Verkeersplein of VRI ?

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » do 12 jan 2006, 20:03

Ik vind de Engelse roundabouts erg prettig. Altijd 2 stroken bij de "opritten" van de rotonde (in het Engelse geval: linker baan voor linksaf slaan en rechterbaan voor rechtdoor/rechtsaf), de rotonde is ruim genoeg voor tweebaansverkeer, hoewel het niet verplicht is (er is geen belijning). Bovendien zijn ze zo ruim opgezet dat als er geen verkeer aan komt je er gewoon in zijn 3 overheen kunt, je hoeft dus niet op een 80 of +-100 (60mph) weg helemaal in de ankers naar 10 km/u, maar kunt met geschatte 50 km/u over de rotonde. Ander voordeel: ik heb nauwelijks verschil in uitvoering kunnen ontdekken tussen de rotondes, ze zijn uniform uitgevoerd en je weet wat je qua verkeerssituatie moet verwachten. Erg prettig systeem.

Natuurlijk zijn er ook in Engeland opstoppingen voor erg drukke rotondes, maar ik had het idee dat het allemaal een stuk beter doorstroomde dan bij de gemiddelde "mini-rotonde" in Nederland.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 12 jan 2006, 21:57

ReisThijs schreef:
Volkstribuun schreef:Dan nog zoiets: er bestaan ook rotondes mét verkeerslichten.
Jullie mening...
Er nuttig is dat meestel niet vind ik. Dat heeft meestal het gevolg dat je twee keer moet stoppen om linksaf te gaan, dan was een gewone kruising beter geweest. Vooral bij drie wegen is het een beetje nutteloos. In utrecht is er een met drie 2*2 zijwegen, en dan drie banen op de rotonde. Het enige nut van de binnenste baan is dat je er eindeloos rondjes kan rijden. Staat wel goed natuurlijk, zo'n parkje in het midden.

Dit soort verkeerspleinen, zeer populair in Utrecht (een-strooks rotondes zijn hier zeldzaam...) begint denk ik zonder VRI, en als de intensiteit toeneemt is dat gewoon de simpelste oplossing denk ik.
Bij het Europaplein in Amsterdam vind ik het anders zeer nuttig dat er VRI's staan. Ik heb het een keer meegemaakt dat de VRI's uitgevallen waren, en een chaos dat dat opleverde dat wil je niet geloven :!:
Door de onduidelijke markeringen namen veel mvt voorrang op de fietsers (zelfs ik), dus dat was allemaal erg gevaarlijk.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 12 jan 2006, 22:06

Het verkeersplein bij Zwolle-zuid: goed dat daar verkeerslichten staan. De rotonde is daar 3 rijstroken breed, en aan alle kanten erg druk. De ring Zwolle kruist hier het drukste stuk van de A28. Alle toevoerwegen van de rotonde zijn ook 2x2.

ReisThijs
verkeersader

Bericht door ReisThijs » do 12 jan 2006, 22:11

mavas schreef:Bij het Europaplein in Amsterdam vind ik het anders zeer nuttig dat er VRI's staan. Ik heb het een keer meegemaakt dat de VRI's uitgevallen waren, en een chaos dat dat opleverde dat wil je niet geloven :!:
Door de onduidelijke markeringen namen veel mvt voorrang op de fietsers (zelfs ik), dus dat was allemaal erg gevaarlijk.
Ik bedoel ook te zeggen dat dat soort plein niet als rotonde moeten worden gemaakt. Die rotonde werkt daar dus niet, zonder VRI wordt het niks. Het Europaplein wordt ook vervangen door een gewoon kruispunt vanwege de noord/zuid-lijn, dus blijkbaar kan het ook zonder.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » ma 16 jan 2006, 0:14

mavas schreef:Hier vlakbij mijn huis op de Doornboslaan en omgeving liggen 3 rotondes in elkaars verlengde, en nog eentje op een zijweg. En het Van Coothplein is ook een rotonde vind ik.
Verrek ja, die nieuwe wijken natuurlijk. Maar laat ik het zo zeggen: onder de noordelijke stadsweg (de wat oudere gedeeltes) ken ik er geen. En nee, ik vind het Van Coothplein geen rotonde, omdat hij geen functie heeft, ook al oogt hij er wél na. ;)

