[E] Spanje - Spain - España
Moderator: Moderatoren
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Re: [E] Spanje - Spain - España
Dat is wel een vreemde uitruil geweest, want staand beleid in de EU is dat er geen nieuwe tolheffing ingevoerd wordt op bestaande wegen. Cordonheffing is juist één van de merkwaardige uitzonderingen daarop.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Het is een beetje op de rand dat de Europese Commissie dingen zegt over binnenlandse budgetten en hoe die worden opgebracht, maar dat soort dynamieken krijg je altijd als een lidstaat de hand komt ophouden voor het een of ander. Dat is dan het soort voorwaarde dat bijvoorbeeld Nederland stelt als voorwaarde voor het optuigen van een EU-fonds. En als je het plat slaat: ik vind er weinig mis mee om de kosten van weginfra op te halen bij gebruikers. Dat het niet gebeurde maakt rijden in Spanje spotgoedkoop, maar het drukt gewoon best zwaar op de begroting om het zo te doen. Te zwaar, naar het lijkt, om bijvoorbeeld een economische tegenvaller op te vangen.
Laatst gewijzigd door Pino op do 20 jul 2023, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Chris
- Moderator
Dit wordt vaak gedacht, maar Spanje geeft heel weinig geld uit aan wegen. Al vele jaren. De begroting voor de 25.000 kilometer nationale wegen en autosnelwegen is kleiner dan die van Rijkswaterstaat voor 3000 kilometer weg.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Hoe dan ook, alles binnen de totale verhouding van de totale begroting van een land. Nu is infra vermoedelijk maar een vrij kleine post in vergelijking met zorg en sociaal stelsel, maar het is omvangrijk genoeg en genoeg te koppelen aan specifieke gebruikers om de uitgaven toch gedekt te willen hebben met een heffing op de gebruikersgroep (dus niet te betalen door ook niet-autorijders gewoon wat extra belasting te laten betalen). Want dat is toch wel wat je in vrijwel alle andere landen ziet. Tegen de achtergrond van de lage huidige kosten voor infra was meen ik ook de voorgestelde heffing vrij laag. Mij staat iets bij van 3 cent per kilometer?
Vraag is natuurlijk wel altijd wat het nou precies gaat doen met de portemonnee van de Spanjaard. Het klinkt best leuk om te zeggen “dat geld kan dus voortaan naar zorg”, maar dan wordt het ook een ordinaire belastingverhoging. Misschien moet dat om heel veel betere zorg aan te kunnen bieden; misschien moet dat als de gaten structureel te groot worden. Ik meen dat het Europa om het laatste te doen was indertijd. Maar het kan ook (deels) een soort ombuig-operatie worden waarbij de belastingdruk per Spanjaard min of meer gelijk blijft. Ik vermoed ergens een combinatie van beide.
-
Chris
- Moderator
Bij BNR De Wereld gaat de eerste helft over de verkiezingen in Spanje, een stukje duiding die uitgebreider is dan de reguliere berichtgeving op NOS, RTL, etc.
https://www.bnr.nl/podcast/de-wereld/10 ... kt-been-in
Ondanks dat Spanje er objectief niet slecht voor staat volgens de cijfers, staat de PSOE van premier Sánchez toch op achterstand. De inflatie is één van de laagste in de EU, de rust is wedergekeerd na de turbulente Catalonië-tijden, en voor het eerst een premier die goed Engels spreekt.
Sánchez heeft echter een elitair imago. Ze hebben ook een keer verklaard dat ze een 'feministische regering' hebben, wat in het algemeen vrij conservatieve Spanje ook niet heel populair is. De persberichten van MITMA die ik dan volg hebben ook wel erg veel van dat soort content. En minister Sánchez (die van verkeer) lijkt niet bepaald interesse in wegverkeer te hebben. Behalve dan om de maximumsnelheid te verlagen naar 30 km/h.
