[url=http://nieuwsmagazine.rtvkatwijk.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=423:geen-rijngouwelijn-in-katwijk&catid=1:nieuws&Itemid=3]www.nieuwsmagazine.rtvkatwijk.nl[/url] (7-12-2010) schreef: Geen RijnGouwelijn in Katwijk!
De VVD is en blijft tegenstander van de RijnGouwelijn in Katwijk. De partij wil het geld liever steken in de Rijnlandroute. De VVD Katwijk steunt de landelijke politiek bij haar roep om realisatie van de Rijnlandroute.
Een goede infrastructuur is ontzettend belangrijk voor Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg. Deze is nodig voor de werkgelegenheid, het woonklimaat, de economische ontwikkeling en de bereikbaarheid van onze Greenport. De VVD in Katwijk is daarom een groot voorstander van die zogenaamde Rijnlandroute. Deze route moet de bereikbaarheid tussen Leiden (A4) en de kust flink verbeteren.
Nu het kabinet nog zo'n 200 mln euro tekort komt is het logisch geworden om de RijnGouwelijn West definitief af te blazen en deze gelden te bestemmen voor de Rijnlandroute. Katwijk moet bereikbaar blijven en beter bereikbaar worden. Te lang heeft onze gemeente stil gestaan. Daarom JA Rijnlandroute, NEE RijnGouwelijn!
[RIJN-GOUWE-LIJN]: Na het referendum
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: [RIJN-GOUWE-LIJN]: Na het referendum
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- Moderator
De provincie heeft wederom gedeeltelijk ingeleverd op de RGL.
[url=http://www.westonline.nl/nieuwsitem/50121]www.westonline.nl[/url] (8-4-2011) schreef: Rijngouwelijn niet langer tot aan de kust
LEIDEN - Het laatste deel van de Rijngouwelijn, de verbinding tussen ruimtevaartorganisatie Estec en Noordwijk, gaat definitief niet door. Dat heeft de provincie Zuid-Holland besloten. Het doortrekken van het tracé tot aan de kust was al langere tijd punt van discussie. Nu dit deel van het plan definitief van de baan is, gaan de openbaar vervoerbedrijven bekijken hoe de busverbinding Leiden-Noordwijk kan worden verbeterd. Overigens moet het nieuwe provinciebestuur nog een besluit nemen of het volledige plan voor de Rijngouwelijn nog door kan gaan.
-
- 4x5 autosnelweg
Hoe lang moet het nog duren voordat de provincie ook de rest nog eens een keer opnieuw beschouwd ?
Of moet dit in net zo'n (financieel) drama eindigen als het Wieringerrandmeer is voor Noord-Holland ?
Of moet dit in net zo'n (financieel) drama eindigen als het Wieringerrandmeer is voor Noord-Holland ?
-
- Moderator
Hoppa, nog een stuk er af.
[url=http://www.westonline.nl/nieuwsitem/50488]www.westonline.nl[/url] (21-4-2011) schreef: Geen Rijngouwelijn, wel Rijnlandroute
LEIDEN - De Rijngouwelijn wordt niet aangelegd door het centrum van Leiden. Dat staat in het coalitieakkoord van het nieuwe provinciebestuur. Het bespaarde geld wordt gestoken in de aanleg van de Rijnlandroute. De Rijngouwelijn wordt van Gouda tot Leiden een sneltram over bestaand spoor. In Leiden moeten passagiers overstappen op de bus. Tot de kust van Noordwijk gaat de Rijngouwelijn over een nieuw aan te leggen busbaan. De aanleg van een aparte trambaan door de binnenstad van Leiden gaat dus niet door. De gemoederen liepen in Leiden de afgelopen jaren hoog op wanneer de Rijngouwelijn ter discussie kwam. De gemeente zag een sneltram door de binnenstad niet zitten en heeft met het akkoord van deze nieuwe coalitie dus haar zin gekregen.
Rijnlandroute
Nu er geen sneltram meer door Leiden gaat, bespaart de provincie zeker 100 miljoen euro. Dit wordt gestoken in een ander verkeersproject in de buurt: de Rijnlandroute. Dat is een nieuwe snelweg tussen de A4 en A44 bij Voorschoten, die de belasting van de andere wegen moet verlichten. Vorige week werd door het kabinet al 100 miljoen euro toegezegd voor de aanleg van de Rijngouwelijn. Ook besloot het vorige provinciebestuur al om de Rijngouwelijn in te korten, waardoor nog eens 57 miljoen vrij kwam voor de Rijnlandroute.
-
- 4x5 autosnelweg
-
- Moderator
Edit - de spin-off van de wegnummering van de RijnlandRoute heb ik verplaatst naar het betreffende topic.[url=http://www.westonline.nl/nieuwsitem/50604]www.westonline.nl[/url] (25-4-2011) schreef: Universiteit boos over schrappen Rijngouwelijn
LEIDEN - De Universiteit Leiden laat onderzoeken of het afblazen van de Rijngouwelijn door de binnenstad van Leiden juridisch wel in de haak is. Het provinciebestuur schrapte vorige week de lightrailverbinding in het coalitieakkoord. De verbinding over bestaand spoor van Gouda naar Leiden gaat wel door, maar vanaf station Leiden gaan bussen rijden naar de kust. De universiteit vindt dat de provinciale-coalitie de afspraken schendt door af te zien van de sneltram en laat nu uitzoeken of dat juridisch wel kan.
-
- expressweg
Waarom zou dat juridisch niet kunnen? Gebeurt bij de landelijke overheid ook zo vaak: vorig kabinet besluit iets, volgend kabinet besluit dat dat besluit niet doorgaat.
-
- 2x2 autosnelweg
Jammer, moeten we blijven fietsen naar Katwijk-aan-Zee in plaats van lekker met de tram
de bus gaat namelijk zo langzaam, dat fietsen vrijwel even snel is, en veel comfortabeler want de bussen zijn altijd zo heet en plakkerig warm op een zonnige dag. Misschien dat het wel wat comfortabeler is als er zo een busbaan wordt aangelegd.
Gezien een fatsoenlijke wegverbinding naar Katwijk ontbreekt, is de Rijnlandroute wel wenselijk.

