Naar München

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Die is ook zeker mooier. Met de trein langs de Rijn, prachtig. 8-)

De route via Kassel is ook mooi, zo ben ik twee jaar geleden met de trein naar Bayern gereisd (Zwolle-Enschede-Münster-Hamm-Paderborn-Kassel-Bebra-Fulda-Gemunden-Würzburg-Rothenburg/Tauber). Terug via Würzbur-Frankfurt/Main-Gießen-Siegen-Hagen-Dortmund-Enschede-Zwolle. Het Sauerland is ook erg mooi.

Met de auto vind ik de route A3-A67-A5-A8 verreweg de mooiste. Alhoewel het omweggetje via Heilbronn over de (A67-A6-A81-A8) ook mooi is.

Via Kassel met de auto is ook een hele mooie route en de A44 en A7 rijden doorgaans erg goed door. Vanuit het noorden van Nederland een logische route (vanaf de A31 door het Ruhrgebiet heen op meerdere manieren te bereiken), vanuit het zuiden van Nederland een omweg.
Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits »

Coen Tunnel schreef:Rothenburg/Tauber
Heb je Rothenburg ob der Tauber zelf ook nog bekeken? Een zeer bijzondere oude plaats.
De autogordel: een band voor het leven.
snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer »

Vandaag ook over de A8 geweest vanaf Ulm tot Karlsruhe. Tussen Stuttgart en Karlsruhe zijn ze druk bezig aan de weg en het zag er wel goed uit 8-). Ik heb niet veel tips maar ik heb wel een paar pompen gevonden waarje LPG kan krijgen. ;) De route was A61, A6, A5, A8, (A96 (A) A14. richting Oostenrijk) ;)

Maar een goede reis.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

snelwegracer schreef:Vandaag ook over de A8 geweest vanaf Ulm tot Karlsruhe. Tussen Stuttgart en Karlsruhe zijn ze druk bezig aan de weg en het zag er wel goed uit 8-). Ik heb niet veel tips maar ik heb wel een paar pompen gevonden waarje LPG kan krijgen. ;) De route was A61, A6, A5, A8, (A96 (A) A14. richting Oostenrijk) ;)
Mijn ouders rijden net vandaag naar Oostenrijk, over dezelfde route :P
MINI
dorpsstraat

Bericht door MINI »

snelwegracer schreef:Vandaag ook over de A8 geweest vanaf Ulm tot Karlsruhe. Tussen Stuttgart en Karlsruhe zijn ze druk bezig aan de weg en het zag er wel goed uit 8-). Ik heb niet veel tips maar ik heb wel een paar pompen gevonden waarje LPG kan krijgen. ;) De route was A61, A6, A5, A8, (A96 (A) A14. richting Oostenrijk) ;)

Maar een goede reis.
Dat is een goede route om te rijden :D
Maar de A8 loopt toch niet rechtstreeks naar de A96?
Na de A8 heb je toch de A7 en dan pas de A96?
snelwegracer
autoweg

:oops: Ik was de A7 erbij vergeten te melden. ;)

Alleen heb je kans dat je voor de Pfandertunnel eventjes vast staat.

De A8 naar Munchen vanaf Ulm is goed te doen als er natuurlijk geen file staat. ;) Ik zag ook dat ze op het onbrekende deel tussen Memmingen en Lindeau stuk bezig zijn om de weg te verbreden. Dus over een paar jaar zijn we daar ook weer van af.
MINI
dorpsstraat

Bericht door MINI »

snelwegracer schreef::oops: Ik was de A7 erbij vergeten te melden. ;)

Alleen heb je kans dat je voor de Pfandertunnel eventjes vast staat.

De A8 naar Munchen vanaf Ulm is goed te doen als er natuurlijk geen file staat. ;) Ik zag ook dat ze op het onbrekende deel tussen Memmingen en Lindeau stuk bezig zijn om de weg te verbreden. Dus over een paar jaar zijn we daar ook weer van af.
Voor de Pfändertunnel kan je wel eens even vast komen te staan ja. De Ambergtunnel is wel voortaan dubbelbaans. Heb je op de A8 over dat stuk gereden waar trajectcontrole is?
Ja zijn ze dat stukje B18 bij Leutkirch/Wangen aan het ombouwen tot A96?
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

MINI schreef:Ja zijn ze dat stukje B18 bij Leutkirch/Wangen aan het ombouwen tot A96?
Correct. De ombouw zou eind 2009 gereed moeten zijn.

