Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.
Moderator: Moderatoren
-
Via
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door Via » di 27 dec 2005, 12:28
Dennis schreef:Waar voorheen een rotonde was, zijn nu, na de herinrichting, nieuwe verkeerslichten te vinden.
Grappig, een rotonde die door een VRI wordt vervangen.

-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Bericht
door Coen Tunnel » wo 28 dec 2005, 11:53
Gebeurde in Assen ook. Eerst was er een kruispunt met VRI's, wat door een rotonde werd vervangen voor de veiligheid. Na zo'n tien jaar werd deze rotonde weer vervangen door een kruispunt, vanwege de toegenomen drukte.
Een andere rotonde is gebouwd, maar men weet nu al dat die rotonde ook binnen enkele jaren weer zal verdwijnen als de Industrieweg verdubbeld gaat worden. Voor de veiligheid vond men het echter noodzakelijk om het kruispunt te vervangen door een rotonde, totdat de verdubbeling plaats gaat vinden.
-
Via
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door Via » wo 28 dec 2005, 11:54
Dat vind ik onzinnig geld over de balk smijten, eerlijk gezegd...

-
snelwegracer
- autoweg
Bericht
door snelwegracer » wo 28 dec 2005, 13:40
Het is altijd geldverspilling als je een rotonde laat verlangen door VRI's beetje zonde van de inverstering.

Neem eens een kijkje op mijn
forum 
Het forum over Transporttycoon.

.
-
Frits
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Frits » wo 28 dec 2005, 17:26
Rotondes worden vaak gebouwd om het verkeer beter te laten doorstromen, terwijl meestal het tegenovergestelde wordt bereikt.
-
Via
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door Via » wo 28 dec 2005, 17:47
Frits schreef:Rotondes worden vaak gebouwd om het verkeer beter te laten doorstromen, terwijl meestal het tegenovergestelde wordt bereikt.
Nou, vaak genoeg zorgt een rotonde wel voor een verbetering van de doorstroming. Maar dat is dan vaak op wegen binnen de bebouwde kom. Of het buiten de kom ook zoveel effect heeft betwijfel ik ook.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Bericht
door Coen Tunnel » di 10 jan 2006, 16:37
Frits schreef:Rotondes worden vaak gebouwd om het verkeer beter te laten doorstromen, terwijl meestal het tegenovergestelde wordt bereikt.
Vaak is het een verbetering. Maar als het verkeersaanbod toeneemt, kan de doorstroming in gevaar komen en is een VRI weer beter. Hetgeen wat in Assen gebeurd is bij de Balkenrotonde (die er nu dus niet meer is).
-
Frits
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Frits » di 10 jan 2006, 19:00
Hier in Houten is een rotonde bij de afrit van de A27 een tijdje geleden aangepast in een turborotonde. Ook dat hielp niet. Vervolgens is er een extra rijstrook rechts naast gelegd voor het doorgaande verkeer. Het eindresultaat is nu een monsterlijke rotonde met een idiote verkeerscirculatie.
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door mavas » di 10 jan 2006, 20:33
Frits schreef:Hier in Houten is een rotonde bij de afrit van de A27 een tijdje geleden aangepast in een turborotonde. Ook dat hielp niet. Vervolgens is er een extra rijstrook rechts naast gelegd voor het doorgaande verkeer. Het eindresultaat is nu een monsterlijke rotonde met een idiote verkeerscirculatie.
Om te smullen zulke grote rotondes

-
kees
- expressweg
Bericht
door kees » wo 11 jan 2006, 0:19
ViaHaaren schreef:Grappig, een rotonde die door een VRI wordt vervangen.

Dat is niet zo bijzonder hoor.
Bij afslag Rosmalen aan de A2, toch niet erg ver bij jou uit de buurt, is eerst een VRI-kruising vervangen door een rotonde en enkele jaren later weer vervangen door een VRI-kruising.
-
Via
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door Via » wo 11 jan 2006, 16:24
kees schreef:ViaHaaren schreef:Grappig, een rotonde die door een VRI wordt vervangen.

Dat is niet zo bijzonder hoor.
Bij afslag Rosmalen aan de A2, toch niet erg ver bij jou uit de buurt, is eerst een VRI-kruising vervangen door een rotonde en enkele jaren later weer vervangen door een VRI-kruising.
Dat is idd waar...
Ben ik nog over de bypass gereden tijdens de werkzaamheden.
-
nielske1990
- autoweg
Bericht
door nielske1990 » wo 11 jan 2006, 18:50
ViaHaaren schreef:Frits schreef:Rotondes worden vaak gebouwd om het verkeer beter te laten doorstromen, terwijl meestal het tegenovergestelde wordt bereikt.
Nou, vaak genoeg zorgt een rotonde wel voor een verbetering van de doorstroming. Maar dat is dan vaak op wegen binnen de bebouwde kom. Of het buiten de kom ook zoveel effect heeft betwijfel ik ook.
Op de N612/N266 thv afirt Someren (A67) wel.

Al het verkeer dat van de snelweg afkwam, werd eerst geregeld d.m.v. voorrang, alleen men reed er nogal hard (vaak richting 100km/h) en er waren dus weinig mogelijkheden in te voegen. Nu liggen er twee turborotondes en dat werkt veel beter....

La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279
-
jeroent
- autoweg
Bericht
door jeroent » wo 11 jan 2006, 20:01
nielske1990 schreef:
Op de N612/N266 thv afirt Someren (A67) wel.

Al het verkeer dat van de snelweg afkwam, werd eerst geregeld d.m.v. voorrang, alleen men reed er nogal hard (vaak richting 100km/h) en er waren dus weinig mogelijkheden in te voegen. Nu liggen er twee turborotondes en dat werkt veel beter....

Die megairritante turborotondes ja.

De eerste rotonde komende uit zuidelijke richting (uit Nederweert) ligt 90 graden naar links gedraaid ten opzichte van de weg. Je maakt dus in een klein bochtje naar links voordat je de rotonde op rijdt. Het gevolg is dat op de borden al voor de bocht staat aangegeven dat rechtdoor ri. Venlo gaat (de snelweg op), rond richting Lierop (wat dus eigenlijk gewoon 180 graden draaien betekent) en rechtsaf richting Helmond. Heel verwarrend als je daar de eerste keer komt en pas op het laatste moment heb je door wat er bedoeld wordt. Bovendien wordt Helmond zowel via de rechterbaan (shortcut) als via de linkerbaan (over de rotonde) aangegeven. Ik vind dat al het verkeer naar Helmond over de shortcut moet worden geleid en alleen de overige bestemmingen via de rotonde moeten.
Wat ik er bovendien op tegen heb is dat de "binnenring" en de "buitenring" slechts door een heel laag randje (waar je ook nog eens overheen kunt rijden) gescheiden zijn. Als je de binnenring en buitenring verder uit elkaar legt met voor mijn part een stoepje ertussen, is het veel duidelijker hoe hoe de rijbanen lopen.
Oh ja en als laatste is de Rijksweg afgekapt, waardoor je komend vanaf de A67 vanuit Eindhoven niet meer rechtsaf de parallelweg (Rijskweg) kunt nemen richting Lierop, maar verplicht via de rotonde en de verkeerslichten bij de brug (Sluis 10) moet.
Al met al geen positieve ontwikkeling, vind ik
-
nielske1990
- autoweg
Bericht
door nielske1990 » wo 11 jan 2006, 20:12
@ JeroentLet op: Op de zuidelijke rotonde komt nog een andere weg...(ik weet niet welke) maar die weg sluit aan op de plek waar de "rijksweg' is afgekapt....Dus wellicht is dit de toekomstige N266 (zonder die slechte bocht) of anders wordt dit de weg naar Lierop. Echter erg ligt een boerderij meteen na die aansluiting op de rotonde, zoiets dus:
http://upload2.postimage.org/27_01de073 ... amloos.bmp
-
kees
- expressweg
Bericht
door kees » wo 11 jan 2006, 23:19
ViaHaaren schreef: Nou, vaak genoeg zorgt een rotonde wel voor een verbetering van de doorstroming. Maar dat is dan vaak op wegen binnen de bebouwde kom. Of het buiten de kom ook zoveel effect heeft betwijfel ik ook.
Ik denk dat ik het met je eens kan zijn. Waarschijnlijk maak je deze opmerking, omdat je buiten de bebouwde kom meer moet afremmen voor een rotonde dan binnen de bebouwde kom.
De N470 wordt nu eindelijk aangelegd tussen Delft en Zoetermeer (ja, en nog een zuidtak naar Rotterdam), maar tegelijkertijd wordt hij door de grote hoeveelheid rotondes weer een stuk onaantrekkelijker gemaakt, terwijl zo'n weg juist voor de doorstroming wordt aangelegd.
Sowieso zou die regio wel eens kunnen meedingen naar de grootste rotondedichtheid van Nederland, want voorheen de Klapwijkseweg tussen Pijnacker en Berkel en Rodenrijs heeft er binnen twee kilometer al een stuk of 5.
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Rene » do 12 jan 2006, 10:24
Tja, er zijn altijd maar twee keuzes in Nederland: VRI-kruispunt of verkeersplein.
Want we hebben geen geld over voor ongelijkvloers - hoewel dat qua doorstroming, emissies en verkeersveiligheid natuurlijk véél beter scoort. Maar ja, dat heb je als je al zoveel "verkeers"-geld in het OV stopt.
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Jeroen » do 12 jan 2006, 15:10
Ik denk dat rotondes alleen zin hebben als de intensiteiten van de verschillende takken dicht bij elkaar liggen. Dat is bibeko ook vaker het geval dan bubeko, vandaar dat bibeko rotondes vaak als niet zo heel erg problematiek zijn.
Het erge zit em er in dat men bijvoorbeeld (nieuwe) woongebieden met een goedkope en veilige oplossing, de rotonde, willen ontsluiten. Als daar het grootste deel doorgaand verkeer is, is dit een slechte ontwikkeling. (zie
A326

)
Ben trouwens laatst in Harderwijk geweest. Die heeft wel enorm veel rotondes voor zo'n (relatief) kleine stad. Gelukkig hebben ze de aansluitingen op de N302 niet 'gerotondiseerd'.
In bijvoorbeeld Breda daarintegen weet ik zo effe geen enkele rotonde.

-
Via
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door Via » do 12 jan 2006, 15:31
Rotondes op 2x2 wegen vind ik helemaal absurd. Die halen het qua intensiteiten nooit bij de hoofdstromen denk ik zo.
-
nielske1990
- autoweg
Bericht
door nielske1990 » do 12 jan 2006, 15:36
Rotondes op 2x2 wegen vind ik helemaal absurd. Die halen het qua intensiteiten nooit bij de hoofdstromen denk ik zo.
Dat geldt in het geval van de Berenkuil (Insulindeplein) in Eindhoven denk ik anders niet....
KP Leenderheide is een rotonde op een snelweg..

Dat is pas erg.....

-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Jeroen » do 12 jan 2006, 15:43
ViaHaaren schreef:Rotondes op 2x2 wegen vind ik helemaal absurd. Die halen het qua intensiteiten nooit bij de hoofdstromen denk ik zo.
Niet mee eens. Op sommige 2X2 wegen kan een rotonde wel degelijk de doorstroming verbeteren. Daarbij denk ik bijvoorbeeld aan grote rotondes midden in Venlo, of bijvoorbeeld het Keizer Karel Plein in Nijmegen. Bij die laatste zou het overigens moeilijk zijn om er een VRI van te maken aangezien er 6 (!) takken op aansluiten. Want juist die meertaksrotondes zijn ingevoerd, omdat het met een 'gewone' VRI-kruising moeilijk realiseerbaar zou zijn.
Je moet toch denk ik naar de verhoudingen van de intensiteiten van de takken kijken of een rotonde handiger is dan een VRI en niet naar de breedte van de aansluitende wegen.
Om nog maar eens een ander (misschien stom) voorbeeld te noemen: Stel je voor dat knooppunt Joure geen rotonde was maar een volledige VRI-kruising? Dat zou al helemaal een chaos worden.
Waar ik nou juist op tegen ben is die rotondes waarbij het gezien de intensiteiten absoluut niet nodig is. Gewoon hier en daar wat uitvoegstroken is meer dan genoeg.
Het ergste is gewoon dat men de rotonde als hét ultieme doorstromingsmiddel wil zien, want het is immers veilig én goedkoop. Zo een beetje de twee belangrijkste aspecten van het huidige verkeersbeleid...

-
nielske1990
- autoweg
Bericht
door nielske1990 » do 12 jan 2006, 15:46
Het ergste is gewoon dat men de rotonde als hét ultieme doorstromingsmiddel wil zien, want het is immers veilig én goedkoop.
Is een normale kruising niet gewoon veel goedkoper dan een nutteloze rotonde??
Toch ken ik ook een aantal situaties waar een rotonde wel wenselijk is...

-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door mavas » do 12 jan 2006, 15:52
Jeroen schreef:
In bijvoorbeeld Breda daarintegen weet ik zo effe geen enkele rotonde.

