[RIJN-GOUWE-LIJN]: Na het referendum

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

waldo79
2x5 autosnelweg

Re: [RIJN-GOUWE-LIJN]: Na het referendum

Bericht door waldo79 » do 31 jan 2013, 10:54

Het provincieparlement riep wel op om 20 miljoen euro te besparen op de aanlegkosten. Met het geld kan het comfort van reizigers worden verbeterd.
Een besparing op de aanleg levert een verbetering van het comfort van de reizigers op :hm: Alsof een reisje van Woerden naar Leiden nu zo'n genot is met die zompige ondergrond. Alhoewel de fundering bij Bodegraven recent wel verbeterd is. Tegelijkertijd blijft de N11 een grote hobbelbaan :mrgreen:

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » do 31 jan 2013, 13:07

Ik vind het op zich een prima alternatief. Extra stations openen in bijvoorbeeld zoeterwoude, en dan gewoon zowel een sprinter als een intercity in het leven roepen.

Ik zou zeggen:

2x per uur: Intercity Leiden CS - Alphen aan den Rijn - Woerden - Utrecht CS (stop in lammenschans en bodegraven mag m.i. worden geschrapt)
1 a 2x per uur: Sprinter Leiden CS - Gouda
1 a 2x per uur: Sprinter Leiden CS - Utrecht CS

In de spits uiteraard een hogere frequentie dan buiten de spits.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 31 jan 2013, 15:23

Wat mij betreft mag worden teruggegaan naar de dienstregeling 1991:
2x/uur een stoptrein Leiden-Alphen-Utrecht en
2x/uur een stoptrein Alphen-Gouda

Scheelt een hoop belastinggeld.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » do 31 jan 2013, 16:28

^ Daar ben ik tegen. De huidige reis naar utrecht is haast een lijdensweg, met zo ontzettend veel stations. Dat vind ik eigenlijk de facto ook al een stoptrein. Twee grote steden zoals Leiden en Utrecht verdienen gewoon een volwaardige IC verbinding met elkaar.

Een andere optie is om de stoptreinstations tussen woerden en utrecht (namelijk Vleuten, U-Terwijde en U-Leidsche Rijn) geen rechtstreekse trein naar leiden te geven, maar te laten overstappen op de intercity te Woerden. Dit lijkt me het meest efficient. Je kunt dan volstaan met een IC Leiden - Utrecht en een sprinter Leiden - Gouda. Beide 2x per uur (misschien een extra IC in de spits nog). De stations als Vleuten worden voldoende bediend door de treinen richting Den Haag CS en Utrecht CS.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 31 jan 2013, 19:35

^^Kom op zeg: het valt nu wel mee naar Utrecht.
De trein stopt op Lammenschans, Alphen aan den Rijn, Bodegraven en Woerden.
Op Vleuten, Terwijde en straks Leidsche Rijn Centrum wordt niet eens gestopt.
Tussen 2000 en 2007 reed er zelfs een trein die onderweg alleen in Alphen aan den Rijn en Leiden Lammenschans stopte 8-)

Het voorstel van René biedt veel meer reizigers een rechtstreekse verbinding met Leiden en Utrecht :yes:

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 31 jan 2013, 22:27

sirdanilot schreef:Twee grote steden zoals Leiden en Utrecht
Herstel: een grote stad als Utrecht en een stadje als Leiden. En geloof me, ik heb de trein tussen beide plaatsen in 1991 zelf gebruikt om van en naar mijn stageplek te komen. 2x/uur een stoptrein is prima, ook als je de hele afstand moet doen. Ik weet waar ik over praat.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 31 jan 2013, 23:49

Ik ben eigenlijk wel voor een heel andere oplossing: namelijk het doortrekken van de IC Nijmegen-Schiphol naar Den Haag, en de IC Groningen-Den Haag van en naar Hoofddorp opstel laten rijden. Om perroncapaciteit op Schiphol te winnen zou je nog kunnen overwegen om deze trein ook in Hoofddorp zelf te laten stoppen. De trein Den Haag-Groningen via Amersfoort wordt dan weer in ere hersteld. Dit is een kortere route en dus zijn ambtenaren sneller op hun werk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

orionpax
verkeersader

Bericht door orionpax » vr 01 feb 2013, 14:52

^^
De IC (Nijmegen) Utrecht - Schiphol doortrekken naar Den Haag. Dat is wel een hele omweg.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 01 feb 2013, 19:27