Gezien een fatsoenlijke wegverbinding naar Katwijk ontbreekt, is de Rijnlandroute wel wenselijk.
-
- 2x5 autosnelweg
Schop
Verkeersnet.nl schreef:Zoektocht naar alternatief voor de RijnGouwelijn
17 februari 2012
Zuid-Holland is op zoek naar een alternatief voor de RijnGouwelijn. Er is ruim 400 miljoen euro te besteden aan hoogwaardig openbaar vervoer, op voorwaarde dat de gemeenten en het Rijk vasthouden aan eerder toegezegde bedragen.
Nadat de oorspronkelijke plannen voor een RijnGouwelijn – een lighrailverbinding tussen Gouda, Leiden en Katwijk na een collegewisseling door de provincie werd geschrapt, wordt nu gezocht naar alternatieven. De zoektocht van provincie en regio is een lastige. Met onderhandelingen en contracten op lokaal, regionaal, provinciaal en rijksniveau.
Zo heeft de provincie met tien partijen overeenkomsten gesloten die uitgaan van een light rail-verbinding van Gouda tot de kust, via de binnenstad van Leiden. Die moeten nog ontbonden worden. En de afspraak van de nieuwe coalitie om over bestaand spoor van Gouda naar Leiden blijkt lastig uitvoerbaar om redenen die met techniek te maken hebben en met de regels voor aanbestedingen. Het geld dat voor de RijnGouwelijn was gereserveerd is deels naar een nieuwe autoverbindingen doorgeschoven.
De provincie doet nu onderzoek naar verschillende alternatieven: spoor, bus en combinaties daarvan. Een tram door de Leidse binnenstad is waarschijnlijk van de baan. Volgens de provincie komen alleen OV-oplossingen met een kostendekkingsgraad van minimaal 50% in aanmerking. De studies zijn binnen enkele maanden klaar. Half mei nemen Gedeputeerde Staten, het dagelijks bestuur van de provincie, een beslissing over de oplossingsrichting.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 2x2 autosnelweg
Waarom moet die tram door de mooie Leidse binnenstad? Het klinkt misschien NIMBY achtig, maar ik ben falikant tegen ! De authenticiteit van de binnenstad moet behouden blijven. We hebben al gedrochten als de Breestraat (lelijk asfalt, veel te druk busverkeer) en de Hooigracht (doorgaande weg voor autoverkeer) die de binnenstad ontsieren... in een binnenstad hoort geen doorgaand verkeer thuis ! Daarom ben ik erg blij dat dit plan is afgeschoten. 
Wel vind ik dat er iets moet gebeuren, ook op OV gebied (al zal de nieuwe N206 al veel doen voor het busverkeer). Ik ben voor een combinatie van een betere Randstadrail-achtige verbinding met Gouda over bestaand spoor en een nieuw Randstadrail achtig traject naar Katwijk-aan-Zee (in de toekomst wellicht Noordwijk). Een verplichte overstap op Leiden CS zou geen probleem zijn, want wie moet er nou rechtstreeks van Gouda naar Katwijk-aan-Zee? De meeste reizigers (vanaf beide kanten) zullen in Leiden moeten zijn of daar overstappen richting, bijvoorbeeld, Haarlem of Den Haag Centraal. De rijngouwelijn zou dan, binnen Leiden, alleen langs de Plesmanlaan lopen, wat toch maar een drukke 2x2 weg is waar best nog wel meer gezichtsvervuilende zaken als een spoorlijn bij kunnen. Bovendien worden dan gebouwen van de Universiteit (Gorlaeus Laboratorium), het Transferium A44, het Bio Sciencepark en de Hogeschool Leiden beter ontsloten, zonder dat je de binnenstad hoeft af te breken. Het tracé zou dan zo ongeveer moeten lopen; het tracé tot aan Leiden Lammenschans dus zoals ooit gepland (over bestaand spoor), tussen Lammenschans en Centraal over het bestaand spoor i.p.v. door de binnenstad, en vanaf CS weer zoals gepland naar Katwijk-aan-Zee (sorry als het niet volledig klopt...). De haltes zijn slechts suggesties, maar ik denk dat hier redelijk wat mensen zullen instappen. De Universiteit wordt beter bereikbaar (Geesteswetenschappen met een halte bij de Rijn-en-Schiekade, Exacte wetenschappen met een halte bij het Gorlaeus Laboratorium) en een groot deel van de stad wordt aantrekkelijker voor yups en studenten (Bos-en-Gasthuisdistrict). Het nadeel is dat de verbinding met de Binnenstad niet beter wordt, maar er zouden meer bussen kunnen rijden vanaf deze Randstadrailstations... Verder wordt het Transferium aantrekkelijker (direct bereikbaar vanaf de A44; bij de A4 zou er ook een kunnen komen).

