Hoekse Lijn wordt metro
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: Hoekse Lijn wordt metro

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- dorpsstraat
Ik vind de tweede handwijzer nog wat kwalijker persoonlijkPalance schreef: ↑di 18 feb 2020, 13:08 De gemeente Vlaardingen weet blijkbaar nog niet dat station Vlaardingen-Oost sinds april 2017 geen NS-station meer is. Dit Streetview-beeld is van november 2018, maar ik reed hier vanmorgen en zag dat de wegwijzer er nog steeds hangt.
Een onderschrift, daar komt hij dan
Ps. De groeten van Playertwo
Ps. De groeten van Playertwo
-
- 2x5 autosnelweg
De bouw van het laatste deel van de Hoekse Lijn (Metro aan Zee) is gegund aan de combinatie Boskalis en Swietelsky. De waarde van het contract is 32,8 miljoen euro. Het project moet in 2022 zijn afgerond.
https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2020/ ... oekse-lijn

-
- 2x5 autosnelweg
Erwin schreef: ↑za 13 nov 2021, 22:10Dat valt tegen. Vanuit Rotterdam gezien is Vlaardingen Oost de laatste halte die van de bijzondere spoorconstructie voorzien is die het mogelijk maakt dat een goederentrein de voor het metroprofiel gebouwde perron kan passeren. Voor Vlaardingen Centrum geldt dit dus niet en deze halte kan daardoor niet door een goederentrein gepasseerd worden.
nvanleijden schreef: ↑za 13 nov 2021, 22:30 Alleen Vopak in Vlaardingen gaat hier nog gebruik van maken voor het vervoer van ketelwagons. Het enige andere bedrijf wat nog goederenvervoer kende voor de ombouw naar metrolijn, Conline in Maassluis, is inmiddels gesloten. Vandaar dat er geen noodzaak was om de spoorconstructie verder door te trekken dan Vlaardingen.
Om hierop aan te sluiten: gisteren reed de eerste goederentrein over het spoor sinds de ombouw van de Hoekse Lijn.Jeff schreef: ↑za 13 nov 2021, 22:39 Zover ik weet is het mogelijk om met een diesel loc te passeren, maar alleen stapvoets, buiten dienstregeling van de metro en alleen goedgekeurde series. (Straatrijden dus)
De speciale constructies aan de ander stations maakt het mogelijk dat de goederentrein met 40 a 50km/h het station kan passeren

-
- 4x5 autosnelweg
En juist vandaag ligt de metrolijn eruit https://www.rijnmond.nl/nieuws/1433815/ ... dagochtend
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x5 autosnelweg
Vorige week heeft de eerste testrit plaatsgevonden naar metrostation Hoek van Holland Strand. In onderstaande video dronebeelden van het nieuwe tracé. In de tweede video een verslag van de eerste rit.
Link
Link
Link
Link
-
- stadsweg
Opmerkelijk toch dat laatste stuk wat grotendeels enkelspoor is en dat zie je niet vaak bij een metro. Niet voor het eerst in de historie van de RET want de Hofpleinlijn was feitelijk ook de laatste kilometers enkelspoor.
-
- 2x4 autosnelweg

-
- 2x2 autosnelweg
Ik vind het qua sfeer ook wel passend in zo'n omgeving, een enkelspoor. Het straalt nog meer uit "hier houdt het land/de wereld op". Zoals dat bijvoorbeeld in Stavoren en Harlingen-Haven ook het geval is. Al zijn die lijnen vrijwel geheel enkelsporig en liggen de reizigersaantallen iets lager dan bij de Rotterdamse metro 

-
- 4x3 autosnelweg
Wat betekent dat nou voor de maximale frequentie, dat stukje enkelspoor? Ik reed gisteren Rotterdam uit en op de DRIP langs de Stadhoudersweg stond al dat de parkeerplaatsen in Hoek van Holland vol waren. Dus als Rotterdam er massaal op uittrekt voor een dagje strand, wil je wel een beetje fatsoenlijk kunnen blijven aan- en afvoeren. Waarbij er vermoedelijk ook wel grenzen zijn aan wat je kunt bereiken met langere metro's, op een gegeven moment wil je ook wel vaker gaan rijden (al gebeurde dat vroeger met de trein op stranddagen natuurlijk ook niet).
-
- expressweg
Het is maar één kilometer enkelspoor, wat zal de rijtijd zijn, 2 minuten? En op het eindpunt zijn weer twee sporen dus direkt nadat de ene tram binnenkomt kan de andere al vertrekken. Een 5-minutendienst moet wel mogelijk zijn.
Het perron in Hoek van Holland Haven is 100 meter, de HSG3 is 42,71 meter dus je kunt met twee stellen rijden.
Theoretisch zou je een 4-baks HSG3 kunnen laten maken en dan kun je met 7 bakken rijden. De tussenbak is wel korter dan de eindbakken maar ik denk dat 2x4 niet binnen 100 meter past, een SG3 is 12 meter langer dan een SG2.
Het perron in Hoek van Holland Haven is 100 meter, de HSG3 is 42,71 meter dus je kunt met twee stellen rijden.
Theoretisch zou je een 4-baks HSG3 kunnen laten maken en dan kun je met 7 bakken rijden. De tussenbak is wel korter dan de eindbakken maar ik denk dat 2x4 niet binnen 100 meter past, een SG3 is 12 meter langer dan een SG2.
-
- 4x3 autosnelweg

