[E] Spanje - Spain - España

Moderator: Moderatoren

B-20
polderweggetje

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door B-20 » za 15 mei 2021, 10:14

Nee er rijden nog steeds Mitja Distància treinen (R11), alleen niet in aansluiting op de nachttrein naar Parijs.

Om weer een beetje on-topic te komen, hier een leuk filmpje over autopistas uit de jaren 70

Mundial
stadsweg

Bericht door Mundial » di 06 jul 2021, 13:08

Sinds kort is het gebruik van een gevarendriehoek niet meer verplicht in Spanje, je kan sinds 1 juli ook een soort oranje knipperlicht op je dak bevestigen, officieel heet dat ding 'señal V16'.
De modellen die als V16 verkocht worden zijn ook voorzien van geolocalisatie, zodra je dat aanzet wordt er een alarmsignaal naar de verkeerscentrale verzonden.
Afbeelding
Afbeelding van de DGT (dirección general de tráfico)

Afbeelding
Schema van de DGT

Vanaf 2026 is het gebruik van de V16 verplicht.
Men doet dit om aanrijdingen bij het plaatsen van de gevarendriehoek te voorkomen, tussen 2018 en 2020 zouden 11 personen zijn overleden nadat ze pech hadden met hun voertuig en uitgestapt waren.
Artikel in het Spaans
Informatie op de site van de DGT

Hiermee gaan ze van het ene uiterste naar het andere, tot voor kort moesten je in Spanje over 2 gevarendriehoeken beschikken.
Ik vond niet meteen terug of buitenlandse voertuigen hier ook over moeten beschikken (de regel van de 2 gevarendriehoeken gold voor hen niet), op Amazon kost een V16 zo'n 16 euro.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » ma 26 jul 2021, 16:38

Interessant systeem. Op papier klinkt het goed, maar ik vraag me wel af vanaf hoe ver je dat lampje ziet. Het moet natuurlijk fel zijn, maar geen verkeer verblinden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 28 jul 2021, 14:14

In Spanje begint ondertussen achterstallig onderhoud te ontstaan aan het wegdek. Er zijn veel wegen zo'n 15 - 25 jaar geleden aangelegd en die hebben nu toch echt groot onderhoud nodig.

Het ministerie heeft 25 contracten met in totaal een waarde van € 146 miljoen gegund om 620 kilometer weg (923 kilometer rijbaan) te renoveren. Het varieert van een deklaag tot ook tussenlagen en soms drainage. De contracten zijn in het hele land, maar een nadruk op de Meseta, waar veel van dit soort wegen wat langer geleden zijn aangelegd of gerenoveerd dan in andere streken. De contracten omvatten 8.320.000 m² en 1.400.000 ton asfalt. Het betreft zowel autosnelwegen als nationale wegen.

Overzicht van de contracten: https://www.mitma.es/el-ministerio/sala ... 72021-1403

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 28 jul 2021, 15:44

We hadden op dit forum deze grote onderhoudsopgave toch al voorspeld enige tijd geleden?
De vraag is denk ik vooral of de overheid het voldoende kan onderhouden met voldoende budgetten.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 28 jul 2021, 19:09

Dat is nou net het probleem. Veel wegbeheerders lezen niet mee op dit geweldige forum :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 28 jul 2021, 20:31

Over enkele jaren gaat dat probleem in Portugal spelen. En weer een tiental jaar later in bv. Kroatië.
In die tijd zijn we wellicht weer van de eeuwigdurende Duitse Baustelles verlost omdat ze daar hun Autobahnen weer van de grond af aan opnieuw hebben opgebouwd.

Levensduur enzo...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 04 aug 2021, 16:13

Een foto van wegwijzers met een carretera local. Deze wegklasse werd in 1940 geïntroduceerd en waren wegen in het beheer van de nationale overheid (Spanje was toen sterk gecentraliseerd). Ik had wel eerder gelezen dat lang niet al deze wegen daadwerkelijk genummerd waren, hier zie je dus ook 'L-'.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 04 sep 2021, 18:39

