[N282] 'Provinciale weg tussen Breda en Tilburg vierbaans'
Moderator: Moderatoren
-
- dorpsstraat
Re: [N282] 'Provinciale weg tussen Breda en Tilburg vierbaan
Oosterhout???
Wat heeft Oosterhout hier in godsnaam mee te maken?
N282 is toch tussen Breda en Tilburg?
Ik kom Oosterhout onderweg niet tegen,
Route
Breda->Dorst->Molenschot->Rijen->Hulten->Tilburg
Wat heeft Oosterhout hier in godsnaam mee te maken?
N282 is toch tussen Breda en Tilburg?
Ik kom Oosterhout onderweg niet tegen,
Route
Breda->Dorst->Molenschot->Rijen->Hulten->Tilburg
-
- Moderator
De N282 loopt door het zuiden van de gemeente Oosterhout.
-
- expressweg

Chris, de N282 loopt naar Breda en komt niet in de buurt van Oosterhout. De weg die jij bedoelt is volgens mij de N631. Zie ook dit kaartje: http://www.brabant.nl/dossiers/dossiers ... breda.aspx
De N631, ook wel de Vijfeikenweg genaamd, komt uit bij de beruchte oprit Oosterhout-Zuid.
-
- Moderator
De N282 loopt toch echt door de gemeente Oosterhout hoor. Het dorpje Dorst behoort tot de gemeente Oosterhout, dus die gemeente wil ook wat te zeggen hebben over de N282.
-
- dorpsstraat
Dorst gemeente Oosterhout??
Weet je dat zeker...
Dorst heeft telefoonnrs met 076... dit is toch Breda?
Oosterhout is 0162....
Weet je dat zeker...
Dorst heeft telefoonnrs met 076... dit is toch Breda?
Oosterhout is 0162....
-
- dorpsstraat

Dorst heeft zelfs 0161 als netnummer!

Maar Chris heeft gelijk, Dorst hoort bij de gemeente Oosterhout, hoewel het dichterbij Breda ligt. Netnummers hebben trouwens niets met bepaalde plaatsen te maken. Het nabijgelegen Bavel heeft ook 0161 als netnummer terwijl het bij Breda hoort!
-
- dorpsstraat
Hmm... mijn fout... dacht dat dorst 076 had...
-
- autoweg
Netnummers hebben niets met gemeenteindeling te maken (net als ook niet alle gemeenten een aaneenlopende postcodereeks hebben): Beat this: http://goo.gl/i4rbA
*11-08-2017 L.M.
-
- expressweg
Dan heb je volkomen gelijk. In Dorst loopt de N282 idd dwars door het dorp, waar nu dan ook een 50-regime geldt (dacht ik). Dat lijkt me een groter probleem dan Hulten.Chris schreef:De N282 loopt toch echt door de gemeente Oosterhout hoor. Het dorpje Dorst behoort tot de gemeente Oosterhout, dus die gemeente wil ook wat te zeggen hebben over de N282.
-
- autoweg
Binnen de kom van Dorst is de Vmax op de N282 deels 70, deels 50.
Er zijn wat plannen in voorbereiding om de weg om het dorp heen te leiden, zo eens kijken of ik het bijbehorende topic nog kan vinden.
En ja, het dorp hoort inderdaad bij de gemeente Oosterhout. Ik snap de verwarring, want qua ligging lijkt het bij Breda te horen (de kommen grenzen nagenoeg aan elkaar), qua postcode eveneens (Dorst heeft 4849, de gemeente Breda ook overal 48xx, terwijl Oosterhout 49xx heeft). Qua telefoonnummers lijkt Dorst juist weer bij Rijen te horen (0161, Breda heeft 076 en Oosterhout 0162).
Edit: topic gevonden: http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=15608
Er zijn wat plannen in voorbereiding om de weg om het dorp heen te leiden, zo eens kijken of ik het bijbehorende topic nog kan vinden.
En ja, het dorp hoort inderdaad bij de gemeente Oosterhout. Ik snap de verwarring, want qua ligging lijkt het bij Breda te horen (de kommen grenzen nagenoeg aan elkaar), qua postcode eveneens (Dorst heeft 4849, de gemeente Breda ook overal 48xx, terwijl Oosterhout 49xx heeft). Qua telefoonnummers lijkt Dorst juist weer bij Rijen te horen (0161, Breda heeft 076 en Oosterhout 0162).
Edit: topic gevonden: http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=15608
-
- dorpsstraat