Als je van begin tot eind in de trein zit wel. Maar dat lijkt me geen relevant argument, er rijden nu ook treinen van Vlissingen naar Leeuwarden. Als je in Rotterdam overstapt boek je bijna een uur tijdwinst... :mrgreen:

Met deze treinserie bereik je dat intercity-reizigers Leiden-Utrecht via Schiphol kunnen reizen. Dat is fijn, want de enkelsporige spoorlijn door het groene hart bereikt de grenzen van haar capaciteit, terwijl uitbreiding enorm duur is, omdat de ondergrond niet geschikt is voor de bouw van infrastructuur. Verder herstel je de verbinding Den Haag-Ede-Arnhem. De overstap op Utrecht is te krap en de treinen staan te ver uit elkaar. Verder houden Den Haag en Leiden een snelle verbinding met Amsterdam Zuid.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 01 feb 2013, 20:25

Maar niemand zal tussen Leiden en Utrecht of tussen Ede en Den Haag de omweg via Schiphol nemen. De treinen zelf kunnen die route wel rijden, maar de reiziger zal daar nooit voor kiezen.
Daarnaast is er tussen de treinseries vanuit Utrecht naar Schiphol en vanuit Almere naar Den Haag een tijdliggingsverschil. De overstap tussen die treinen wordt momenteel niet geboden (lees: bedraagt 17 minuten).

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » vr 01 feb 2013, 23:58

Rene schreef:Herstel: een grote stad als Utrecht en een stadje als Leiden. En geloof me, ik heb de trein tussen beide plaatsen in 1991 zelf gebruikt om van en naar mijn stageplek te komen. 2x/uur een stoptrein is prima, ook als je de hele afstand moet doen. Ik weet waar ik over praat.
Meneer heeft 21 jaar terug die trein een tijdje gebruikt en beweert dus dat hij 'weet waar hij over praat'. :roll: We zijn nu anno 2013 en er is wel degelijk een behoefte aan enerzijds meer stations (Zoeterwoude, Hazerswoude, Alphen-West (of een andere voorstadhalte), Zwammerdam) maar anderzijds aan een fatsoenlijke verbinding met Utrecht vanuit Leiden. Je kunt niet almaar meer stations openen want dan neemt de reistijd alleen maar toe, dus is het beter om een aparte IC en een aparte sprinter in te zetten. Misschien was mijn idee voor enkel een sprinter naar Gouda wel erg sober, een rechtstreekse sprinter naar Utrecht kan natuurlijk ook prima. Een ander idee is om die intercity te koppelen aan de trein naar Arnhem-Nijmegen; zo ontstaat een handige dwarsverbinding door het midden van het land.
Ik ben eigenlijk wel voor een heel andere oplossing: namelijk het doortrekken van de IC Nijmegen-Schiphol naar Den Haag, en de IC Groningen-Den Haag van en naar Hoofddorp opstel laten rijden. Om perroncapaciteit op Schiphol te winnen zou je nog kunnen overwegen om deze trein ook in Hoofddorp zelf te laten stoppen. De trein Den Haag-Groningen via Amersfoort wordt dan weer in ere hersteld. Dit is een kortere route en dus zijn ambtenaren sneller op hun werk.
Wat heeft dit in vredesnaam te maken met de rijngouwelijn...? Mag dit gewoon in het andere topic?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 02 feb 2013, 0:20

Dat de Rijngouwelijn het toneel wordt van stoptreinen. De S-bahn Groene Hart :)

