[E] Spanje - Spain - España

Moderator: Moderatoren

Lekkere Kwal
autoweg

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Lekkere Kwal » di 05 jan 2021, 15:40

^^ ik heb het ook even teruggeluisterd en hij noemt de bergpas als noodzakelijk om de Meseta te bereiken. Dat kan nooit de Puerta de Somosierra zijn want die ligt nog zuidelijker, namelijk als je van de Meseta over de A-1 naar Madrid reist. Maar dan nog is dat ook geen logische route, want uit Asturië kom je uit een meer westelijke hoek en zal je dus eerder over de A-6 reizen. Ik vermoed eerder dat hij bedoelde dat hij nog over een pas in het Cantabrisch Gebergte moet reizen.

Hoe dan ook zou ik eerder dan later vertrekken, beter vast zitten in een hotel in zuidelijker deel waar je daarna nog een korter stuk moet reizen dan dat je uiteindelijk nog moet beginnen als je in Asturië blijft afwachten.

MotelMioveni
stadsweg

Bericht door MotelMioveni » di 05 jan 2021, 17:00

Voor wie ook wil terugluisteren, klik op het blokje 13u tot 13u30 in deze weblink:

https://www.nporadio1.nl/de-nieuws-bv/u ... 2021-01-05

:arrow: Het onderwerp 'sneeuw in Spanje' begint ongeveer bij 7 min en 40 sec.

Lekkere Kwal heeft gelijk. Voordat ik Asturias en Cantabria met elkaar verwar, kan ik voortaan beter eerst op de kaart kijken, in plaats van op dit forum dingen te schrijven die niet kloppen. Dat Chris me dan intussen te snel af is en het nieuws over het weeralarm dan misschien al gemeld heeft, dat mag geen rol spelen. Kwaliteit van informatie die we delen is belangrijker. :shutup:

Kan ik het nog goed maken met jullie? Vanwege de Corona-crisis gold er al code oranje, dus ik denk dat er nu weinig Nederlanders onderweg zijn in Spanje, maar op deze pagina kan iedereen die Spaans kan lezen, of symbolen en kleurtjes goed kan uitleggen, zelf zien welke kleur weeralarm er de komende dagen in welke Spaanse provincie geldt:

http://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/avisos

El País heeft een verhaal over de sneeuwschuiver die van de weg raakte. Die sneeuwschuiver werd bestuurd door twee mannen, van wie de oudste bijna met pensioen ging. De oudste collega had 15 jaar ervaring met sneeuw ruimen in dat gebied en hij was bezig zijn 10 jaar jongere collega in te werken, toen ze bedolven en meegesleurd werden door een sneeuwlawine. :sadley:

https://elpais.com/espana/2021-01-04/el ... gilio.html
Juan Navarro schreef in El País:
El invierno y el infierno se abrazaron para llevarse por delante una quitanieves detenida en el puerto de San Isidro (Asturias) el día de Año Nuevo (...)
De winter en de hel omarmden elkaar om een sneeuwschuiver weg te vagen die op nieuwjaarsdag op de bergpas van San Isidro in de regio Asturias was komen vast te zitten. Zo te zien ben ik niet de enige (zie discussie over Noorwegen) die zich kort na een ramp met dodelijke slachtoffers woordgrappen meent te moeten permitteren. Mooi geschreven kan soms toch wat ongepast zijn... Sorry! :sorry:

Laten we het ook eens hebben over de gevolgen die de sneeuw voor wegen in Spanje heeft, voordat iemand mij straks moet terugfluiten omdat ik van het onderwerp afwijk. Wie nu alleen maar zoekt op 'nieve' en de laatste week selecteert, raakt bedolven onder berichten over sneeuw in Spanje, zowel op wegen als skipistes. In Baskenland sluiten ze daarom 15 bergpassen op secundaire wegen af:

https://www.eitb.eus/es/noticias/socied ... ral-nieve/

Vlakbij de bergpas waar de sneeuwruimers zijn verongelukt, in het skidorp Felechosa, zijn mensen bezig hun auto's uit te graven. Of het echt verstandig is nu naar Madrid te vertrekken waag ik te betwijfelen, want volgens de krant 'El Comercio' is het nu al een chaos op de wegen in Asturias. Bergpassen en wegen zijn op 90 plaatsen in Asturias alleen nog met sneeuwkettingen te berijden:

https://www.elcomercio.es/asturias/temp ... 53-nt.html

Weet iemand toevallig waar in Spanje ze het netnummer 941 gebruiken? De plaatselijke krant (genoemd naar dat netnummer?), ergens in La Rioja, laat een filmpje van een boze buschauffeur zien: De kruising met de LR 232 ligt vol met ijs en sneeuw en rijden gaat niet meer, want er is niet gestrooid, klaagt de buschauffeur. Ironisch detail: Een dorpje verderop heet Nieva. Nieve is sneeuw in het Spaans... :mrgreen:

https://nuevecuatrouno.com/2021/01/04/v ... evision-2/
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 05 jan 2021, 17:07

MotelMioveni schreef: di 05 jan 2021, 17:00 Lekkere Kwal heeft gelijk. Voordat ik Asturias en Cantabria met elkaar verwar, kan ik voortaan beter eerst op de kaart kijken, in plaats van op dit forum dingen te schrijven die niet kloppen. Dat Chris me dan intussen te snel af is en het nieuws over het weeralarm dan misschien al gemeld heeft, dat mag geen rol spelen. Kwaliteit van informatie die we delen is belangrijker. :shutup:

Kan ik het nog goed maken met jullie? Vanwege de Corona-crisis gold er al code oranje,
:blabla: Je hoeft echt niet constant je complete gedachtegang en afwegingsproces uit de doeken te doen. Houd het on-topic en houd het beknopt :idea:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 08 jan 2021, 19:00

Sneeuw zorgt voor hinder op de wegen in het midden van Spanje. Boven de 500 meter valt sneeuw. Er is ook het bericht dat de grens Frankrijk-Catalonië vanaf 19 uur tot 6 uur morgenochtend dicht gaat voor vrachtverkeer vanwege de sneeuw.

De hoeveelheid verkeer zal wel gering zijn vanwege de lockdowns. Het ministerie verwacht de komende dagen 221.000 ton zout te strooien.

Afbeelding

edit: 22:50 uur, Madrid kleurt helemaal rood door de sneeuwval:
Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 08 jan 2021, 19:05

Voorlopige en incomplete data laten zien dat het aantal verkeersdoden in Spanje op 'vías interurbanas' is gedaald naar 870. Dit is een daling van 21% ten opzichte van 2019. Dit is het laagste aantal ooit en de eerste keer dat dit onder de 1.000 ligt.

Vías interurbanas zijn echter goed voor iets meer dan de helft van alle verkeersdoden. De cijfers zijn daarom nog incompleet. In 2019 vielen in totaliteit 1724 verkeersdoden, Spanje was daarmee naar rato al het veiligste land in Zuid-Europa.

Het verkeer op dit type wegen lag ook 25% lager dan in 2019.

De jaarcijfers van het verkeer op 'vías interurbanas'.
* weekend: -35,5%
* werkdagen: -20,8%
* licht verkeer: -29,4%
* zwaar verkeer: -2,6%

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 09 jan 2021, 10:49

Rondom Madrid is nu helemaal geen verkeer meer mogelijk. De snelwegen zijn verlaten, her en der staan nog wel achtergelaten voertuigen op de snelweg.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MotelMioveni
stadsweg

Bericht door MotelMioveni » zo 10 jan 2021, 1:10

MotelMioveni schreef: di 05 jan 2021, 13:40 Rond 13u15 gehoord op Radio 1: In Spanje is een weeralarm afgekondigd. In meer dan 30 provincies worden verkeersontwrichtende hoeveelheden sneeuw verwacht. Er is ook al een sneeuwschuiver van de weg geraakt en 2 mensen worden nog vermist. Ik heb nog geen Spaanse kranten gelezen.

(...)

Correspondent Rob Zoutberg zat vanwege de feestdagen (vrij tussen kerst en driekoningen) nog in Asturias toen de NOS hem zojuist belde. Hij vertelde dat hij over een bergpas moet die nu al is afgesloten voor vrachtwagens en bussen. (...)