Hoe dan ook zou ik denken dat je met eens per tien minuten nog steeds een betere ervaring aanbiedt tussen stad en strand dan de trein vroeger deed. En dat niet alleen omdat je in de nieuwe setting het kwartier lopen van het station Strand naar het daadwerkelijke strand bespaart - behoorlijke afknapper vond ik dat vroeger altijd.
-
- stadsweg
Denk maar aan een open brug in Maassluis of Vlaardingen. Ik heb met de huidige dienstregeling al eens met de metro een paar minuten moeten wachten omdat er bij Maassluis nog een paar bootjes van/naar hun ligplaats wilde.
-
- Forumbeheerder
Niet heel veel. Wel dat er twee potentiële punten erbij zijn gekomen die kunnen verstoren (namelijk de wissels).
-
- autoweg

Dus op elkaar wachten moet je toch.
-
- 4x5 autosnelweg
De metro naar Hoek van Holland Strand gaat waarschijnlijk niet voor oktober rijden. En dus ná het zomerseizoen.
https://www.rijnmond.nl/nieuws/1524510/ ... in-oktober
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- expressweg
Bijpassende video voor de bureaucratie voor de certificaten. Als de papieren maar op orde is:
https://youtu.be/n9o1E222iFQ

https://youtu.be/n9o1E222iFQ

-
- 4x5 autosnelweg
En nu wordt het volgend jaar. Ergens volgend jaar. Misschien.Palance schreef: ↑di 12 jul 2022, 21:23 De metro naar Hoek van Holland Strand gaat waarschijnlijk niet voor oktober rijden. En dus ná het zomerseizoen.
https://www.rijnmond.nl/nieuws/1576038/ ... lgend-jaar
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- expressweg
Ik had niets anders verwacht van deze incompetente knuppels. Eerst de zomer communiceren en nu 6 tot 9 maanden vertraging inmiddels. Dat is gewoon competentie.
-
- 2x5 autosnelweg
-
- stadsweg
Nieuwe ontwikkelingen over de oplevering.
Bron: https://www.ad.nl/rotterdam/metro-gaat- ... ~a1cb10eb/In vergaderstukken van de MRDH, die volgende week donderdag over het metroproject vergadert, staat dat het de ambitie is om het metrotracé ‘in april-juni’ in gebruik te nemen voor ritten met passagiers.
-
- 4x5 autosnelweg
We hebben nu zoveel beloften gezien dat ik eerst de metro zelf wil zien rijden voordat ik nog iets geloof.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x4 autosnelweg
-
- expressweg
Ik denk dat dat wel gaat lukken ja.
Alleen welk jaar durf ik niet op in te zetten.
Alleen welk jaar durf ik niet op in te zetten.

-
- stadsweg
Wethouder Karremans durft (met een slag om de arm) een datum te noemen wanneer de verlenging in gebruik wordt genomen; 31 maart.
https://www.rijnmond.nl/nieuws/1629544/ ... and-strand

-
- 2x2 autosnelweg
-
- 2x4 autosnelweg
Deze week hebben al proefritten op basis van een dienstregeling plaatsgevonden.
-
- expressweg
Vanochtend is de eerste metro met passagiers in het nieuwe station op het strand aangekomen: https://nos.nl/artikel/2469594-metro-na ... het-strand
-
- 2x3 autosnelweg
Je knippert even met je ogen en je zit op het strand. De vooruitgang houdt nooit op.Reizigers kunnen sinds vandaag vanaf het centrum van Rotterdam met de metro in 40 minuten naar het strand
Ik zag in de dienstregeling van 1957 dat het destijds nog een echte wereldreis was, waar je wel 36 minuten voor nodig had. Maar dat kan tegenwoordig dus al in 40 minuten.

Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- verkeersader

Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk