Infrastructuur in 's-Hertogenbosch
Moderator: Moderatoren
-
- expressweg
Re: Infrastructuur in 's-Hertogenbosch
Wel weer typisch trouwens dat de gemeente wél wacht tot RWS met oplossingen komt voor de A2, maar in de tussentijd wel doorgaat met het uitgeven van de schaarse grond in het gebied tot stijf tegen de A2 aan:

-
- 2x5 autosnelweg
In de MIRT-verkenning A2 Deil- Vught is dit toch al onderzocht?
Zie oplossingsrichtingen 8 en 9 in het volgende document: https://www.mirta2deilvught.nl/mirt-ver ... nv=1395745
Zie oplossingsrichtingen 8 en 9 in het volgende document: https://www.mirta2deilvught.nl/mirt-ver ... nv=1395745
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- autoweg
-
- verkeersader
Fiets iedere werkdag langs dat industriegebiedje van Empel. Sommige gebouwen zijn krap vanaf oktober in gebruik , het bouwzand ligt er op sommige plekken nog. Meen dat Treurenburg nog wel wat plek heeft, waarom nu perse in Empel er plek moet zijn voor industrie?
Heeft volgens mij jarenlang braak gelegen in die bocht, weet alleen niet zeker vanaf wanneer die randweg rondom Empel er ligt.

Heeft volgens mij jarenlang braak gelegen in die bocht, weet alleen niet zeker vanaf wanneer die randweg rondom Empel er ligt.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
-
- expressweg
Van oplossingsrichtingen 8 en 9 lijkt de eerste (uitbreiden van knooppunt Empel naar een volledig knooppunt met een aansluiting richting Rosmalen) het meest kansrijk. Oplossingsrichting 8 lost de knelpunten op het traject Empel - Hintham grotendeels op. Bij de mogelijke impact op het OWN en de omgeving zouden RWS en de gemeente gezamenlijk kunnen optrekken. De kosten voor deze oplossingsrichting vallen lager uit dan de schatting in de startbeslissing en staan volgens het document in verhouding tot het probleemoplossend vermogen.mavas schreef: ↑wo 12 feb 2020, 14:14 In de MIRT-verkenning A2 Deil- Vught is dit toch al onderzocht?
Met de ontwikkeling van bedrijventerrein Empel-Zuid in de geplande vorm maakt de gemeente 's-Hertogenbosch oplossingsrichtingen 8 en 9 onmogelijk.
In 2019 heeft de omgeving de gemeente opgeroepen de verkoop on hold te zetten. Ik heb niet kunnen vinden of en hoe hierop is gereageerd. De reactie van de ondernemersvereniging getuigt van weinig visie en vooral eigenbelang: zij willen een integraal plan, maar zónder de uitgifte stil te leggen.
-
- dorpsstraat
Die extra aansluiting op de A2 resp. knooppunt Empel kan eigenlijk alleen als Deil - Empel 2x4 wordt.
Indien mogelijk dan ook de parallelbaan naar 3 rijstroken
Indien mogelijk dan ook de parallelbaan naar 3 rijstroken
Een onderschrift, daar komt hij dan
Ps. De groeten van Playertwo
Ps. De groeten van Playertwo
-
- expressweg
Enkele jaren geleden heeft 's-Hertogenbosch besloten de ring rond de binnenstad te gaan verbouwen tot een 30 km-weg.
Met de reconstructie van een deel van het tracé langs de Zuid-Willemsvaart (Kardinaal van Rossumplein - Sluis Nul is het eerste deel gereed gekomen.
Dit stuk was 1 van de gevaarlijkste stukken van de stad. Je mocht er als automobilist 50 rijden, maar voor de fietser waren er geen enkele voorzieningen, zelfs geen fietsstrook. De bedoeling was om het deel met klinkers te bestraten, maar aangezien de omwonenden ageerden tegen een forse toename van de geluidsoverlast is besloten alsnog asfalt te gebruiken.
https://www.bd.nl/den-bosch-vught/door- ... ~ae8f40c8/
Met de reconstructie van een deel van het tracé langs de Zuid-Willemsvaart (Kardinaal van Rossumplein - Sluis Nul is het eerste deel gereed gekomen.
