Ja die zijn er ook zoveel in de Rotterdamse binnenstad

Moderator: Moderatoren
Ben het met je eens dat een bord "witruimte" moet hebben. Dat geldt niet alleen voor verkeersborden, maar voor alle vormen van lay-out. Ben het niet met je eens dat je die witruimte maar moet creëren met behulp van vorken dan wel situatieschetsen.René schreef:Het rücksichtlos snijden in blauwvlak is dus uiteindelijk contraproductief. (...) Ik ben dus een absoluut voorstander van een schematisch overzicht van een kruispunt op een voorwegwijzer. De Duitse vorkborden op 500m voor een aansluiting vind ik dus juist heel goed, zeker bij klaverbladen.
Mijn 'bezwaar' tegen het Duitse systeem van bewegwijzeren is nu juist die concentratie van alle informatie die maar gegeven wordt op het 500m-bord. Daar had nu juist de nodige spreiding kunnen en naar mijn mening moeten plaatsvinden, bijvoorbeeld door de naam van de volgende afslag op de een of andere manier al op het 1000m-bord weg te geven.René schreef:Tenslotte: de Duitse voorwegwijzer op 1 km, het 500m vorkbord en de beslissingswegwijzer op de Autobahn kun je niet vergelijken - ze hebben ieder een eigen doel. (Vooraankondiging afrit met één naam en nummer; aankondiging alle doelen van afrit met kruisend wegnummer en eerstvolgende afslag; teken dat men er voor deze bestemmingen NU af moet).
Tja, het Duitse gebruik van afkortingen. Het lost de problematiek van de beperkte ruimte op vorkwegwijzers maar ten dele op.René schreef:NB: Afkorten doen ze in Duitsland ook vaak op panelen waar meer ruimte over is - het gebruik van Stadt- of Kreisletter(combinatie) is daar heel normaal.
Lange, samengestelde woorden moeten sinds de Rechtsschreibereform tegenwoordig los worden geschreven.Pino schreef:Zie verder Mark Twain over de Duitse zwak voor lange woorden en plaatsnamen.
Een pijlbord met Engschrift is n.m.m. altijd nog sneller interpreteerbaar dan een stapelbord met regelschrift.Pino schreef:Je ziet die problematiek in Duitsland doorgaans opgelost door hetzij tóch af te breken, hetzij door Engschrift te gebruiken. Beide komen de leesbaarheid (met 120 km/h of sneller) hoe dan ook niet ten goede.
De Neue Rechtschreibung heeft natuurlijk helemaal niets veranderd aan de spelling van plaatsnamen. Aan die van een groot deel van de samengestelde woorden overigens ook niet, maar dan raken we echtRené schreef:Lange, samengestelde woorden moeten sinds de Rechtsschreibereform tegenwoordig los worden geschreven.