[E] Spanje - Spain - España

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Km357 »

Hoe Spanje is ingericht voelt 120 al als onnodig laag aan. Brandstof besparen is ook een achterhaald begrip aangezien we allemaal op elektriciteit moeten overschakelen, en met alsmaar beter wordende actieradius is er geen enkele noodzaak om nog trager te gaan rijden, tenzij men tegen 2030-2040 autonome auto's wil gaan verkopen, die op z'n minst evenveel slachtoffers zullen maken.
Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18714
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Snelwegfreak »

Het is weer typisch zo'n "kijk mij eens deugen"-idee. Gaat helemaal niets opleveren.
Enne gojje mins blieft altied leave.
Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Km357 »

Toch wel, 110 met camera's levert weer kassa/kassa op. En daar is het toch om te doen nee? Verkeersveiligheid is al lang niet meer van toepassing.
CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 670
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door CasablancaMarocco »

Belachelijk idee ja, Spanje is een zeer dun bevolkt land, 110 is echt veel te traag daar.
Geen idee of er weerstand komt zoals in Frankrijk, Spanjaarden zijn van nature toch al geen echte vlotte rijders.
Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7838
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door duikgek89 »

^^ Als je het voor elkaar krijgt gepakt te worden door cameras die meermaals met gigaborden staan aangekondigd, dan verdien je het ook.

Verder, Vmax verhogen zou welkomer zijn, ook gezien afstanden en lage intensiteiten best mogelijk. Moderne goede autovia's 140, op autopistas 160.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85855
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris »

120 km/h is prima in Spanje, de wegen zijn op die snelheid ontworpen (en soms nog niet eens) en de bouwkwaliteit is niet hoog genoeg om lekker 140 of 160 te kunnen cruisen. Spaanse snelwegen hebben daarvoor toch te vaak overmatige zettingen rond viaducten. Met 120 niet direct een probleem, maar met 140-160 wel een hoger risico.
Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 19012
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door mavas »

In mijn ervaring van Andalusie is die normale 120 km/h inderdaad best prima. 130 km/h zou misschien nog net kunnen, maar hoger voelt niet zo lekker meer.
Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7838
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door duikgek89 »

Probleem in Spanje is naar mijn mening een beetje het enorme contrast. Op een A52 of A62 zou een ervaren bestuurder qua wegkwaliteit in een goede auto technisch gezien grote stukken 200 kunnen rijden zonder meer risico te lopen dan op de duitse snelwegen. Op een A1 of AP8 in het Baskenland is een poging daartoe zelfmoord.

De autovia's die ik gereden heb waren vaak best aardige delen prima te rijden met 140 mits met de kop bij de weg. 120 als limiet vind ik niet veel te weinig ofzo, maar ik zou hem eerder wat hoger willen zien dan wat lager.
Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Emil »

In Spanje weten ze ook totaal niet wat ze willen he. Afgelopen jaren is meerdere keren voorgesteld om te verhogen naar de Europese 130 norm. Maar daar werd telkens vanaf gezien en nu willen ze naar 110? :nuts:
Mundial
verkeersader
Berichten: 647
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 19:18
Locatie: Elsene/Ixelles

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Mundial »

Emil schreef: wo 11 mei 2022, 13:14 In Spanje weten ze ook totaal niet wat ze willen he. Afgelopen jaren is meerdere keren voorgesteld om te verhogen naar de Europese 130 norm. Maar daar werd telkens vanaf gezien en nu willen ze naar 110? :nuts:
Maakt deel uit van de links-rechts tegenstelling in de politiek, daar.
Echte een groene partij heb je niet in Spanje maar een deel van links neemt die rol op zich.

Spanje is sowiezo een land van tegenstellingen door de verschillende uitbouwniveaus die er doorheen de jaren geweest zijn.
Op de A-66 zou je gerust 160 km/u ofzo kunnen invoeren terwijl de AP-8 door Baskenland (zeker het stuk tussen Zumaia en Bilbao) een van de weinige snelwegen is waar ik 120 km/u wat snel vond.

