Een besparing op de aanleg levert een verbetering van het comfort van de reizigers opHet provincieparlement riep wel op om 20 miljoen euro te besparen op de aanlegkosten. Met het geld kan het comfort van reizigers worden verbeterd.

Moderator: Moderatoren
Een besparing op de aanleg levert een verbetering van het comfort van de reizigers opHet provincieparlement riep wel op om 20 miljoen euro te besparen op de aanlegkosten. Met het geld kan het comfort van reizigers worden verbeterd.
Herstel: een grote stad als Utrecht en een stadje als Leiden. En geloof me, ik heb de trein tussen beide plaatsen in 1991 zelf gebruikt om van en naar mijn stageplek te komen. 2x/uur een stoptrein is prima, ook als je de hele afstand moet doen. Ik weet waar ik over praat.sirdanilot schreef:Twee grote steden zoals Leiden en Utrecht
Meneer heeft 21 jaar terug die trein een tijdje gebruikt en beweert dus dat hij 'weet waar hij over praat'.Rene schreef:Herstel: een grote stad als Utrecht en een stadje als Leiden. En geloof me, ik heb de trein tussen beide plaatsen in 1991 zelf gebruikt om van en naar mijn stageplek te komen. 2x/uur een stoptrein is prima, ook als je de hele afstand moet doen. Ik weet waar ik over praat.
Wat heeft dit in vredesnaam te maken met de rijngouwelijn...? Mag dit gewoon in het andere topic?Ik ben eigenlijk wel voor een heel andere oplossing: namelijk het doortrekken van de IC Nijmegen-Schiphol naar Den Haag, en de IC Groningen-Den Haag van en naar Hoofddorp opstel laten rijden. Om perroncapaciteit op Schiphol te winnen zou je nog kunnen overwegen om deze trein ook in Hoofddorp zelf te laten stoppen. De trein Den Haag-Groningen via Amersfoort wordt dan weer in ere hersteld. Dit is een kortere route en dus zijn ambtenaren sneller op hun werk.
Ik heb vanaf mijn kinderjaren veelvuldig de trein gebruikt. Vader was NS-er, weet je, iets met "vrij reizen" en zo. Daarna verkeerskunde gaan doen, met als afstudeerrichting OV. Er zelfs dus nog in doorgeleerd ook. En daarbij ook nog een half jaar lang zelf de stoptrein genomen van Utrecht naar Leiden. Of eigenlijk: van Maarssen naar Voorschoten, dus ook nog met overstap op zowel Utrecht als Leiden. En dan durf jij te beweren dat ik niet zou weten waar ik over praat ?sirdanilot schreef:Meneer heeft 21 jaar terug die trein een tijdje gebruikt en beweert dus dat hij 'weet waar hij over praat'.
Ach gut. "Er is behoefte". Tsja. Maar wie gaat dat betalen. Tot op heden is de OV gebruiker vooral een vrager, niet een betaler. De OV-reiziger wil liefst alles, maar wel zonder dat de ritprijs hoger wordt.sirdanilot schreef:We zijn nu anno 2013 en er is wel degelijk een behoefte aan enerzijds meer stations
Op welke grond kom jij tot de conclusie dat dat "beter" is ? Omdat het een paar minuten sneller is voor een deel van de reizigers ? Waar het op een deels enkelsporig traject om gaat is het bieden van een betrouwbare dienstregeling, die aansluit op de verplaatsingsbehoeften. Met 2 treinparen per uur kun je een uiterst betrouwbare dienstregeling bieden. Het oponthoud van de paar extra stops valt wel mee. En ook daar weet ik waarover ik praat: jarenlang heb ik ook tussen Leeuwarden en Utrecht van de trein gebruik gemaakt, en daarbij ging de intercity uit Utrecht na Zwolle het ene halfuur door als intercity, en het andere halfuur als stoptrein naar Leeuwarden. Met als gevolg extra stops in Meppel, Steenwijk, Wolvega, Akkrum en Grouw-Irnsum. De extra reistijd daarvan was beperkt. 10-12 minuten. Geen reden om de reis op een ander tijdstip te doen, volstrekt acceptabel.sirdanilot schreef:Je kunt niet almaar meer stations openen want dan neemt de reistijd alleen maar toe, dus is het beter om een aparte IC en een aparte sprinter in te zetten.
Dat is iets waar jij in blijft hangen, maar nergens op gestoeld is. Op dat vlak weet jij inderdaad niet waar je over praat, nee.Rene schreef:De OV-reiziger wil liefst alles, maar wel zonder dat de ritprijs hoger wordt.
Weet je waar je over praat ? Ik zet er grote vraagtekens bij...sirdanilot schreef:Ten eerste gaat het niet om dezelfde zitplaatskilometers, maar minder zitplaatskilometers.
Met een meertreinensysteem heb je die ruimte nog veel minder dan bij een starre patroondienstregeling. (Wie ooit vervoerskunde heeft gevolgd, zal mij kunnen volgen - ik heb echter geen behoefte om hier een compleet college te geven).sirdanilot schreef:In jouw systeem is er namelijk geen ruimte om nieuwe stations te openen (of heropenen al zijn de meeste al in de jaren 50 gesloten) in de plaatsen die ik opnoemde.