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 02 feb 2013, 22:35

sirdanilot schreef:Meneer heeft 21 jaar terug die trein een tijdje gebruikt en beweert dus dat hij 'weet waar hij over praat'.
Ik heb vanaf mijn kinderjaren veelvuldig de trein gebruikt. Vader was NS-er, weet je, iets met "vrij reizen" en zo. Daarna verkeerskunde gaan doen, met als afstudeerrichting OV. Er zelfs dus nog in doorgeleerd ook. En daarbij ook nog een half jaar lang zelf de stoptrein genomen van Utrecht naar Leiden. Of eigenlijk: van Maarssen naar Voorschoten, dus ook nog met overstap op zowel Utrecht als Leiden. En dan durf jij te beweren dat ik niet zou weten waar ik over praat ?
sirdanilot schreef:We zijn nu anno 2013 en er is wel degelijk een behoefte aan enerzijds meer stations
Ach gut. "Er is behoefte". Tsja. Maar wie gaat dat betalen. Tot op heden is de OV gebruiker vooral een vrager, niet een betaler. De OV-reiziger wil liefst alles, maar wel zonder dat de ritprijs hoger wordt.
sirdanilot schreef:Je kunt niet almaar meer stations openen want dan neemt de reistijd alleen maar toe, dus is het beter om een aparte IC en een aparte sprinter in te zetten.
Op welke grond kom jij tot de conclusie dat dat "beter" is ? Omdat het een paar minuten sneller is voor een deel van de reizigers ? Waar het op een deels enkelsporig traject om gaat is het bieden van een betrouwbare dienstregeling, die aansluit op de verplaatsingsbehoeften. Met 2 treinparen per uur kun je een uiterst betrouwbare dienstregeling bieden. Het oponthoud van de paar extra stops valt wel mee. En ook daar weet ik waarover ik praat: jarenlang heb ik ook tussen Leeuwarden en Utrecht van de trein gebruik gemaakt, en daarbij ging de intercity uit Utrecht na Zwolle het ene halfuur door als intercity, en het andere halfuur als stoptrein naar Leeuwarden. Met als gevolg extra stops in Meppel, Steenwijk, Wolvega, Akkrum en Grouw-Irnsum. De extra reistijd daarvan was beperkt. 10-12 minuten. Geen reden om de reis op een ander tijdstip te doen, volstrekt acceptabel.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 02 feb 2013, 22:38

Rene schreef:De OV-reiziger wil liefst alles, maar wel zonder dat de ritprijs hoger wordt.
Dat is iets waar jij in blijft hangen, maar nergens op gestoeld is. Op dat vlak weet jij inderdaad niet waar je over praat, nee.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 02 feb 2013, 22:46

Ik hoor alleen maar "er is behoefte aan", "dit zou moeten" en vervolgens weer de zoveelste wens voor meer treinen, bussen en trams. En meer stations. Maar ik hoor nou nooit over reizigers die bereid zijn om voor dat alles ook extra te betalen. Bewijs me dat een forse OV-investering in de laatste 20 jaar in Nederland heeft geleid tot substantieel hogere opbrengsten per zitplaatskilometer (netto, en in absolute zin), en ik ben bereid om mijn ongelijk toe te geven. En tot die tijd mag dat eeuwige OV-adagium best een beetje minder :idea:

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » za 02 feb 2013, 23:03

Het heeft natuurlijk geen zin om de algemene discussie over het nut van OV te verwerken in een discussie over een bepaalde spoorlijn (in dit geval leiden - utrecht). Je wil altijd de meest optimale verbinding aanbieden binnen het beschikbare budget. In principe zou er genoeg geld moeten zijn voor deze plannen vanwege het schrappen van de rijngouwelijn leiden - katwijk ! Deze regio verdient het zeker om dat geld in dezen terug te zien. Kijk maar wat het Noorden heeft gekregen voor de geschrapte zuiderzeelijn.

Het inzetten van slechts één soort trein (de facto een stoptrein) heeft twee nadelen. Ten eerste is voor het overgrote merendeel van de gebruikers de reistijd langer, slechts enkele dorpelingen (een aantal dat in geen verhouding staat tot de reizigers die bij de grote stations instappen) heeft er voordeel bij. Ten tweede kun je niet méér stations openen (zoeterwoude, hazerswoude, zwammerdam, alphen west) want dan wordt het probleem alleen maar groter. Door het instellen van twee soorten treinen kun je a. in enkele dorpen een enorme reistijdwinst leveren door het openen van een station en b. de intercityreizigers een snellere verbinding geven. Een winst op twee vlakken dus.

Ik zou zeggen
2x per uur intercity leiden-cs - leiden-lammenschans - alphen - woerden - utrecht cs (eventueel gekoppeld naar nijmegen)
2x per uur stoptrein leiden - cs - utrecht cs (met extra stations zoeterwoude, hazerswoude, alphen west zwammerdam en leidsche rijn)
2x per uur Intercity leiden cs - leiden lammenschans - alphen - gouda, die vanaf Alphen op alle tussengelegen stations stopt. Dan heb je op dat traject geen aparte stoptrein meer nodig. Het betreft hier in tegenstelling tot het traject naar utrecht maar drie extra stops en ook veel minder doorgaande reizigers. Een regionaal lijntje dus.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 02 feb 2013, 23:08

Het inzetten van één soort trein heeft een supergroot voordeel: eenheid in de patroondienstregeling. Waardoor vertragingen niet meteen tot gigantische sneeuwbaleffecten leiden. Op een dubbelsporig traject al een belangrijk voordeel, op een enkelsporig al helemaal. Op een enkelsporig baanvak is het daarom ook goed als de ruimte tussen twee opvolgende treinen een beetje ruim is.

Voor een betrouwbare dienstregeling kun je dus beter elke 30 minuten een stoptrein laten rijden met 12 bakken, dan dat je in hetzelfde halfuur 2 stoptreinen en een sneltrein laat rijden met in totaal dezelfde 12 bakken.

Jouw "winst" verdampt bij het eerste blaadje, het eerste sneeuwvlokje of het eerste regendruppeltje. Op dergelijke dagen zijn de vertragingen enorm.
Mijn winst merk je elke dag weer, omdat alles netjes op tijd kan rijden, ook bij kleine verstorinkjes. Op jaarbasis heb je aan mijn variant dan ook het minste reistijdverlies. En dat is uiteindelijk pure reistijdwinst ten opzichte van een exploitatiemodel met meerdere treinsoorten waar de vertragingen al bij voorbaat "ingebakken" zitten..

En dan heb ik het nog niet gehad over de maatschappelijke winst van mijn variant: je hebt veel minder personeelsuren te maken voor dezelfde zitplaatskilometers. En dat scheelt klauwen met belastinggeld.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » za 02 feb 2013, 23:42

Ten eerste gaat het niet om dezelfde zitplaatskilometers, maar minder zitplaatskilometers. In jouw systeem is er namelijk geen ruimte om nieuwe stations te openen (of heropenen al zijn de meeste al in de jaren 50 gesloten) in de plaatsen die ik opnoemde. Al die reizigers moeten dus met de bus wat veel extra tijd kost.

Ten tweede is het natuurlijk zot om de dienstregeling aan te gaan passen aan mogelijke vertragingen. De NS moet eerst maar eens orde op zaken stellen om iets aan die vertragingen te doen. Met de winter wordt er sowieso een andere dienstregeling gereden dus dat is irrelevant. Desnoods stel je ook een landelijke herfstblaadjesdienstregeling in. Verder kan het geld van de niet-gebouwde lijn naar Katwijk gebruikt worden voor spoorverdubbelinkjes hier en daar (zoals extra capaciteit op het traject leiden - alphen waar wel eens 6 treinen per uur zouden kunnen gaan rijden).

Belastinggeld: ja, het is een verhoging van de intensiteit van 4 naar 6 keer per uur tussen Leiden en Alphen (en van 2 naar 4 keer per uur tussen Leiden en Utrecht). Natuurlijk brengt dat kosten met zich mee. Maar dat geld is er al, door het schrappen van de trein naar katwijk. Ik had persoonlijk ook liever alles bij het oude gelaten en de sprinter leiden - gouda doorgetrokken naar Katwijk, maar die lijn komt er niet en that's it.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 02 feb 2013, 23:53