Soms is het ook overdreven laag, zo wordt er vaak op hellingen afgebouwd tot 80, hier ben ik zo eens met 87 km/u op de foto gegaan. Als je dan bedenkt dat je op zulke hellingen in Frankrijk vaak 110 of op de A28 bij Neufchâtel-en-Bray zelfs 130 mag is dat wel zuur.
nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5716
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door nederland24 »

Gezien de hoge brandstofprijzen vind ik het wel logisch dat in ieder geval de weggebruiker iets minder hard het gaspedaal intrapt. 100km/u vs 120km/u scheelt al aanzienlijk in het verbruik bij de meeste auto's. Daarbij vind ik wel dat de maximumsnelheid passend moet zijn bij het wegbeeld en het wegontwerp.
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 33764
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Mensen kunnen toch zelf bepalen of ze het waard vinden meer aan brandstof uit te geven, of dat ze beter wat zuiniger kunnen gaan rijden.
Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18714
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Snelwegfreak »

nederland24 schreef: zo 05 jun 2022, 16:45 Daarbij vind ik wel dat de maximumsnelheid passend moet zijn bij het wegbeeld en het wegontwerp.
Om die reden zou 100 km/h op een autosnelweg per definitie al niet kunnen.
Enne gojje mins blieft altied leave.
Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 11452
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Willem »

^^ Je vergeet de Nederlandse context: hoewel nu een Vmax van 100 geldt zou het gezien verkeersveiligheid, stikstof en geluidsoverlast beter zijn om de Vmax te verlagen naar 80 ofzo.
:facepalm: :knetter:
nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5716
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door nederland24 »

Snelwegfreak schreef: za 25 jun 2022, 21:23
nederland24 schreef: zo 05 jun 2022, 16:45 Daarbij vind ik wel dat de maximumsnelheid passend moet zijn bij het wegbeeld en het wegontwerp.
Om die reden zou 100 km/h op een autosnelweg per definitie al niet kunnen.
Daarom zou de maximumsnelheid op de Spaanse autosnelwegen moeten worden gehandhaafd op 120/130km/u.
Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 11452
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Willem »

Vandaag reed ik over de A7 toen na een bocht opeens, zonder enige aankondiging, drie mensen van de wegbeheerder rustig naast de vangrail van de middenberm liepen. :schrikreactie:
Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18714
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Snelwegfreak »

Ook al is Spanje nog redelijk normaal, het blijft Zuid-Europa en daarmee net even wat anders dan Nederland met dit soort dingen :lol:
Enne gojje mins blieft altied leave.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85855
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris »

Nieuwe type wegmarkeringen op de N-640 in Galicia.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18714
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Snelwegfreak »

Paniekmarkering... :roll:
Enne gojje mins blieft altied leave.
Gebruikersavatar
doorn
verkeersader
Berichten: 737
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 10:36
Locatie: Gouda

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door doorn »

Lijkt een beetje alsof iemand een studiereis naar het VK gemaakt. Lijkt zo gekopieerd te zijn (zowel de zig zag lijnen, als de haaientanden).
Wimpie25
2x3 autosnelweg
Berichten: 8470
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Wimpie25 »

Inderdaad, de zigzagmarkering komt recht uit het VK. Die mogen ze voor mijn part morgen ook bij ons invoeren bij onbewaakte oversteken, want die blinken hier vaak toch uit in hun onzichtbaarheid.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 9842
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Hajo »

^^ Abbey Road? ;)

Afbeelding
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Wimpie25
2x3 autosnelweg
Berichten: 8470
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Wimpie25 »

^^
Klopt als een bus ;)
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85855
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris »

Wat historische foto's van N-wegen. Opmerkelijk hoe laag de standaard van doorgaande wegen toen was.

In 1967 was het Plan REDIA gestart om N-wegen te moderniseren met een brede rijbaan geschikt voor kruissnelheden van 90-100 km/h. Echter dit programma omvatte alleen de radiale wegen van Madrid en een paar andere routes.