Ik heb meer dan voorheen in de binnenstad van grote steden gereden en ik moet zeggen dat het verkeer heel erg meevalt. Zeker minder chaotisch dan Italiaanse steden, maar ook overzichtelijker dan Franse steden. De wegenstructuur is voorspelbaar en men rijdt rustig. Op wegen met veel zebrapaden gaat het rustig aan, op enkelbaans mag je 30, op meerstrooks 50. Bijna alle wegen van enige betekenis hebben 4 rijstroken. Er wordt ook beduidend minder bumpers gekleefd (behalve Audi-bestuurders, dit is kennelijk universeel). Ik heb deze vakantie gereden in Zaragoza, Madrid, Segovia en Almería en daar komt nog wel wat bij denk ik. Ik reis echter zonder specifieke planning of boekingen. 'Plan on the fly'.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 04 sep 2021, 19:03

In de Spaanse grote steden heb ik zelf nooit gereden. Maar tijdens een stedentrip in Barcelona was het me wel opgevallen dat het verkeer in die stad zo rustig en gedisciplineerd was.

Op de een of andere manier hebben we hier toch het idee dat in Zuid-Europa overal het verkeer op de zeg Napolitaanse manier gaat. De werkelijkheid is genuanceerder: de situatie in en rond Napels is een uitzondering. En tegelijk is dat een soort clichebeeld van Zuid-Europees verkeer geworden.

Wel heb ik de indruk dat het verkeer rond Madrid iets "ruiger" is dan in Barcelona. Maar in beide steden heb ik alleen als passagier of vanaf de stoep het verkeer gezien.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 04 sep 2021, 19:24

Van Spanje heb ik een gedisciplineerde indruk. De Italiaan is toch wel een stuk gehaast en chaotisch in het verkeer. Van noord naar zuid waarbij het zuiden echt afwijkt van wat we hier gewend zijn.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 04 sep 2021, 19:36

. De werkelijkheid is genuanceerder: de situatie in en rond Napels is een uitzondering. En tegelijk is dat een soort clichebeeld van Zuid-Europees verkeer geworden.
Napels is inderdaad best extreem, maar ik vind persoonlijk Marseille en Athene niet veel beter. Barcelona vond ik toen ik er was overigens ook redelijk chaotisch maar dat kwam destijds vooral door enorm veel werkzaamheden en de bijbehorende chaos; niet omdat er slecht gereden werd.

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » za 04 sep 2021, 23:08

Tijdens een roadtrip wat jaren geleden ben ik 6 nachten in Marseille verbleven en 5 in Barcelona.

Marseille zelf is niet eens zo gek groot, qua inwoneraantal te vergelijken met Amsterdam.
Maar wat heb ik daar toch vreemde dingen meegemaakt, een bestuurder op de motor zonder helm en in spijkerbroek die met +150 voorbij kwam rijden, ik wou net na het inhalen naar rechts gaan, en had hem echt niet in de spiegels gezien toen hij voorbij kwam scheuren.. Gelukkig ging het net goed.. Maar ik had wel een hartverzakking. :mrgreen:

Voor het stoplicht een peugeot 206 voor me, die opeens z'n achterruitrij lichten aan had en naar achter begon te rijden, na wat getoeter stopte hij, en stuurde naar links over een stoeprand heen om vervolgens weer bijna een ongeluk te hebben met tegemoetkomend verkeer van de anderen kant.

Ook meerdere keren bijna geschept op het zebrapad, ( ze rijden gewoon door) en vooral een hoop bumperklevers die met een enorme vaart op je af komen rijden, en op het laatste moment remmen.. :facepalm:

Ik verbleef in Kyriad Résidence Cabriès.. Aan de rand van de stad, en onderweg naar het hotel op de D543 kwam er een auto achter mij aan, hij zat daarvoor al steeds te seinen omdat het schijnbaar niet snel genoeg ging, moet wel eerlijk zeggen dat ik daardoor bewust wat trager naar rechts ging.. Vervolgens begon de bijrijder bewegingen te maken met zijn vuist.. en later pakte hij ook een mes, gelukkig liep het goed af..

Barcelona is qua inwoners veel groter, maar in het verkeer geen vreemde dingen gezien, een hoop rijstroken overal, veel taxi's en scooters / motors maar verder is het best prima rijden, voetgangers worden gewoon gerespecteerd, prima dus.