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » ma 16 jan 2006, 0:17

ReisThijs schreef:Maar hoe dan ook is dit een situatie die nu niet meer op een andere manier op te lossen lijkt.
Het enigste wat ze nog zouden kunnen doen is dat ding asfalteren en markering aanbrengen. Maar ja, daar verliest het plein natuurlijk wel zijn historische allure mee. 8-)

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 16 jan 2006, 15:47

Jeroen schreef: Verrek ja, die nieuwe wijken natuurlijk. Maar laat ik het zo zeggen: onder de noordelijke stadsweg (de wat oudere gedeeltes) ken ik er geen. En nee, ik vind het Van Coothplein geen rotonde, omdat hij geen functie heeft, ook al oogt hij er wél na. ;)
En ook daar weet ik er een paar uitzonderingen op ;)
In het Brabantpark bij de Mgr. De Vetstraat en op de kruising Mastbosstraat en Rithsestraat.
Voor de rest heb je echt wel gelijk dat er binnen de singels geen rotondes aanwezig zijn. :o
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Stefan
verkeersader

Bericht door Stefan » wo 12 apr 2006, 11:57

In Rijswijk werd rond 1994 ook een rotonde aangelegd op het kruispunt Burgemeester Elsenlaan-Van Vredenburghweg. Voorheen was daar een kruispunt zonder verkeerslichten. Aan het einde van de jaren '90 toen de Burgemeester Elsenlaan werd gereconstrueerd t.b.v. de aanleg van HTM-tramlijn 17, werd de rotonde overigens weer vervangen door een normaal kruispunt met verkeerslichten.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 12 apr 2006, 12:14

Vinny schreef:Een rotonde heeft een hogere afwikkelingscapaciteit dan een gewone kruising :!:

Daarom waren alle "beroemde" verkeerspleinen, zoals Hoevelaken, Oudenrijn, Deil, Joure en Heerenveen (vroeger) ook allemaal rotondes en geen gewone VRI-kruisingen ;)
Europaplein Groningen ook. :) En VP Gieten had vroeger twee stroken.

mbo405
polderweggetje

Bericht door mbo405 » do 13 apr 2006, 0:45

Hallo,

in rotterdam hebben we ook een aantal leuke voorbeelden:

1. afrit A4: voormalige rotonde inmiddels dubbele VRI Marconiplein/Spaanse Polder
2. afrit A16: verkeersplein europaboulevard/Cappelse brug/Brain Park
3. afrit A16: verkeersafvoer feyenoord/Ijsselmonde

1. Het heeft gewerkt doorstroming is verbeterend en de situatie is duidelijker samen met een aanpassing van de op en afrit, door veranderde verkeersdrukte en vrachtwagens
2. Een ruim opgezette rotonde, al is dit voor best nog voor veel mensen moeilijk en geeft het nog best vaak verwarring
3. een unieke situatie vind ik al is het niet altijd even gemakkelijk, maar de scheiding van snel verkeer(richting feyenoord), fietsers via tunnels en lokaal verkeer via zijwegen

visie van een geintreseerde in verkeersstromen, dus als iemand er iets over wil zeggen ik ben benieuwd..

Groetjes Freek

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 13 apr 2006, 7:01

Kralingseplein: Het is geen moeilijke rotonde (mits je gewoon op je eigen strook blijft), maar het is wat verwarrender geworden sinds die extra afrit naar het Brainpark (het is dan net alsof je de A16 weer opgaat).

Zie mijn foto's in dit topic
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rene
4x5 autosnelweg

Apeldoorn: rotondes tabée !