Kennelijk waren er tot de jaren '80 nog N-wegen die er uit zagen als belabberde landwegen, alsof je kijkt naar het Russische platteland.

De N-110 tussen de A-1 en N-122 (Segovia - Soria) in 1976
Afbeelding

Ziet er nu zo uit: https://www.google.com/maps/@41.3391149 ... 384!8i8192

De N-120 ten westen van Burgos in 1980
Afbeelding

Afbeelding

Ziet er nu zo uit: https://www.google.com/maps/@42.4204565 ... 384!8i8192
Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 11452
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Willem »

Tot zeg 1990, toen de bouw van snelwegen op gang kwam, moet het in Spanje enorm tijdrovend zijn geweest om van plaats a naar plaats b te rijden.
Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 9842
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Hajo »

Zonder twijfel. Sindsdien is de situatie enorm verbeterd.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 32773
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: A15xA29

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Palance »

‘Vroeger’ waren de reistijden in landen als Frankrijk, Oostenrijk en Joegoslavië ook aanzienlijk langer. Dat had wel weer zijn charme.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 19012
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door mavas »

Het blijft wel verbazen hoe laat men in Spanje is begonnen met de grote modernisering van wegen. In andere landen was men daar al veel eerder mee begonnen.

Die bovenste foto lijkt niet eens in Spanje genomen te zijn. Het is dat Chris het zegt, maar het had zo een Poolse weg kunnen zijn in de jaren 80.
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24871
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Pino »

Palance schreef: di 08 nov 2022, 18:59 ‘Vroeger’ waren de reistijden in landen als Frankrijk, Oostenrijk en Joegoslavië ook aanzienlijk langer. Dat had wel weer zijn charme.
Tja, meer tijd voor lunch of een kop koffie. En die had je ook wel nodig op lange dagen over zulke wegen. Ik las uit Bretagne ooit verhalen uit de oude doos (als in: voor aanleg van de expreswegen) hoe truckers een heel ander type mens waren, ook nooit te beroerd om even een omweggetje te maken voor een beetje hulp (en vast iets van een wederdienst in natura). Een veel meer onthaaste samenleving. Maar onder de streep natuurlijk ook wel in regio’s die mede daardoor economisch achterbleven.

Als ik deze foto’s zo zie, vermoed ik dat er meestal in het midden van de weg werd gereden - en dat uitwijken naar rechts als er eens een tegenligger komt. Zo laag zullen de intensiteiten zijn geweest. Je praat hier natuurlijk ook over vrij lege stukken Spanje die vrijwel volledig draaiden op landbouw. Dat zegt ergens ook iets over de manier waarop Spanje in de Franco-jaren in zichzelf gekeerd was - zeker buiten de geïndustrialiseerde randen. Hoezeer ik Mavas’ associatie ook snap, mij verbaast het tegen deze achtergrond eigenlijk niet zo. Denk ook dat het goed is dat alle moderniserings-geld in eerste instantie naar die REDIA-wegen ging.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85855
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris »

De wegcode van 1974 had voor het eerst een maximumsnelheid op autopistas: https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-1974-593

De maximumsnelheid per 1974:

* autopista: 130 km/h
* autovía: 110 km/h
* overige wegen: 90 km/h
* bebouwde kom: 60 km/h

In 1976 werd de maximumsnelheid op autosnelwegen verlaagd naar 100 km/h vanwege de oliecrisis. In 1979 werd dit weer verhoogd naar 120 km/h.

De autovía bleef toen 100 km/h. Indertijd waren er overigens zeer weinig autovías, slechts een aantal korte invalswegen van Madrid en een paar andere steden. Tegen de tijd dat de carreteras radiales massaal verdubbeld waren tot autovía is de maximumsnelheid in 1992 op autovías verhoogd naar 120 km/h. En binnen de bebouwde kom van 60 naar 50.