:J16: In de komende periode zullen er in de avonden werkzaamheden plaatsvinden aan de server. Dit kan impact hebben op de bereikbaarheid van het forum en de Wegenwiki.

Infrastructuur in 's-Hertogenbosch

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

kees
expressweg

Re: Infrastructuur in 's-Hertogenbosch

Bericht door kees » wo 28 jul 2021, 22:22

's-Hertogenbosch hoopt eind dit jaar het ontwerp definitief vast te kunnen stellen van de Kanaalboulevard tussen het Kardinaal van Rossumplein en de Orthenbrug. De Kanaalboulevard is al aangelegd tussen Sluis Nul en het Kardinaal van Rossumplein.
Op het nieuwe vast te stellen stuk is meer ruimte en zullen ze waarschijnlijk vrijliggende fietspaden inpassen. Dat was op het eerste stuk onmogelijk.
https://www.bd.nl/den-bosch-vught/kanaa ... ~aeea6947/

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 28 jul 2021, 22:34

Daar valt nog wat van te maken ja.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » do 29 jul 2021, 6:32

Dat is nu inderdaad wel een heel lelijke en onoverzichtelijke asfaltvlakte. Goed dat daar eindelijk wat aan gaat gebeuren!

kees
expressweg

Bericht door kees » ma 01 nov 2021, 14:08

De rotonde bij Van der Valk Vught is de komende anderhalve maand dicht.
Op de eerste dag van de afsluiting bleef een verkeerschaos uit,
De rotonde wordt een turborotonde.
Daarnaast wordt er aan de oostkant nog een fietsersbrug aangelegd. Aan de westkant ligt deze al.
https://www.bd.nl/den-bosch-vught/het-m ... ~a1358d98/

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 01 nov 2021, 14:09

Hoe is het gesteld met de bereikbaarheid van het hotel en de buslijnen 8, 9 en 140?

kees
expressweg

Bericht door kees » ma 01 nov 2021, 14:18

Geen flauw idee. Had inderdaad wel in het artikel aangestipt mogen worden, ja.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 01 nov 2021, 14:32

kees schreef: ma 01 nov 2021, 14:18 Had inderdaad wel in het artikel aangestipt mogen worden, ja.
Waarom? Voor die informatie moet je primair op de websites van het hotel en de vervoerder zijn en niet bij een krant. Bereikbaarheid van het hotel en de dienstregeling kunnen ook tussentijds wijzigen. Wijzigingen die je wel vindt op die websites, maar meestal niet in de krant.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 01 nov 2021, 14:40

Oh, maar dat verwacht ik ook niet in een krant aan te treffen. Het kwam juist in mij op.

En verder een hoge mate van wijsneuzerigheid in je post :hm:

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 01 nov 2021, 14:58

Maar ik ben even gaan kijken op www.arriva.nl. De route van de bussen is omgelegd over de Randweg, Grote Gent en Dr. Hillenlaan. In normaal verkeer zou dit nog geen 5 minuten tijdverlies betekenen.

kees
expressweg

Bericht door kees » vr 03 dec 2021, 21:44

Vannacht is bij de rotonde de tweede fietsbrug aangelegd. Nu moet deze nog afgewerkt worden. In de avond van 19 december moet de rotonde weer in gebruik kunnen worden genomen.
https://www.bd.nl/den-bosch-vught/ook-d ... ~aaa8bf2d/

kees
expressweg

Bericht door kees » vr 17 dec 2021, 18:33

Vanmiddag is de rotonde weer opengesteld, ruim 2 dagen eerder dan ik in mijn vorige bericht zei.
https://www.bd.nl/den-bosch-vught/grote ... ~a58434c9/

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 17 dec 2021, 18:37

Mooi, dat gaat weer schelen in het verkeersoponthoud in Vught en Den Bosch.
2 kanttekeningen:
1. mooi, die vrije rechtsaffer vanuit de Randweg naar de Vughterweg noordwaarts. Alleen hier zie ik de komende periode wel vergissingen gebeuren.
2. die uitvoeger naar het hotel is wel uiterst krap vormgegeven zonder uitvoegstrook. Dit mag wel goed bewegwijzerd worden.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » vr 17 dec 2021, 22:27