Ikke wel
Hier vlakbij mijn huis op de Doornboslaan en omgeving liggen 3 rotondes in elkaars verlengde, en nog eentje op een zijweg. En het Van Coothplein is ook een rotonde vind ik.
-
ReisThijs
- verkeersader
Bericht
door ReisThijs » do 12 jan 2006, 15:58
Jeroen schreef:bijvoorbeeld het Keizer Karel Plein in Nijmegen. Bij die laatste zou het overigens moeilijk zijn om er een VRI van te maken aangezien er 6 (!) takken op aansluiten. Want juist die meertaksrotondes zijn ingevoerd, omdat het met een 'gewone' VRI-kruising moeilijk realiseerbaar zou zijn.
Het Keizer Karelplein is wel aangelegd ver voor dat er zoiets als VRI-kruisingen bestond. Het plein stamt al uit de 19e eeuw en was vooral bedoeld om Parijs na te doen. Dat is ze goed gelukt lijkt mij, dit is toch wel de meest Parijs-achtige markerings-loze chaosrotonde van nederland

. Maar hoe dan ook is dit een situatie die nu niet meer op een andere manier op te lossen lijkt.
-
VTB
- autoweg
Bericht
door VTB » do 12 jan 2006, 16:00
Dan nog zoiets: er bestaan ook rotondes mét verkeerslichten.
Jullie mening...
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust.

-
ReisThijs
- verkeersader
Bericht
door ReisThijs » do 12 jan 2006, 16:09
Volkstribuun schreef:Dan nog zoiets: er bestaan ook rotondes mét verkeerslichten.
Jullie mening...
Er nuttig is dat meestel niet vind ik. Dat heeft meestal het gevolg dat je twee keer moet stoppen om linksaf te gaan, dan was een gewone kruising beter geweest. Vooral bij drie wegen is het een beetje nutteloos. In utrecht is er een met drie 2*2 zijwegen, en dan drie banen op de rotonde. Het enige nut van de binnenste baan is dat je er eindeloos rondjes kan rijden. Staat wel goed natuurlijk, zo'n parkje in het midden.
Dit soort verkeerspleinen, zeer populair in Utrecht (een-strooks rotondes zijn hier zeldzaam...) begint denk ik zonder VRI, en als de intensiteit toeneemt is dat gewoon de simpelste oplossing denk ik.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » do 12 jan 2006, 16:17
Een rotonde heeft een hogere afwikkelingscapaciteit dan een gewone kruising
Daarom waren alle "beroemde" verkeerspleinen, zoals Hoevelaken, Oudenrijn, Deil, Joure en Heerenveen (vroeger) ook allemaal rotondes en geen gewone VRI-kruisingen

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
ReisThijs
- verkeersader
Bericht
door ReisThijs » do 12 jan 2006, 16:31
In welk hokje kunnen we dit verkeersplein dan plaatsen, zit een beetje tussen rotonde en "gewoon VRI" in (en ligt in mijn uitzicht)

-
Rogier
- expressweg
Bericht
door Rogier » do 12 jan 2006, 16:48
Vinny schreef:Een rotonde heeft een hogere afwikkelingscapaciteit dan een gewone kruising
Daarom waren alle "beroemde" verkeerspleinen, zoals Hoevelaken, Oudenrijn, Deil, Joure en Heerenveen (vroeger) ook allemaal rotondes en geen gewone VRI-kruisingen

Dan moeten de fietsers GEEN voorrang hebben of buiten de rotonde (tunnel) geleid worden. Drukke rotondes als turborotondes uitvoeren.
MvG
Rogier de Groot
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » do 12 jan 2006, 18:13
Volgens mij konden op de door mij genoemde verkeerspleinen geen fietsers komen. In Utrecht weet ik dit niet zeker, maar ik kan mij van mijn rijles niet herinneren ooit fietsers op de rotondes gezien te hebben.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Rogier
- expressweg
Bericht
door Rogier » do 12 jan 2006, 19:16
Vinny schreef:Volgens mij konden op de door mij genoemde verkeerspleinen geen fietsers komen. In Utrecht weet ik dit niet zeker, maar ik kan mij van mijn rijles niet herinneren ooit fietsers op de rotondes gezien te hebben.
Ik bedoel meer de rotondes in het algemeen. Bij de meeste rotondes binnen de bebouwde kom hebben de fietsers voorrang. Hierdoor neemt de capaciteit van de rotonde flink af.
MvG
Rogier de Groot