Eigenlijk lijken die 2 topics wel heel erg op elkaar, kunnen ze niet beter worden samengevoegd?
-
- autoweg
Les 1 bij de gemeentelijke indeling van Nederland is wel dat er de meest vreemde grensverlopen bestaan en dus niets is wat het wellicht lijkt (oorspronkelijk ontstaan uit de gedachte dat stad en platteland gescheiden moesten worden en dat mensen die op het platteland woonden niet bezwaard mochten worden met de hogere belastingen van een stad). Veel van deze situaties zijn in de 20e eeuw door gemeentelijke herindelingen 'gecorrigeerd'.JB81 schreef:En ja, het dorp hoort inderdaad bij de gemeente Oosterhout. Ik snap de verwarring, want qua ligging lijkt het bij Breda te horen (de kommen grenzen nagenoeg aan elkaar).
Voorbeeld van een dergelijke situatie is bijvoorbeeld Daarlerveen, dat in het rijtje Vriezenveen-Daarlerveen-Vroomshoop-Geerdijk ligt. Vriezenveen, Vroomshoop en Geerdijk behoren allen tot de gemeente Twenterand, terwijl Daarlerveen tussen Vriezenveen en Vroomshoop in een uitstulping van de gemeente Hellendoorn ligt.
*11-08-2017 L.M.
-
- 2x2 autosnelweg
Daarlerveen ligt ook nog meer dan 10 kilometer van Hellendoon af.
Overigens snap ik de boosheid van sommige forumleden niet. Als jij of ik in dat dorpje had gewoond, was je het ook met de bewoners eens en had je voor een omlegging gestemd.

-
- autoweg
Ik vind de houding van de gemeente Twenterand nog veel lolliger. In 2007 "beveelde" de rekenkamercommissie van die gemeente het college van B&W om alsnog voor elkaar te krijgen dat Daarlerveen bij Twenterand gevoegd werd (dat was namelijk een voorstel m.b.t. de Wet tot gemeentelijke herindeling in een deel van Twente uit 2000. Want, zo werd gezegd, "door haar absentie bezorgd Daarlerveen de gemeente Twenterand een wespentaille" (waar maakt de gemeente zich druk om, dun is de mode).nederland24 schreef:Daarlerveen ligt ook nog meer dan 10 kilometer van Hellendoon af.![]()

*11-08-2017 L.M.
-
- 2x5 autosnelweg
Dat waag ik te betwijfelen. Ik ben niet zo NIMBY.nederland24 schreef:Als jij of ik in dat dorpje had gewoond, was je het ook met de bewoners eens en had je voor een omlegging gestemd.
-
- 2x2 autosnelweg

-
- dorpsstraat
Gisteren van een collega gehoord dat de weg tussen tilburg en breda vroeger 3 baans was. (70' jaren)
Vandaar dat er breedde groenstroken zijn op de n282..
Stom dat ze dit ooit verwijderd hebben, het probleem zou dan nu al een stuk minder geweest zijn.
Vandaar dat er breedde groenstroken zijn op de n282..
Stom dat ze dit ooit verwijderd hebben, het probleem zou dan nu al een stuk minder geweest zijn.
-
- expressweg
Dat is al eerder besproken.
Het gaat dan om drie rijstroken, 1 per richting waarbij de middelste rijstrook als inhaalbaan voor beide rijrichtingen bestemd is. Op dit soort wegen gebeurden veel ongelukken, vaak dodelijk. Vanwege de verkeersveiligheid zijn deze stroken vanaf de jaren 70 opgeheven. Met de huidige verkeersintensiteiten is het veel beter de weg 2 x 2 te maken (wat aan de kant van Tilburg stapje voor stapje gebeurt of is gebeurd) dan de oude situatie terug te willen.
Het gaat dan om drie rijstroken, 1 per richting waarbij de middelste rijstrook als inhaalbaan voor beide rijrichtingen bestemd is. Op dit soort wegen gebeurden veel ongelukken, vaak dodelijk. Vanwege de verkeersveiligheid zijn deze stroken vanaf de jaren 70 opgeheven. Met de huidige verkeersintensiteiten is het veel beter de weg 2 x 2 te maken (wat aan de kant van Tilburg stapje voor stapje gebeurt of is gebeurd) dan de oude situatie terug te willen.
-
- autoweg
Je zou dit natuurlijk naar Duits voorbeeld kunnen doen (Ik heb even geen wegnummer in mijn hoofd), maar daar mag de middelste baan afwisselend gebruikt worden door de ene of de andere rijrichting. Ook verhoogt de snelheid daar van 100 naar 120..kees schreef:Dat is al eerder besproken.
Het is mogelijk de B480 waar ik het gezien heb toen ik naar Winterberg ging..
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!
-
- 4x3 autosnelweg
Zo'n weg is er al in Nederland: N50 Hattemerbroek - Kampen 

