Hoe dan ook zou ik eerder dan later vertrekken, beter vast zitten in een hotel in zuidelijker deel waar je daarna nog een korter stuk moet reizen dan dat je uiteindelijk nog moet beginnen als je in Asturië blijft afwachten.
Moderator: Moderatoren
De winter en de hel omarmden elkaar om een sneeuwschuiver weg te vagen die op nieuwjaarsdag op de bergpas van San Isidro in de regio Asturias was komen vast te zitten. Zo te zien ben ik niet de enige (zie discussie over Noorwegen) die zich kort na een ramp met dodelijke slachtoffers woordgrappen meent te moeten permitteren. Mooi geschreven kan soms toch wat ongepast zijn... Sorry!Juan Navarro schreef in El País:
El invierno y el infierno se abrazaron para llevarse por delante una quitanieves detenida en el puerto de San Isidro (Asturias) el día de Año Nuevo (...)
MotelMioveni schreef: ↑di 05 jan 2021, 17:00 Lekkere Kwal heeft gelijk. Voordat ik Asturias en Cantabria met elkaar verwar, kan ik voortaan beter eerst op de kaart kijken, in plaats van op dit forum dingen te schrijven die niet kloppen. Dat Chris me dan intussen te snel af is en het nieuws over het weeralarm dan misschien al gemeld heeft, dat mag geen rol spelen. Kwaliteit van informatie die we delen is belangrijker.![]()
Kan ik het nog goed maken met jullie? Vanwege de Corona-crisis gold er al code oranje,
Afgelopen avond (za 9 jan. 2021) deed diezelfde correspondent Rob Zoutberg bij 'Met het oog op morgen', op radio 1, verslag van de sneeuwoverlast in Spanje. Dat is dus zo'n 4½ dag later, nadat ik vroeg wat jullie in zijn plaats zouden doen. Hij zit nog steeds vast bij zijn schoonouders in Asturias en hij weet nog niet wanneer hij naar Madrid kan.MotelMioveni schreef: ↑di 05 jan 2021, 13:40 Rond 13u15 gehoord op Radio 1: In Spanje is een weeralarm afgekondigd. In meer dan 30 provincies worden verkeersontwrichtende hoeveelheden sneeuw verwacht. Er is ook al een sneeuwschuiver van de weg geraakt en 2 mensen worden nog vermist. Ik heb nog geen Spaanse kranten gelezen.
(...)
Correspondent Rob Zoutberg zat vanwege de feestdagen (vrij tussen kerst en driekoningen) nog in Asturias toen de NOS hem zojuist belde. Hij vertelde dat hij over een bergpas moet die nu al is afgesloten voor vrachtwagens en bussen. (...)
(...)
Ik hoop voor de correspondent van de NOS dat hij klaar is met het omleggen van zijn sneeuwkettingen voordat de weg naar huis (Madrid) voor hem helemaal versperd raakt. Wat zouden jullie doen: Terug naar huis in Madrid, of een paar dagen langer in Asturias blijven tot de wegen vrij zijn?
(...)
Of de Nederlandse versie, die vooral in Flevoland wordt toegepast : https://www.google.nl/maps/@52.7098439, ... 312!8i6656
Zodra men weer normaal kan en mag reizen zal zich dat echter ook razendsnel weer herstellen. Uiteindelijk willen mensen er ook op uit.
Dat is al zeker een kwarteeuw niet meer zo. Er worden in ieder geval al heel lang geen draaistellen meer gewisseld in Hendaye, zoals vroeger (en zoals nu nog steeds gebeurt op de grenzen van de EU met Belarus, Oekraïne en Moldavië). In Hendaye zal dat voor het laatst ergens in de jaren '80 of '90 geweest zijn, toen de Sud Expresso/Surex nog van Lissabon naar Parijs reed.