Het gedeelte tussen Memmingen en Erkheim zou eind 2008 omgebouwd moeten zijn.
snelwegracer
autoweg

Waar is die trajectcontrole dan?

Ik zag er goed uit bij de B18. Sommige viaducteen waren al klaar. Op de A8 kon je tussen Karlsruhe en Stuttgart al delen zien van de nieuwe A8 die gealsfalteerd zijn. Ik had het idee dat er meer dalbruggen komen in die route van de A8. Dat is wel beter zodat je niet meer hoeft te klimmen en te dalen. Ook waren ze op de A8 druk bezig bij het vliegveld ik dacht dat daar een pakeergargage moet komen. Kortom ze zijn weer druk bezig om de routes te verbeteren. 8-)
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

boe! schreef:
MINI schreef:Ja zijn ze dat stukje B18 bij Leutkirch/Wangen aan het ombouwen tot A96?
Correct. De ombouw zou eind 2009 gereed moeten zijn.
Het probleem is hier een boer die zijn land niet wil opgeven.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Chris schreef:Het probleem is hier een boer die zijn land niet wil opgeven.
Boeren doen daar meestal niet zo moeilijk over, als er maar voldoende geld op tafel wordt gelegd. Je kunt je misschien afvragen of deze boer wellicht een ruimhartig financieel aanbod is gedaan door tegenstanders van de verbreding. 't Zou niet de eerste keer zijn... :roll:
MINI
dorpsstraat

Bericht door MINI »

snelwegracer schreef:Waar is die trajectcontrole dan?

Ik zag er goed uit bij de B18. Sommige viaducteen waren al klaar. Op de A8 kon je tussen Karlsruhe en Stuttgart al delen zien van de nieuwe A8 die gealsfalteerd zijn. Ik had het idee dat er meer dalbruggen komen in die route van de A8. Dat is wel beter zodat je niet meer hoeft te klimmen en te dalen. Ook waren ze op de A8 druk bezig bij het vliegveld ik dacht dat daar een pakeergargage moet komen. Kortom ze zijn weer druk bezig om de routes te verbeteren. 8-)
Die controle is op de A8, ik dacht tussen Stuttgart en de kruising met de A7. Is over een lengte van 30 km geloof ik
Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits »

Klopt, met flitskasten te kust en te keur op dat traject.
De autogordel: een band voor het leven.
snelwegracer
autoweg

Het was redelijk druk op dat stuk dus we hebben ons wel gehouden aan de maximum snelheid. ;) Ik iwst niet dat het daar erd gehouden maar de volgende keer beter opletten. :P Ik wil de regering daar niet sponseren. ;)
MINI
dorpsstraat

Bericht door MINI »

snelwegracer schreef:Het was redelijk druk op dat stuk dus we hebben ons wel gehouden aan de maximum snelheid. ;) Ik iwst niet dat het daar erd gehouden maar de volgende keer beter opletten. :P Ik wil de regering daar niet sponseren. ;)
Het staat anders wel met borden aangegeven ;)
Dat stuk is ook best druk, maar wel een mooi stuk om te rijden :D
Tommy
autoweg

Re: Naar München

Bericht door Tommy »

Paar maanden terug ben ik naar Munchen gereden vanuit Gent.

Heenreis:
(E40) Gent-Brussel
(E411) Brussel-Luxemburg
(E29) Luxemburg-Saarbrucken
(E50) Saarbrucken-Mannheim
(65) Mannheim-Carlsruhe
(E52) Carlsruhe-Stuttgart
(E52) Stuttgart-Munchen

Deze weg was regelmatig onderbroken voor werken, was vaak slechts 2 rijstroken, daalde/stijgde soms fel. Ook redelijk wat tunnels... M.a.w., niet zo vlot om door te rijden. (Knooppunten zoals op Google Maps: 49.501672,6.132123 & 48.56426,9.655924). De precieze reistijd is niet bepaald geweest, maar was maar dan 8uren. Een andere route drong zich op.