Nu heeft Marseille wel een hoop slechte buurten, zelfs midden in het centrum voelde ik mij in de avond niet overal veilig.
En heeft Barcelona over het algemeen een hoger opgeleide bevolking, misschien dat het daar ook aan ligt.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 05 sep 2021, 9:29

Chris schreef: za 04 sep 2021, 18:39 Ik heb meer dan voorheen in de binnenstad van grote steden gereden en ik moet zeggen dat het verkeer heel erg meevalt. Zeker minder chaotisch dan Italiaanse steden, maar ook overzichtelijker dan Franse steden. De wegenstructuur is voorspelbaar en men rijdt rustig. Op wegen met veel zebrapaden gaat het rustig aan, op enkelbaans mag je 30, op meerstrooks 50. Bijna alle wegen van enige betekenis hebben 4 rijstroken. Er wordt ook beduidend minder bumpers gekleefd (behalve Audi-bestuurders, dit is kennelijk universeel). Ik heb deze vakantie gereden in Zaragoza, Madrid, Segovia en Almería en daar komt nog wel wat bij denk ik. Ik reis echter zonder specifieke planning of boekingen. 'Plan on the fly'.
In Madrid ben ik nog niet geweest. Maar in andere steden in Spanje en ook buiten de steden vond ik de rijstijl prettig. Niet teveel trutten maar wel netjes, sociaal en gedisciplineerd.

Denk dat dat deels ook komt omdat de infrastructuur best goed voor elkaar is.

Mundial
stadsweg

Bericht door Mundial » zo 05 sep 2021, 16:55

Willem schreef: za 04 sep 2021, 19:03 Wel heb ik de indruk dat het verkeer rond Madrid iets "ruiger" is dan in Barcelona. Maar in beide steden heb ik alleen als passagier of vanaf de stoep het verkeer gezien.
Ik heb al veel Spaanse steden bezocht en vond het overal wel meevallen, enige uitschieters waren Oviedo en Santander, daar ging het er wat wilder aan toe. Eigenlijk vind ik dat Spanjaarden aan oversteekplaatsen gedisciplineerder zijn dan Belgen, hier durf ik niet gewoon over te lopen in de veronderstelling dat men wel zal stoppen, in Spanje zie je mensen dat wel doen, men gaat er vanuit dat je altijd wel stopt.

Recent zijn er, zoals eerder al aangekondigd door Chris en B-20, een groot aantal tolwegen tolvrij geworden:
  • De AP-2 tussen Zaragoza en El Vendrell, sinds 31 augustus
  • De AP-7 tussen de Franse grens en Salou, sinds 31 augustus 2021, meteen een van de oudste tolwegen van Spanje, sommige delen zijn geopend in 1972, die waren dus 49 jaar in concessie.
  • De C-32, tussen Blanes en Barcelona langs de Costa de Maresme. Deze weg was sinds 1995 in beheer van de Catalaanse overheid, voorheen waren dit de nationale snelwegen A-16 en A-19.
  • De C-33 tussen Barcelona en Monteló. Dit is de vroegere A-17 die ook was overgedragen naar de Catalaanse overheid.
De eerstvolgende concessie die afloopt is de AP68 tussen Bilbao en Zaragoza, in 2026. Die concessie zal sowieso niet in de huidige vorm verdergezet worden gezien het stuk door Baskenland enkele jaren terug aan de Baskische provincies is overgedragen. Het is omgerekend per km ook wel een dure weg, zonder veel grote kunstwerken eigenlijk. Ik vermoed dat het gedeelte dat door de Spaanse staat beheerd wordt, wel gewoon tolvrij zal worden.
Daarna is het wachten tot 2031, het vroegste moment waarop de concessie van de AP-6 ten noorwesten van Madrid afloopt, de jaren daarna volgen nog enkele wegen.
Laatst gewijzigd door Mundial op zo 05 sep 2021, 22:26, 2 keer totaal gewijzigd.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 05 sep 2021, 17:08

Mijn ervaring is vergelijkbaar. De enige steden op het Spaanse vasteland waar ik heb gereden zijn allemaal in Andalusië: Sevilla, Cordoba, Granada, Cadiz.

Ik heb ooit op Mallorca een auto gehuurd, maar daar was het allemaal wat minder gedisciplineerd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 13 sep 2021, 18:30

Wat mij op de afgelopen reis door Spanje op viel was dat er best wat bruggen waren met kapotte voegovergangen, op sommige bruggen was echt meters (rijstrookbreed of meer) verdwenen. Kennelijk vereist dat geen noodreparatie of zo.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 02 okt 2021, 11:11

Spanje gaat strenger handhaven op onnodig links rijden. De boete begint bij € 80 maar kan oplopen tot € 200. Deze boete haalde het nieuws:

Afbeelding

Ik vond het overigens best wel mee vallen met onnodig links rijden in Spanje. Zeker op 2x2 snelwegen is dit vrijwel geen issue, op 2x3 soms een beetje maar geen Italiaanse toestanden. Het verkeer is vaak ook gewoon erg rustig.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 02 okt 2021, 12:28

Waarvoor is die korting van 50% bedoeld?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 02 okt 2021, 12:29

Dat is als je binnen een x aantal dagen betaalt. In dit geval voor 17 september.