Dit stuk was 1 van de gevaarlijkste stukken van de stad. Je mocht er als automobilist 50 rijden, maar voor de fietser waren er geen enkele voorzieningen, zelfs geen fietsstrook. De bedoeling was om het deel met klinkers te bestraten, maar aangezien de omwonenden ageerden tegen een forse toename van de geluidsoverlast is besloten alsnog asfalt te gebruiken.
https://www.bd.nl/den-bosch-vught/door- ... ~ae8f40c8/
-
- 2x5 autosnelweg
Het is een stuk mooier geworden, maar ben benieuwd of er ook echt 30 wordt gereden, dat straalt de weg nu niet uit.
-
- 2x5 autosnelweg
Ben ook benieuwd. Eigenlijk een stuk van de stad waar ik met de auto nooit kom 

-
- verkeersader
Ik moet het ook nog maar zien.
Typisch zo'n stuk dat ik als het maar even kan vermijd, en als ik er toch echt langs moet dan maar even op de Tour de France stand; hoe harder je daar rijdt als fietser, hoe veiliger. Zoals het er nu naar uitziet hebben ze het alleen opnieuw geasfalteerd en 30 neergekalkt, ben bang dat dat niet veel uit gaat maken. (Nee, ook wegversmallingen, zie ik nu.)
Bij die wegversmallingen zullen automobilisten nu juist moeten uitwijken naar de fietsstrook. Zie het nu al gebeuren dat een automobilist daar 50 rijdt "want dat issie gewend", vervolgens zich realiseert dat hij niet als eerste door de wegversmalling kan en dan de auto maar de fietsstrook opsodemietert want anders heeft hij een aanrijding. Binnen nu en 2 maanden zal er op deze manier een fietser worden aangereden, mark my words.
Niet 100% zeker, maar loopt daar niet ook nog een buslijn langs?
Typisch zo'n stuk dat ik als het maar even kan vermijd, en als ik er toch echt langs moet dan maar even op de Tour de France stand; hoe harder je daar rijdt als fietser, hoe veiliger. Zoals het er nu naar uitziet hebben ze het alleen opnieuw geasfalteerd en 30 neergekalkt, ben bang dat dat niet veel uit gaat maken. (Nee, ook wegversmallingen, zie ik nu.)
Bij die wegversmallingen zullen automobilisten nu juist moeten uitwijken naar de fietsstrook. Zie het nu al gebeuren dat een automobilist daar 50 rijdt "want dat issie gewend", vervolgens zich realiseert dat hij niet als eerste door de wegversmalling kan en dan de auto maar de fietsstrook opsodemietert want anders heeft hij een aanrijding. Binnen nu en 2 maanden zal er op deze manier een fietser worden aangereden, mark my words.
Niet 100% zeker, maar loopt daar niet ook nog een buslijn langs?
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
-
- expressweg
Tjongejonge, wees blij dat die weg eindelijk eens aangepakt is en dat er eindelijk fietsstroken zijn aangelegd!
Als je de fietstroken en de wegversmallingen niet meteen in eerste instantie ziet, ben je best wel blind heb ik het idee.
Minder in het oog springend is dat ze de stoep verbreed hebben. De weg is dus niet alleen visueel versmald door fietsstroken en wegversmallingen, maar de weg is ook feitelijk versmald.
Dat mensen doodleuk 50 blijven rijden, en vlak voor de wegversmallingen op de rem trappen en niet kijkend naar de fietsstrook uitwijken, zegt meer over jouw rijstijl dan over de nieuwe weginrichting. Het is trouwens een veel gebruikte weginrichting, dus waarom zou het hier ineens gevaarlijker zijn dan de 50-situatie zonder fietsstroken?
Als je de fietstroken en de wegversmallingen niet meteen in eerste instantie ziet, ben je best wel blind heb ik het idee.