(...)

Ik hoop voor de correspondent van de NOS dat hij klaar is met het omleggen van zijn sneeuwkettingen voordat de weg naar huis (Madrid) voor hem helemaal versperd raakt. Wat zouden jullie doen: Terug naar huis in Madrid, of een paar dagen langer in Asturias blijven tot de wegen vrij zijn?

(...)
Afgelopen avond (za 9 jan. 2021) deed diezelfde correspondent Rob Zoutberg bij 'Met het oog op morgen', op radio 1, verslag van de sneeuwoverlast in Spanje. Dat is dus zo'n 4½ dag later, nadat ik vroeg wat jullie in zijn plaats zouden doen. Hij zit nog steeds vast bij zijn schoonouders in Asturias en hij weet nog niet wanneer hij naar Madrid kan.

Intussen zijn hulpverleners op pad langs achtergelaten voertuigen die in de sneeuw zijn vastgereden, om eten en water uit te delen en onderdak te zoeken voor reizigers die geen slaapplaats hebben. Er zijn al zwervers doodgevroren. Als je in je auto wilt slapen moet je wel heel goed voorbereid zijn op winterse omstandigheden, weet ik uit ervaring... ;)

Gevreesd wordt dat de situatie uit de hand loopt, want er worden temperaturen tot minus 12 graden verwacht, terwijl de enorme hoeveelheden verse sneeuw die gevallen zijn nog niet van de wegen af zijn. Als de sneeuw echt hard wordt en vastvriest, kon het wel eens lang duren voordat de hoofdwegen in Spanje weer begaanbaar zijn. :ongeduldig:
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 19 jan 2021, 13:16

Men test nieuwe wegmarkeringen. Het gaat om de pijl naar rechts aan het einde van wegvakken waar je mag inhalen. Deze wordt nu ook getest op plekken met een enkelzijdig inhaalverbod en op plekken waar de pijlen in beide richtingen op het wegdek staan. Op die manier werd het nog niet toegepast in Spanje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » di 19 jan 2021, 13:56

Mja, dan vind ik de Franse versie toch minder druk en tegelijk even duidelijk.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 19 jan 2021, 14:30

Het draagt niet bij aan de duidelijkheid in mijn optiek.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 19 jan 2021, 14:43

Km357 schreef: di 19 jan 2021, 13:56 Mja, dan vind ik de Franse versie toch minder druk en tegelijk even duidelijk.
Of de Nederlandse versie, die vooral in Flevoland wordt toegepast : https://www.google.nl/maps/@52.7098439, ... 312!8i6656

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 19 jan 2021, 16:47

Ik zie daar wel wat in. Het voorbeeld uit Flevoland mag wat mij betreft landelijk navolging krijgen.
Donateur Vereniging Wegenforum

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » di 19 jan 2021, 17:07

^^ Dat zou dan ook betekenen dat je weer zou mogen inhalen op de rijksbanen in NL :wow:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 10 mar 2021, 11:26

Iemand heeft een kaart gemaakt met alle huidige en ooit geplande autosnelwegen. Ik denk dat die oranje routes vooral komen vanuit de eerdere wegenplannen (PIT, PEIT, PITVI + regionale plannen).

Afbeelding

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 10 mar 2021, 17:46

Interessant kaartje!

Je ziet dat er nog maar weinig ontbrekende schakels zijn, op het noordwesten, de A11 en de A32 na.
Het aantal kilometers autosnelweg zal dan ook niet zoveel meer stijgen in de aankomende decennia lijkt me.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 18 mar 2021, 12:53

Er is een circulaire gepubliceerd met daarin de eerste ontwerpeisen voor 2+1 wegen. Spanje wil hier op in gaan zetten. De circulaire zelf heb ik nog niet gevonden. Ik denk dat dit vooral interessant kan zijn voor berggebieden waar de aanlegkosten van volwaardige autosnelwegen wel erg uit de pas lopen met het gebruik. Ik denk dat vooral Galicia dit soort wegen kan gebruiken, met fysieke rijbaanscheiding (barrier) om de problemen van de oudere generatie vía rápida te voorkomen (frontale aanrijdingen).

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 13 mei 2021, 10:08

Het herstelplan van Spanje op het item mobiliteit:

* voorstel tot invoering kilometerheffing op bijna alle wegen van betekenis
* invoering lage emissiezones
* vermindering autoverkeer in stadscentra met 35%
* geen geld voor wegenbouw
* miljarden voor spoorwegen

Dit is het investeringsplan van MITMA. Waar ze in voorgaande jaren nog 2 miljard euro per jaar aan wegen uitgaven is dat nu gezakt tot € 850 miljoen. Dat is extreem weinig voor zo'n groot land dat bovendien een behoorlijke onderhoudsopgave op met name de N-wegen heeft gekregen.

Afbeelding

B-20
polderweggetje

Bericht door B-20 » do 13 mei 2021, 16:14

Interessant dat er word ingezet op lage-emissiezones, juist nu het Spaans hooggerechtshof Madrid Central van de tafel heeft geveegd, onder motto van een vormfout. Hier meer informatie.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » do 13 mei 2021, 19:31

Dezelfde ecologische transitieonzin denkwijzes als in andere landen dus. Het heeft nog nooit gewerkt, maar gelukkig is er nu ook Spanje die denkt dat het bij hen wel zal lukken. Door uiteraard geen wegen te bouwen, maar stukken natuur op te offeren voor niet-duurzame treinverbindingen die ver onder hun capaciteit zullen blijven. En het invoeren van een kilometerheffing terwijl je de tol opgeeft is toch gewoon een vestzak/broekzak operatie? Wat schieten men hier nu eigenlijk mee op? Je breekt infra af om een andere infra te installeren.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 13 mei 2021, 19:49

Spanje geeft al heel lang meer geld uit aan spoorwegen dan wegen, zelfs tijdens de piekjaren van de Spaanse wegenbouw. Het HSL programma is ook wel eens bekritiseerd dat dit kostbaar is terwijl er weinig gebruik van wordt gemaakt, het HSL systeem van Spanje zou met afstand het minst gebruikte netwerk ter wereld zijn. Misschien hadden ze het moeten laten bij Madrid - Sevilla en Madrid - Barcelona. En wellicht nog Madrid - Valencia. Vooral die HSL naar Galicia en Asturias is erg kostbaar vanwege het bergachtige terrein.

Er wordt ook beweerd dat de Spaanse bouwsector achter de kilometerheffing-plannen staat omdat ze denken hier geld aan te kunnen verdienen, zeker nu er al jaren relatief weinig meer in de wegen wordt geïnvesteerd. Boze tongen beweren ook dat er vanwege de lage investeringen in wegen minder geld via corruptie te verdienen valt.

Ik krijg ook steeds meer de indruk dat het Europese corona-herstelplan helemaal niet nodig is. De consumentenvraag komt snel terug dus het is de vraag in hoeverre de economie wel gestimuleerd moet worden. Er ontstaan eerder tekorten doordat de vraag groter is dan het aanbod. Het is een grote zak 'gratis geld' die reguliere uitgaven van de overheid vervangt. De vraag is of dat nodig is naast de bestaande fondsen voor regionale ontwikkeling.

Als het doel is om banen te creëren dan is het veel zinvoller om een renovatieprogramma voor de N-wegen op te starten. Dat werk is overal, iedereen heeft er profijt van en het kan direct uitgevoerd worden (geen procedures nodig). Spoorprojecten zijn vaak in the middle of nowhere waar geen lokale arbeidsmarkt van dit soort werk is.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 13 mei 2021, 19:54

De Spaanse economie is voor een fors deel afhankelijk van het toerisme. Dat blijft een kwetsbare factor. Dat zie je nu tijdens de pandemie. Daarnaast hebben zaken als bomaanslagen ofzo hetzelfde effect.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » do 13 mei 2021, 21:54

Een HSL connectie op internationaal vlak zou ik nog wel kunnen begrijpen
bijv:
* Lisboa - Sevilla - Madrid - Barca - Lyon
* Madrid - Porto

Die 2 staan ook niet (en zijn eventueel te combineren als 1 lijn: Madrid - Porto via Sevilla en Lisboa ), overige trajecten twijfel ik of het zinvol is.
En voor wie het zich afvraagt: San Sebestian - Irun - Bordeaux zijn verbonden via "regulier spoor" (met snelheden tot 160 km/h), maar hebben een tijdrovende wissel in Irun van onderstel.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 14 mei 2021, 0:27

Willem schreef: do 13 mei 2021, 19:54 De Spaanse economie is voor een fors deel afhankelijk van het toerisme. Dat blijft een kwetsbare factor. Dat zie je nu tijdens de pandemie.
Zodra men weer normaal kan en mag reizen zal zich dat echter ook razendsnel weer herstellen. Uiteindelijk willen mensen er ook op uit.
Jeff schreef: do 13 mei 2021, 21:54En voor wie het zich afvraagt: San Sebestian - Irun - Bordeaux zijn verbonden via "regulier spoor" (met snelheden tot 160 km/h), maar hebben een tijdrovende wissel in Irun van onderstel.
Dat is al zeker een kwarteeuw niet meer zo. Er worden in ieder geval al heel lang geen draaistellen meer gewisseld in Hendaye, zoals vroeger (en zoals nu nog steeds gebeurt op de grenzen van de EU met Belarus, Oekraïne en Moldavië). In Hendaye zal dat voor het laatst ergens in de jaren '80 of '90 geweest zijn, toen de Sud Expresso/Surex nog van Lissabon naar Parijs reed.

Door de TGV is dat echter al lang verleden tijd, en op een gegeven moment is de Sud Expresso/Surex (die momenteel geschrapt is en vooralsnog niet terugkomt) ingekort tot Lissabon-Hendaye, met aansluitend een TGV Hendaye-Parijs. Dat alles was bij elkaar veel sneller: geen wisselen van de draaistellen meer nodig, minder materieel nodig voor de trein van/naar Lissabon, en een vroegere aankomsttijd in Parijs omdat je simpelweg tijd wint met de TGV.

Door een oud verdrag is het een tijdlang zo geweest dat je vanaf Frankrijk naar Spanje en Portugal in Irún moest overstappen en de andere kant op in Hendaye. Enkele jaren geleden werd de overstap in beide richtingen naar Hendaye verplaatst. Die overstap is gewoon op hetzelfde perron: simpelweg even het perron oversteken, de andere trein staat al te wachten en wacht ook bij vertraging de aansluiting altijd af (in ieder geval de nachttrein richting Lissabon).

De enige trein die wel verder reed dan de grensstations was jarenlang de Elipsos-nachttrein tussen Parijs en Madrid, maar dat was een Talgo waarbij automatisch wordt omgespoord tijdens het rijden. Die treinen (ze reden ook tussen Barcelona en Parijs, Barcelona en Zürich en Barcelona en Milaan) zijn verdwenen, de opening van de HSL-verbinding tussen Barcelona en Perpignan was daar de directe aanleiding voor, daardoor werd maar gelijk de stekker uit alle Elipsos-verbindingen getrokken. Maar ook daar moesten de draaistellen dus niet vervangen worden.

Volgens mij is het nog langer geleden dat er in Portbou werd omgespoord, want de Catalan Talgo die in eerste instantie als TEE-trein van Genève naar Barcelona reed, bestond al in 1968 en had al de automatische omspoortechnologie. Zo'n tien jaar terug reed die Catalan Talgo nog steeds, alleen dan tussen Montpellier en Barcelona, aangevuld met de Talgo Mare Nostrum van Montpellier naar Lorca, en dus de Elipsos-nachttreinen.

peter51
stadsweg

Bericht door peter51 » vr 14 mei 2021, 8:05

"Dat is al zeker een kwarteeuw niet meer zo. Er worden in ieder geval al heel lang geen draaistellen meer gewisseld in Hendaye"
Klopt tot december 1993, daarna is alles afgebroken. Is een 'Eisenbahn Romantik' filmpje van.
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » vr 14 mei 2021, 8:33

^^ In een reisdocumentaire die ik dit jaar zag, bestaat dat problemen aan de Mediterraanse kant wel nog, dus bij Cerbère moet er nog omgeschakeld worden, ook al gaat de snellere lijn gewoon via Le Boulou door een tunnel van 8km.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 14 mei 2021, 12:05

^^ Ook daar worden al heel lang geen draaistellen meer gewisseld. Er zit een Talgo-omspoorinstallatie aan de Spaanse kant bij Portbou, waar de treinen tijdens het rijden de breedte kunnen aanpassen. Ik heb dat in 2010 nog wel meegemaakt toen ik met de Catalan Talgo tussen Montpellier en Barcelona reisde. Maar die omspoorinstallatie wordt niet meer gebruikt sinds de opening van de hogesnelheidslijn aangezien er geen doorgaande treinen meer via Cerbère/Portbou gaan, de enige doorgaande treinen zijn de TGV's en AVE's over de hogesnelheidslijn.

Voor alle verkeer via de klassieke lijn betekent het overstappen in Portbou danwel Cerbère. Zo'n tien jaar terug waren er ook nog wel langeafstandstreinen die die stations als eindpunt hadden; je kon bv. vanaf Parijs of Luxemburg een nachttrein naar Portbou nemen en dan had je daar aansluiting op een regionale sneltrein naar Barcelona. En vanuit Madrid reed er een nachttrein via Barcelona naar Cerbère, alwaar je aansluiting had op Franse regionale treinen.

Bij de andere spoorweggrensovergang tussen Frankrijk en Spanje, in Latour-de-Carol, is de overstap altijd aan de Franse kant geweest en is er bij mijn weten nooit omgespoord. Latour-de-Carol wordt bediend door regionale treinen vanuit Toulouse en een nachttrein vanuit Parijs, in Latour-de-Carol is er aansluiting op een Spaanse stoptrein naar Barcelona, wat nog een rit van zo'n drie uur is.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 14 mei 2021, 13:45

Daarnaast bestond Canfranc nog.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » vr 14 mei 2021, 13:55

^^ Bestaat ;)

B-20
polderweggetje

Bericht door B-20 » vr 14 mei 2021, 16:19

Ja, maar niet meer als grensoverschrijdende verbinding. Tussen Puigcerdà en Latour-de-Carol ligt ook een normaalspoorverbinding, die niet meer gebruikt wordt. Rodaliestreinen rijden door naar Frankrijk (en filmen La Tor de Querol, de Catalaanse naam voor die plaats. Ook aan de andere kant van de grens wordt er Catalaans gesproken), waar (buiten Corona) aansluiting op/van de nachttrein naar Paris-Austerlitz is. De nachttrein naar Portbou vanuit Paris-Austerlitz rijdt in de zomer tijdens de weekeinden, en er is een aansluitende Rodaliestrein naar Barcelona in Portbou. Helaas geen mitja distància (regionale trein), die zijn wat comfortabeler.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 14 mei 2021, 21:02

^^ Rijden er alleen nog maar Rodalies van/naar Portbou/Cerbère? Toen ik er zo'n tien jaar geleden reisde was er nog twee keer per uur (of misschien wel elk uur) een MD, dat zijn inderdaad prima treinen. Destijds ben ik ook nog een keer met de Estrella Costa Brava gegaan; ik kwam met de Trenhotel-nachttrein vanuit Málaga en de eerste aansluiting naar Portbou was de nachttrein die vanuit Madrid kwam en doorreed tot aan Cerbère, daarmee kon ik in Cerbère nét een eerdere trein naar Perpignan halen, en ook net een eerdere TGV naar Parijs. Scheelde uiteindelijk een uur ten opzichte van wachten op de eerstvolgende MD (die met InterRail toeslagvrij zou zijn, in tegenstelling tot die nachttrein), en het gaf uiteindelijk in Parijs weer een iets ruimere overstap op de Thalys richting Nederland. :)

Maar goed, dit was allemaal nog voordat de hogesnelheidslijn tussen Barcelona en Perpginan opende, en ook reden er nog heel wat treinen die nu niet meer rijden.