Pino schreef:Daartegenover staat dat deze route geen snelweg is, zelfs geen Gelbe Autobahn.
De B10 is vanaf de A8 tot Hinterweidenthal
Gelbe Autobahn! Het stuk heeft 2x2 rijstroken, een vluchtstrook en ongelijkvloerse kruisingen. Het enige ontbrekende stukje Gelbe Autobahn in Pirmasens is in aanbouw, en je wordt daar nu keurig langsheen geleid.
Pino schreef:De gedeelten die Bundesstrasse zijn, zijn goed uitgebouwd met ongelijkvloerse kruisingen. De weg is in de Pfalz om de dorpen heen gelegd. Maar de weg is maar deels vierbaans; op de nodige stukken ontbreekt het aan een inhaalmogelijkheid.
Het gehele gedeelte is Bundesstrasse (logisch want de gehele weg is B10).

Verder heb je heel veel inhaalmogelijkheden. Zo heeft het stuk tussen Hinterweidenthal tot en met de A65 steeds 2+1 rijstroken. Een langzame vrachtwagen kom je inderdaad heus wel eens tegen, maar er zijn genoeg plekken waar je dan weer kan inhalen. Daarbij is de gehele B10 ongelijkvloers, behalve de T-splitsing bij Hinterweidenthal met de B427, waar een verkeerslicht staat. Overigens zorgt dat verkeerslicht weinig voor vertragingen, en ben je er zo voorbij. De B10 stroomt continu goed door, zonder oponthoud. Veruit het grootste gedeelte is autoweg, en heeft een maximumsnelheid van 100 km/h, waarvan diverse stukjes 120 km/h zijn.
Pino schreef:Frans is fan van de B10, dus die zal van iedere gelegenheid gebruik maken om deze route te pluggen.
Dat klopt.

Het is gewoon een weg die bij veel mensen onbekend is, maar toch prima voldoet, en zeker zo snel gaat als omrijden over de A6.
Pino schreef:Ook ikzelf zou voor die route kiezen als ik vooral zo snel mogelijk op de A8-oost wil zijn.
Ik denk dat ik hiervoor een wedstijdje wil maken, als je allebei start op de A8 vanuit Luxemburg en eindigt op de A8 nabei Dreieck Karlsruhe. Ik denk dat je over de B10 er iets eerder bent. Binnendoor routes (althans Bundesstrassen) zijn vaak helemaal niet zo gek, en zijn al vaak sneller, als de snelweg een hele omweg maakt. Enyway, het ligt inderdaad van je voorkeuren af. Als je veel liever snelwegen aanhoudt, dan is de A6 een betere optie.
Pino schreef:Hij zal je reis normaal gesproken zeker niet enorm vertragen. Maar het is ook niet zo dat je in de regel sneller rijdt door de B10 te nemen.
Zoveel sneller is de B10 inderdaad ook niet, maar is toch een stuk korter en blijft lekker doorrijden (dus bespaard brandstof) en je rijdt over een rustigere weg. Daarbij is de mooie omgeving een extraatje. Kwa tijd zal het dus weinig verschillen, maar kwa kilometers en eventuele drukte is de B10 toch aantrekkelijker.
Als je overigens met aanhanger, bus of vrachtwagen bent, dan is de B10 in de regel altijd sneller.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"