Wel vind ik dat er iets moet gebeuren, ook op OV gebied (al zal de nieuwe N206 al veel doen voor het busverkeer). Ik ben voor een combinatie van een betere Randstadrail-achtige verbinding met Gouda over bestaand spoor en een nieuw Randstadrail achtig traject naar Katwijk-aan-Zee (in de toekomst wellicht Noordwijk). Een verplichte overstap op Leiden CS zou geen probleem zijn, want wie moet er nou rechtstreeks van Gouda naar Katwijk-aan-Zee? De meeste reizigers (vanaf beide kanten) zullen in Leiden moeten zijn of daar overstappen richting, bijvoorbeeld, Haarlem of Den Haag Centraal. De rijngouwelijn zou dan, binnen Leiden, alleen langs de Plesmanlaan lopen, wat toch maar een drukke 2x2 weg is waar best nog wel meer gezichtsvervuilende zaken als een spoorlijn bij kunnen. Bovendien worden dan gebouwen van de Universiteit (Gorlaeus Laboratorium), het Transferium A44, het Bio Sciencepark en de Hogeschool Leiden beter ontsloten, zonder dat je de binnenstad hoeft af te breken. Het tracé zou dan zo ongeveer moeten lopen; het tracé tot aan Leiden Lammenschans dus zoals ooit gepland (over bestaand spoor), tussen Lammenschans en Centraal over het bestaand spoor i.p.v. door de binnenstad, en vanaf CS weer zoals gepland naar Katwijk-aan-Zee (sorry als het niet volledig klopt...). De haltes zijn slechts suggesties, maar ik denk dat hier redelijk wat mensen zullen instappen. De Universiteit wordt beter bereikbaar (Geesteswetenschappen met een halte bij de Rijn-en-Schiekade, Exacte wetenschappen met een halte bij het Gorlaeus Laboratorium) en een groot deel van de stad wordt aantrekkelijker voor yups en studenten (Bos-en-Gasthuisdistrict). Het nadeel is dat de verbinding met de Binnenstad niet beter wordt, maar er zouden meer bussen kunnen rijden vanaf deze Randstadrailstations... Verder wordt het Transferium aantrekkelijker (direct bereikbaar vanaf de A44; bij de A4 zou er ook een kunnen komen).