Mundial
stadsweg

Bericht door Mundial » za 02 okt 2021, 12:49

Chris schreef: za 02 okt 2021, 11:11 Ik vond het overigens best wel mee vallen met onnodig links rijden in Spanje. Zeker op 2x2 snelwegen is dit vrijwel geen issue, op 2x3 soms een beetje maar geen Italiaanse toestanden. Het verkeer is vaak ook gewoon erg rustig.
In het binnenland is het verkeer vaak ook gewoon zo rustig dat het echt wel 'verkeerd' begint te voelen als je links rijdt.
Zouden ze dat ook met drones gaan handhaven? :)

Deze zomer kwam ik in Aragòn op de A-176 tussen de splitsing met de A-1602 en de afdaling naar Hechodit bord tegen.
Afbeelding
Er zijn zo een hondertal trajecten van ongeveer 2 km geselecteerd die erg bochtig zijn en waar er de voorbije 5 jaar veel ongevallen met moto's voorkwamen.

Dit kopt blijkbaar op nog andere locaties voor, de DGT geeft zoals voor andere controles tot op de hectometer aan waar die zijn.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 14 okt 2021, 11:16

Men heeft de begroting voor 2022 gepresenteerd. De uitgaven aan het nationale wegennet zijn slechts € 2,2 miljard, ongeveer 50/50 aanleg en onderhoud. Het nationale wegennet omvat 26.500 kilometer weg.

Maar een handjevol nieuwe snelwegprojecten zijn gefinancierd in de begroting van 2022, wel is er een hele waslijst aan projecten waar € 100.000,- aan toegekend is om het 'levendig' te houden.

Als ik even door de snelwegprojecten loop met serieuze financiering (meer dan 10 miljoen in 2022):

* SE-40 twee trajecten bij Sevilla (A-49 tot A-66)
* N-220 autovía conversie bij vliegveld Valencia
* V-21 verbreding bij Valencia
* A-68 Arrubal - Navarrete
* GR-43 Atarfe - Granada
* Arco Noroeste van Murcia
* A-23 Lanave - Sabiñánigo (opstart project)
* A-23 ten noorden van Sabiñánigo
* A-66 verbreding 2x3 in Asturias
* A-63 Cornellana - Salas
* A-7 verbreding bij Orihuela
* A-7 verbreding rondweg Valencia (1e deel)
* A-54 Arzúa - Melide
* A-54 Melida - Palas de Rei
* A-12 Santo Domingo - Villamayor del Río
* A-33 voltooiing bij Caudete
* B-40 Olesa de Montserrat - Viladecavalls
* A-27 Valls - Montblanc
* A-22 Siétamo - Huesca
* A-57 rond Pontevedra (oplevering in 2022 lijkt het)
* A-68 Burgo de Ebro - Fuentes de Ebro
* A-68 Gallur - Mallén
* A-21 Sigués - Tiermas
* A-11 Burgo de Osma - San Esteban de Gormaz
* A-11 Quintanilla - Olivares
* A-11 Olivares - Tudela de Duero

Zo als lijst lijkt het nog heel wat, maar vrijwel al deze projecten zijn al 10 jaar geleden gestart. Er zitten maar een paar recente projecten bij en het lijkt er op dat er maar één project echt serieus gestart wordt (A-23 Lanave - Sabiñánigo).

Echte corridorbouw zit er weinig bij, het zijn voornamelijk korte segmenten, alleen de A-11 en A-54 worden enigszins corridormatig aangepakt.

De lijst met projecten die nog voor € 100.000,- administratief in leven worden gehouden is veel langer, toch een teken dat er nog heel veel te doen valt.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 24 nov 2021, 11:49

Deze week is de winter ingevallen in Spanje, verschillende gebieden hebben te maken met sneeuwval tot beneden de 1000 meter hoogte. Op dit moment is het vooral de streek van Santander tot Valladolid die er mee te maken heeft.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 14 feb 2022, 12:59

NOS: Vergroening helpt de vergrijsde Spaanse dorpen nauwelijks

Een reportage over het achterblijvende en leeglopende platteland, waar de landschappen volgens de plannen drastisch gaan veranderen met enorme hoeveelheden windmolens en zonneparken. Iets waar de landelijke gebieden zelf nauwelijks van meeprofiteren.