Minder in het oog springend is dat ze de stoep verbreed hebben. De weg is dus niet alleen visueel versmald door fietsstroken en wegversmallingen, maar de weg is ook feitelijk versmald.
Dat mensen doodleuk 50 blijven rijden, en vlak voor de wegversmallingen op de rem trappen en niet kijkend naar de fietsstrook uitwijken, zegt meer over jouw rijstijl dan over de nieuwe weginrichting. Het is trouwens een veel gebruikte weginrichting, dus waarom zou het hier ineens gevaarlijker zijn dan de 50-situatie zonder fietsstroken?
-
- verkeersader

Ten eerste, ik heb geen auto, alleen een fiets.
Ten tweede, het is mij niet helemaal duidelijk of het bij het oude JBZ al 30 is of binnenkort wordt? Want anders heb je op de Zuid-Willemsvaart nu een strook 50, strook 30 en dan bij sluis 0 weer 50. Ik vraag mij af of een automobilist op dit moment nu wel gaat afremmen voor het 30-gedeelte als het omliggende gedeelte nu nog 50 is.
Ten derde, op de Pater Van Den Elsen straat heb je een vergelijkbare weginrichting, weliswaar met smallere fietsstroken, waar dan wel weer 50 gereden mag worden. Wat daar dan de logica van is ontgaat mij.
Nu moet ik wel zeggen dat ik had gemist dat het trottoir is verbreed. Dacht dat de breedte van de weg hetzelfde was gebleven, met als verschil dat de fietspaden nu wel waren aangegeven. Dat is mijn fout, sorry daarvoor.
-
- 2x2 autosnelweg
Ik heb ergens gelezen dat het deel t.h.v. het oude ziekenhuis op een later moment wordt heringericht als zone 30. Dat hangt samen met de bouwwerkzaamheden op dat oude ziekenhuisterrein.MaartenE schreef: ↑zo 14 jun 2020, 19:35 Ten tweede, het is mij niet helemaal duidelijk of het bij het oude JBZ al 30 is of binnenkort wordt? Want anders heb je op de Zuid-Willemsvaart nu een strook 50, strook 30 en dan bij sluis 0 weer 50. Ik vraag mij af of een automobilist op dit moment nu wel gaat afremmen voor het 30-gedeelte als het omliggende gedeelte nu nog 50 is.
Overigens: fietsstroken horen toch helemaal niet in een zone 30?

-
- expressweg
Ik heb er zaterdag en maandag gereden en ik moet zeggen dat het verkeersaanbod eigenlijk te druk is voor deze weginrichting. De fietsstrook is daardoor geen uitwijkstrook, maar meer een permanente rijstrook, waardoor fietsers alsnog in de knel komen.
Ook bijzonder is dat de zogenaamde wegversmallingen eigenlijk geen wegversmallingen zijn. Je kunt zelfs zeggen dat daar het asfalt zelfs enkele decimeters breder is, hoe gek dat ook klinkt. Als fietser moet je dus telkens een rare slinger maken, terwijl een auto wel gewoon rechtuit kan rijden (als er geen verkeer van de andere kant komt).
Het zou veel beter zijn als hier eenrichtingsverkeer zou zijn en aan de andere kant van het water eenrichtingsverkeer de andere kant op.
Ook bijzonder is dat de zogenaamde wegversmallingen eigenlijk geen wegversmallingen zijn. Je kunt zelfs zeggen dat daar het asfalt zelfs enkele decimeters breder is, hoe gek dat ook klinkt. Als fietser moet je dus telkens een rare slinger maken, terwijl een auto wel gewoon rechtuit kan rijden (als er geen verkeer van de andere kant komt).
Het zou veel beter zijn als hier eenrichtingsverkeer zou zijn en aan de andere kant van het water eenrichtingsverkeer de andere kant op.
-
- verkeersader

Heb er vorige week zaterdag gefietst, ik deel jou ervaring wel.
Nu was het niet zo heel druk op dat moment, mij viel wel op dat de snelheid van de automobilisten beduidend hoger was dan de 25 die op de teller had staan op de fiets. Maar wat je zegt, de automobilisten die tegenmoet reden leken nog steeds de fietsstrook te gebruiken als rijstrook, ook als er geen verkeer van de andere kant kwam. Op die manier komen de fietsers dus inderdaad in de knel, en dat is ook een beetje wat ik eerder bedoelde.