-
- Forumbeheerder
Het zou al veel schelen als ze diverse pijnpunten in het wegennet aanpakken waardoor de bussen ook beter (en vaker) kunnen rijden. Neem bijvoorbeeld het Bioscience Park. Dat gebied staat elke spits propvol omdat de verkeersafwikkeling zo rot is al een overjarige appel en dat komt met name doordat diverse rotondes bij het LUMC voor erg veel vertraging zorgen. Pak dat aan en de bussen rijden daar ook alweer veel beter. Dat soort maatregelen lijken me veel goedkoper dan een RGL waar niemand op zit te wachten. Bovendien ben je met bussen veel flexibeler met inzet...
-
- 2x2 autosnelweg

Ik neem zelf vrijwel nooit de bus, omdat lopen vaak even snel is. Bussen staan namelijk vaak in de file. Zeker de route langs het Noordeinde/Haagweg is een ramp door de spoorwegovergang. De route die ik heb getekend zou dat kunnen verminderen (sowieso moet hier eigenlijk gewoon een spoorviaduct komen).
Verder is een betere verbinding met Katwijk zeker gewenst, en het bio science park ligt toch op de route.
-
- 2x5 autosnelweg
Ga je mond eens spoelen. Dit soort ongenuanceerde uitspraken: walgelijkDe bussen stinken, zijn levensgevaarlijk en verpesten het aangezicht van de stad.

-
- 2x3 autosnelweg

Ik vind het zelf ook wel meevallen, maar dat is wat anders...
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- 2x5 autosnelweg
Ook ik ventileerde mijn mening
Het is niet dat ik zo'n fan ben van bussen in de stad. Maar vervoerstechnisch lijken bussen me verreweg de voorkeur te hebben boven trams: gelukkig worden ze qua emissie- en geluidseisen ook niet ontzien 

-
- 2x2 autosnelweg
Iets met vrijheid van meningsuiting, pot verwijt de ketel dat -ie zwart ziet, etc.waldo79 schreef:Ga je mond eens spoelen. Dit soort ongenuanceerde uitspraken: walgelijkDe bussen stinken, zijn levensgevaarlijk en verpesten het aangezicht van de stad.

Ik fiets elke dag door Leiden. De bussen hebben een strikte dienstregeling dus ze rijden onverantwoord hard door de binnenstad. Vaak rijden ze met een rotvaart op een zebrapad af, en alleen als het echt niet ander kan remmen ze. Uiteraard rijden ze niet harder dan de maximumsnelheid, dus illegaal is het allemaal niet, maar het is vaak zo druk door een chaos aan bussen, auto's, scooters, fietser en voetgangers die lukraak oversteken dat meer voorzichtigheid geboden is.
Ook veel fietsers letten niet goed op, steken hun hand niet uit enzo. Da's natuurlijk hun eigen schuld en niet die van de buschauffeur, maar het maakt de zaak alleen maar nog onveiliger. Tel daar nog bij op dat je onoverzichtelijke punten hebt (b.v. kruispunt Kort Rapenburg-Breestraat).
En straten als de Breestraat zijn gewoonweg niet gezellig door de enorme hoeveelheid bussen. Elke vijf minuten komt er wel een bus langs. Het is dus begrijpelijk dat men daar iets aan wilde doen. Een tram door de binnenstad is natuurlijk geen goede oplossing (geeft alleen maar nog meer chaos), daarom had ik een kaartje gemaakt met een tram over het bestaande spoor dat iets buiten de binnenstad loopt.
-
- 2x5 autosnelweg
Stil maar jij: ondertussen had ik mijn uitspraak al wat gematigd
Een bus in de 5 minuten: dat valt nog mee, maar ik kan me voorstellen dat stoppen en optrekken en het fors doortrekken in drukke gebieden benauwend overkomt.

Een bus in de 5 minuten: dat valt nog mee, maar ik kan me voorstellen dat stoppen en optrekken en het fors doortrekken in drukke gebieden benauwend overkomt.
-
- 4x5 autosnelweg
Volgens mij is Leiden het meest geholpen bij een verdubbeling van de spoorlijn Alphen-Leiden en het inleggen van extra sprinters en intercity's op deze treinverbinding plus stations in Zoeterwoude-Rijndijk en Hazerswoude. Eventueel zou je na Leiden een lokaalspoorweg kunnen aanleggen naar Oegstgeest en Noordwijk (een beetje het Zwitserse S-bahn idee). Bussen hoeven helemaal niet door de binnenstad, die zou je kunnen afkappen op Leiden Centraal en de "zware" busverbinding Leiden-Zoetermeer via de Churchilllaan laten lopen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x5 autosnelweg
Volgens mij is Leiden het meest geholpen met c.q. gebaat bij een hoogwaardige, ongelijkvloerse oost-west-wegverbinding tussen de A4 en A44...
-
- 2x2 autosnelweg

Een busverbinding over de nieuwe N206 is wel een goed alternatief als de rijngouwelijn er niet komt (en dat wordt steeds waarschijnlijker).
Vind ik ook. Zoveel bussen als nu door de Breestraat zijn niet nodig voor het plaatselijke verkeer tussen het station en de binnenstad (bovendien is dat maar 10 minuten lopen...Bussen hoeven helemaal niet door de binnenstad, die zou je kunnen afkappen op Leiden Centraal en de "zware" busverbinding Leiden-Zoetermeer via de Churchilllaan laten lopen.

