken: een meerderheid in de gemeenteraad voor een besluit betekent nog niet dat de meerderheid van de bewoners erachter staat. Want ook daar heb ik bij dit besluit ernstige bedenkingen bij.
Dat heet democratie -> welkom in de echte wereld dus. We kiezen een stelletje ongeregeld en die kan daarna doen wat ze willen, of de rest het nu leuk vindt of niet.

(Het is erg met de groep van mensen die het gebruik van de auto prefereert boven dat van het openbaar vervoer: Even niet met het autootje en het einde van de wereld lijkt wel nabij)

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 15 feb 2007, 22:09

Kunnen we hier stoppen met die nare hokjesgeest :x

R4
expressweg

Bericht door R4 » vr 16 feb 2007, 0:31

René schreef:Dat is dus de wereld op z'n kop.
De enigen die met deze acties demagogisch bezig zijn, zijn juist de milieu-activisten.
Neen hoor, de autolobby is minstens even demagogisch. Bovendien heeft ze een heel grote invloed. Dat merk je nu trouwens weer goed in het gedoe rond de C02-emissienormen.
René schreef:Wat is in vredesnaam het recht van een overheid om een zeer groot aantal openbare wegen aan de openbaarheid te onttrekken, en met macht te handhaven ?
Die wegen worden niet aan de openbaarheid onttrokken, ze worden enkel autovrij gemaakt. Indien je die redenering zou volgen, dan wil dat zeggen dat elke autovrije straat volgens jou aan de openbaarheid onttrokken is, wat dus allerminst het geval is.

Dit is een typische reactie van automobilisten die zich benadeeld voelen omdat ze ocharme een dag op het ganse jaar eens niet de koning te rijk zijn.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!