-
- autoweg
Zo'n constructie heeft echter geen enkel effect op de capaciteit van de weg.
-
- 4x3 autosnelweg
-
- dorpsstraat
http://www.gilzerijen.nl/internet/gemee ... 21939.html
Informatie avond... echter is dit al de eerste vertraging... de informatie avond zou in de eerste helft van 2011 al plaats gevonden moeten hebben.
http://www.gilzerijen.nl/internet/n282- ... _1263.html
Informatie avond... echter is dit al de eerste vertraging... de informatie avond zou in de eerste helft van 2011 al plaats gevonden moeten hebben.
http://www.gilzerijen.nl/internet/n282- ... _1263.html
-
- dorpsstraat
Re: N282: 'Provinciale weg tussen Breda en Tilburg vierbaans

Het blijkt ook al wel dat het project wat op de lange baan wordt geschoven. Ze hebben het over 2020 in het gekste geval.
Laatst gewijzigd door Bartje op wo 14 sep 2011, 0:10, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- dorpsstraat
Re: N282: 'Provinciale weg tussen Breda en Tilburg vierbaans
[url=http://www.bndestem.nl/regio/oosterhout/9475150/Omleiding-N282-Hulten-via-Burgemeester-Ballingsweg.ece]BN/De Stem[/url] (13-09-2011) schreef: Omleiding N282 Hulten via Burgemeester Ballingsweg
HULTEN - De N282 bij Hulten omleiden via de Burgemeester Ballingsweg en de Burgemeester Letschertweg is het beste alternatief.
Dat blijkt uit de milieueffectrapportage (mer) die de gemeenten Gilze en Rijen en Tilburg gisteravond presenteerden in dorpshuis The Chump in Hulten. Bij de Reeshof en in Rijen kan de weg het beste vierbaans worden. De oude Rijksweg wordt volgens wethouder Willem Starreveld in ieder geval pas na 2015 verbreed.
De N282 is een drukke verkeersader die regelmatig volstroomt met verkeer. De weg wordt eveneens gebruikt als sluiproute van de A58 naar de A27. Om het verkeer ook in de toekomst te verwerken moet de weg breder worden. Hulten was daarbij een obstakel. In de milieueffectrapportage zijn zes varianten voor dit dorp onderzocht, van de huidige situatie tot een omleiding.
Voor Hulten sprongen twee opties er het meest bovenuit. In alternatief 4 loopt een nieuwe weg onder Het Blok door en sluit aan op de Burgemeester Letschertweg. In alternatief 5 wordt de Burgemeester Ballingsweg vierbaans en wordt het verkeer via deze weg omgeleid naar Tilburg.
Uit het onderzoek blijkt dat beide varianten het meest gunstig zijn voor Hulten. In beide varianten komt er 95 procent minder verkeer door Hulten, waardoor er minder geluidsoverlast is en ook de weg beter kan worden overgestoken.
Alternatief 5 is goedkoper, omdat de weg er al ligt. Bovendien kent alternatief 4 volgens het onderzoeksbureau te veel afslagen op een kort stuk weg. "In theorie kan de weg het verkeer wel verwerken, maar in de praktijk zal dat lastiger blijken te zijn", legt Lydia Manders van Arcadis uit. Groot nadeel van een omleiding via de Burgemeester Ballingsweg zijn de stoplichten bij de landingsbaan van de vliegbasis. "Bij voorkeur moeten die verdwijnen, maar daar wil Defensie niet aan", zegt Manders. "De enige optie die overblijft is een tunnel, maar dat is duur en bovendien wil je uit veiligheidsoverwegingen de fietsers in het donker niet door een tunnel laten rijden."
Hultenaren zijn vooralsnog tevreden met de keuze voor de vijfde variant, maar blijven kritisch. "Wil je het dorp behouden, dan moet je voor variant vier of vijf kiezen", vindt Ad Marinus. "Het beste zou zijn om een vloeiende omleiding rond het dorp te creëren, maar die variant is niet onderzocht", vindt Marjolein Marinus. "Dat zal ook wel te veel geld kosten."
Ad Laurijssen: "Alternatief 4 of 5 is de beste optie. Ik denk alleen wel dat de weg er pas rond 2020 ligt."
-
- dorpsstraat
Vreemd... op de website van gilze rijen, staat uitvoering tussen 2014 en 2015..
-
- dorpsstraat
De provincie Noord Brabant pakt de plannen niet zo voortvarend op, ook de ombouw van de N261 kampt met dit probleem. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat straks de intensiteiten worden op dit stuk weg als de N261 eindelijk wordt door getrokken naar de Reeshof.
-
- 2x3 autosnelweg
Bericht ge-edit omdat ik niet had gezien dat een ander artikel al eerder gequote wasBN De Stem schreef:Pompstation obstakel voor N282
donderdag 15 september 2011 | 08:38 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 15 september 2011 | 08:42
RIJEN - De N282, de rijksweg tussen Tilburg en Breda, wordt ter hoogte van Rijen niet naar de zuidkant verbreed (aan de zijde van de vliegbasis), ook al worden daar huizen gesloopt.
De weg wordt aan de kant van Rijen breder, omdat aan de andere zijde het tankstation van Van Dorst komt.
Dat heeft onderzoeksbureau Arcadis dinsdagavond meegedeeld tijdens de informatieavond over de verbreding van de weg in Hulten. De uitspraak leidde vooral tot onbegrip bij bewoners van het Kraaiennest in Rijen.
Al jaren wordt gepraat over verbreding van de oude Rijksweg. Ook de realisatie van het nieuwe tankstation van Van Dorst, de autodealer die voorheen in het centrum van Rijen zat, loopt al jaren. De daadwerkelijke bouw is door bezwaren steeds vertraagd. Begin dit jaar zette de rechter nog een streep door de plannen vanwege de verkeersveiligheid. Inmiddels heeft Van Dorst het naastgelegen perceel gekocht, waardoor nu wel de verkeersveiligheid kan worden gegarandeerd.
Nu het lijkt dat de bouw van het tankstation daadwerkelijk kan doorgaan, blijkt dat het bewuste pompstation voor de nodige problemen zorgt bij de verbreding van de N282. De oude Rijksweg kan niet breder worden aan de zuidkant vanwege het pompstation van Van Dorst. Hierdoor is de provincie genoodzaakt om de extra rijstroken en een parallelweg aan de kant van Rijen, waar veel huizen en bedrijven staan, aan te leggen. Bewoners krijgen daardoor het verkeer dichter voor hun woning.
"Onbegrijpelijk", roepen verschillende bewoners tijdens de informatieavond. "Dit houd je toch niet voor mogelijk. Wij krijgen meer overlast vanwege een tankstation dat er nog niet eens staat. Waar is de gemeente de afgelopen jaren in hemelsnaam mee bezig geweest."

Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
- Wegnummerfotograaf
Onbegrijpelijk inderdaad. Nu eens geen korenwolven maar een tankstation....
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 2x5 autosnelweg
Of nog beter: geen korenwolf maar een kraaiennest.Harry schreef:Nu eens geen korenwolven maar een tankstation....