Vind jouw idee geen slecht idee, maar volgens mij is de weg aan de andere kant een klinkerstraat, die ook op die manier is ingedeeld, ook qua breedte? Want dat zou daar al helemaal een smalle boel worden.
-
- 2x5 autosnelweg
Aan wegversmallingen precies in de ideale rijlijn van fietsers erger ik me ook kapot. Helaas heeft Den Bosch daar niet het alleenrecht op. Zie dat nog wel eens aangepast worden als de praktijk werkelijk zo is als jullie schetsen.kees schreef: ↑wo 24 jun 2020, 7:29 Als fietser moet je dus telkens een rare slinger maken, terwijl een auto wel gewoon rechtuit kan rijden (als er geen verkeer van de andere kant komt).
Eenrichtingsverkeer lijkt me niet praktisch gezien de hoeveelheid parkeerplaatsen op de weg aan de overzijde. Bovendien gaat de Van Berckelstraat dicht voor autoverkeer dus de bereikbaarheid van de parkeergarage bij Babel wordt dan ook lastiger.
-
- Voorzitter
Gewoon de weg aanpassen aan de fietsers, zoals ze in Meerssen doen: https://www.google.nl/maps/@50.8860477, ... 384!8i8192Via schreef: ↑do 25 jun 2020, 12:05Aan wegversmallingen precies in de ideale rijlijn van fietsers erger ik me ook kapot. Helaas heeft Den Bosch daar niet het alleenrecht op. Zie dat nog wel eens aangepast worden als de praktijk werkelijk zo is als jullie schetsen.kees schreef: ↑wo 24 jun 2020, 7:29 Als fietser moet je dus telkens een rare slinger maken, terwijl een auto wel gewoon rechtuit kan rijden (als er geen verkeer van de andere kant komt).
-
- autoweg
-
- expressweg
-
- 2x5 autosnelweg
De Kanaalboulevard is niet alleen op dit forum een 'dingetje':
https://www.bd.nl/den-bosch-vught/kanaa ... ~af09d31e/
https://www.bd.nl/den-bosch-vught/de-bo ... ~a8d1d3c9/
(openen in incognito-modus)
https://www.bd.nl/den-bosch-vught/kanaa ... ~af09d31e/
https://www.bd.nl/den-bosch-vught/de-bo ... ~a8d1d3c9/
(openen in incognito-modus)
-
- verkeersader

Simpele reden waarom het nog niet goed is.
Paradoxaal genoeg zijn de fietsstroken te breed, waardoor de automobilisten er wel op moeten rijden om elkaar niet te raken rond de wegversmallingen.
Wat krijg je dus: Een geharrewar van in en uitvoegen van auto's op de fietsstroken, wat chaotisch is voor zowel fietsers als auto's.
En, wat ik al eerder zei: Auto's die veelal harder rijden dan 30 maakt het er niet veiliger op, juist doordat je je als fietser veiliger waant door de fietsstroken.
Wat in het artikel wordt genoemd: "In de eerdere situatie moest je als fietser je plek verdienen." Klopt, niet ideaal, verre van, maar doordat ik mij ervan bewust was dat ik "er niet hoorde" bleef ik zoveel mogelijk rechts en heel goed opletten op auto's. Vreemd genoeg voelde dat veiliger aan dan dit, omdat ik wist dat ik geen auto's tegen zou komen in de kleine ruimte die ik innam rechts. Nu is de ruimte die ik heb breder, maar heb ik meer obstakels in de vorm van auto's en de wegversmallingen zelf. Maar dat is wellicht mijn perceptie.
-
- expressweg
Het project mag wat mij betreft best als mislukt beschouwd worden.
Redenen:
- de wegversmallingen is weliswaar zonder de fietsstrook een wegversmalling,maar het grijze asfalt is bij de wegversmalling is zelfs iets breder om onbegrijpelijke redenen.
- bij de 'wegversmallingen is er geen voorrangsregeling. Blijkbaar geldt de wet van de sterkste/grootste/brultaalste. Dat is vragen om problemen.
- de fietser zou zich door de fietsttroken veiliger moeten wanen, maar vanwege het verkeersaanbod is dat absoluut niet zo, want de auto's moeten structureel deels over de fietsstrook rijden. De gesuggereerde veiligheid maakt de situatie dus onveiliger.
- de fietser komt er op een ander vlak ook slechter vanaf. Bij de wegversmallingen moet de fietser een rare slinger om een obstakel maken. Je kunt erop wachteen dat dat een keer fout gaat. In het donker, met een slok op bijvoorbeeld.
Ik heb hier al eerder geopperd om de twee zijden van de Zuidwillemsvaart eenrichtingsverkeer te maken, ieder een andere richting. Maar bij langer nadenken had ik het wegdek hetzelfde gelaten, of misschien wel die bredere stoep die er nu ligt. Die weg zou alleen voor auto's toegankelijk moeten zijn. Aan de andere kant van de Zuidwilemsvaart zou dan een comfortabele fietsstraat moeten komen, Dat is dan ook praktischer met het oog op de brug over de Zuidwillemsvaart in de Van Berckelstraat die ze autovrij willen maken. En die vlonder die nu nog gebouwd wordt langs het vernieuwde gedeelte zou veel beter aan de andere oever kunnen liggen. Aangezien ze de weg niet weer gaan vernieuwen, zou ik de fietstroken vervangen door grijs asfalt en een voorrangsregeling regelen biij de versmallingen.
Redenen:
- de wegversmallingen is weliswaar zonder de fietsstrook een wegversmalling,maar het grijze asfalt is bij de wegversmalling is zelfs iets breder om onbegrijpelijke redenen.
- bij de 'wegversmallingen is er geen voorrangsregeling. Blijkbaar geldt de wet van de sterkste/grootste/brultaalste. Dat is vragen om problemen.
- de fietser zou zich door de fietsttroken veiliger moeten wanen, maar vanwege het verkeersaanbod is dat absoluut niet zo, want de auto's moeten structureel deels over de fietsstrook rijden. De gesuggereerde veiligheid maakt de situatie dus onveiliger.
- de fietser komt er op een ander vlak ook slechter vanaf. Bij de wegversmallingen moet de fietser een rare slinger om een obstakel maken. Je kunt erop wachteen dat dat een keer fout gaat. In het donker, met een slok op bijvoorbeeld.
Ik heb hier al eerder geopperd om de twee zijden van de Zuidwillemsvaart eenrichtingsverkeer te maken, ieder een andere richting. Maar bij langer nadenken had ik het wegdek hetzelfde gelaten, of misschien wel die bredere stoep die er nu ligt. Die weg zou alleen voor auto's toegankelijk moeten zijn. Aan de andere kant van de Zuidwilemsvaart zou dan een comfortabele fietsstraat moeten komen, Dat is dan ook praktischer met het oog op de brug over de Zuidwillemsvaart in de Van Berckelstraat die ze autovrij willen maken. En die vlonder die nu nog gebouwd wordt langs het vernieuwde gedeelte zou veel beter aan de andere oever kunnen liggen. Aangezien ze de weg niet weer gaan vernieuwen, zou ik de fietstroken vervangen door grijs asfalt en een voorrangsregeling regelen biij de versmallingen.
-
- 2x2 autosnelweg
Weet iemand toevallig wat hier op de Randweg de bedoeling is of was? Komen hier een extra afrit en oprit vanaf de Randweg naar de parkeerterreinen?
-
- expressweg

Je post intigreerde me en ik ben er wezen kijken.
Het is trouwens een erg slecht kaartje. Aan de linkerkant van de Randweg, waar de P-terreinen op het kaartje staan, ligt een woonwijk en aan de rechterkant van de Randweg, waar een wijk ingetekend staat, ligt een (vooralsnog tijdelijke) parkeerplaats.