Het geeft de steeds grotere kloof tussen de steden/kust en het binnenland aan. Politico: ‘Empty Spain’ in the spotlight as countryside fights back

In Castilla y León waren gisteren regionale verkiezingen, waarbij een scherpe ruk naar rechts was. Dit waren vervroegde verkiezingen omdat de centrumrechtse coalitie onder leiding van PP zijn meerderheid verloor vanwege onenigheid met hun coalitiepartner Ciudadanos. De PP hoopte de goede peilingen te kunnen verzilveren, maar uiteindelijk viel dat tegen (maar 2 zetels winst).

De echte winst ging naar de rechtse partij Vox, die nu waarschijnlijk in de regionale regering gaat komen. Ciudadanos verloor bijna al zijn zetels, een trend die zich sinds de nationale verkiezingen van 2019 heeft voortgezet. Deze partij zal waarschijnlijk helemaal gaan verdwijnen. Waardoor Vox de concurrent op rechts wordt van de PP. Er is toch wel veel ontevredenheid op het platteland. Bij andere regionale verkiezingen zag je dat beeld ook.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 14 feb 2022, 20:17

Het is een soort Trump effect, die heeft in de Westerse wereld de al langer lopende ontevredenheid op het platteland richting het rechter deel van het politieke spectrum geleid.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » ma 14 feb 2022, 20:36

^^ Tja, had "links" hen niet opgezadeld met leegloop en de natuur vol te zetten met zonnepanelen en windmolens was dat vermeend effect ook vast wel minder geweest.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 14 feb 2022, 21:06

Het belangrijkste probleem van veel linkse politieke partijen is dat ze aan 'negatief idealisme' zijn gaan doen. Van stikstof via vuurwerk naar migratie: iedereen die vindt dat de voorstellen van linkse politieke partijen hierover te ver gaan worden bestemeld als zijnde racistisch, asociaal of wat dies meer zij. Als je ze 'deplorables' noemt komt dat als een boomerang op je terug. Wie wind zaait zal strom oogsten. Nu volg ik de Spaanse politiek slechts oppervlakkig maar hier is de traditionele socialistische partij ook 'verwoket' volgens mij. Dan gaat het electoraat de andere kant op.

En veel van die voorstellen zijn in grond niet verkeerd, alleen je moet niet mensen in hun bestaan raken of hen hun plezier ontzeggen. Daar worden ze niet zo vrolijk van. Het creeërt zijn eigen onvrede: je ziet dat ook heel sterk terug in het coronabeleid: de regering heeft de anti-vaccers onbewust groter gemaakt en geradicaliseert.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 14 feb 2022, 21:09

Vinny schreef: ma 14 feb 2022, 21:06Nu volg ik de Spaanse politiek slechts oppervlakkig maar hier is de traditionele socialistische partij ook 'verwoket' volgens mij.
Ik volg de Spaanse minister van transport op Twitter, en dat gaat meer over feminisme dan wegen inderdaad... Sterker, wegen lijken volstrekt geen prioriteit voor haar te zijn.

Haar voorganger Ábalos (van dezelfde partij PSOE) kwam regelmatig in het nieuws over wegen. Raquel Sánchez vrijwel niet.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » ma 14 feb 2022, 21:15

Profilering, branding, woke zijn, instragram, twitter, het lijkt allemaal belangrijker dan gewoon je job te doen, en nee het heeft geen belang of je een vagina of een penis hebt. Wat de belastingbetaler wel vereist is dat je je job doet als politieker. Maar dat is niet enkel een Spaans probleem, ook niet enkel een Europees probleem maar een Universeel probleem.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 10 mei 2022, 22:01

Er ligt weer een voorstel om de maximumsnelheid op autosnelwegen te verlagen naar 110 km/h om brandstof te besparen. De regering zou dat willen. In 2011 is dit ook al eens een paar maanden van kracht geweest, maar dat is snel weer teruggedraaid.

Murcia Today: Spain Wants To Reduce Motorway Speed Limits From 120 To 110kph