Terugreis:
(E45) Munchen-Nurmberg
(E45) Nurmberg-Wurzburg
(E41/E42) Wurzburg-Frankfurt
(E35) Frankfurt-Koln
(E40) Koln-Aachen
(E40) Aachen-Brussel
(E40) Brussel-Gent

Deze weg was veel vlotter. Meestal 3 vaksbanen. Deels Autobahn ook. Slechts 2 (tank)pauzes genomen en blijven doorrijden. Dit was het resultaat op de km-teller: 831km / 7u32min gereden (Gemiddelde 110).

Indien ik nog door Zuid-Duitsland dien te rijden zal ik steeds de 2 keuze volgen en niet meer de eerste...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland »

^^ Bij je eerste keuze zou ik ook via Pirmasens zijn gereden en niét via Mannheim, dat scheelt een heel stuk! :idea: Je rijdt vanuit Luxemburg de gehele Duitse A8 uit tot Pirmasens. Daarna pak je de B10 naar Landau en vervolgens zit je meteen op de A65 vlak voor Karlsruhe. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

Ik heb inderdaad (bewust) een hele omweg gemaakt langs het natuurpark. Gaat de B10 vlot? Ik was bang door een gewone weg te nemen veel tijd te verliezen...
www.vanityplates.be
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Frans is fan van de B10, dus die zal van iedere gelegenheid gebruik maken om deze route te pluggen. Of hij echt de beste route is vanuit Luxembourg richting München? Het zal mede van je rijstijl en van je persoonlijke voorkeuren afhangen.

Om met de objectieve kant van het verhaal te beginnen: de route via de B10 is 50 kilometer korter dan die via de A6, de A61 en de A5 (je had het in je oorspronkelijk post over de "65", maar ik neem aan dat dit een typo is). Daartegenover staat dat deze route geen snelweg is, zelfs geen Gelbe Autobahn. De gedeelten die Bundesstrasse zijn, zijn goed uitgebouwd met ongelijkvloerse kruisingen. De weg is in de Pfalz om de dorpen heen gelegd. Maar de weg is maar deels vierbaans; op de nodige stukken ontbreekt het aan een inhaalmogelijkheid. De kans is vrij groot dat je vroeg of laat achter een langzame (vracht)auto zit of moet gaan klooien achter een tractor. Google Maps berekent dat de 50 kilometer besparing via de B10 je uiteindelijk evenveel tijd kost als de omweg via de A6 en de A5. Maar als je er op de snelweg nou net ietsje hogere snelheden op nahoudt of een slome weggebruiker voor je hebt op het tweebaans gedeelte van de B10, is de omweg toch sneller.

Dus aan welke van de twee je de voorkeur moet geven? Als gezegd, het hangt af van je eigen wensen en rijstijl. Het gros van het verkeer tussen het Saarland en de A8 ten oosten van Karlsruhe kiest de omweg. Ook ikzelf zou voor die route kiezen als ik vooral zo snel mogelijk op de A8-oost wil zijn. Maar aan de andere kant is de route door de Pfalz wel een hele mooie. Dus als je in de stemming bent voor een mooi stukje weg als onderbreking van de drukke A6, probeer het vooral een keertje. Hij zal je reis normaal gesproken zeker niet enorm vertragen. Maar het is ook niet zo dat je in de regel sneller rijdt door de B10 te nemen.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Pino schreef:Daartegenover staat dat deze route geen snelweg is, zelfs geen Gelbe Autobahn.
De B10 is vanaf de A8 tot Hinterweidenthal Gelbe Autobahn! Het stuk heeft 2x2 rijstroken, een vluchtstrook en ongelijkvloerse kruisingen. Het enige ontbrekende stukje Gelbe Autobahn in Pirmasens is in aanbouw, en je wordt daar nu keurig langsheen geleid.
Pino schreef:De gedeelten die Bundesstrasse zijn, zijn goed uitgebouwd met ongelijkvloerse kruisingen. De weg is in de Pfalz om de dorpen heen gelegd. Maar de weg is maar deels vierbaans; op de nodige stukken ontbreekt het aan een inhaalmogelijkheid.
Het gehele gedeelte is Bundesstrasse (logisch want de gehele weg is B10). :idea: Verder heb je heel veel inhaalmogelijkheden. Zo heeft het stuk tussen Hinterweidenthal tot en met de A65 steeds 2+1 rijstroken. Een langzame vrachtwagen kom je inderdaad heus wel eens tegen, maar er zijn genoeg plekken waar je dan weer kan inhalen. Daarbij is de gehele B10 ongelijkvloers, behalve de T-splitsing bij Hinterweidenthal met de B427, waar een verkeerslicht staat. Overigens zorgt dat verkeerslicht weinig voor vertragingen, en ben je er zo voorbij. De B10 stroomt continu goed door, zonder oponthoud. Veruit het grootste gedeelte is autoweg, en heeft een maximumsnelheid van 100 km/h, waarvan diverse stukjes 120 km/h zijn.
Pino schreef:Frans is fan van de B10, dus die zal van iedere gelegenheid gebruik maken om deze route te pluggen.
Dat klopt. ;) Het is gewoon een weg die bij veel mensen onbekend is, maar toch prima voldoet, en zeker zo snel gaat als omrijden over de A6. :)
Pino schreef:Ook ikzelf zou voor die route kiezen als ik vooral zo snel mogelijk op de A8-oost wil zijn.
Ik denk dat ik hiervoor een wedstijdje wil maken, als je allebei start op de A8 vanuit Luxemburg en eindigt op de A8 nabei Dreieck Karlsruhe. Ik denk dat je over de B10 er iets eerder bent. Binnendoor routes (althans Bundesstrassen) zijn vaak helemaal niet zo gek, en zijn al vaak sneller, als de snelweg een hele omweg maakt. Enyway, het ligt inderdaad van je voorkeuren af. Als je veel liever snelwegen aanhoudt, dan is de A6 een betere optie.
Pino schreef:Hij zal je reis normaal gesproken zeker niet enorm vertragen. Maar het is ook niet zo dat je in de regel sneller rijdt door de B10 te nemen.
Zoveel sneller is de B10 inderdaad ook niet, maar is toch een stuk korter en blijft lekker doorrijden (dus bespaard brandstof) en je rijdt over een rustigere weg. Daarbij is de mooie omgeving een extraatje. Kwa tijd zal het dus weinig verschillen, maar kwa kilometers en eventuele drukte is de B10 toch aantrekkelijker.

Als je overigens met aanhanger, bus of vrachtwagen bent, dan is de B10 in de regel altijd sneller.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Overigens wil er aan het uiteinde van de A65 bij Karlsruhe, op de plek waar deze overgaat in de gelbe Autobahn B10 door Karlsruhe, nog wel eens file staan. De kans op file op die plek is veel groter dan de route via de A6. Afhankelijk van het tijdstip waarop je daar langs komt moet je hier wel rekening mee houden.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

^^ Die files in Karlsruhe zijn echt tot het minimum beperkt. Overigens wordt de A65 ook vaak als alternatief gebruikt vanaf de A61. De A61-A6-A5 route heeft vaak rondom Speyer en Hockenheim ook best vaak vertragingen. Van de overgang bij Karlsruhe van A65 naar Gelbe Autobahn is weinig tot niks aan te merken. Het enige punt van vertraging kan de wegwerkzaamheden zijn bij de brug over de Rhein. Maar inderdaad is het zo dat je beter buiten de spits er langs kan rijden, want dan rij je wat 'safer' kwa file. Overigens moet dat zoiezo als je richting Stuttgart gaat, waar ook regelmatig vertragingen zich voordoen.

Maar ik denk dat onze forummer Tommy mee kan praten over de A65, want zo te zien is hij daar overheen gegaan op de heenweg. ;)
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

SnarfFlevoland schreef:Verder heb je heel veel inhaalmogelijkheden. Zo heeft het stuk tussen Hinterweidenthal tot en met de A65 steeds 2+1 rijstroken. Een langzame vrachtwagen kom je inderdaad heus wel eens tegen, maar er zijn genoeg plekken waar je dan weer kan inhalen.
Voor zover ik weet is de passage van Trifels met die tunnels nog steeds 1+1. Maar zelfs als het stuk tussen Hinterweidenthal tot de A65 volledig 2+1 zou zijn, 2+1 schiet gewoon nooit echt lekker op. Natuurlijk, het is beter dan 1+1 en als je in jouw rijrichting zo'n stukje met twee rijstroken hebt, kun je die vrachtwagen inhalen. Maar je moet toch al heel snel weer invoegen en in de praktijk zit je altijd geplakt achter weggebruikers die je het liefste zou willen inhalen. De focus die iedereen ook altijd heeft op die tweede strook (aan het begin meteen naar links en dan links blijven tot het bitere einde) maakt het voor mij niet heel prettig rijden op een 2+1-weg. Tenzij de intensiteit zo laag is dat op die ene inhaalstrook het verkeer volledig in de juiste volgorde kan worden gebracht. Maar mijn ervaring met de meeste Duitse Bundesstrassen is dat er teveel verkeer is om dat te kunnen bereiken. Hoogstens 's avonds en 's nachts kan het lukken.

Constant hoge snelheden haal je alleen bij die zeer lage intensiteiten. Overdag mag je blij zijn al je in een uur 90 kilometer aflegt. Dan is het heel leuk dat je op zo'n weg in Duitsland 100 mag rijden, maar je kunt het er simpelweg meestal niet.
Als je overigens met aanhanger, bus of vrachtwagen bent, dan is de B10 in de regel altijd sneller.
Misschien, maar veel bus- en vrachtwagenchauffeurs kiezen toch liever voor het gemak van een snelweg. Het kwartiertje extra zal ze wat.
Euregio
geband

Bericht door Euregio »

-
Oops, verkeerd gelezen.
Laatst gewijzigd door Euregio op do 31 dec 2009, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee »

Euregio schreef:Ik ben precies een jaar geleden naar Münster geweest, naar de kerstmarkt. Het is een mooie stad, alleen de kerstmarkt viel een beetje tegen.

Gr.
München of Münster is best wel een verschil :hypocrite:
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

De keuze tussen snelweg en gewone weg (kan expressweg zijn) ligt inderdaad aan de persoon in kwestie.

Ik speel vaak GPS voor mezelf. Dus ik leg een route aan volgens de kaart. Ik verkies autosnelwegen. Rij liever beetje om dan 'moeilijk' doen.
Ik probeer ook steeds 'rechtdoor' te rijden. Het komt voor mij niet op een km, als ik door rechtdoor te rijden een ommetje maak.
Met remmen, afritten, gewone wegen verlies ik veel tijd. Ben dan ook inderdaad iemand die op de autosnelweg aan een tempo rijdt.

De A65 in DE was een heel goeie autosnelweg. Ookal was deze 2*2 vakken. Vanuit Mannheim ging deze vaak bergaf, waardoor ze vlotjes bolde.
Ze was helemaal niet druk (beetje verlaten zelfs). Misschien toevallig, we reden er 's nachts.
Soms wel eens werken (naar 1 rijstrook), maar in DE hebben werken gelijk véééél kleinere inpact dan in BE.
Ze leek me ook niet zo oud te zijn?

En de typo van de (65)?! Ik bedoelde de A65 natuurlijk. Als Belg ben ik gewoon om met de E-nummers te werken, en deze heeft geen E-nummer :rofl2:

De terugweg ging gewoon sowieso veel vlotter. Brede drievaksautosnelwegen waar ik soms tegen de 200 haalde. Dat is sowieso vlotter dan de B10 8-)
www.vanityplates.be
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Bedoel je niet de A61 waar je spreekt over de A65?
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Nee, want het gaat over een weg zonder E-nummer. En de A61 in die buurt draagt het nummer E31. Dus Tommy lijkt het echt te hebben over de A65. Wat me dan weer verbaast, want het gaat om een omweg die (vanwege de passage van Karlsruhe) nou verder ook niet echt voldoet aan het criterium "rechtdoor rijden".
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

'rechtdoor rijden' is natuurlijk maar een afgeleid criterium. Ik hoor het mijn meester op de basisschool nog zeggen toen ik net leerde kaartlezen: "Dat is een heel creatieve route, Vincent. Maar niet slecht, de meeste mensen rijden gewoon stug rechtdoor, en zo heb je dus minder kans op files" :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.