Dat ligt eraan. Als je nu op 200m voor de deur kunt instappen, en door de trein de busverbinding wordt uitgekleed/gescharapt, dan heb je te maken met een extra reistijd van/naar het station te voet/op de fiets, en de daarbij horende overstap. Ook naar het centrum van de stad kost via het treinstation vaak meer tijd dan via een streekbus die veel dichter bij je bestemming al stopt. Je moet je niet blindstaren op rijtijden van station naar station.sirdanilot schreef:Al die reizigers moeten dus met de bus wat veel extra tijd kost.
sirdanilot schreef:Ten tweede is het natuurlijk zot om de dienstregeling aan te gaan passen aan mogelijke vertragingen. De NS moet eerst maar eens orde op zaken stellen om iets aan die vertragingen te doen.
1. Dat geld van die tram naar Katwijk is fake money. Het is er niet en het is er ook nooit geweest.sirdanilot schreef:Belastinggeld: ja, het is een verhoging van de intensiteit van 4 naar 6 keer per uur tussen Leiden en Alphen (en van 2 naar 4 keer per uur tussen Leiden en Utrecht). Natuurlijk brengt dat kosten met zich mee. Maar dat geld is er al, door het schrappen van de trein naar katwijk.
Als je dit bedoelt: uiteraard hoort er bij elk nieuw station ook een nieuw inhaalspoor zodat dit geen problemen oplevert. Wat ik bedoel met minder ruimte voor nieuwe stations is dat de reistijd onacceptabel veel toeneemt als je almaar extra stations opent zonder een rechtstreekse intercity in te zetten.Rene schreef:Weet je waar je over praat ? Ik zet er grote vraagtekens bij...
Met een meertreinensysteem heb je die ruimte nog veel minder dan bij een starre patroondienstregeling. (Wie ooit vervoerskunde heeft gevolgd, zal mij kunnen volgen - ik heb echter geen behoefte om hier een compleet college te geven).
Waarom zie je de bus als het enige zaligmakende openbaar vervoer? De huidige bussen naar zoeter- en hazerswoude gaan extreem langzaam, het wegennet in de regio is ook niet je-dat. De N11, de enige fatsoenlijke weg hier, ligt te ver van deze plaatsen af om ze te bedienen en bovendien staat zelfs daar vaak file. Met de fiets zit je vanuit die dorpen zo op zo'n stoptreinstation en van daar kun je per trein direct de belangrijkste bestemmingen bereiken (enkele instellingen in de buurt van Lammenschans en de uni en hogeschool bij CS); vanaf Lammenschans kun je ook overstappen op de stadsbussen naar het centrum. Netto gaat dat zelfs sneller dan een rechtstreekse bus !Dat ligt eraan. Als je nu op 200m voor de deur kunt instappen, en door de trein de busverbinding wordt uitgekleed/gescharapt, dan heb je te maken met een extra reistijd van/naar het station te voet/op de fiets, en de daarbij horende overstap. Ook naar het centrum van de stad kost via het treinstation vaak meer tijd dan via een streekbus die veel dichter bij je bestemming al stopt. Je moet je niet blindstaren op rijtijden van station naar station.sirdanilot schreef:Al die reizigers moeten dus met de bus wat veel extra tijd kost.
Waar haal je vandaan dat het geld voor de tram naar Katwijk er nooit is geweest? De reden dat het is afgeschaft is dat er te weinig reizigers zouden zijn, niet een gebrek aan budget1. Dat geld van die tram naar Katwijk is fake money. Het is er niet en het is er ook nooit geweest.
2. Je moet eens nadenken over het verschil tussen aanlegkosten en jaarlijks terugkerende exploitatiekosten. Tip: probeer eens te snappen wat het financiële verschil kan zijn als je 12 bakken met 1 machinist kunt verplaatsen in plaats van 3.
Ik ben eerder van mening dat jij het niet wil horen als het niet in je straatje past. Een ervaringsdeskundige ben jij in ieder geval niet, dus ik snap niet waarom jij denkt te kunnen weten wat er zich in de praktijk in het OV afspeelt en hoe de OV-reiziger - als je die al over één kam kunt scheren - denkt. En dit...Rene schreef:Ik hoor alleen maar "er is behoefte aan", "dit zou moeten" en vervolgens weer de zoveelste wens voor meer treinen, bussen en trams. En meer stations. Maar ik hoor nou nooit over reizigers die bereid zijn om voor dat alles ook extra te betalen.
... mag echt wel op een mindere toon.Rene schreef:![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Man, spijt me zeer, maar wat lul je hierboven als een kip zonder kop.
Soms moet je mensen die in een discussie de ene onzin bovenop de andere uitkramen even duidelijk maken hoe het zit. En dan kan de toon wel eens wat harder zijn, ja.Palance schreef:... mag echt wel op een mindere toon.