[MA] Marokko

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Re: [MA] Marokko

Bericht door Palance » do 01 jul 2021, 18:46

Ik ook. Ik heb wel gereden in stedelijke gebieden in Marrakech en Agadir (was soms wel een uitdaging :) ), maar daarbuiten is het erg rustig en prima te doen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » do 01 jul 2021, 20:26

In 2014 voor het eerst met een huurauto door het land getoerd, Marrakech zelf is goed te doen, zelf niet richting de Medina geweest met de auto, maar gewoon voor het appartement geparkeerd in Geuliz en vanaf daar naar de medina gewandeld.

Wegen daar buiten inderdaad erg rustig, vond Casablanca minder om te rijden, toch wel een beetje het Marseille van Marokko qua chaos en veiligheid. :mrgreen:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 01 jul 2021, 20:43

Ik zat in een hotel in Gueliz (tegenover de tennisbanen). We zijn met een taxi naar het verhuurbedrijf gebracht (vlakbij de winkelstraat Avenue Mohammed V) en daar konden we het zelf uitzoeken :) We gingen toen naar Ouarzazate, en dan kom je langs de medina. Dat is even druk, maar die eenmaal voorbij is het gedaan met de drukte.

Terug kwamen we vanuit Essaouira, en dan moet je de stad door van west naar oost naar het verhuurbedrijf. Zonder kleerscheuren gelukt.

Zoals gezegd was Agadir een grotere uitdaging, bij schemering de stad verlaten in de avondspits (met allerlei obstakels op soms slecht verlichte straten). Maar gekukkig ook daar geen problemen ondervonden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » do 01 jul 2021, 21:33

Wij zaten in Marrakech in de Medina, daar hebben we de auto door het verhuurbedrijf laten brengen. Stad uit was wel een interessante ervaring. Aansluitend Ouarzazate en met een grote boog terug richting Casablanca, aankomst aldaar in het donker in ons hotel. Ging allemaal prima eigenlijk.
Alle waarschuwingen over horrortaferelen op de weg vond ik achteraf overdreven.

Maar 1x (terecht) langs de kant gezet voor een snelheidsovertreding, en met een waarschuwing weggekomen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 08 feb 2022, 21:18

Tussen Tan-Tan en Laâyoune wordt momenteel 220 kilometer van de N1 naar 2x2 rijstroken verbreed. Men noemt dit een 'voie express', maar het is geen ongelijkvloerse weg. De N1 voert hier grotendeels door onbewoond woestijn gebied, maar er zijn wel een paar kleine plaatsen in dit gebied. Dit verlengt een 2x2 weg tot in de Westelijke Sahara. Het project moet eind 2022 gereed zijn.

Afbeelding

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 08 feb 2022, 21:44

Hoeveel verkeer zou daar nu rijden?
Zijsprong: met deze grafische weergave wordt me duidelijk hoe zuidelijk de Canarische Eilanden liggen.

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » wo 09 feb 2022, 10:16

De verbreding is vooral bedoeld om de route comfortabeler te maken voor vrachtverkeer naar West-Afrika.
Daarnaast politieke redenen. Marokko investeert enorm veel geld in de Westelijke Sahara om hun claim over het gebied kracht bij te zetten (vaak ten koste van investeringen in andere achtergestelde regio's zoals de Atlas en Rif).

Ik zie op Google Maps dat de N1 tussen Tiznit en Guelmim wel over een nieuw tracé gebypassed is met ongelijkvloerse kruisingen.
Volgens info op Skyscrapercity heeft is dit ook gewoon een expressweg, de aansluitingen zien er wat te krap uit voor een snelweg.
https://goo.gl/maps/2zjQNJLK1G7nReQ27

Zuidelijker liggen er geen plaatsen van betekenis meer, dus beperkt men zicht tot het verbreden van de bestaande route met hier en daar wat nieuwe viaducten om het tracé recht te trekken.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » wo 09 feb 2022, 12:18

^^ Agadir-Noukachott is al 2000 km. Is het dan niet logischer om goederen per schip te vervoeren ipv per vrachtauto?

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 09 feb 2022, 19:03

^^ Misschien zijn de transportvolumes daar te laag voor. Je hebt veel vrachtwagens nodig om een beetje oceaanschip vol te krijgen.

Hoe zou het zitten met de tijdsduur? Met 20 knopen vaart, waar containerschepen volgens mij meestal onder zitten, heb je meer dan 50 vaaruren nodig. Zeg dat de vaart iets minder is, dan nog de haven uit en in, aanleggen; tel daarbij nog laden, lossen en natransport. Dan zal veel vracht makkelijk 3 dagen of meer onderweg zijn.