Heel goed dat dit knelpunt is aangepakt. Scheelt ook zoveel ergernis met de fiets! :top:

kees
expressweg

Bericht door kees » za 18 dec 2021, 11:08

Inderdaad, het fietsverkeer ongelijkvloers de rotonde laten passeren maakt het veel veiliger voor de fietsers en is ook beter voor de doorstroming.
En door er een turborotonde van te maken, is het ook meteen een stuk toekomstbestendiger

kees
expressweg

Bericht door kees » za 08 jan 2022, 12:39

Een filmpje over de vernieuwde rotonde:
https://www.youtube.com/watch?v=4MuvT50llaQ

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » do 31 mar 2022, 17:11

kees schreef: ma 06 jul 2020, 17:29 Het project mag wat mij betreft best als mislukt beschouwd worden.
Redenen:
- de wegversmallingen is weliswaar zonder de fietsstrook een wegversmalling,maar het grijze asfalt is bij de wegversmalling is zelfs iets breder om onbegrijpelijke redenen.
- bij de 'wegversmallingen is er geen voorrangsregeling. Blijkbaar geldt de wet van de sterkste/grootste/brultaalste. Dat is vragen om problemen.
- de fietser zou zich door de fietsttroken veiliger moeten wanen, maar vanwege het verkeersaanbod is dat absoluut niet zo, want de auto's moeten structureel deels over de fietsstrook rijden. De gesuggereerde veiligheid maakt de situatie dus onveiliger.
- de fietser komt er op een ander vlak ook slechter vanaf. Bij de wegversmallingen moet de fietser een rare slinger om een obstakel maken. Je kunt erop wachteen dat dat een keer fout gaat. In het donker, met een slok op bijvoorbeeld.
Ik heb hier al eerder geopperd om de twee zijden van de Zuidwillemsvaart eenrichtingsverkeer te maken, ieder een andere richting. Maar bij langer nadenken had ik het wegdek hetzelfde gelaten, of misschien wel die bredere stoep die er nu ligt. Die weg zou alleen voor auto's toegankelijk moeten zijn. Aan de andere kant van de Zuidwilemsvaart zou dan een comfortabele fietsstraat moeten komen, Dat is dan ook praktischer met het oog op de brug over de Zuidwillemsvaart in de Van Berckelstraat die ze autovrij willen maken. En die vlonder die nu nog gebouwd wordt langs het vernieuwde gedeelte zou veel beter aan de andere oever kunnen liggen. Aangezien ze de weg niet weer gaan vernieuwen, zou ik de fietstroken vervangen door grijs asfalt en een voorrangsregeling regelen biij de versmallingen.
Ik wil hier nog wel een reden aan toevoegen: de weg is te smal om als fietser naast een rij wachtende auto's voor het verkeerslicht te manoeuvreren! Vorige week mezelf daar weer tussen gewurmd. :roll:

Overigens is de Koningsweg nu ook heringericht tot een boulevard. Door het handhaven van de parallelwegen en het toepassen van asfalt is ook dit stuk een zeer ongeloofwaardige en geïsoleerde 30 km-zone geworden. Ik vind die binnenstadsring nog niet zo'n succes tot nu toe.

MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE » do 31 mar 2022, 17:20

^^
Kom nooit aan die kant van Den Bosch van de Koningsweg, toevallig laatst wel met de bus langsgereden, maar snap het nut er niet zo van. De fietsers moesten daar altijd al op de parallelweg, dus vanuit fietsersveiligheid/verkeersveiligheid was het sowieso al niet nodig.

