[A002] Het Vonderen - Kerensheide (verbreding)
Moderator: Moderatoren
-
- Forumbeheerder
-
- stadsweg
Re: A2 spitsstroken St. Joost - Urmond
Laten we maar constateren dat - gehoord de vele filemeldingen als gevolg van verkeersongevallen op dit traject - dat de capaciteit van de A2 tussen Het Vonderen en Kerensheide gedurende grote delen van de dag maximaal benut wordt. Er hoeft maar iets te gebeuren en dan zit de zaak vast. Sluiproute via de N276 is geen goede optie. Handiger is het om bij Kelpen de N273 naar België (richting Maaseik) te volgen en daar de 4 baansweg naar het zuiden te nemen.jeroent schreef:Ik kan me geen files herinneren toen de A73 er nog niet was, alleen bij incidenten. Ook in de periodes dat de tunnels dicht waren, waren er geen extra files op de A2.
oost west thuis best
-
- dorpsstraat
Ook toen de A73 er nog niet was, was het dit stuk weg al erg druk. Geen files zoals in de randstad, maar toch erg druk en langzaam rijden.jeroent schreef:Ik kan me geen files herinneren toen de A73 er nog niet was, alleen bij incidenten. Ook in de periodes dat de tunnels dicht waren, waren er geen extra files op de A2.
Zelf rij ik elke dag vanuit Roermond naar Heerlen dus tegen de ergste spitsrichting in, en vertrek ik rond 7:00. Als ik later als 7:00 vertrek kom ik tegenwoordig toch wel in "echte" files terecht, vooral op het stuk Maasbracht-Echt-Roosteren-Born, aan de andere kant zie ik nog meer file staan en gebeuren er veel ongelukken. Op het stuk Geleen-Heerlen is er bijna nooit file in de ochtend, daar lijkt het verkeer niet toe te nemen. zit ook al aan zijn maximum.
Laatst gewijzigd door SonicJ op vr 26 mar 2010, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- autoweg

Op dat laatste traject hoeft ook maar iets te gebeuren en het staat helemaal vol tussen Ten Esschen en Kerensheide en bij Schinnen/Nuth is het 's ochtends ook behoorlijk aan zijn maximum.
-
- dorpsstraat
Ik kan je helemaal gelijk geven over de A76.
Tja en als er dan ooit nog een buitenring komt, dan moet deze weg zeker 2x3 zijn.
Tja en als er dan ooit nog een buitenring komt, dan moet deze weg zeker 2x3 zijn.
-
- 2x5 autosnelweg
Die pas vanaf Maaseik 4 rijstroken heeft.frame schreef:Handiger is het om bij Kelpen de N273 naar België (richting Maaseik) te volgen en daar de 4 baansweg naar het zuiden te nemen.
-
- verkeersader

-
- Moderator
Je kan nu mooi de verzadigingsgraad van de A2 zien. In noordelijke richting is een aanrijding gebeurd, en in de zuidelijke richting staat het meteen over 16 kilometer vast tussen St. Joost en Urmond, terwijl de weg daar niet versperd is. Er hoeft maar iets te gebeuren en de A2 staat vol.
-
- dorpsstraat
Limburg is al lang niet meer de provincie maar je nog normaal door kan rijden.
Nu ik veel in de file sta, valt me ook op hoe smal de A2 op sommige stukken is.
Nu ik veel in de file sta, valt me ook op hoe smal de A2 op sommige stukken is.
-
- verkeersader
Vandaag weer hetzelfde voorval. Er is alweer een ongeluk gebeurd in noordelijke richting en richting het zuiden staat het nu ook weer vast, zij het misschien iets minder dan gisteren. Maar goed, in noordelijke richting is de A2 ook aan verbreding toe. 's Morgens staat het daar juist weer vast en ook staat het er steeds vaker in de avondspits vast. We kunnen toch niet elke spits een ongeval laten plaatsvinden in noordelijke richting, zonder daar iets aan te doen. Waarom kan zo'n spitsstrook er ook niet in noordelijke richting komen?Chris schreef:Je kan nu mooi de verzadigingsgraad van de A2 zien. In noordelijke richting is een aanrijding gebeurd, en in de zuidelijke richting staat het meteen over 16 kilometer vast tussen St. Joost en Urmond, terwijl de weg daar niet versperd is. Er hoeft maar iets te gebeuren en de A2 staat vol.
-
- verkeersader

