Infrastructuur in 's-Hertogenbosch

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

kees
expressweg

Re: Infrastructuur in 's-Hertogenbosch

Bericht door kees »

Dank je voor de info.
Er zitten best verrassende dingen in:
- verdwijnen van stoplichten
- verschijnen van een rotonde, die notabene volledig in rood wordt uitgevoerd, dus auto's te gast, en fietsers de hoofdgebruikers,
- van de hele Kanaalboulevard is alleen het stukje van de Orthenbrug tot aan de Tolbrugstraat ingericht voor auto's, hoofdzakeljk om de parkeergarages aldaar goed te kunnen bedienen. De rest van de Kanaalboulevard wordt uitdrukkelijk ingericht als auto's zijnde te gast. Ik hoop dat na deze herinrichting het stuk tussen Sluis 0 en de nieuwe rotonde daadwerkelijk minder door auto's gebruikt gaat worden.
- de referentie bushokjes oogt ronduit spectaculair, en een echte blikvanger.
kees
expressweg

Bericht door kees »

De voorgestelde aanpak van de Kanaalboulevard lijkt na de commissievergadering van afgelopen dinsdag op veel bijval te kunnen rekenen. Het enige stevige discussiepunt is de rotonde die bij het Kardinaal van Rossumplein wordt aangelegd.
De fietsersbond was eerst voor, omdat de rotonde helemaal in rood was uitgevoerd en dus ruim baan gaf aan de fietsers. Maar na filmpjes te hebben gezien van een vergelijkbare rotonde in Uden is die mening 18 graden gedraaid. Nu heeft de woordvoerder van de bond het over 'fietsers voor de bus gooien'' en verdenkt hij de gemeente de fietsers te gebruiken als snelheidsremmers van auto's. Ook de busmaatschappij is mordicus tegen.
Deze twee organisaties vinden de rotonde als snelheidsremer niet nodig omdat de St.Josephstraat en de Nieuwstraat rustige straten zouden zijn.
De bewonersvereniging is weer tegen omdat er drie bomen verdwijnen, maar dat argument geef ik weinig kans omdat de straat een veel groenere uitstraling krijgt dan de 'landingsbaan' die het nu is. De term landingsbaan komt uit het artikel en is niet door mij verzonnen.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Het kan er alleen maar op vooruit gaan. Wat qua bomen de achilleshiel is, is dat er voorlopig maar kleine bomen staan. Voordat het weer volop groen is ben je wat jaren verder. Eigenlijk hetzelfde als op de Parade.
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

https://www.bd.nl/den-bosch-vught/ook-b ... ~a0f7fe42/
Ook de bewoners zijn niet blij. Ik snap de bezwaren wel, want de rotonde lijkt op het ontwerp acentrisch te leggen wat veel spookfietsen uit gaat lokken denk ik. Met name van binnenstad richting Citadel gaan veel fietsers de korte linkse bocht nemen denk ik.
Wouter8
woonerf

Bericht door Wouter8 »

Met de nieuwe Diezebrug gaat Den Bosch voor een Bartenbrug 2.0 scenario (of koerst daar in ieder geval op af):

https://www.bd.nl/den-bosch/bossche-pol ... ~a9673df5/
kees
expressweg

Bericht door kees »

In het artikel staat een interessant stukje over grondverwerving door de gemeente voor realisering van het project.
Het probleem is namelijk dat nog niet alle grond voor de aanleg van de brug in bezit is van de gemeente.
Hier een fragment uit het artikel dat hierover gaat:

Maarten Kagie (Leefbaar ’s-Hertogenbosch) verbaasde zich over het feit dat Den Bosch nog altijd niet over de grond aan het Werfpad beschikt, die nodig is voor de aanleg van de brug. Het college stelt daarom voor om zo’n 1300 vierkante meter te onteigenen van de eigenaren die zijn verenigd in Moerasdraak BV.
,,Ik vind het raar dat de raad de visie voor de Bossche Stadsdelta in 2020 vaststelde en dat een projectontwikkelaar in juni 2021 de grond wegkaapte voor 3,2 miljoen euro”, aldus Kagie. ,,Zat de gemeente dan te slapen?”
Dat laatste ontkende wethouder Van der Geld. ,,Wij waren op dat moment juist in onderhandeling over de grond met de vorige eigenaren. Het bijzondere is dat tijdens die onderhandelingen de grond werd verkocht aan Moerasdraak BV. Iets wat we niet gewend zijn. Ik baal er flink van dat het zo is gelopen.”

Op basis hiervan heb ik wel wat vragen aan de forummers;
1. Moet de gemeente alle grond al in bezit hebben voordat ze bekendmaken dat ze een brug op een bepaalde plek willen aanleggen?
2. Mag een grondeigenaar, terwijl hij in onderhandeling is met de gemeente, het verkopen aan een projectontwkkelaar? De projectontwikkelaar wist op basis van de plannen dat hij er toch niet kon bouwen, omdat het gemeentelijk plan al bekend was gemaakt. De enige reden kan zijn om de prijs op te drijven.
3. Is de gemeente naïef geweest?
4. welke prijs krijgt een grondeigenaar bij een onteigeningsprocedure?
kees
expressweg

Bericht door kees »

'Een aardverschuiving'
Deze term gebruikt de wethouder in 's-Hertogenbosch bij de presentatie van de plannen rond de binnenstadsring.
Deze plannen staan opgetekend in een onderzoek van adviesbureau Goudappels, die in mei pas in zijn geheel openbaar wordt gemaakt.
Op basis van de plannen moet er in december dit jaar een besluit worden genomen.
De maatregelen liegen er niet om, want in de plannen staan verschillende knippen op de binnenstadsring ingetekend.
Dat moet leiden tot veel minder verkeer in en om de binnenstad.
Hoeveel minder:
- De Diezebrug verwerkt nu nog 20.000 voertuigen per dag. In de nieuwe situatie zouden dat er 2.900 moeten worden.
- Nog sterker zou de terugloop van verkeer op de Zuidwal moeten zijn. Daar rijden nu 12.900 voertuigen en dat zouden er in de nieuwe situatie slechts 400 moeten zijn. De parkeergarage De Wolvenhoek zou in die situatie alleen nog van de westkant benaderd en niet meer vanaf de oostkant.
Om de auto's verder naar de rand van de stad te duwen, moet er een vierde transferium bij komen, in de buurt van de Ertveldplas.
Voor wat betreft de noord-zuid verbinding zou het verkeer over de Magistratenlaan moeten worden verschoven, iets wat al jaren de bedoeling is.
Voor de oost-westrichting zie ik in het artikel geen alternatief, maar het lijkt me logisch dat dat de Aartshertogenlaan of Zandzuigerstraat zou moeten zijn. Ten zuiden van de binnenstad zou die oost-west verbinding niet meer mogelijk zijn.

Dat hier het laatste woord nog niet over gesproken zal zijn, moge duidelijk zijn. Zelf vermijd ik al de route Zuid-Willemsvaart, maar ik vraag me zeer sterk af of je een knip op de Zuidwal verantwoord kan realiseren. Je zult toch echt met een realistisch alternatief moeten komen om een reductie van 12900 voertuigen naar 400 voertuigen te verantwoorden.

Het artikel:
https://www.bd.nl/den-bosch/aardverschu ... ~ab3d54cb/
Laatst gewijzigd door kees op zo 21 apr 2024, 8:34, 1 keer totaal gewijzigd.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

We gaan het meemaken.
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

Het gaat wel ver om al die wegen te knippen als je het mij vraagt. Zeker de Zuidwal is naar mijn mening een route waarvoor geen goed alternatief is.

Koningsweg knippen lijkt me wel goed om alles via achterkant van het station te sturen. Vervolgens kan ook de tunnel onder de Draak eruit en daar een groene boulevard van gemaakt worden.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Via schreef: vr 19 apr 2024, 22:56 Vervolgens kan ook de tunnel onder de Draak eruit
Dat zou ik wel jammer vinden. Het is toch een soort monument uit de jaren 50. (Of 60?)
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
kees
expressweg

Bericht door kees »

harry schreef: za 20 apr 2024, 20:54 Het is toch een soort monument uit de jaren 50. (Of 60?)
Ik dacht 1959, maar als ik de foto van 13 december van dat jaar zie, is 1960 realistischer.
https://www.kliknieuwsdenbosch.nl/nieuw ... el-in-1959
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Tóch moet ik zeggen dat verkeer geleiden over de Magistratenlaan (want ik denk dat Kees die bedoelt ipv de Statenlaan) niet een heel gek idee is. De Koninginnenlaan is al een tijdje geleden heringericht als zone 30 en wil nog wel eens goed vollopen terwijl de Magistratenlaan vaak helemaal niet zo druk is. Daar staat dan weer wel tegenover dat verkeer wat écht in het centrum van Den Bosch moet zijn ook niet echt baat heeft bij het gebruiken van de Magistratenlaan en de stationstunnel is tijdens de spits dicht voor alles wat geen lijnbus is (en dat is terecht want die tunnel komt heel lelijk op de Koninginnenlaan uit) en er is op de Koninginnenlaan geen ruimte voor verdere uitbreiding. Als daarmee verkeer wat vooral niet in het centrum moet zijn verplaatst kan worden naar de Magistratenlaan/Zandzuigerstraat zou ik hier persoonlijk geen tegenstander van zijn. Daarbij vind ik dan weer wel dat er gekeken moet worden naar de aansluiting bij de Gestelseweg/Merwedelaan en de ontsluiting via de Parklaan. Bij die laatste zou een directe aansluiting met de Vlijmenseweg denk ik wel wenselijk zijn.
kees
expressweg

Bericht door kees »

Follow-up over de plannen rond de binnenstadsring.
Het lijkt dat de aanjager van dit plan een actiegroep is die zich de titel werkgroep heeft aangemeten en zegt namens alle partijen te spreken. De actiegroep, uh, sorry werkgroep heeft de veelzeggende naam Stop Verkeersgeweld. Met verkeersgeweld bedoelen ze geen agressieve automobilisten maar de hoeveelheid doorgaand verkeer over de huidige biinenstadsring. Het lijkt voornamelijk bemenst te worden door binnenstadsbewoners, die een nogal kort lijntje met het gemeentebestuur lijken te hebben.
Zowel horeca als winkeliers zijn niet bepaald gecharmeerd van de plannen, omdat enkele parkeergarages alleen toegankelijk voor bewoners worden. Zij schermen ermee dat een binnenstadsbezoeker die met de auto komt gemiddeld 80 euro uitgeeft en voetgangers en fietsers slechts 25 euro.
De actiegroep gooit ook nog even olie op het vuur door te zeggen dat het plan het liefst direct kan en mag worden uitgevoerd, zeker omdat iedereen het erover eens zou zijn.
Dat die werkgroep in feite een actiegroep is, zeker met een naam als 'Stop verkeersgeweld' die bepaald niet voor iedereen spreekt, zoals zij claimen, tast hun geloofwaardigheid nogal aan. Ik vermoed dat dit plan terug naar de tekentafel gaat. Een knip langs de Zuidwillemsvaart zou ik nog kunnen begrijpen, maar een knip aan de zuidkant zorgt voor flinke problemen elders en de knip op de Oranjeboulevard kun je alleen maar uitvoeren als je de Magistratenlaan uitbouwt.
https://www.bd.nl/den-bosch/knippen-in- ... ~ac2ad6c6/
Laatst gewijzigd door kees op za 15 jun 2024, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Oranjeboulevard = Onderwijsboulevard. Ik zie met lede ogen aan hoe in het Paleiskwartier steeds meer verkeer komt zonder adequate scheiding tussen langzaam en snelverkeer. Dit gaat steeds meer knellen. Het afknijpen van de binnenstadsring gaat dit verergeren.

En de hele binnenstadsring 30? Gewoon 50 laten. Hooguit meer vrijliggende fietspaden creëeren.
kees
expressweg

Bericht door kees »

waldo79 schreef: vr 14 jun 2024, 16:29 Oranjeboulevard = Onderwijsboulevard.
Dat is het niet.
https://www.denbosch.nl/nl/projecten/bi ... eboulevard
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Oh, dat misbaksel - mislukte zone 30. Ik kom er nooit per auto.
Wouter8
woonerf

Bericht door Wouter8 »

Door al dit soort ingrepen wordt (maken ze) Den Bosch steeds minder toegankelijk voor auto's, en dat vind ik schijt irritant.

Precies dit eigenlijk, zoals in het artikel werd gezegd:
Het probleem is het doorgaand verkeer, maar straks kom je met al die maatregelen heel de stad niet in”, zegt ze. Dat zou trouwens niet alleen gelden voor toeristen, maar ook Bosschenaren kunnen beperkt worden in hun reisgedrag. ,,Als je vanuit Zuid, of Oost, naar het station wil met de auto, dan moet je straks over de A2. Op de Zuidwal komt namelijk een knip.”
sven_engelen
expressweg

Als die knip in de Zuidwal er komt dan is dat werkelijk het domste idee wat de gemeente 's-Hertogenbosch gaat uitvoeren. Verkeer gaat zich echt niet over de A2 heen duwen maar zal gebruik gaan maken van de mislukte 30 zone op de Zuid-Willemsvaart om via de Citadellaan op de Orthenseweg uit te komen. Dat zal juist alleen maar méér overlast geven in plaats van minder. Als men echt wil dat verkeer wat niet in de binnenstad hoeft te zijn geen gebruik maakt van de wegen in de binnenstad, moet men kijken naar andere oplossingen in plaats van nodeloos te gaan knippen met een wensbeeld die kant noch wal raakt.
kees
expressweg

Bericht door kees »

sven_engelen schreef: ma 17 jun 2024, 10:40 Als die knip in de Zuidwal er komt dan is dat werkelijk het domste idee wat de gemeente 's-Hertogenbosch gaat uitvoeren. Verkeer gaat zich echt niet over de A2 heen duwen maar zal gebruik gaan maken van de mislukte 30 zone op de Zuid-Willemsvaart om via de Citadellaan op de Orthenseweg uit te komen. Dat zal juist alleen maar méér overlast geven in plaats van minder. Als men echt wil dat verkeer wat niet in de binnenstad hoeft te zijn geen gebruik maakt van de wegen in de binnenstad, moet men kijken naar andere oplossingen in plaats van nodeloos te gaan knippen met een wensbeeld die kant noch wal raakt.
Zoals gemeld in het artikel is het de bedoeling om op de Kanaalboulevard ook een knip aan te brengen. Om de parkeergarage bij de Arena bereikbaar te houden, wordt het verkeer over de Citadellaan geleid. Momenteel wordt het deel van de Tolbrugstraat naar het Kardinaal van Rossumplein heringericht, dat daarop al voorsorteert.
Verkeer dat zich oost-west wil verplaatsen, zal over de Aartshertogenlaan of Zandzuigerstraat moeten.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

sven_engelen schreef: ma 17 jun 2024, 10:40Als men echt wil dat verkeer wat niet in de binnenstad hoeft te zijn geen gebruik maakt van de wegen in de binnenstad, moet men kijken naar andere oplossingen in plaats van nodeloos te gaan knippen met een wensbeeld die kant noch wal raakt.
Nou brandt los. Welke realistische oplossingen zie jij?
Wouter8
woonerf

Bericht door Wouter8 »

kees schreef: ma 17 jun 2024, 11:17
sven_engelen schreef: ma 17 jun 2024, 10:40 Als die knip in de Zuidwal er komt dan is dat werkelijk het domste idee wat de gemeente 's-Hertogenbosch gaat uitvoeren. Verkeer gaat zich echt niet over de A2 heen duwen maar zal gebruik gaan maken van de mislukte 30 zone op de Zuid-Willemsvaart om via de Citadellaan op de Orthenseweg uit te komen. Dat zal juist alleen maar méér overlast geven in plaats van minder. Als men echt wil dat verkeer wat niet in de binnenstad hoeft te zijn geen gebruik maakt van de wegen in de binnenstad, moet men kijken naar andere oplossingen in plaats van nodeloos te gaan knippen met een wensbeeld die kant noch wal raakt.
Zoals gemeld in het artikel is het de bedoeling om op de Kanaalboulevard ook een knip aan te brengen. Om de parkeergarage bij de Arena bereikbaar te houden, wordt het verkeer over de Citadellaan geleid. Momenteel wordt het deel van de Tolbrugstraat naar het Kardinaal van Rossumplein heringericht, dat daarop al voorsorteert.
Verkeer dat zich oost-west wil verplaatsen, zal over de Aartshertogenlaan of Zandzuigerstraat moeten.
Tja, want ze vinden de Aartshertogenlaan nu zeker nog niet druk genoeg?
En de Citadellaan is ook lekker geschikt voor al dat verkeer zeker? Die heeft al meer verkeer te verwerken gekregen sinds het sluiten van de Van Berckelstraat voor autoverkeer.

(PS ik snap dat dit niet jouw ideeën zijn)
sven_engelen
expressweg

De Zandzuigerstraat is voor de grote moot verkeer die vanuit het noorden komt een realistische oplossing en die mag wmb ook vol benut worden maar voor de zuidkant is de enige realistische weg de Zuidwal en als men verkeer uit de binnenstad wil weren dan is de Zuidwal bij uitstek daarvoor geschikt.
boe! schreef: ma 17 jun 2024, 12:04
sven_engelen schreef: ma 17 jun 2024, 10:40Als men echt wil dat verkeer wat niet in de binnenstad hoeft te zijn geen gebruik maakt van de wegen in de binnenstad, moet men kijken naar andere oplossingen in plaats van nodeloos te gaan knippen met een wensbeeld die kant noch wal raakt.
Nou brandt los. Welke realistische oplossingen zie jij?

Los van het feit dat je voor zoiets een heel circulatieplan opnieuw zou moeten schrijven zou ik het realistisch vinden als verkeer juist via de Zuidwal en de Pettelaarsweg rondom de binnenstad wordt geleid en er maatregelen genomen worden op de Hekellaan om zo het verkeer naar de Zuid-Willemsvaart te ontmoedigen. Je zit daar gewoon met een spoorweg, afwateringskanaal en bebouwing dat in de weg zit om een écht fatsoenlijke oplossing te kunnen bieden die niet teveel kost. Het knippen in de Zuidwal gaat alleen maar voor meer sluipverkeer én druk op de A2 zorgen en ik denk dat RWS daar ook niet op zit te wachten. De A65, A2 en de Randweg zijn immers alle drie al vrij fors belast. Ik denk dat uiteindelijk verkeersremmende maatregelen in de Hekellaan, verbeteren van de fietsveiligheid door middel van vrijliggende fietspaden op de Zuidwal en de bereikbaarheid van de Magistratenlaan verbeteren/de Oranje Nassaulaan versoberen dat 's-Hertogenbosch op de lange termijn daar meer profijt van heeft. En dat zijn dingen die nu eventjes vanuit mijn hoofd komen want jij wil oh zo snel een realistische oplossing maar uiteindelijk zou je daarvoor uiteraard in gesprek moeten met verschillende stakeholders om te kijken wat diens wensen zijn. Ondernemers zijn vaker terecht voor autobereikbaarheid tov bewoners van een binnenstad die vaak niet eens een auto hebben en dus geen wens hebben om bereikbaar te zijn per auto.
Wouter8
woonerf

Bericht door Wouter8 »

Je zit aan de zuidkant van het centrum nou eenmaal met het Bossche Broek waardoor er tussen de Zuidwal en de A2 geen andere oost-westverbindingen gemaakt kunnen worden.
sven_engelen
expressweg

En laat dat nou een Natura 2000 gebied zijn dus je kan er praktisch gezien geen enkel grassprietje uit trekken.
kees
expressweg

Bericht door kees »

Nieuws uit 's-Hertogenbosch:
de ongelijkvloerse kruising van de Zandzuigerstraat met de Orthenseweg wordt voor 15 miljoen euro onder handen genomen.
In de Orthenseweg wordt een rotonde neergelegd. De oostelijke aansluiting verdwijnt.
Reden van de aanpak is de aansluiting van een nieuwe woonwijk, die ten westen van de Orthenseweg moet verrijzen, op de plek waar de sociale werkvoorziening Weener XL was gevestigd.
Het werk wordt in twee fasen uitgevoerd. De eerste fase, kosten 5 miljoen, is al wel gedekt, maar de tweede fase, kosten 10 miljoen, nog niet.
https://www.bd.nl/den-bosch/dit-bekende ... ~a50870d4/
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

^^
Dat is nieuw voor mij. Op zich ligt het wel voor de hand omdat het een sterk verouderde kruising met veel ruimtebeslag is, maar ik vrees ervoor dat de nieuwe situatie daar niet veel aan zal veranderen. Je hoeft maar op dat vernieuwde kruispunt met de Citadellaan te kijken hoe dat ook niet is gelukt.

Ik mis alleen wel een plaatje hoe de rotonde komt te liggen, is dat ergens beschikbaar?

EDIT: Gevonden:
Afbeelding
kees
expressweg

Bericht door kees »

Dank je voor het plaatje. Dat had ik nog niet gezien.
Als ik dit zo zie, handhaven ze het tunneltje onder de weg door.
De aansluiting op de wijk vind ik bijzonder vormgegeven.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Oh, dat is wel een stuk compacter ten opzichte van de huidige situatie.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Dus we gaan nieuwe huizen bouwen en tegelijkertijd de infrastructuur verslechteren en dat kost nog veel geld ook?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 »

Ik vind het lastig te zeggen of dit slechter is dan wat er nu ligt. Eigenlijk is dat alleen zo voor verkeer wat verder over Orthen rijdt richting het centrum en vice versa. Voor de rest hangt het vooral van de regeling van de VRI af. Staduitwaarts is het verkeer sowieso al door de nodige VRI's gedoseerd dus dat komt vaak maar in relatief kleine aantallen. De huidige aansluiting lijkt heel wat omdat het ongelijkvloers is, maar er zitten hele krappe boogstralen in waardoor het ook niet zo lekker rijdt.