sirdanilot schreef:Ten eerste gaat het niet om dezelfde zitplaatskilometers, maar minder zitplaatskilometers.
Weet je waar je over praat ? Ik zet er grote vraagtekens bij...
sirdanilot schreef:In jouw systeem is er namelijk geen ruimte om nieuwe stations te openen (of heropenen al zijn de meeste al in de jaren 50 gesloten) in de plaatsen die ik opnoemde.
Met een meertreinensysteem heb je die ruimte nog veel minder dan bij een starre patroondienstregeling. (Wie ooit vervoerskunde heeft gevolgd, zal mij kunnen volgen - ik heb echter geen behoefte om hier een compleet college te geven).
sirdanilot schreef:Al die reizigers moeten dus met de bus wat veel extra tijd kost.
Dat ligt eraan. Als je nu op 200m voor de deur kunt instappen, en door de trein de busverbinding wordt uitgekleed/gescharapt, dan heb je te maken met een extra reistijd van/naar het station te voet/op de fiets, en de daarbij horende overstap. Ook naar het centrum van de stad kost via het treinstation vaak meer tijd dan via een streekbus die veel dichter bij je bestemming al stopt. Je moet je niet blindstaren op rijtijden van station naar station.
sirdanilot schreef:Ten tweede is het natuurlijk zot om de dienstregeling aan te gaan passen aan mogelijke vertragingen. De NS moet eerst maar eens orde op zaken stellen om iets aan die vertragingen te doen.
:blabla: :blabla: :blabla: :blabla: :blabla: :blabla: :blabla: :blabla: :blabla:
Man, spijt me zeer, maar wat lul je hierboven als een kip zonder kop. Als je werkelijk enige kennis van zaken had dan zou je nog eens even heel goed moeten nadenken bij wat je geschreven hebt... :facepalm:
sirdanilot schreef:Belastinggeld: ja, het is een verhoging van de intensiteit van 4 naar 6 keer per uur tussen Leiden en Alphen (en van 2 naar 4 keer per uur tussen Leiden en Utrecht). Natuurlijk brengt dat kosten met zich mee. Maar dat geld is er al, door het schrappen van de trein naar katwijk.
1. Dat geld van die tram naar Katwijk is fake money. Het is er niet en het is er ook nooit geweest.
2. Je moet eens nadenken over het verschil tussen aanlegkosten en jaarlijks terugkerende exploitatiekosten. Tip: probeer eens te snappen wat het financiële verschil kan zijn als je 12 bakken met 1 machinist kunt verplaatsen in plaats van 3.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » zo 03 feb 2013, 18:09

Rene schreef:Weet je waar je over praat ? Ik zet er grote vraagtekens bij...
Met een meertreinensysteem heb je die ruimte nog veel minder dan bij een starre patroondienstregeling. (Wie ooit vervoerskunde heeft gevolgd, zal mij kunnen volgen - ik heb echter geen behoefte om hier een compleet college te geven).
Als je dit bedoelt: uiteraard hoort er bij elk nieuw station ook een nieuw inhaalspoor zodat dit geen problemen oplevert. Wat ik bedoel met minder ruimte voor nieuwe stations is dat de reistijd onacceptabel veel toeneemt als je almaar extra stations opent zonder een rechtstreekse intercity in te zetten.
Ik moet bekennen dat ik niet heb opgezocht wat je bedoelt met het begrip zitplaatskilometers - ik heb jouw studie dan ook niet gedaan. Wel weet ik dat nieuwe stations in zoeterwoude, hazerswoude en eventueel een nieuw station in Alphen gewoon meer reizigers oplevert op het spoor en dus ook een zekere compensatie voor de exploitatiekosten. Bovendien kan er gesneden worden in de busfrequentie. Leiderdorp-Oranjewijk kan bediend worden door het nieuwe station in Zoeterwoude, en het station in Hazerswoude kan tot nut zijn voor koudekerk. Bussen zouden moeten worden aangepast om ook de nieuwe stations aan te doen.

Handige locaties voor stations:
Zoeterwoude ter hoogte van Heineken
Hazerswoude ter hoogte van de - jawel - Stationsweg
Eventueel in Alphen-West aan de lorentzweg al vraag ik me af of dit veel extra reizigers gaat trekken wegens weinig woningen
Zwammerdam ter hoogte van de Spoorlaan
sirdanilot schreef:Al die reizigers moeten dus met de bus wat veel extra tijd kost.
Dat ligt eraan. Als je nu op 200m voor de deur kunt instappen, en door de trein de busverbinding wordt uitgekleed/gescharapt, dan heb je te maken met een extra reistijd van/naar het station te voet/op de fiets, en de daarbij horende overstap. Ook naar het centrum van de stad kost via het treinstation vaak meer tijd dan via een streekbus die veel dichter bij je bestemming al stopt. Je moet je niet blindstaren op rijtijden van station naar station.
Waarom zie je de bus als het enige zaligmakende openbaar vervoer? De huidige bussen naar zoeter- en hazerswoude gaan extreem langzaam, het wegennet in de regio is ook niet je-dat. De N11, de enige fatsoenlijke weg hier, ligt te ver van deze plaatsen af om ze te bedienen en bovendien staat zelfs daar vaak file. Met de fiets zit je vanuit die dorpen zo op zo'n stoptreinstation en van daar kun je per trein direct de belangrijkste bestemmingen bereiken (enkele instellingen in de buurt van Lammenschans en de uni en hogeschool bij CS); vanaf Lammenschans kun je ook overstappen op de stadsbussen naar het centrum. Netto gaat dat zelfs sneller dan een rechtstreekse bus !