Bericht door Rene » wo 21 feb 2007, 22:23

De Stentor (20-2-2007) schreef:Gemeente Apeldoorn doekt vijf rotondes op

APELDOORN - De gemeente Apeldoorn doekt vijf van de vijftien rotondes in het stedelijk gebied op. Drie ervan zijn nog geen tien jaar oud. Eén - in de Oostveluweweg - ligt er pas enkele jaren.
Die vier gaan het eerst voor de bijl: de twee in de Zutphensestraat en de twee in de Oostveluweweg. Ze worden vervangen door normale kruispunten met verkeerslichten. Dat gebeurt gelijktijdig met het dubbelbaans maken van beide zeer drukbereden invalswegen. Door bezwarenprocedures is de verbreding van de Zutphensestraat, met de kap van vierhonderd bomen, nog zeer ongewis.

De vijfde rotonde die verdwijnt, is die in de Laan van Malkenschoten/Oude Apeldoornseweg. Deze is later aan de beurt wanneer ook de Laan van Malkenschoten vanwege de verkeersdrukte breder wordt gemaakt. De rotonde Malkenschoten was eind jaren tachtig de allereerste die in het stedelijk gebied van Apeldoorn werd aangelegd. Het buitengebied had de primeur: Nieuw Milligen kreeg de eerste rotonde binnen de gemeente Apeldoorn. En het buitengebied kreeg met de onlangs gereedgekomen rotonde bij Loenen (Eerbeekseweg/Loenenseweg/Harderwijkerweg) voorlopig ook de laatste. Want het maken van rotondes is niet meer zo'n vanzelfsprekendheid als het was in de jaren negentig van de vorige eeuw. In het Apeldoornse stadhuis constateert men dat rotondes, zeker als ze klein zijn, minder capaciteit hebben om verkeer te laten doorstromen dan kruispunten met verkeerslichten.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 21 feb 2007, 22:41

Opvallend! Ben benieuwd of dit een landelijke trend wordt.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 22 feb 2007, 7:10

Tsjah, wat hier gebeurt in Amersfoort zie je toch ook wel landelijk: Men legt een rotonde aan waar voorheen een VRI stond, voor de verkeersveiligheid en voor de grotere capaciteit en dan blijkt dat die rotonde de intensiteiten niet aankan. En dan komt er weer een VRI voor terug.
Zonde van het geld dat nu 2x wordt uitgegeven! Maar wel zeer goed nieuws dat die ondingen verdwijnen.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 22 feb 2007, 7:16

Mooi zo. Heb soieso het idee dat Apeldoorn (137.000 inwoners!) toch een wat meer autovriendelijke stad is.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 22 feb 2007, 10:26

Ik kom niet zo vaak in Apeldoorn, maar het is een wat aparte stad, een heel ander soort centrum dan je bij andere steden ziet. Volgens mij is het dorp(!) meer een enorme suburb dan dat Apeldoorn een regiofunctie heeft, zoals Zwolle, Amersfoort of Arnhem.
Door nieuwbouw moet het inwonertal straks gaan stijgen naar 170.000

Apeldoorn is niet echt een belangrijk knooppunt, zeker niet gezien van het spoor. Volgens mij is het ook de enige stad van zijn omvang wat geen grote files kent op de aanliggende snelwegen.

Ze willen tussen Deventer (97.000inw!) en Apeldoorn ook nog gaan bouwen. Dat wordt dus best druk daar.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » do 22 feb 2007, 10:44

Aparte trend. En let op mijn woorden, de drempels komen ook nog aan de beurt! :)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 22 feb 2007, 10:56

Wouter N14 schreef:Opvallend! Ben benieuwd of dit een landelijke trend wordt.
In Assen is de rotonde op de kruising Balkenweg/Europaweg al weggehaald en weer vevangen door een VRI-kruising vanwege de intensiteiten, datzelfde gaat ook geeuren met de rotonde Fokkerstraat/Industrieweg. Het bijzodere is dat toen die rotonde werd aangelegd er al bekend was dat deze binnen tien jaar weer zou verdwijnen door de verdubbeling van de Industrieweg. Maar door de vele ongevallen werd besloten om er tijdelijk een rotonde neer te leggen; tot de verdubbeling dus.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » do 22 feb 2007, 10:57

En in Nederland moet dat natuurlijk weer een echte zijn, een provisorische van kunststof barriers á la Frankrijk kan natuurlijk weer niet... :roll:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 22 feb 2007, 11:04

Voor een situatie die vijf tot tien jaar duurt vind ik een echte rotonde zo gek nog niet.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 22 feb 2007, 11:34

Als je een echte neerlegt, dan duurt de definitieve oplossing waarschijnlijk nog wel 20 jaar, als het niet langer is.
Als je een provisorische aanlegt, is de kans groter dat er binnen 10 jaar inderdaad geld wordt vrijgemaakt voor een èchte oplossing.
Nee, doe mij dan maar een provisorische aanpak.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 22 feb 2007, 11:44

Dan heb je wel een negatieve kijk René. Assen is juist een stad die autovriendelijk te noemen is; de laatste jaren zijn er enkele nieuwe wegen bij gekomen en zijn er meerdere wegen verdubbeld. Ook de hele ring (waaronder dus de Industrieweg) gaat verdubbeld worden.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 22 feb 2007, 12:06

Geen negatieve kijk.
Het is simpelweg dat als iets er "niet netjes" bijligt, de kans dat er politiek gezien sneller geld vrijkomt voor een oplossing groter is.

Frits
2x2 autosnelweg

Re: Apeldoorn: rotondes tabée !

Bericht door Frits » do 22 feb 2007, 19:11

De Stentor schreef:In het Apeldoornse stadhuis constateert men dat rotondes, zeker als ze klein zijn, minder capaciteit hebben om verkeer te laten doorstromen dan kruispunten met verkeerslichten.
Dit is dus precies de reden waarom VRI's mijn voorkeur hebben. In Apeldoorn heeft het gezond verstand dan toch gezegevierd. Dit besluit verdient navolging in Nederland.
De autogordel: een band voor het leven.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » vr 23 feb 2007, 12:11

Chris schreef:Apeldoorn is niet echt een belangrijk knooppunt, zeker niet gezien van het spoor. Volgens mij is het ook de enige stad van zijn omvang wat geen grote files kent op de aanliggende snelwegen.
Mwah. Enschede en Breda hebben ook niet echt veel files.
Rainier

Stefan
verkeersader

Bericht door Stefan » vr 23 feb 2007, 12:18

Riva schreef:Mwah. Enschede en Breda hebben ook niet echt veel files.
Breda heeft toch wel files op de oude zuidelijke rondweg (dus die weg met die stadsviaducten)?
Jaren tachtig, prachtig!

Riva
autoweg

Bericht door Riva » vr 23 feb 2007, 12:28

Jawel, maar Chris doelde op files op snelwegen langs bovengenoemde steden. Op de A16, A27 en A58 valt het best wel mee.
Rainier

kees
expressweg

Bericht door kees » vr 23 feb 2007, 18:54

n de rotondedraad heb ik al eerder naar dit fenomeen verwezen. Ten oisten van de afrit Rosmalen (A2) stond er eerst een kruising met VRI's, dat werd een rotonde en is al sinds enkele jaren alweer een VRI-kruising.

Stefan
verkeersader

Bericht door Stefan » vr 23 feb 2007, 21:57

Riva schreef:Jawel, maar Chris doelde op files op snelwegen langs bovengenoemde steden. Op de A16, A27 en A58 valt het best wel mee.
Af en toe staat het op de A27 ook behoorlijk vast kan ik uit ervaring zeggen.
Jaren tachtig, prachtig!

Via
2x5 autosnelweg

Re: Apeldoorn: rotondes tabée !

Bericht door Via » za 24 feb 2007, 9:35

Frits schreef:
De Stentor schreef:In het Apeldoornse stadhuis constateert men dat rotondes, zeker als ze klein zijn, minder capaciteit hebben om verkeer te laten doorstromen dan kruispunten met verkeerslichten.
Dit is dus precies de reden waarom VRI's mijn voorkeur hebben. In Apeldoorn heeft het gezond verstand dan toch gezegevierd. Dit besluit verdient navolging in Nederland.
Hoe zit het dan met capaciteit en veiligheid, als je een turborotonde tegen een VRI gaat afwegen?