[A015] Oplossingen voor Barendrecht/IJsselmonde

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

CborG
verkeersader

Re: A15 Barendrecht/IJsselmonde: commissie komt met oplossingen

Bericht door CborG » di 24 jun 2008, 7:10

Extra opstelstroken.. Zou de magische '7' dan hier gehaald worden??
:denk:
Zo kraait den boer z'n haantje

orionpax
verkeersader

Bericht door orionpax » di 24 jun 2008, 18:09

Rene schreef:Weefvaklengtes A15 rangeerbaan :?: :arrow: Kan dus niet.
Boogstraal Dierensteinweg - IJsselmondse randweg en weeflengten in die verbinding :?:
Fiets- en voetpaden :?: (altijd lastig en gevaarlijk bij klaverbladachtige constructies; zie Europaplein Maastricht)
@1 Weefvaklengtes zijn verruimd. Sommige waren inderdaad 50 meter. (Hoewel deze lengte op de A27 bij knooppunt gorinchem aardig genaderd worden).
@2 Boogstraal was inderdaad bijna een haakse hoek. Ik hem hem hertekend. Nu ligt de weg dichter bij de huidige loop maar loopt nu nog wel ruimer. Weeflengten zouden geen probleem moeten zijn in een weg waar 50-70 gereden mag worden zolang ze maar lang genoeg zijn. Ik heb alle weeglengtes nu langer gemaakt en alle verbindingsbogen ruimer.
@3 Fiets en voetpaden zijn inderdaad in mijn plaatje volkomen vergeten. Het is inderdaad een zaak om rekening mee te houden.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 24 jun 2008, 18:17

Als er iets verbouwd gaat worden daar, ga ik er maar weer regelmatig foto's maken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 05 mei 2009, 13:41

Daar is niet echt veel van gekomen :oops: Maar goed, vandaag heb ik er wel wat foto's gemaakt.

A15, afrit IJsselmonde:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

File voor linksaf
Afbeelding
Afbeelding

2 Ringen op 1 bord
Afbeelding

Het grote kruispunt bij de veiling/oprit A15.
Afbeelding
Afbeelding

Nieuwe situatie: Er liggen hier 2 kruispunten vlak achter elkaar, en voor het 2e kruispunt is hier alvast een uitvoegstrook neergelegd.
Afbeelding

Het eerste kruispunt: De nieuwe situatie, en een foto van de oude situatie daaronder
Afbeelding
Afbeelding

Naar het kruispunt bij Dierenstein. Niet alleen kan het verkeer eerder uitvoegen, ook is er nóg een extra linksaffer bijgebouwd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 05 mei 2009, 14:29

Ik ben ook even aan het schetsen geweest:
http://maps.google.nl/maps/ms?ie=UTF8&h ... d89a711c63
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 06 mei 2009, 19:57

Psst...ging je die file bij de tweede foto nu over de vluchtstrook voorbij?

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 07 mei 2009, 7:56

Ja. Het verkeer dat in de file stond voor linksaf hield overigens netjes zo links als mogelijk.

Autosnelwegen.net

Dweep
stadsweg

Bericht door Dweep » do 07 mei 2009, 16:15

Vinny schreef:Ik ben ook even aan het schetsen geweest:
http://maps.google.nl/maps/ms?ie=UTF8&h ... d89a711c63
Mooie schets, hulde, alleen de snelweg zou ik direct naar de rotonde laten gaan en naar Dierenstein hierop laten afakken. Kleinigheidje.
Heel mooi is dat ring Barendrecht ook onder de rotonde naar wonboulevard Reijerwaard door loopt.
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 07 mei 2009, 18:34

Het zou al een hoop schelen als de afrit wat meer opstelstroken zou krijgen. Nu heb je bv. vanaf de A16 gezien maar één rijstrook voor rechtsaf en ééntje voor linksaf (en eentje voor rechtdoor, die weinig wordt gebruikt). Bv. twee voor rechtsaf, ééntje voor linksaf en eentje voor rechtdoor en linksaf.