Van de andere kant, op lege expresswegen hou je met een fatsoenlijke vrachtwagen grotendeels gewoon 90km/h aan (als ze in Afrika al begrenst zijn..) Waardoor je met een gemiddelde van 80km/h uiteindelijk 25 rijuren nodig hebt. Ik weet niet of ze daar een RTB hebben, ik kon het niet vinden. Ik las wel dat Zuid Afrika daar minder streng is dan Europa.

Maar kijken we naar het Europese rijtijden besluit:
dag 1: 10 uur rijden
Verkorte rust: 9 uur
dag 2: 10 uur rijden
Verkorte rust: 9 uur
dag 3: 5 uur rijden (of 7 indien nodig)
Dan zit je dus op 43 uur onderweg. Dat scheelt op het eerste gezicht niet zo enorm veel op het lange stuk, maar je bespaart wel het overslaan van de goederen en voor+na transport naar de havens.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » wo 09 feb 2022, 19:30

^^ Een coaster is toch echt een stuk kleiner en kan wat harder varen. Blijft alleen de vraag hoe het uit de kosten/baten analyse komt

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 09 feb 2022, 19:32

Wat ook meespeelt is verkeersveiligheid. Dit is de enige doorgaande weg en het verkeer zal er dus lange afstanden op afleggen. Als het 2x2 is, dan is zo'n reis een stuk veiliger.

Daar komt bij dat die plaatsen ook niet heel klein zijn. Guelmim heeft 118.000 inwoners, Tan-Tan 73.000 inwoners en Laâyoune heeft 218.000 inwoners. Alle transport tussen deze plaatsen verloopt dus via deze weg. Het zal er wel niet super druk zijn, maar genoeg om een verdubbeling te rechtvaardigen. En als je het gewoon 2x2 gelijkvloers maakt dan is dat ook niet zo kostbaar.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 09 feb 2022, 21:01

^^ Denk dat dat inderdaad ook belangrijke factoren zijn.
Jeff schreef: wo 09 feb 2022, 19:30 ^^ Een coaster is toch echt een stuk kleiner en kan wat harder varen. Blijft alleen de vraag hoe het uit de kosten/baten analyse komt
JIj als Rotterdammer bent daar vast beter in thuis dan ik. Maar aan wat voor een snelheden moet je dan denken? Als ik op MarineTraffic kijk zie ik toch vooral snelheden tussen 10 en 20 knopen.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » wo 09 feb 2022, 22:01

Afhankelijk van ladingverdeling en de zwaarte van de lading ligt de snelheid van een coaster rond de 24 knopen, "spoed spoedje met stroming en wind mee": ~ 30 knopen (met verbruik op standje "niet grappig")

18 a 20 knopen is meestal een 'eco cruise' (beetje vergelijkbaar met vliegtuigen(737/320) die rond de 700-750 km/h als kruissnelheid aanhouden, daar waar de reguliere kruissnelheid op ongeveer 800 - 875 km/h ligt)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 09 feb 2022, 22:14

verfmeer95 schreef: wo 09 feb 2022, 12:18 ^^ Agadir-Noukachott is al 2000 km. Is het dan niet logischer om goederen per schip te vervoeren ipv per vrachtauto?
Het gaat niet alleen om internationaal transport, het gaat ook over transport naar plaatsen als Dakhla. En over deze routes wordt ook de nodige bederfelijke waar getransporteerd (vis, schaal- en schelpdieren, groente, fruit). Ook naar andere bestemmingen en naar andere landen (bv. Senegal en Mali). Daarvoor is transport per schip veel te weinig flexibel.

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » do 10 feb 2022, 9:28

Ik had in een ander topic (ik dacht van Mauretanië of Senegal) een documentaire gepost hoe zo'n transport eraan toe gaat.
Daarin werden mineralen vanuit Marokko naar Senegal getransporteerd, en mango's in de andere richting.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 13 apr 2022, 18:21

Een busje rijdt met volle snelheid op een tolstation en wordt tegen het dak gelanceerd. Autosnelweg tussen Berrechid en Casablanca.

Link

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 19 sep 2022, 11:52

De verdubbelde N1 in het zuiden van Marokko. Ergens tussen Agadir en Dakhla, kan in het zuiden van Marokko zelf zijn, of in de Westelijke Sahara.

Afbeelding

Afbeelding

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » di 21 feb 2023, 10:23

Ongeziene sneeuwval in de regio Ouarzazate, op sommige plaatsen meer dan 2m.
https://twitter.com/lemagonist/status/1 ... 21216?s=20
https://twitter.com/yabiladi_fr/status/ ... 73090?s=20