En inderdaad, als fietser sta je op de Zuid-Willemsvaart vaak klem bij het stoplicht. Ik heb het al vaker gezegd. Maak van het stuk weg aan de andere kant een fietsstraat om het fietsverkeer te scheiden van het autoverkeer (icm alleen bestemmingsverkeer of de weg zelf onaantrekkelijk maken om als automobilist vlug doorheen te gaan), en maak van de Zuid-Willemsvaart een weg voor alleen automobilisten. Fietsers kunnen via de bruggen rechtdoor het centrum in en uit, maar op geconcentreerde plekken.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

kees
expressweg

Bericht door kees » do 31 mar 2022, 20:49

De weg langs de Zuidwillemsvaart is er zowel voor automobilisten als voor fietsers alleen maar onaantrekkelijker door geworden.
Voor auto's is niet duidelijk wie er voorrang heeft bij de wegversmallingen, dus geldt het recht van de snelste/sterkste/brutaalste.
Voor fietsers geldt dat het heel vervelend rijden is, omdat de automobilisten noodgedwongen naar het fietspad uitwijken om te wachten voor wegversmallingen.
Ik blijf er dus bij dat de weginrichting tussen het Kardinaal van Rossumplein en Sluis 0 een totale mislukking is.

Tja, en de herinrichting van de Koningsweg: ik moet ook met een loep zoeken om te zien wat nu de verbeteringen zouden kunnen zijn.
1 ding is wel duidelijk: volgens mij hadden ze de hele binnenstadsring willen beklinkeren om de 30 km af te dwingen, maar is die slag verloren en daarmee ook het hele tapijt onder het onzalige plan weggetrokken, maar wordt er toch nog steeds vastgehouden aan de 30km-binnenstadsring. Dat komt omdat ze doorgaand verkeer uit de binnenstad wllen weren.
Maar aan de zuidkant krijg je dan echt een probleem, omdat je ten zuiden van de vesting geen enkele oost-west verbinding dan alleen de A2 hebt.
Laatst gewijzigd door kees op wo 13 apr 2022, 14:51, 3 keer totaal gewijzigd.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 31 mar 2022, 21:29

De bewegwijzering dirigeert je in noord-zuid richting naar de Magistratenlaan en Nelson Mandelalaan. Oost-westroute is Zandzuigerstraat aan de noordkant en de zuidkant heeft niks behalve de zuidelijke zijde van de vesting en de A2.

kees
expressweg

Bericht door kees » do 12 mei 2022, 19:48

Het gaat slechts om een stukje van 100 meter tussen de Zuid-Willemsvaart en de Aa, Dat is ook de lengte van de Van Berckelstraat. Deze straat is dit voorjaar veranderd in een fietsstraat, waar naast fietsen alleen bussen nog mogen rijden. Auto's moeten uitwijken naar de Orthenbrug bij de Citadel of de Hinthamerbrug bij Sluis 0 om de twee waterstromen over te komen.
Bicyledutch heeft er weer een mooi filmpje over gemaakt.
https://www.youtube.com/watch?v=QR3a3pzJZZE

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » ma 16 mei 2022, 13:09

Op zich snap ik de keuze gezien de smalle brug over de Zuid-Willemsvaart. Het blijft nu echter nog steeds proppen met fietsers en bussen op die brug. Verder ben ik benieuwd of ze ook nog wat met de Jan de la Barlaan van plan zijn, dat is nu natuurlijk een ruime 50 km-weg met fietspaden erlangs die mu feitelijk 'doodloopt' op een fietsstraat.

kees
expressweg

Bericht door kees » ma 14 nov 2022, 18:52

's-Hertogenbosch krijgt 96.1 miljoen om te helpen voor woningbouw en infrastructuur. Eenzelfde bedrag wordt ook door de gemeente vrijgemaakt.
Naast het stimuleren van (voor tweederde betaalbare) woningbouw (6500 nieuwe woningen in spoorzone van Willemskwartier tot aan voormalige locatie Weener Groep) wordt het geld gebruikt voor:
- station 's-Hertogenbiosch en omgeving (60 miljoen)
- overkluizing van het spoor ter hoogte van de Verkadefabriek (voor fietsers en voetgangers)
- mobiliteitshub bij voormalige EKP-gebouw ten westen van het spoor.
- herinrichting van 'knooppunt' Zandzuigerstraat
-noordzijde binnenstadsring (langs het voormalige ziekenhuisterrein).
- nieuwe verlaagde Diezebrug.
- herinrichting Magistratenlaan-Parallelweg.

https://www.bd.nl/den-bosch-vught/den-b ... ~a4784321/
Laatst gewijzigd door kees op ma 14 nov 2022, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » ma 14 nov 2022, 19:47

65.000 woningen? Da’s echt enorm veel voor een stad met nu zo’n 110.000 inwoners (aldus wiki). Dat zou naar verhouding tot het huidige aantal inwoners wel eens een van de grootste stadsuitbreidingen in de huidige plannen kunnen zijn.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 14 nov 2022, 19:51

Dat klopt niet.