Mark
Forumbeheerder

Re: [A015] Oplossingen voor Barendrecht/IJsselmonde

Bericht door Mark » vr 17 jan 2014, 0:28

Er wordt weer eens gesproken over het aanpassen van deze afrit. Wat nou precies het plan/plannen zijn word mij niet echt duidelijk, maar Rijkswaterstaat wil alleen meewerken als andere partijen betalen. klik

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 17 jan 2014, 7:09

Dit is het inpassingsplan voor het gebied: http://pilot.ruimtelijkeplannen.nl/web- ... 029IP-VA01

Dit ontwerp heb ik gevonden voor de aansluiting. Ik weet niet in hoeverre dit is vastgesteld.
http://www.zuid-holland.nl/documenten/o ... 18&llvol=0

Afbeelding

Als dit het echt gaat worden vrees ik voor de verkeersveiligheid. Het is een slecht uitgewerkt ontwerp van een turboplein, waar de begrijpelijkheid ver te zoeken is. Zie bijvoorbeeld als je vanuit het oosten naar het zuiden wil; Hoe duidelijk is het nog als je de rijstroken van de afrit van de A15 moet kruisen? Pak je nog de juiste rijstrook? Of kom je op rijstrook naar het westen terecht?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » vr 17 jan 2014, 8:41

Wat is het probleem? Met VRI's moet dit gewoon werken hoor. Het is in feite een vijftakkig ovaal turboplein.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 17 jan 2014, 11:02

Het probleem is nogmaals de begrijpelijkheid. Een turboplein (dat schreef ik toch al eerder?) met zo'n ontwerp is voor de weggebruiker gewoon onduidelijk. Wil je het duidelijk hebben, pas dan een turboplein toe die vloeiend rond loopt ipv met zo'n ovaal te werken.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » vr 17 jan 2014, 11:24

Dit lijkt mij geen ideale oplossing. Als je dus van de A15 de S104 opwilt (de tak onder de A15 door richting Rotterdam), een niet onbelangrijke verkeersstroom, moet je dus eerst 4 VRI's passeren. Dat gaat problemen geven vermoed ik...

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 17 jan 2014, 12:16

^^
mavas schreef:de aansluiting. Ik weet niet in hoeverre dit is vastgesteld.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » vr 17 jan 2014, 15:25

Mark schreef:Als je dus van de A15 de S104 opwilt (de tak onder de A15 door richting Rotterdam), een niet onbelangrijke verkeersstroom, moet je dus eerst 4 VRI's passeren. Dat gaat problemen geven vermoed ik...
Als dit de daadwerkelijke situatie gaat worden dan mag je er vanuit gaan dat de VRI's op het turboplein met elkaar in verbinding staan en ze je dus een groene golf over het turboplein geven. Maar met al die groene golven ben ik bang dat met dat turboplein de wachttijden voor de VRI's gaan oplopen en er flinke terugslag komt richting de A15 en Rotterdam/Barendrecht in.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Dweep
stadsweg

Bericht door Dweep » do 17 apr 2014, 3:38

Gezien de status van het industrieterrein Nieuw Rijerwaard er wel of niet komt, kan het zo zijn de aanpassingen niet direct meer noodzakelijk worden.
De Greenery verliest klanten en de eerste logistieke bedrijven verhuizen richting het Westland.

Ik rij er dagelijks en verbaas mij over de abnormaal veel door rood rijdende vrachtwagens.
Zeker met de hordes scholieren die er ook fietsen.
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 13 aug 2020, 11:24

Er is nieuws omtrent de IJsselmondse Knoop. De reconstructie is voor € 10,5 miljoen gegund aan KWS, zo staat op Tenderned te lezen: https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/ ... ;section=2

Projectpagina: https://www.nieuwreijerwaard.eu/www/Rec ... dse+Knoop/

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 13 aug 2020, 11:51

^^ Het hierboven besproken ontwerp voor een turboplein is vorig jaar vervangen door een ontwerp met conventionele VRI-kruispunten. Waarschijnlijk beter voor de capaciteit/doorstroming. De wegen worden enigszins verlegd ten opzichte van de bestaande situatie. A15 <-> Verbindingsweg en IJsselmondse Randweg <-> Dierensteinweg worden de hoofdstromen. Wat blijft is een flinke opeenvolging van verkeerslichten...

Voor de fietsers komen er tunneltjes. Over het OV is de ontwerp onduidelijk. Bestaande haltes staan niet ingetekend. De vrijliggende busbanen verdwijnen.

Mooi voor iedereen dat deze situatie wordt aangepakt. De provincie hield in 2015 voor dat het turboplein er in 2017 zou liggen:
https://www.decombinatieridderkerk.nl/n ... de-eerder-

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 24 nov 2020, 15:06

Er is trouwens wat veranderd in de configuratie op KP Ridderkerk van de A16-noord naar de A15-west. De splitsing hoofdrijbaan-parallelrijbaan is aangepast. Voorheen had je op dit viaduct 2 rijstroken naar de hoofdrijbaan (met een afstreper verderop) en 1 uitvoegstrook naar de parallelbaan en de afrit Barendrecht. Nu liggen er nog 2 rijstroken: 1 voor de hoofdrijbaan en 1 voor de parallelbaan.

Vroeger (SV)

Nu: (Helaas geen scherpe foto, maar het gaat om het idee)
Afbeelding

Autosnelwegen.net

NWH
verkeersader

Bericht door NWH » di 24 nov 2020, 15:43

Ik kon zo snel niet vinden waarom men de situatie hier heeft aangepast.
Ik heb hier in het verleden wel vreemde capriolen gezien van chauffeurs die 'm er op het laatst nog even tussen drukken om de afrit naar Barendrecht en/of de A29 nog te kunnen nemen. Wellicht dat deze aanpassing er voor zorgt dat verkeer al op een eerder moment de juiste rijstrook neemt. :top:
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

RikB
stadsweg

Bericht door RikB » di 24 nov 2020, 16:13

Het leek vroeger erg op een doorgaande rijksweg met een afrit (dat was het eerst toch ook?). Zelf ook een keer verkeerd gereden.
Iemand die daar in de buurt woont, vertelde toen dat hij regelmatig mensen voor zich van de rijksweg af zag gaan, en vervolgens de oprit terug weer nemen. M.i. is de huidige indeling duidelijker, dus als er voldoende capaciteit is: :top:

Piles
autoweg

Bericht door Piles » di 24 nov 2020, 16:20

Sowieso is daar enorm veel afslaand verkeer, omdat veel verkeer richting Europoort (HRB) natuurlijk ook via A20 > A15 (Beneluxtunnel) gaat. Dus prima aanpassing :top:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 24 nov 2020, 16:21

NWH schreef: di 24 nov 2020, 15:43 Ik kon zo snel niet vinden waarom men de situatie hier heeft aangepast.
Ik ook niet. De DRIP op de A16 voor Ridderkerk waarschuwde al wel voor een gewijzigde situatie.

Autosnelwegen.net

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 24 nov 2020, 16:40

Zou er niet eigenlijk een uniforme standaard moeten komen om hoofdrijbanen en parallelstructuren (met afritten) van elkaar te onderscheiden?

Bij elke stad gebeurt dit weer anders.

Dit voorbeeld bij Rotterdam:
[A15] vs. [Ring|A15]

Almere:
[A6] vs. [Ring|A6]

Maastricht:
[A2] vs. [N2]

Eindhoven:
[A2] vs. [N2] of [Randweg|N2]

's-Hertogenbosch:
[A2] vs. [A2] (doelen voorzien van RING + windrichting)

Utrecht:
[A2] vs. [A2] (doelen voorzien van RING + windrichting)

Leiden e.o.:

[A4] vs. [afslaande wegnummers] (soms met de toevoeging [RING]

De eerste twee varianten lijken het meest te worden toegepast.
Ik ben zelf wel een voorstander van N-nummers voor parallelwegen, al is dat bij situaties waar je bij een knooppunt de parallelbaan moet nemen om af te slaan, zoals bij Almere en 's-Hertogenbosch, wel verwarrend.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » di 24 nov 2020, 16:54

Snelwegfreak, kom er maar in met je scriptie. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

BHJ
verkeersader

Bericht door BHJ » di 24 nov 2020, 16:59

^^ Het wordt dus tijd voor een nieuwe prefix. De P voor parallelbaan. Op de A16 krijg je dan bijvoorbeeld de P16 parallelbaan, op de A2 de P2 parallelbaan. (Waarbij eventueel kruisende A-nummers dubbelgenummerd kunnen worden met de P) :D
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » di 24 nov 2020, 17:00

Maastricht heeft geen echte ringweg. Daar lopen twee randwegen.
Eindhoven heeft geen gesloten ring dankzij het niet aanleggen van de A75. Dus dan is het woord Ring daar toepassen een beetje raar. Dan zou je inderdaad een andere aanduiding voor moeten hebben

P is wel een geinige prefix. Maar dan zou je beter AP en NP kunnen doen om ook onderscheid tussen snelweg en niet-snelweg te maken.
Of anders A16P, A6P
Laatst gewijzigd door Jackbauer1350 op di 24 nov 2020, 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » di 24 nov 2020, 18:19

^^ Dan zijn de Belgische R-nummers of de Deense O eenvoudiger.

Ook daar lopen ringwegen niet altijd rond. Het klopt wat je zegt. In de praktijk zal echter een randweg gewoon ring genoemd worden.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » di 24 nov 2020, 18:38

Probleem is dat hier ringwegen veelal zijn opgebouwd uit verschillende A-nummers. Zou je het Belgische systeem van R-nummers hier gaan toepassen dan ontstaan er diverse onderbroken wegnummers. Of dubbelnummeringen die dan weer extra ballast vormen op de bewegwijzering.