Ik zal het voor je doorrekenen. Bijvoorbeeld van Hazerswoude naar Leiden Breestraat: duurt nu 20 tot 30 minuten met de bus. Van Alphen station naar Leiden Breestaat duurt nu ongeveer 18 minuten; vanaf een fictief station in hazerswoude zou dat dus ongeveer een reistijdwinst van 5 minuten opleveren tov de bus. Dat lijkt weinig, maar je moet eens zien wat er voor het wegennet wordt geïnvesteerd voor een winst van 5 minuten door het oplossen van een file.
1. Dat geld van die tram naar Katwijk is fake money. Het is er niet en het is er ook nooit geweest.
2. Je moet eens nadenken over het verschil tussen aanlegkosten en jaarlijks terugkerende exploitatiekosten. Tip: probeer eens te snappen wat het financiële verschil kan zijn als je 12 bakken met 1 machinist kunt verplaatsen in plaats van 3.
Waar haal je vandaan dat het geld voor de tram naar Katwijk er nooit is geweest? De reden dat het is afgeschaft is dat er te weinig reizigers zouden zijn, niet een gebrek aan budget ;). Ook de VVD-regering heeft een vinger in de pap gehad hieromtrent.
Over exploitatie: een tram naar Katwijk exploiteren kost ook geld. Of je dit geld nu aan meer treinen naar utrecht spendeert of aan een trein naar katwijk lijkt me weinig relevant.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 03 feb 2013, 18:21

Rene schreef:Ik hoor alleen maar "er is behoefte aan", "dit zou moeten" en vervolgens weer de zoveelste wens voor meer treinen, bussen en trams. En meer stations. Maar ik hoor nou nooit over reizigers die bereid zijn om voor dat alles ook extra te betalen.
Ik ben eerder van mening dat jij het niet wil horen als het niet in je straatje past. Een ervaringsdeskundige ben jij in ieder geval niet, dus ik snap niet waarom jij denkt te kunnen weten wat er zich in de praktijk in het OV afspeelt en hoe de OV-reiziger - als je die al over één kam kunt scheren - denkt. En dit...
Rene schreef: :blabla: :blabla: :blabla: :blabla: :blabla: :blabla: :blabla: :blabla: :blabla:
Man, spijt me zeer, maar wat lul je hierboven als een kip zonder kop.
... mag echt wel op een mindere toon.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » zo 03 feb 2013, 18:28

^ Ach, ik negeer die uitbarstingen van hem tegenwoordig maar want daar valt met de beste wil van de wereld niet tegenop te discussiëren natuurlijk, en bij ruzie is niemand gebaat ;)

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 04 feb 2013, 10:22

^^
En ik ga jou maar negeren, want je hebt echt nul komma nul verstand van zaken, zo blijkt wel uit je reacties. Daar valt niet mee te dicussiëren :nothanks:
Palance schreef:... mag echt wel op een mindere toon.
Soms moet je mensen die in een discussie de ene onzin bovenop de andere uitkramen even duidelijk maken hoe het zit. En dan kan de toon wel eens wat harder zijn, ja.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » ma 04 feb 2013, 13:13

^ Ik blijf in ieder geval met inhoudelijke argumenten reageren, terwijl jij vervalt tot welhaast emotionele uitbarstingen zonder enig rationeel argument. In de kunst der rhetorica wordt dat als een beter manier van discussiëren gezien dan jouw manier. Voor op een inhoudelijk forum is het ook een stuk informatiever voor alle partijen. Maar uiteraard hoef je niet te reageren als je dat niet wil, eenieder heeft het recht tot zwijgen en dat had me dunkt in sommige van jouw postings beter geweest dan dat je die posting hebt gemaakt.

Ik geef ook toe dat ik niet alle vaktermen ken die je in de discussie gooit, ik heb namelijk jouw studie niet gedaan, wel probeer ik op de basis van de kennis die ik bezit over de regio te discussiëren, waarbij ik vermoed dat die bij mij een stuk recenter is dan jouw kennis aangezien ik in de buurt woon. Ik meen uit je postings te hebben gedestilleerd dat je ooit in de omgeving voorschoten hebt gewoond, maar in tien jaar tijd kan er een hoop veranderen ;)

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 04 feb 2013, 13:33

^^ Kom op zeg. Er is een verschil van mening en jullie zijn het daar niet over eens en worden het daar ook niet over eens. Wordt een beetje moe van die eeuwige discussies :geeuw:

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 04 feb 2013, 13:40

Om weer on-topic te komen. De bedoeling is dat de frequentie Leiden - Alphen omhoog gaat.
Het lijkt me dat er aan de verbinding Leiden - Utrecht niet veel gaat veranderen. Tot Woerden stoptrein en daarna rechtstreeks door naar Utrecht. Sowieso zijn Bodegraven en Woerden al meer op Utrecht dan Leiden georiënteerd. Voor de bestemmingen in Vleuten en Leidsche Rijn zal in Woerden moeten worden overgestapt: lijkt me alleszins overkomelijk ;)

Ik heb nu niet echt de indruk dat er zo'n vervoersvraag bestaat tussen Leiden, Alphen en Utrecht dat er een volwaardige IC-verbinding nodig is. Als de aansluitingen in Schiphol beter zouden zijn is dat inderdaad een alternatieve route. 8-)

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » ma 04 feb 2013, 14:08

Ik ben het met je eens dat een verbinding vleuten/leidsche rijn - leiden CS allerminst essentiëel is, aangezien deze stoptreinstations meer op utrecht zijn georiënteerd. Een stoptreintje Leiden CS - Woerden zou dus ook nog een optie kunnen zijn al zijn dat details.

Ik ben het met je oneens dat de verbinding via schiphol een alternatief is, ook niet bij betere overstaptijden. Je rijdt namelijk echt heel erg veel om. Mischien dat het zin heeft om in het oosten des lands te geraken, maar stel dan liever een intercity nijmegen utrecht in die doorrijdt (als INTERCITY) tot Leiden-CS.

Ik ben het ook niet met je eens dat een stoptreintje voldoende is, gezien de vervoersvraag tussen Leiden en Utrecht, beide belangrijke universiteitssteden. Vergeet ook de stad Alphen niet met meer dan 70.000 inwoners. Leiden bedient naast de stad zelf (120.000) een groot achterland zoals Katwijk, Noordwijk en voorsteden, waardoor dit de facto een station is dat in totaal bijna 300.000 mensen bedient.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 04 feb 2013, 14:38

^^Met een verdichting tot Alphen aan den Rijn ben je al een heel eind. En er rijden nu al 4 treinen per uur naar Alphen.
Met de RGL worden daar extra stations aan toegevoegd. Om dan nog een betrouwbare dienstregeling te bieden kun je beter alle treinen als stoptrein laten rijden, want een spoorverdubbeling Alphen-Woerden zie ik er niet van komen.

Leiden-Schiphol-Utrecht is niet zo'n gek idee: Leiden-Schiphol-A'dam Zuid-A'dam Bijlmer Arena-Utrecht.
75 in plaats van 50 km rechtstreeks en veel hoogwaardiger uitgebouwd en niet zo heel veel stops.
Overigens was reizen via Den Haag tot 2007 ook nog een optie toen de overstap daar nog beter was :)

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » ma 04 feb 2013, 14:53

Waarom is investeren in een trein via bijlmer en schiphol géén verspilling en investering in een rechtstreekse intercity wél? Tussen schiphol en leiden zijn al genoeg treinen, de relatie a'dam zuid/bijlmer - leiden is maar gering en wordt ook al voldoende bediend door andere treinen, en als doorgaande route naar utrecht is het om. If anything vind ik dit méér verspilling.

Een spoorverdubbeling hoeft toch niet per se? Het traject waar de stations zouden komen (tussen alphen en zoeterwoude) is al dubbelsporig. Alleen bij Zwammerdam zou je een probleempje kunnen krijgen maar aanleg van een inhaalspoor lijkt me hier geen enkel probleem. Resteert het stuk door leiden zelf dat inderdaad erg substandaard is. Maar hier komen geen nieuwe stations, het enige station op dit stuk is lammenschans wat - neem ik aan - een IC station blijft.
Laatst gewijzigd door sirdanilot op ma 04 feb 2013, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 04 feb 2013, 14:56

^^Doortrekken van een bestaande trein vanuit Utrecht is relatief makkelijk.
Als je tussen Leiden en Alphen nog stations gaat toevoegen dan wordt de druk op de infrastructuur erg groot als je de frequentie gaat verhogen. En ten oosten van Alphen structureel 4 keer per uur een trein laten rijden is mijns inziens onnodig of je moet aan een combi van snel- en stoptreinen gaan denken.