Uit de BO MIRT afsprakenlijst:

De gemeente 's-Hertogenbosch bouwt in de periode tot en met 2030 4.800 woningen in de spoorzone. Er is potentie voor de bouw van 10.600 woningen na 2030. Bij deze ontwikkeling hanteert de gemeente haar parkeernormering van 2021, waarbij de norm afhankelijk is van ligging en de grootte van de woning. Voor de Spoorzone waarbij uitdrukkelijk langzaam verkeer en OV wordt gestimuleerd, geldt voor het merendeel van de woningen een norm van 0,3 tot 0,6. Op termijn kan deze naar beneden worden bijgesteld.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 14 nov 2022, 20:20

Die lage parkeernormen worden toegepast op de nieuwbouw. Over het algemeen komt het erop neer dat auto's in inpandige parkeergarages gestald moeten worden. Als een ontwikkelaar slim is, reserveert die toch wat parkeerruimte in zijn wooncomplexen. Anders krijg je die woningen niet verkocht :o

kees
expressweg

Bericht door kees » ma 14 nov 2022, 21:42

Steyn_E schreef: ma 14 nov 2022, 19:47 65.000 woningen? Da’s echt enorm veel voor een stad met nu zo’n 110.000 inwoners (aldus wiki). Dat zou naar verhouding tot het huidige aantal inwoners wel eens een van de grootste stadsuitbreidingen in de huidige plannen kunnen zijn.
Nulletje teveel uiteraard,
Maar door het bericht van Chris heb ik ontdekt dat ik me sowieso verrekend heb.
Laatst gewijzigd door kees op ma 14 nov 2022, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.

kees
expressweg

Bericht door kees » ma 14 nov 2022, 21:49

Chris schreef: ma 14 nov 2022, 19:51 Dat klopt niet.
Inderdaad heb ik me vergist. Het zijn er 4750 als ik dit lijstje optel.
Dit lijstje komt uit het artikel.

Aantal woningen in spoorzone tot en met 2030

• Willemspoort-Zuid 495
• Paleiskwartier 530
• Stationsgebied 500
• Boschveld 55
• Innovatiekwartier 400
• EKP-Noord 820
• Bossche Stadsdelta 1600
• Locatie Weener in Orthen 300
• Woningsplitsing 50

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » ma 14 nov 2022, 22:24

Mooie plannen, zeker als je bedenkt dat rondom station Oost/de Vliert ook nog het een en ander in de pijplijn zit. Het zal alleen nog wel een hele tijd duren voordat het allemaal concreet wordt...

kees
expressweg

Bericht door kees » di 15 nov 2022, 0:33

Via schreef: ma 14 nov 2022, 22:24 Mooie plannen, zeker als je bedenkt dat rondom station Oost/de Vliert ook nog het een en ander in de pijplijn zit. Het zal alleen nog wel een hele tijd duren voordat het allemaal concreet wordt...
Als je beseft dat de planvorming van het Paleiskwartier al in de jaren 80 is begonnen en nog niet afgerond is, kun je het inderdaad als lange termijnplanning beschouwen ja.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » do 08 dec 2022, 21:05

Het definitief ontwerp voor een nieuw stuk Kanaalboulevard is goedgekeurd door het college: https://www.s-hertogenbosch.nl/nieuwsbe ... oedgekeurd

Het ontwerp staat niet bij het artikel, wel bij de vergaderkalender: https://s-hertogenbosch.raadsinformatie ... ng/1060892

Het ziet er erg fraai uit als je het mij vraagt. Stuk groener en meer aansluitend bij de binnenstad. Ook positief dat beide VRI's op dit deel komen te vervallen. De Oliemolensingel wordt bovendien afgesloten voor doorgaand verkeer, dus de drukte zal hier wel verminderen. Positief nieuws vind ik! :top: