[E] Spanje - Spain - España

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Palance » vr 17 apr 2020, 10:29

Het waren niet precies de foto's die ik zocht, maar het gaat hierom: Vissersboten aan de Marokkaanse kant van de grens (het blauwe lint op het strand), en het volleybalnet aan de Spaanse zijde bij Peñón de Velez de la Gomera
Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 22 apr 2020, 13:41

Een kilometerpaal met N-5. De Romeinse cijfers worden op de bewegwijzering nu in toenemende mate vervangen, nu volgen dus ook de kilometerpalen.

Ergens toch wel jammer, die Romeinse cijfers gaven toch wat meer status aan de bijzondere 6 radiale wegen van Madrid. Alleen de N-I t/m N-VI hadden een Romeins cijfer, alle andere wegen niet.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 24 apr 2020, 15:28

Er is nog steeds amper verkeer op de Spaanse wegen. Alleen rond Madrid rijdt iets meer dan 'vrijwel geen' verkeer, maar veel is het niet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 04 mei 2020, 15:01

Het ministerie heeft een consultatie gestart voor de nieuwe richtlijn "8.2-IC marcas viales" de la Instrucción de Carreteras. Dit gaat om de nieuwe richtlijn voor wegmarkeringen.

Hierin wordt gesteld dat de kantmarkering rechts op autosnelwegen in alle gevallen ononderbroken wordt.

Voor de liefhebbers het document: https://www.mitma.gob.es/recursos_mfom/ ... ublica.pdf

pagina 32 in de PDF:
M-2.5, para autopistas y autovías.
Línea continua de 0,20 m de anchura.

M-2.5 betreft kantmarkeringen rechts langs autosnelwegen. Dit is een ononderbroken lijn van 0,2 meter breed

Ook langs alle andere typen wegen (behalve traverses) wordt dit een ononderbroken kantstreep.

pagina 4 in de PDF:
Línea de borde continua en autovías y autopistas: el borde derecho en autovías y autopistas pasa a ser continuo en todos los casos.

De kantstreep langs autosnelwegen, de kantstreep rechts langs autosnelwegen worden ononderbroken in alle gevallen.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » ma 04 mei 2020, 15:25

Wat is eigenlijk de reden achter die ononderbroken streep? Frankrijk heeft het al decennia, Spanje nu toch ook al een tijdje, maar waarom eigenlijk?

Het verhaal van 1 en 2 strepen afstand houden uit veiligheid is pas veel later gekomen, dus dat kan het niet zijn.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » ma 04 mei 2020, 15:34

Frankrijk heeft toch juist een onderbroken streep?

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 04 mei 2020, 16:40

Goed nieuws. Dan blijven Nederland en Frankrijk over binnen Europa, die onderbroken kantmarkering toepassen, toch?

Hopelijk dat Nederland hierdoor dan ook weer eens teruggaat naar ononderbroken kantmarkering.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 mei 2020, 16:55

^^ Dit ging over markering op snelwegen. Die is in Nederland ook ononderbroken.

Onderbroken kantmarkering op niet-snelwegen zie je in Zweden, Finland, Noorwegen, Estland en Litouwen ook veel. Dat is in heel wat landen toch wel gangbaar.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 04 mei 2020, 17:12

Het vreemde van Spanje was toch vooral dat de kantmarkering in delen van het land al ononderbroken was en in andere delen van het land veelal wél onderbroken. Dat dit nu eindelijk gelijk wordt getrokken lijkt mij prima. Niet in de laatste plaats omdat de onderbroken kantmarkering in Spanje vrij 'kort' was, met een verhouding van 20 om 5 meter. Ter vergelijking: in Frankrijk is dat op de autoroutes 39 om 13 meter (en 20 om 6 meter op het OWN).
Enne gojje mins blieft altied leave.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 04 mei 2020, 17:33

De oorspronkelijke richtlijn wegmarkeringen dateert van 1987 maar daarna zijn er voor snelwegen één of twee keer iets als een 'circulaire' uitgebracht. Het gevolg was dat zowel onderbroken als ononderbroken in dezelfde tijd zijn toegepast. Ik had op satellietbeelden al gezien dat sommige trajecten een paar keer binnen 10 jaar zijn gewijzigd van type markering. Het is denk ik wel goed dat er nu standaard voor ononderbroken wordt gekozen.

Nu nog de richtlijn bewegwijzering aanpassen dat geen Transport meer wordt gebruikt maar het Autopista lettertype.,. Dat is toch mooier en leesbaarder wat mij betreft.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 04 mei 2020, 17:34

^^ Dat laatste is denk ik een gepasseerd station met het besluit van een aantal jaar geleden dat óveral de Spaanse variant op Transport gebruikt moet worden.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » ma 04 mei 2020, 18:25

Chrysa schreef: ma 04 mei 2020, 15:34 Frankrijk heeft toch juist een onderbroken streep?
Inderdaad, maar goed, kennelijk weet niemand waarom onderbroken strepen gebruikt worden als randmarkering.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 04 mei 2020, 19:20

Volgens mij kijken ze er in Frankrijk zo naar: een rijstrook met een speciale functie wordt afgebakend met onderbroken markering, juist ook om het verschil te maken met de ononderbroken streep die in het geheel niet mag worden gepasseerd. De vluchtstrook wordt benaderd als een bijzondere rijstrook, die je in bijzondere gevallen op mag. Dus vandaar. Hoewel ik de redenering kan volgen, vind ik het zelf wat gezocht.

Onderbroken kantmarkeringen op niet-autosnelwegen willen nog wel eens dienen om aan te geven of je langs de weg mag parkeren. En dan heb je daarna nog de Duurzaam Veilig-achtige projecten gehad, die zijn gebaseerd op het idee dat korte markeringen een gevoel van snelheid geven, waardoor het gebruik daarvan (waarvoor je uiteraard niet de middenas wilt gebruiken) helpt om chauffeurs van het gas te houden. Doet denken aan het effect van bomen langs de Route Nationale.
Snelwegfreak schreef: ma 04 mei 2020, 17:34 Dat laatste is denk ik een gepasseerd station met het besluit van een aantal jaar geleden dat óveral de Spaanse variant op Transport gebruikt moet worden.
Dat was op zich niet zo erg geweest, als men maar een variant met dunnere letters had ontwikkeld voor gebruik op donkergekleurde borden. De Britten ontwikkelden immers twee versies van Transport, om het halo-effect te managen, en de Spanjaarden gebruiken alleen de dikke letters ontworpen voor gebruik op lichte achtergrond ... En o ja, als het even kon dan ook wat aan de afstand tussen letters had gedaan.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 10 mei 2020, 11:07

De Spaanse snelwegen zijn nog steeds uitgestorven. Dit is de A-4 bij Valdepeñas.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 25 mei 2020, 22:00

Ik zag deze screenshot naar aanleiding van een ongeval op de A-4 bij Ocaña (zuidelijk van Madrid). Aparcamiento de vialidad invernal.
Afbeelding

Dit zijn permanente parkeerplaatsen voor vrachtwagens tijdens winterweer. Als er sprake is van hevige sneeuwval in de bergen wordt het vrachtverkeer naar dit soort parkeervlaktes geleid.
Afbeelding

Er zijn er 33, alleen langs de A-1 t/m A-6, plus A-42. Ze zijn dus allemaal in de Meseta op routes die later door de bergen gaan.
Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 25 mei 2020, 22:39

Mooie vondst. Uit de Alpen ken ik dat totaal niet, maar je zou zeggen dat ze daar ook niet misstaan? Kunnen meteen ook dienen als een opvangplek bij Blockabfertigung of Fahrverbot-gedoe, wat nu vaak een stuk provisorischer (lees: met impact op personenverkeer) gaat.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 25 mei 2020, 22:41

Opvallend dat ze niet op bv. de A-66 zijn. Die gaat ook best hoog en winterse omstandigheden zijn daar ook niet ongewoon. Maar er is daar natuurlijk wel wat minder vrachtverkeer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 26 mei 2020, 12:20

Het blijkt dat de kantelwalsborden met de naam van de A-1 ook de stand kunnen tonen van parking voor vrachtverkeer in de winter. Dit is alleen weinig bekend omdat ze maar een paar dagen per jaar in die stand staan.

Afbeelding
A-1 Aranda de Duero - Burgos 46 by European Roads, on Flickr

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 02 jun 2020, 17:17

Een tankstation en wegrestaurant langs de N-332 bij Oliva (provincie Valencia). Dit bestaat niet meer.

Van wat ik zo gezien heb is er in Spanje wel wat interesse in dit soort erfgoed langs de weg, vooral uit de jaren 50-70. In Spanje zijn er veel periode-specifieke tankstations en wegrestaurants geweest.

Dit is een tankstation van Caltex (California Texas Oil Company). In 1967 werden de Caltex assets in Europa overgedragen aan moederbedrijven Chevron en Texaco.

Afbeelding

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 02 jun 2020, 17:24

^^ Gave foto! :top:
Donateur Vereniging Wegenforum

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 05 jun 2020, 16:07

Ik zag deze foto op de NOS. Kennelijk is er een nieuw wegtype op de grensborden gezet: 2x2 gelijkvloers. Voorheen was dit ook 100, maar omdat de andere hoofdwegen zijn verlaagd naar 90 moet nu het onderscheid gemaakt worden tussen deze wegtypes, aangezien 2x2 wel 100 is gebleven.

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 05 jun 2020, 16:30

Good spot. Frankrijk zou iets soortgelijks moeten hebben met hun verlaging naar 80 van een deel van hun bubeko-wegen.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » vr 05 jun 2020, 16:48

^^ Niet een deel. Bubeko 2x1 is 80 en uitzonderingen zijn 90 en worden dus lokaal aangegeven. Op het nationale bord blijf je dus 130-110-80-50 hebben.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 05 jun 2020, 17:08

^^ Maar alleen enkelbaans bubeko was toch 80? Ik doelde niet op de lokale uitzonderingen, maar op het feit dat dubbelbaans bubeko 90 is (behalve als het een autoweg is). Of heb ik dan de huidige Franse regel verkeerd op mijn netvlies?

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » vr 05 jun 2020, 17:12

Dubbelbaans bubeko dus een 2x2 met enkel een witte lijn, een vangrail of een betonnen muur is aan de basis altijd 110, maar wordt vaak naar 90 gebracht met borden.

De basisregel wijzigt dus niet.

Ernst76
stadsweg

Bericht door Ernst76 » vr 05 jun 2020, 17:42

Oh dan heb je op La Palma toch een stukje weg met 100 als VMax, ik dacht dat ik daar 90 mocht. Een paar kilometer 2x2 tussen de tunnel ten zuiden van Santa Cruz en Los Cancajos, richting het vliegveld. Je moest daar trouwens wel je best doen om de 90/100 te halen en de meesten reden sowieso 80/90. Maar zo kan je wel zeggen dat de hoogste Vmax op het eiland 100 is...

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 05 jun 2020, 19:08

Km357 schreef: vr 05 jun 2020, 17:12 Dubbelbaans bubeko dus een 2x2 met enkel een witte lijn, een vangrail of een betonnen muur is aan de basis altijd 110, maar wordt vaak naar 90 gebracht met borden.

De basisregel wijzigt dus niet.
Ik zie het. Het zijn de enkelbaans bubeko-wegen met meer dan één rijstrook per richting waar 90 is blijven hangen.
https://www.securite-routiere.gouv.fr/r ... -au-volant

Maar goed, dat was maar om te zeggen dat dat dus niet terugkomt op de snelheidsborden aan de landsgrenzen. Van Frankrijk, dus daarmee terug naar Spanje.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 07 jun 2020, 19:44

Een beetje offtopic, maar wel bizar. Mijn oog viel op een klein vliegveld op een bergrug in Cantabria. Ik probeerde te vinden wat dat was gezien de vreemde locatie (op 1.070 meter hoogte op een bergrug), maar kon weinig vinden.

Het blijkt dat dit een vliegveld is dat door de regering van Cantabria is aangelegd, voornamelijk als basis voor het bestrijden van bosbranden. De streek kent veel ontoegankelijke bosgebieden en het vliegveld van Santander ligt vrij ver weg. Echter de regering van Castilla y León heeft tegelijk een aantal windmolens aangelegd, op amper 200 meter van de aanvliegroute. Dit bleek niet afgestemd te zijn tussen de regeringen. De landingsbaan begint zo ongeveer op de regiogrens.

Men kon geen openstellingsvergunning verkrijgen voor het vliegveld vanwege de nabijheid van de windmolens.

Afbeelding

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » zo 07 jun 2020, 21:56

Kan altijd nog dienst doen als noodbaan voor kleine vliegtuigen, zoals een Cessna 172 of als veilige dragstrip :mrgreen:

Verder wel een gevalletje niet over de schutting kijken, want dat is niet van `mij´.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » ma 08 jun 2020, 9:41

Wat een verspilling weer van belastingsgeld. En de brandbestrijding is er ook niet mee geholpen. Maar goed, een bepaalde groep heeft toch maar z'n windmolentjes gekregen.