[A015] Oplossingen voor Barendrecht/IJsselmonde

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Rene
4x5 autosnelweg

[A015] Oplossingen voor Barendrecht/IJsselmonde

Bericht door Rene » di 20 feb 2007, 23:03

minvenw.nl (16-2-2007) schreef:Commissie biedt oplossingen voor verkeersinfarct IJsselmondse Knoop

Met een extra rijstrook en een extra strook voor rechtsaf moet het verkeersinfarct IJsselmondse Knoop bij Rotterdam grotendeels worden opgelost. Dat staat in het eindrapport van de commissie Dronkers die verkeerskundige oplossingen heeft gezocht voor de korte en lange termijn.
Als gevolg van toenemende bedrijvigheid in de regio Rotterdam en de ontwikkeling van regionale bedrijventerreinen neemt de druk de komende jaren alleen maar toe. De huidige weg kan deze verkeersstromen niet meer verwerken. Dit zal leiden tot een verkeersinfarct voor hoofdzakelijk het onderliggende wegennet waarbij de files tot op de rijksweg A15 het gevolg zijn.
De commissie Dronkers stelt in haar rapport ‘De IJsselmondse knoop ontrafelt’ een aantal maatregelen op de ultrakorte, korte en lange termijn voor. De totale kosten voor het ultrakorte termijnpakket zijn geraamd op 1,4 miljoen euro en moeten uiterlijk 1 januari 2009 afgerond zijn. Het korte termijnpakket kost 2,2 miljoen euro en moet uiterlijk 1 januari 2010 afgerond zijn. Naar verwachting is eind 2008 bekend wat concreet de lange termijnmaatregelen zijn.
Aanleiding voor de oprichting van de commissie Dronkers is het gesprek dat burgemeester Van Belzen en wethouder Schoehuizen van Barendrecht hadden met minister Karla Peijs. Onderwerp van gesprek was de ongewenste verkeerskundige situatie op de IJsselmondse Knoop. De commissie Dronkers kreeg de taak om voor 1 maart 2007 te komen met gedragen verkeerskundige oplossingen voor zowel de korte als lange termijn.
PDF-je
Alleen vind ik ontrafelt met een t wel kneuterig...

PW100
verkeersader

Bericht door PW100 » di 20 feb 2007, 23:39

En ultrakorte termijn . . . voor 2009 afgerond :roll: dacht in eerste instantie meer aan een paar weken/maanden dan 2009!

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 21 feb 2007, 8:06

Ik vraag me af of men hier echt niet eerder dit aan had kunnen zien komen. Er is al vaker gerommeld op dit kruispunt, maar tevergeefs: Er zitten in alle richtingen teveel kruispunten vlak achter elkaar. En er is teveel (vracht)verkeer. In de spits is het er een bende. Een paar relaties ongelijkvloers maken zou veel schelen. Dan maken we van Vaanplein, Ridderkerk en dit kruispunt maar 1 megaknooppunt.

(Knooppunt Palancedrecht dus)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

kees
expressweg

Bericht door kees » wo 21 feb 2007, 14:25

Mag ik precies weten over welk punt in Rotterdam het gaat.
Bij IJsselmondse knoop denk ik zelf aan de afrit van de A16 ten zuiden van de Brienenoordbrug, maar blijkbaar sla ik daarmee de plank mis.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 21 feb 2007, 14:30

Afrit 20, A15 tussen KP Vaanplein en KP Ridderkerk.
Laatst gewijzigd door Mark op wo 21 feb 2007, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 21 feb 2007, 14:34

kees schreef:Mag ik precies weten over welk punt in Rotterdam het gaat.
Bij IJsselmondse knoop denk ik zelf aan de afrit van de A16 ten zuiden van de Brienenoordbrug, maar blijkbaar sla ik daarmee de plank mis.
Dat is het IJsselmondseplein.
Mark schreef:Afrit 20, A25 tussen KP Vaanplein en KP Ridderkerk.
:lol:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » wo 21 feb 2007, 14:49

De A4-Midden kan wel degelijk bijdragen aan minder verkeer op de A15 en A16. Met een complete A4 zullen de A20, A16, A15 en A29 aanzienlijk worden ontlast!
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 21 feb 2007, 14:50

Palance schreef:
Mark schreef:Afrit 20, A25 tussen KP Vaanplein en KP Ridderkerk.
:lol:
:twisted: :oops:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 21 feb 2007, 15:30

Kaaiman schreef:De A4-Midden kan wel degelijk bijdragen aan minder verkeer op de A15 en A16. Met een complete A4 zullen de A20, A16, A15 en A29 aanzienlijk worden ontlast!
Maar nogmaals: Het gaat om verkeer dat bij afrit 20 de snelweg afmoet. Dat heeft niets aan een A4, maar veroorzaakt wel de dagelijkse verkeerschaos.

Ik zal vanavond wat foto's opzoeken en posten.

Autosnelwegen.net

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 21 feb 2007, 17:23

Luchtfoto:
Afbeelding

Foto's "vanaf de grond"
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Palance op do 22 feb 2007, 7:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Autosnelwegen.net

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 21 feb 2007, 17:25

Kon die ringspoel nog kleiner ?

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » wo 21 feb 2007, 21:34

Toevallig laatst een keer overheen gereden om te keren, ergens halverwege de middag. Moet zeggen dat het, ondanks de zware storm en dat het midden op de middag was, nog behoorlijk druk was daar.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » do 22 feb 2007, 22:00

Mooi die A15 aagegeven wit op blauw op dat portaalbord! Zou vaker moeten gebeuren i.p.v. tussen haakjes achter bestemmingen of helemaal niets. :D

Riva
autoweg

Bericht door Riva » vr 23 feb 2007, 11:47

Ja, maar dat kan alleen als alle bestemmingen op zo'n bord via de A15 gaan.
Rainier

Bart71298
stadsweg

Bericht door Bart71298 » za 24 feb 2007, 17:13

Die twee witte bordjes rechts op de eerste grote foto zijn overigens wegwijzers naar kunstwerken (kw) van de betuweroute/hsl.
Dit forum frituurt de wok uit dankzij de inzet van de beheerders en moderatoren. Hulde!

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » za 24 feb 2007, 23:20

Riva schreef:Ja, maar dat kan alleen als alle bestemmingen op zo'n bord via de A15 gaan.
Nee hoor, er wordt ook wel 'los' verwezen naar een wegnummer, waarbij op hetzelfde bord ook gewoon doelen staan die niet (per se) via dat wegnummer te bereiken zijn. Soms staan er ook wel meer wegnummers op. :)

mb90
verkeersader

Bericht door mb90 » za 03 mar 2007, 20:25

Vanmiddag heb ik 3 tekeningen gemaakt van een nieuwe IJsselmondse Knoop. Eerst een met 1 grote rotonde, 1 deels ongelijkvloers en 1 vrijwel helemaal ongelijkvloers.

De tekening met de grote rotonde (met stoplichten):
Afbeelding

De tekening met de deels ongelijkvloerse knoop:
Afbeelding

De tekening met een vrijwel ongelijkvloerse knoop:
Afbeelding

De meeste bochten van de laatste tekeningen zijn krap (vooral de bovenste bocht) door de hoeveelheid ruimte die er is. Daarom is hier zeker een maximum snelheid van 50 km/h handig, maar het is toch geen snelweg dus echt had mag er toch niet gereden worden. Ook zullen de maten van de bochten misschien niet helemaal juist zijn, maar het is ook alleen een tekening.

Ik zelf zie het liefst een volledig ongelijkvloerse knoop, alleen zal dat veel geld kosten. Daarom zou ik ook al blij zijn met een grote rotonde met stoplichten (wat een stuk minder geld kost).

LennyKravitz
verkeersader

Bericht door LennyKravitz » zo 04 mar 2007, 2:17

Een variant op de rotonde van mb90...

Met enige linksaffers zonder stoplichten ook..., maar wel voorrangverlenend...

Afbeelding
It aint over 'till it's over...

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » zo 04 mar 2007, 20:43

@mb90: volgens mij vergeet je dat je bij al die driedubbele knopen van jou wel in- en uitvoegers moet hebben, of VRI's. Dan is ook meteen het hele doorstromende effect weg. Bovendien krijg je met al jouw ongelijkvloerse ontwerpen enorm steile hellingen, om over de kosten nog maar te zwijgen...

Een turborotonde lijkt me nog wel een redelijke optie, maar ik kan geen goed oordeel vellen omdat ik de situatie niet ken. :)

mb90
verkeersader

Bericht door mb90 » zo 04 mar 2007, 21:10

Kaaiman schreef:@mb90: volgens mij vergeet je dat je bij al die driedubbele knopen van jou wel in- en uitvoegers moet hebben, of VRI's. Dan is ook meteen het hele doorstromende effect weg. Bovendien krijg je met al jouw ongelijkvloerse ontwerpen enorm steile hellingen, om over de kosten nog maar te zwijgen...

Een turborotonde lijkt me nog wel een redelijke optie, maar ik kan geen goed oordeel vellen omdat ik de situatie niet ken. :)
Ik had vooral gedacht aan korte uitvoegstroken. Het ongelijkvloerse heb ik vooral getekend om te laten zien hoe ik het het liefste zie, maar door de ruimte daar en de hoogteverschillen weet ik wel dat het bijna onmogelijk om aan te leggen. De rotonde had ik daarom als eerste staan, omdat dat het meest realistische is.

LennyKravitz
verkeersader

Bericht door LennyKravitz » zo 04 mar 2007, 23:54

mb90 schreef:
Kaaiman schreef:@mb90: volgens mij vergeet je dat je bij al die driedubbele knopen van jou wel in- en uitvoegers moet hebben, of VRI's. Dan is ook meteen het hele doorstromende effect weg. Bovendien krijg je met al jouw ongelijkvloerse ontwerpen enorm steile hellingen, om over de kosten nog maar te zwijgen...

Ik had vooral gedacht aan korte uitvoegstroken. Het ongelijkvloerse heb ik vooral getekend om te laten zien hoe ik het het liefste zie, maar door de ruimte daar en de hoogteverschillen weet ik wel dat het bijna onmogelijk om aan te leggen. De rotonde had ik daarom als eerste staan, omdat dat het meest realistische is.

Ik denk dat de rotonde het verkeersaanbod niet zou kunnen verwerken... vandaar mijn wat grotere verkeersplein... zodat ruimte staat om in en uit te voegen op het plein...
It aint over 'till it's over...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 05 mar 2007, 9:58

Keep it short and simple (even een snelle schets):

Afbeelding
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 05 mar 2007, 14:23

Wat zijn eigenlijk de grootste vervoersstromen? :idea:

Palance
4x5 autosnelweg

Re: A15 Barendrecht/IJsselmonde: commissie komt met oplossingen

Bericht door Palance » vr 30 mei 2008, 13:08

Berichtje uit de Schakel, een lokaal weekblad van Barendrecht:

Afbeelding

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 13 jun 2008, 21:07

AD schreef:Extra rijbanen IJsselmondse knoop als wapen tegen files
ROTTERDAM/BARENDRECHT - Met extra rijbanen moet het vracht- en autoverkeer op de IJsselmondse knoop een stuk vlotter door kunnen rijden.
Nu staat het vrijwel dagelijks vast op het verkeersplein tussen Rotterdam-IJsselmonde en Barendrecht. Voor het eind van dit jaar moet het extra asfalt er liggen.

Op het verkeersplein wordt verkeer van en naar de snelwegen A15 en A16 afgewikkeld, net als van en naar de IJsselmondse Randweg. Er rijdt veel vrachtverkeer, dat de knoop als belangrijkste toegangsweg voor het bedrijventerrein Dierenstein en de veiling gebruikt. Als er nu niets gedaan wordt aan de verkeersdoorstroming, dan staan er straks files tot op de A15, voorspelde het ministerie van Verkeer en Waterstaat vorig jaar na onderzoek.

Op sommige plekken komen drie extra rijbanen om het verkeer beter door te laten stromen. De Dierensteinweg en de Donk worden (deels) verdubbeld. Ook de verkeerslichten moeten beter op elkaar worden afgesteld. Dat staat in de plannen van het waterschap Hollandse Delta, de Stadsregio en de gemeenten Barendrecht en Ridderkerk. Samen hebben ze 1,4 miljoen euro uitgetrokken voor de aanpassingen.

Op woensdag 18 juni is er tussen 17.00 en 19.30 uur een informatiebijeenkomst over de plannen in hotel Van der Valk in Ridderkerk.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 13 jun 2008, 21:42

De VRI's op de Dierensteinweg zijn enkele jaren geleden al opnieuw afgesteld. Het probleem is gewoon dat er teveel kruisingen (met VRI's) op zeer korte afstand van elkaar zitten.

Autosnelwegen.net

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 14 jun 2008, 14:57

^^
Groene golf...
:denk:
Donateur Vereniging Wegenforum

orionpax
verkeersader

Bericht door orionpax » vr 20 jun 2008, 10:05

Als relatief onbekende van de situatie vond ik dit wel een intrigerende puzzel. Zou de oplossing niet liggen in een half-klaverblad aan de zuidkant van de A15 om zo de zuidelijke aansluiting van de ijsselmondse randweg vloeiend te laten verlopen. Daarna gaat deze randweg ongelijkvloers over in de Dierensteinweg. Deze sluit via een stadstrompet aan op een t splitsing met de overige twee wegen.

http://maps.google.nl/maps/ms?ie=UTF8&h ... c8f9cfc955

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 20 jun 2008, 10:35

Weefvaklengtes A15 rangeerbaan :?: :arrow: Kan dus niet.
Boogstraal Dierensteinweg - IJsselmondse randweg en weeflengten in die verbinding :?:
Fiets- en voetpaden :?: (altijd lastig en gevaarlijk bij klaverbladachtige constructies; zie Europaplein Maastricht)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 20 jun 2008, 11:32

In een huis-aan-huis-blad van gisteren stond een artikel met de te nemen (voorlopige) maatregelen

http://www.deschakelbarendrecht.nl/pdf.php/5945.pdf

Autosnelwegen.net