Maar zijn die ongelukken allemaal alleen aan de A2 daar toe te schrijven?
Of is er een andere oorzaak aan te wijzen dat het daar om de haverklap mis gaat?
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln
-
- verkeersader
Nee, de ongelukken in noordelijke richting ontstaan niet alleen door de A2. Bij knooppunt Kerensheide moet het A76-verkeer, eigenlijk de grootste verkeersstroom, invoegen op het A2-verkeer. Hetzelfde heb je richting zuiden bij het Vonderen. Daar moet het A73-verkeer invoegen op het A2-verkeer. Ik durf te wedden dat, wanneer er in de ochtendspits een ongeluk in zuidelijke richting plaatsvindt bij het Vonderen, de hele A2 van Kerensheide tot Het Vonderen (in noordelijke richting) vaststaat.
-
- verkeersader
Op het moment wordt er wel gewerkt aan de vluchthavens, maar dat is alleen richting zuiden. Net trouwens niet boven de 70 gekomen tussen Maasbracht en Kerensheide, richting noorden was er een ongeluk gebeurt net noordelijk van Kerensheide en dus was er maar weer eens een kijkersfile.
Maar het is gewoon te druk geworden. Ik denk ook dat een reservering voor een 4e rijstrook bij de definitieve verbreding geen overbodige luxe zal zijn.
Maar het is gewoon te druk geworden. Ik denk ook dat een reservering voor een 4e rijstrook bij de definitieve verbreding geen overbodige luxe zal zijn.
-
- dorpsstraat
Voor de afwisseling ben ik vandaag maar teruggereden naar Roermond via België. Op de website van RWS is trouwens te lezen dat na de zomer ook aan de spitsstrook in noorderlijke richting gewerkt gaat worden. Ik ben benieuwd.
-
- verkeersader
Dat is ook zeker goed nieuws!SonicJ schreef:Voor de afwisseling ben ik vandaag maar teruggereden naar Roermond via België. Op de website van RWS is trouwens te lezen dat na de zomer ook aan de spitsstrook in noorderlijke richting gewerkt gaat worden. Ik ben benieuwd.

Laten we me maar eerst eens afwachten. Misschien is die spitsstrook juist een hele goede oplossing. Je ziet de positieve effecten op de A2 Deil-Empel en op de A12 Zoetermeer-Gouda. Slechts één rijstrook meer op deze trajecten en de files die er vroeger stonden, staan er nu bijna niet meer.Giuseppe schreef:Maar het is gewoon te druk geworden. Ik denk ook dat een reservering voor een 4e rijstrook bij de definitieve verbreding geen overbodige luxe zal zijn.
-
- 2x2 autosnelweg
En toch denk ik dat het maar een tijdelijke oplossing is. Het beste is nog steeds dat de A2 permanent 2x3 rijstroken krijgt. Die oplossing lijkt mij meer toekomstgericht, maar ik kan vanuit hier de situatie moeilijk beoordelen. Ik woon er namelijk niet heel erg in de buurt. Maar de keren dat ik er geweest ben was het behoorlijk druk.
-
- autoweg
Er staat tegenwoordig elke dag file bij het Vonderen, de lengte varieert. Op een rustige dag als vanavond is het 2 km voor Echt, maar als het druk is sta je van Grathem tot aan Roosteren/Born in de file.
-
- dorpsstraat
En 's morgens zie ik iedere dag een structurele file in noordelijke richting (van Urmond naar Echt-Roosteren).
Ik zie de file rond 7:20 ter hoogte van Roosteren ontstaan, die dan snel naar het zuiden aangroeit tot aan Urmond of zelfs tot na knooppunt Kerensheide. (Ik kan de aangroei met mijn +- 95 km/u aan de andere kant in ieder geval niet bijhouden.)
Ik zie de file rond 7:20 ter hoogte van Roosteren ontstaan, die dan snel naar het zuiden aangroeit tot aan Urmond of zelfs tot na knooppunt Kerensheide. (Ik kan de aangroei met mijn +- 95 km/u aan de andere kant in ieder geval niet bijhouden.)
-
- verkeersader
Het is duidelijk dat het hele wegvak op zijn maximum zit, iedere verstoring leidt ook tot monsterfiles.
-
- verkeersader
-
- verkeersader
-
- verkeersader
Wat ik bij dit project nog steeds de grootste fout van Rijkswaterstaat vind, is dat er niet gelijktijdig een spitsstrook richting het noorden wordt aangelegd. Als het richting het zuiden kan, waarom dan niet in noordelijke richting? Naar het noorden toe loopt het ook vrijwel elke avondspits vast.
-
- dorpsstraat
Een aantal jaar geleden dacht men dat de spitsstrook in noordelijke richting nog niet zo nodig was. Netwerktechnisch zou de strook naar het zuiden eerder nodig zijn, dat lijkt me achterhaald. Tevens heeft het nog 2 jaar geduurd voordat men begon met de spitsstrook.
Meteen 2x3 zou ik zeggen, maar ja, dat gaat nog jaaaren duren, er is zelfs een keer over een "versnellingsprijs" gesproken (wat dat ook moge zijn?), daarna las ik een bericht waarin gesteld werd dat de aanleg van extra stroken misschien helemaal niet nodig is...
Meteen 2x3 zou ik zeggen, maar ja, dat gaat nog jaaaren duren, er is zelfs een keer over een "versnellingsprijs" gesproken (wat dat ook moge zijn?), daarna las ik een bericht waarin gesteld werd dat de aanleg van extra stroken misschien helemaal niet nodig is...