-
- 4x5 autosnelweg
Het drukke verkeer vlakbij het oude centrum wordt denk ik niet in de laatste plaats veroorzaakt omdat het verkeer betreft wat ook op een Churchilllaan had kunnen rijden, als deze niet zo zwaar overbelast was geweest. En zolang er dus geen N11 is, moet je de route Persijnlaan-Schipholweg-Willem de Zwijgerlaan dus ook als doorgaand oost-west beschouwen.
Maar ook noord-zuid heeft Leiden een probleem. Het Engelendaal in Leiderdorp is teveel gedowngrade, kent teveel "stop"-lichten en ligt te excentrisch voor Leiden zelf. Wat resteert moet bijna allemaal via de SChipholweg voor het station door, of gaat bij gebrek aan goede doorstroming op de Churchillaan dus sluipen via de route Langegracht-Hooigracht-Lammenschansweg.
Kortom: een N11 maakt dat de Churchillaan beter doorstroomt, wat ervoor zorgt dat het noord-zuidverkeer niet meer dwars door het historische centrum zal rijden. De weg levert daarmee een aanzienlijk grotere bijdrage aan het leefbaarheidsprobleem in het centrum dan 10 busplannen of 100 tramplannen ooit zullen kunnen doen...
Maar ook noord-zuid heeft Leiden een probleem. Het Engelendaal in Leiderdorp is teveel gedowngrade, kent teveel "stop"-lichten en ligt te excentrisch voor Leiden zelf. Wat resteert moet bijna allemaal via de SChipholweg voor het station door, of gaat bij gebrek aan goede doorstroming op de Churchillaan dus sluipen via de route Langegracht-Hooigracht-Lammenschansweg.
Kortom: een N11 maakt dat de Churchillaan beter doorstroomt, wat ervoor zorgt dat het noord-zuidverkeer niet meer dwars door het historische centrum zal rijden. De weg levert daarmee een aanzienlijk grotere bijdrage aan het leefbaarheidsprobleem in het centrum dan 10 busplannen of 100 tramplannen ooit zullen kunnen doen...
-
- 4x5 autosnelweg
Nou ik vond het anders ontzettend snel rijden onlangs via de tunnel langs het station in Leiden. En de Willem de Zwijgerlaan wordt nog verder verbeterd door ongelijkvloerse kruisingen.
http://maps.google.nl/maps?saddr=A4&dad ... 1&t=h&z=13
Dit was wellicht zo'n 11 minuten rijden. Dwars door de stad heen...
http://maps.google.nl/maps?saddr=A4&dad ... 1&t=h&z=13
Dit was wellicht zo'n 11 minuten rijden. Dwars door de stad heen...
-
- 2x3 autosnelweg
Die route, zonder de Lammenschansweg vanwege de files bij het Lammenschansplein, heb ik gekozen op basis van het TomTom reisadvies (van de N11 naar het stationsgebied en v.v.).Rene schreef:of gaat bij gebrek aan goede doorstroming op de Churchillaan dus sluipen via de route Langegracht-Hooigracht-Lammenschansweg.
-
- Forumbeheerder
Wist niet precies waar ik het kon dumpen, vond het wel beetje grappig...
GroenLinks: kabelbaan door Leidse binnenstad
GroenLinks: kabelbaan door Leidse binnenstad
-
- expressweg
.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x2 autosnelweg
Ik denk dat het voor het toerisme in de zomermaanden wel leuk is, zo'n kabelbaan door de binnenstad, al zit je er dan de rest van het jaar ook mee opgescheept; laat die maar lekker de rondvaartboten nemen, die toeristen.
Uiteraard is dit volstrekte onzin om ook maar te overwegen als regulier openbaar vervoer. Véél te duur in exploitatie, de karretjes zijn te klein (en wie wil er nu met een wildvreemde in zo'n ding gaan zitten?) en het onderhoud zal ook niet mis zijn.
Uiteraard is dit volstrekte onzin om ook maar te overwegen als regulier openbaar vervoer. Véél te duur in exploitatie, de karretjes zijn te klein (en wie wil er nu met een wildvreemde in zo'n ding gaan zitten?) en het onderhoud zal ook niet mis zijn.
-
- 4x5 autosnelweg
Als kermisattractie zijn die dingen natuurlijk wel leuk, en bijvoorbeeld op een evenement als de Floriade kan het best wel goed uitpakken. Wanneer je echter kijkt naar de kosten per reizigerskilometer dan zul je tot de ontdekking komen dat een stadbus veel goedkoper is. Als je de prijs van het product erop aanpast, dan gaan mensen lopen (of met een ander vervoersmiddel reizen). Dat zie je bij de Fyra.
-
- expressweg
Ik weet van een forumlid die er laaiend enthousiast over issirdanilot schreef:Uiteraard is dit volstrekte onzin om ook maar te overwegen als regulier openbaar vervoer.

-
- 2x2 autosnelweg
^ Dat ging over een idee dat *iets* realistischer is, namelijk van die treinen aan stalen balken die door de lucht zoeven. Het probleem met een kabel is dat je geen grote karren waar meerdere mensen inpassen eraan kunt hangen, in tegenstelling tot dat idee. MAar goed ook ik denk niet dat dat idee handig is voor Leiden.
-
- Moderator

[url=http://www.omroepwest.nl/nieuws/30-01-2013/definitief-einde-rijngouwelijn]www.omroepwest.nl[/url] (30-1-2013) schreef: Definitief einde RijnGouweLijn
Share on facebook Share on twitter Share on hyves Share on email More Sharing Services 0
REGIO - De provincie heeft woensdagmiddag definitief een einde gemaakt aan de bewogen geschiedenis van de RijnGouweLijn. Dat was het plan voor een sneltram van Alphen aan den Rijn naar de kust. In plaats van de RijnGouweLijn komt er een hoogwaardig openbaar vervoernet, met meer treinen tussen Leiden en Utrecht, extra stations en busverbindingen. De aanleg ervan kan beginnen. Een meerderheid van de Provinciale Staten gaf daarvoor woensdagmiddag het groene licht. Alleen PvdA, Groen Links en de Partij voor de Dieren stemden tegen. Het provincieparlement riep wel op om 20 miljoen euro te besparen op de aanlegkosten. Met het geld kan het comfort van reizigers worden verbeterd. Gedeputeerde De Bondt lichtte een sluier op van de bespreking met minister Schultz van Haegen over bezuinigingen op het openbaar vervoer. Ze zei: 'ik zal me maar niet teveel zorgen maken over dit project'. Het alternatief voor de RijnGouweLijn kost 450 miljoen euro.