Aan de linkerkant is geen enkele ruimte gereserveerd. Als er al plannen zijn, zijn die achterhaald. Ik vermoed dat er een bushalte was ingetekend, die bedoeld was voor bezoekers aan het ziekenhuis. BIj die denkbeeldige halte ligt namelijk een voetgangerstunnel. In de eerste plannen was die ook bedoeld voor fietsers, maar bij nader onderzoek is dat nu zeker niet meer de bedoeling (de tunnel eindigt bij een trappetje).
De halte van het ziekenhuis ligt aan de weg over de Randweg heen. Daar was ook een ongelijkvloerse op- en afrit gepland en bij de aanleg van de Randweg is dat ook grotendeels aangelegd, maar nooit in gebruik geweest. Een jaar geleden is die op- en afrit verwijderd. In eerste instantie dacht ik ook dat je dit bedoelde, maar biij nadere bestudering van de kaart was dit op- en afrit op de kaart gek genoeg al wel verwijderd.
-
- 2x5 autosnelweg
Ik kan jouw opmerking over het slechte kaartje niet plaatsen. Waar de P-terreinen op het kaartje staan ligt toch ook een parkeerplaats en waar op het kaartje een wijk staat aangegeven, is deze op onderstaande satellietfoto toch in aanbouw? In geel heb ik de betreffende toe/afrit aangeduid die blijkbaar van niets naar nergens leiden.

-
- expressweg
Uh, oeps, ik heb het kaartje in mijn hoofd omgedraaid zie ik.
Mijn excuses.
Mijn excuses.
-
- 2x5 autosnelweg
https://www.bd.nl/den-bosch-vught/de-wo ... ~a82156d6/
Gejojo in Rosmalen met een kruispunt dat de cyclus van VRI-rotonde-VRI-rotonde al heeft gehad en nu opnieuw een VRI-kruising wordt.
Lijkt erg veel op de rotonde Postweg bij Vught die nu ook alweer wordt omgebouwd tot turborotonde met fietsbruggen. Erg toekomstvast is er in de jaren 00-10 niet gebouwd op veel plekken...
Gejojo in Rosmalen met een kruispunt dat de cyclus van VRI-rotonde-VRI-rotonde al heeft gehad en nu opnieuw een VRI-kruising wordt.
Lijkt erg veel op de rotonde Postweg bij Vught die nu ook alweer wordt omgebouwd tot turborotonde met fietsbruggen. Erg toekomstvast is er in de jaren 00-10 niet gebouwd op veel plekken...
-
- expressweg
Aan de oostkant van afslag Rosmalen op de A2 ligt momenteel een superrotonde met een flyover voor foto's.
Helaas is die superrotonde niet voldoende om het verkeersaanbod goed af te wikkelen. Er staan regelmatig lange files.
Dus zijn er plannen om er een kruising met verkeerslichten aan te leggen. ALweer, want dat heeft er al twee keer gelegen. Tussendoor heeft er ook nog een gewone rotonde gelegen.
Tijdtechnisch dus: krusing met VRI's -> rotonde -> kruising met VRI's -> superrotonde -> kruising met VRI's (plan).
Eigenlijk mist 's-Hertogenbosch een afslag ten noorden van kp Empel, maar dat lijkt me eigenlijk onmogelijk in te passen.
Helaas is die superrotonde niet voldoende om het verkeersaanbod goed af te wikkelen. Er staan regelmatig lange files.
Dus zijn er plannen om er een kruising met verkeerslichten aan te leggen. ALweer, want dat heeft er al twee keer gelegen. Tussendoor heeft er ook nog een gewone rotonde gelegen.
Tijdtechnisch dus: krusing met VRI's -> rotonde -> kruising met VRI's -> superrotonde -> kruising met VRI's (plan).
Eigenlijk mist 's-Hertogenbosch een afslag ten noorden van kp Empel, maar dat lijkt me eigenlijk onmogelijk in te passen.
-
- Wegnummerfotograaf
Ik maak veel foto’s, maar heb er nog nooit een flyover voor gezien!
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
-
- expressweg