-
- verkeersader
Ervoor zorgen dat het Rijkswaterstaat ook overtuigd is dat 2x3 eigenlijk beter is dan een spitsstrook, is een tweede punt.SonicJ schreef:Meteen 2x3 zou ik zeggen

-
- Hoofdmoderator

Ik denk dat Rijkswaterstaat zelf wel wil dat het meteen 2x3 wordt, maar dat krijgen ze er natuurlijk nooit door heen...
-
- verkeersader
In principe is er al beslist dat er 2x3 gaat komen, maar wanneer dat gaat gebeuren is maar de vraag. Iemand trouwens een idee hoe het met het overgebleven A73 zuid geld zit dat naar dit project zou gaan? ( of is dit stiekem doorgesluisd naar de tunnel maatregelen)
-
- dorpsstraat
Vandaag (14-7) is het OWAB voor de extra rijstroken en de fly-over in KP Kerensheide en de spitsstrook in noordelijke richting getekend en ter inzage gelegd.
Zie:
http://www.rijkswaterstaat.nl/actueel/n ... erbij.aspx
en
http://www.centrumpp.nl/projecten/proce ... n2010.aspx
Zie:
http://www.rijkswaterstaat.nl/actueel/n ... erbij.aspx
en
http://www.centrumpp.nl/projecten/proce ... n2010.aspx
-
- Secretaris
Goed om te vernemen dat de fly-over toch ruimer in de plannen staat dan eerst de bedoeling was en bovendien . 

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- dorpsstraat
Vandaag de eerste spitsstrook markering bij Roosteren gezien, waar je dus de spitsstrook moet "oversteken" om de afrit te nemen. Sinds een paar weken zijn er ook al een hoop palen voor camera's geplaatst en extra signaalgevers geïnstalleerd.
Vreemd is dat de vluchtstrook van het viaduct bij Urmond afgezet is, het lijkt alsof dit viaduct nog geschikt gemaakt moet worden voor zwaar verkeer.
Vreemd is dat de vluchtstrook van het viaduct bij Urmond afgezet is, het lijkt alsof dit viaduct nog geschikt gemaakt moet worden voor zwaar verkeer.
-
- Moderator
Dat is altijd zo met spitsstroken héSonicJ schreef:Vandaag de eerste spitsstrook markering bij Roosteren gezien, waar je dus de spitsstrook moet "oversteken" om de afrit te nemen.

-
- dorpsstraat
Ik kende alleen de spitsstroken in Eindhoven (voor de verbouwing uiteraard), die waren aan de rechterkant.
linkerkant
De eerste normale spitsstrook zag ik in Utrecht, en ja, in Limburg is de spitsstrook echt iets nieuws.

De eerste normale spitsstrook zag ik in Utrecht, en ja, in Limburg is de spitsstrook echt iets nieuws.

Laatst gewijzigd door SonicJ op do 26 aug 2010, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.