[A002] Het Vonderen - Kerensheide (verbreding)
Moderator: Moderatoren
-
- Forumbeheerder
-
- autoweg
Re: A2 spitsstroken St. Joost - Urmond
Juist,de vrijdagen zijn dus wel behoorlijk wat drukker dan de rest van de week. Er zit ook iets raars in de cijfers want Maasbracht-Wessem (1 richting) is in Mei nog rond de 15000 en dan in juni in een keer 34000. Vrijdagen zitten rond de 36000, richting het zuiden zelfs 39000.
Maar toch gaat jouw stelling dat het meeste verkeer richting Roermond gaat niet op. De hoofdstroom is richting Eindhoven.
Maar toch gaat jouw stelling dat het meeste verkeer richting Roermond gaat niet op. De hoofdstroom is richting Eindhoven.
-
- verkeersader

-
- autoweg
Huh? eerst gaat alles richting Roermond-Venlo en dan gaat alles richting Zuid-Limburg? Toch raar dat je uit een hoge intensiteit bij Urmond opmaakt dat al het verkeer een bestemming in Zuid Limburg heeft. De wereld houdt niet op bij Maastricht of Heerlen... en de werkgelegenheid in Zuid Limburg is ernstig tanende, zie het vertrek van grote delen van CBS, Vodafone en bijv. AID.
-
- verkeersader

-
- 2x2 autosnelweg

Beetje flauwe reactie als je het mij vraagt. Cijfers toonden aan dat je geen gelijk had mbt de stelling dat het meeste verkeer bij Het Vonderen de A73 zou kiezen. Nu beweer je dat het meeste verkeer in zuidelijke richting een regionale bestemming heeft. Daar zou je misschien best wel eens gelijk in kunnen hebben, want op de A2 ten zuiden van Maastricht is het stukken rustiger dan op diezelfde A2 ten noorden van Maastricht. Vraag is dus: wat is de bestemming van het verkeer dat bij Kerensheide de A2 verlaat en verder rijdt over de A76 naar het zuidoosten.
-
- autoweg
Volgens mij was ik niet degene die over woon-werk verkeer begon, dus wiens verhaaltje het dan is.. ik probeer te begrijpen wat je wilt zeggen.Giuseppe schreef:Dat heb ik ook nooit gezegd, wat ik gezegd heb is dat het verkeer vooral regionaal is en dat de drukte niet komt door doorgaand A2 verkeer. Maja ik stop hiermee omdat je toch alleen maar met je eigen verhaaltje bezig bent.
Als er 2 snelwegen (A2 en A73) bij elkaar komen dan heb je verderop meer verkeer. Dat lijkt me geen rocket science, maar zegt nog steeds niet dat dat verkeer een bestemming in zuid limburg heeft. Maar goed, als je dat niet wilt horen vind ik het goed hoor.
-
- verkeersader
Ik ben er bijna zeker van dat het een bestemming in de driehoek Heerlen-Kerkrade-Aken zal zijn.Seat Ibiza schreef:Vraag is dus: wat is de bestemming van het verkeer dat bij Kerensheide de A2 verlaat en verder rijdt over de A76 naar het zuidoosten.
-
- 4x5 autosnelweg
Ja goed, maar dat kan ik ook nog wel verzinnen...
Het meeste verkeer door Limburg heeft als bestemming Limburg...
Maar goed, ik ben zelf wel benieuwd wat de herkomst van het A 2/A 73 verkeer eigenlijk is. Roermond lijkt me toch een belangrijker publiekstrekker dan Weert eerlijk gezegd, en de relatie Eindhoven resp. Venlo -> Maastricht/Heerlen lijkt me wat zwak. Het zijn forse afstanden (bijna 100 kilometer). Dat doet geen enkele forens, lijkt mij.
Het meeste verkeer door Limburg heeft als bestemming Limburg...

Maar goed, ik ben zelf wel benieuwd wat de herkomst van het A 2/A 73 verkeer eigenlijk is. Roermond lijkt me toch een belangrijker publiekstrekker dan Weert eerlijk gezegd, en de relatie Eindhoven resp. Venlo -> Maastricht/Heerlen lijkt me wat zwak. Het zijn forse afstanden (bijna 100 kilometer). Dat doet geen enkele forens, lijkt mij.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- verkeersader
Ik ben er bijna zeker van dat het een bestemming in de driehoek Heerlen-Kerkrade-Aken zal zijn.Seat Ibiza schreef:Vraag is dus: wat is de bestemming van het verkeer dat bij Kerensheide de A2 verlaat en verder rijdt over de A76 naar het zuidoosten.
Hoe komt het trouwens dat het meeste verkeer vanuit Eindhoven op de relatie van de A76 richting Heerlen is, ipv de A2 richting Maastricht? Wil dat zeggen dat er meer mensen in de buurt van Heerlen werken dan in de buurt van Maastricht?
-
- 4x5 autosnelweg
Heel apart, op het spoor is het andersom: 2/3 van de reizigers in de IC Eindhoven - Limburg heeft als bestemming Maastricht en 1/3 Heerlen...
-
- verkeersader
Ik denk eigenlijk ook dat het meeste forensenverkeer Maastricht als bestemming heeft i.p.v. Heerlen. Mijn stelling: de hoge intensiteiten op de A76 ontstaan doordat veel verkeer Aken als bestemming heeft. De relatief lage intensiteiten op de A2 ten zuiden van Kerensheide ontstaan vooral doordat weinig verkeer Luik als eindbestemming heeft. Dat laatste wordt aangetoond door de lage intensiteiten op de A2 ten zuiden van Maastricht.
-
- verkeersader
Ik denk dat dat vooral komt omdat er ook nog west-oost verkeer over de A76 gaat.
-
- 2x2 autosnelweg
Daar kun je je behoorlijk in vergissen denk ik. Ik ken zo al een paar mensen die woonachtig zijn in Zuid-Limburg en 5x per week naar Eindhoven forensen...Vinny schreef:... en de relatie Eindhoven resp. Venlo -> Maastricht/Heerlen lijkt me wat zwak. Het zijn forse afstanden (bijna 100 kilometer). Dat doet geen enkele forens, lijkt mij.
-
- 4x5 autosnelweg
Het stukje Weert - Maasbracht is (op de Grens-A 2 na) het rustigste stukje A 2. Niet voor niets lijkt me. Maar goed, interessant dat er nog zoveel Zuid-Limburgers in Eindhoven werken. Ik had dat niet verwacht, rondom Eindhoven is toch ook nog wel genoeg te vinden qua woningbouw? Of zit die regio op slot?
-
- stadsweg
Van mijn 11 directe collega's wonen er ook 4 in (zuid) Limburg. Mijn indruk is dat Limburgers nogal honkvast zijn en daarom graag (bijvoorbeeld na afronding studie elders) weer in Limburg gaan wonen.
-
- verkeersader
Voor mij blijft nog steeds de volgende vraag bestaan: om welke redenen zijn de problemen richting het zuiden in veel gevallen groter dan richting het noorden?
-
- stadsweg
Dat is toch niet zo moeilijk:
-Ochtendspits is altijd zwaarder dan middagspits. Ochtendspits is hier ri. Zuiden en middag ri. Noorden.
-De zwaarste verbindingen zijn s morgens de A2 volgen en uit het noorden A2 naar A76 ri. Heerlen. Voor de laatste relatie moet de klaverlus worden genomen en twee keer geweefd.
- 's Middags is het omgekeerd, maar dan hoeft het verkeer A76 uit Heerlen naar de A2 ri. Noord slechts een relatief flauwe boog te nemen en alleen uit en in te voegen.
- De stadstraverse in Maastricht is het grootste knelpunt in de regio, richting Noord zit je na dit knelpunt. De afvoercapaciteit van het laatste kruispunt van de traverse is dus maatgevend voor de intensiteit richting noord. Richting Zuid kan er wel veel meer verkeer over de A2 tussen St. Joost en Urmond komen, maar komt het daarna in de file voor Maastricht terecht.
-Ochtendspits is altijd zwaarder dan middagspits. Ochtendspits is hier ri. Zuiden en middag ri. Noorden.
-De zwaarste verbindingen zijn s morgens de A2 volgen en uit het noorden A2 naar A76 ri. Heerlen. Voor de laatste relatie moet de klaverlus worden genomen en twee keer geweefd.
- 's Middags is het omgekeerd, maar dan hoeft het verkeer A76 uit Heerlen naar de A2 ri. Noord slechts een relatief flauwe boog te nemen en alleen uit en in te voegen.
- De stadstraverse in Maastricht is het grootste knelpunt in de regio, richting Noord zit je na dit knelpunt. De afvoercapaciteit van het laatste kruispunt van de traverse is dus maatgevend voor de intensiteit richting noord. Richting Zuid kan er wel veel meer verkeer over de A2 tussen St. Joost en Urmond komen, maar komt het daarna in de file voor Maastricht terecht.
-
- autoweg

Ben je daar ooit wel eens geweest?!

Richting het zuiden is juist de middagspits het probleem, met drukte tussen Het Vonderen en Kerensheide en bij Kerensheide al snel een flinke Rückstau voor het klaverblad.. op de A76 blijft het druk tot Ten Esschen, waarna de rust terugkeert.
En 's ochtends is het juist richting het noorden erg druk.
Alleen verder zuidelijk bij Maastricht is er een ochtendspits richting het zuiden.
-
- verkeersader
Er ontstaat rond 3 uur 's middags vaak een hele kolonne met auto's en vrachtauto's voor Kerensheide richting zuiden, wat voor Het Vonderen richting het zuiden ook ontstaat. Mijn vader noemt dit op zijn manier een 'rijdende file'! 

-
- stadsweg
Ik kom er inderdaad niet vaak, alleen een weekje vakantie in Susteren waarbij ik vaak (niet in de spits) richting Maastricht reed. Maar dat de capaciteit van Kerensheide van Noord naar Oost veel kleiner is dan vv. is gewoon duidelijk. Ook het afvoercapaciteits-verhaaltje blijft gewoon op gaan. Dat de spitsrichting hier 's morgens stad-uit en 's middags stad-in is wist ik niet en vind ik ook heel vreemd, aangezien Maastricht en Heerlen toch wel regionale centra zijn.
-
- autoweg
OK nog maar een keertje dan:
A2 Vonderen<->Kerensheide:ochtendspits richting noorden, avondspits richting zuiden
A76 Kerensheide-Ten Esschen: ochtendspits richting Heerlen, avondspits richting Kerensheide
A2 Kruisberg<->Maastricht: ochtendspits richting zuiden, avondspits richting noorden
Nu duidelijk?
A2 Vonderen<->Kerensheide:ochtendspits richting noorden, avondspits richting zuiden
A76 Kerensheide-Ten Esschen: ochtendspits richting Heerlen, avondspits richting Kerensheide
A2 Kruisberg<->Maastricht: ochtendspits richting zuiden, avondspits richting noorden
Nu duidelijk?
-
- stadsweg
Wel duidelijk, maar ik vind het vreemd. Waar gaat al dat verkeer heen? Zijn er veel mensen die in Zuid-Limburg wonen en in Roermond en Weert werken? Het lijkt mij dat er meer mensen zijn in Noord Limburg die in Maastricht, Sittard of Heerlen werken.
-
- autoweg
De A76 leidt naar de Oostelijke Mijnstreek, waar zo'n 280.000 mensen wonen. In de omgeving van Maastricht wonen een stuk minder mensen. Dat verklaart wellicht dat de grootste stroom bij Kerensheide de A76 pakt. Waarom het per trein omgekeerd is weet ik niet. Misschien dat het intercitystation van Heerlen niet goed bereikbaar/gelegen is om de hele agglomeratie te bedienen?wimwamreus schreef:Hoe komt het trouwens dat het meeste verkeer vanuit Eindhoven op de relatie van de A76 richting Heerlen is, ipv de A2 richting Maastricht? Wil dat zeggen dat er meer mensen in de buurt van Heerlen werken dan in de buurt van Maastricht?
Rainier
-
- expressweg
Zou jij in Eindhoven willen wonen? Ik niet in ieder geval. De kwalitiet van de leefomgiving is in Zuid-Limburg (althans, in ieder geval Maastricht en het Heuvelland) dermate hoger dat mensen dat woon-werk verkeer er graag voor over hebben.Vinny schreef: Maar goed, interessant dat er nog zoveel Zuid-Limburgers in Eindhoven werken. Ik had dat niet verwacht, rondom Eindhoven is toch ook nog wel genoeg te vinden qua woningbouw? Of zit die regio op slot?
-
- expressweg
Het heeft eerder met meer doorgaand verkeer richting Duitsland te maken vermoed ik. Als je bij Maastricht de buurgemeenten optelt kom je trouwens ook aan bijna 200.000 inwoners.Riva schreef:De A76 leidt naar de Oostelijke Mijnstreek, waar zo'n 280.000 mensen wonen. In de omgeving van Maastricht wonen een stuk minder mensen. Dat verklaart wellicht dat de grootste stroom bij Kerensheide de A76 pakt. Waarom het per trein omgekeerd is weet ik niet. Misschien dat het intercitystation van Heerlen niet goed bereikbaar/gelegen is om de hele agglomeratie te bedienen?wimwamreus schreef:Hoe komt het trouwens dat het meeste verkeer vanuit Eindhoven op de relatie van de A76 richting Heerlen is, ipv de A2 richting Maastricht? Wil dat zeggen dat er meer mensen in de buurt van Heerlen werken dan in de buurt van Maastricht?
-
- autoweg

Rainier
-
- stadsweg
Volgens mij gaat het meeste verkeer er bij de Heerlense stadsautobaan af. Tenminste, dat is mijn ervaring.
-
- expressweg
Cijfers even opgezocht (INWEVA 2006). Globale intensiteiten 2006:Riva schreef:Lijkt me stug. Op de grensovergang is maar een fractie van het verkeer aanwezig van hetgeen bij Kerensheide op de A76 zit. Het meeste is er dus ergens in de Mijnstreek afgegaan.
St. Joost-Kerensheide (A2): 80.000
Kerensheide-Maastricht (A2): 50.000
Kerensheide-Heerlen (A76): 70.000
Maastricht-grens (A2): 20.000
Heerlen-grens (A76): 30.000
-
- verkeersader
Waarom is Sint-Joost - Urmond als traject voor de spoedwet wegverbreding vastgelegd ipv Everdingen - Den Bosch. In mijn ogen heeft dat traject een snellere en krachtigere aanpak nodig dan Sint-Joost - Urmond en zou dat dus beter in de Spoedwet passen. Sint-Joost - Urmond kent zeker nog delen waar je 120 km/h kunt halen. Op Everdingen - Den Bosch kun je (op werkdagen) overdag nauwelijks 120 km/h halen.
-
- stadsweg
Misschien een eye-opener voor je: Everdingen-Den Bosch wordt op dit verbreid tot 2x4/2x3. Misschien moet je eerst eens wat onderzoek doen voordat je weer een nutteloze post maakt.