In de peilingen staat PP overigens verder voor dan dat ze zeggen op BNR: https://en.wikipedia.org/wiki/2023_Span ... nion_polls
De kans dat PP in zijn eentje een meerderheid haalt lijkt wel heel erg klein. Ze moeten dus met gedoogsteun van Vox gaan regeren als ze winnen, een coalitie lijkt niet reëel gezien de nogal rechtse standpunten van Vox.
https://www.bnr.nl/podcast/de-wereld/10 ... kt-been-in
Ondanks dat Spanje er objectief niet slecht voor staat volgens de cijfers, staat de PSOE van premier Sánchez toch op achterstand. De inflatie is één van de laagste in de EU, de rust is wedergekeerd na de turbulente Catalonië-tijden, en voor het eerst een premier die goed Engels spreekt.
Sánchez heeft echter een elitair imago. Ze hebben ook een keer verklaard dat ze een 'feministische regering' hebben, wat in het algemeen vrij conservatieve Spanje ook niet heel populair is. De persberichten van MITMA die ik dan volg hebben ook wel erg veel van dat soort content. En minister Sánchez (die van verkeer) lijkt niet bepaald interesse in wegverkeer te hebben. Behalve dan om de maximumsnelheid te verlagen naar 30 km/h.
In de peilingen staat PP overigens verder voor dan dat ze zeggen op BNR: https://en.wikipedia.org/wiki/2023_Span ... nion_polls
De kans dat PP in zijn eentje een meerderheid haalt lijkt wel heel erg klein. Ze moeten dus met gedoogsteun van Vox gaan regeren als ze winnen, een coalitie lijkt niet reëel gezien de nogal rechtse standpunten van Vox.
-
Chris
- Moderator
Wat ze in de podcast nog zeggen is dat de jaren '90 ook zo politiek instabiel waren.
Ik was dat ook tegengekomen toen ik de Spaanse wegenplannen heb bestudeerd. Het '3e Plan General de Carreteras' (1992-2000) werd helemaal niet vastgesteld, en de opvolger Plan Director de Infraestructuras ook maar half, aanvankelijk alleen een prioriteitenprogramma om de wegenbouw aan de gang te houden.
Het PDI was echter meer een verkiezingsprogramma van de PSOE dan een daadwerkelijk bouwprogramma met bijbehorende financiële middelen. Daarna werd een tijdelijk noodplan ingesteld, toen PP aan de macht kwam wilden ze onder druk van de bouwgiganten wel graag tolwegen aanleggen (die tegenwoordig bijna allemaal failliet zijn gegaan).
Ik was dat ook tegengekomen toen ik de Spaanse wegenplannen heb bestudeerd. Het '3e Plan General de Carreteras' (1992-2000) werd helemaal niet vastgesteld, en de opvolger Plan Director de Infraestructuras ook maar half, aanvankelijk alleen een prioriteitenprogramma om de wegenbouw aan de gang te houden.
Het PDI was echter meer een verkiezingsprogramma van de PSOE dan een daadwerkelijk bouwprogramma met bijbehorende financiële middelen. Daarna werd een tijdelijk noodplan ingesteld, toen PP aan de macht kwam wilden ze onder druk van de bouwgiganten wel graag tolwegen aanleggen (die tegenwoordig bijna allemaal failliet zijn gegaan).
-
Chris
- Moderator
Twee exit polls: PP doet het nog iets beter dan verwacht, Vox wat minder goed. PSOE haalt ook een paar zetels meer dan gepeild, maar Sumar weer wat minder.

-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
-
Chris
- Moderator
De exit polls lijken er enigszins naast te hebben gezeten. Met nu 78% geteld staat PP op 132 en PSOE op 126. (176 nodig voor meerderheid). Een rechtse meerderheid lijkt niet haalbaar, maar als Sánchez verder wil dan moet hij wel een deal maken met ongeveer alle kleine regionale partijen, want PSOE + Sumar komt met de huidige stand 20 zetels tekort voor een meerderheid.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Met 98% geteld staat PP op 136 zetels, PSOE op 122 zetels en VOX op 33. Dat ziet er niet naar uit dat het nog veel zal veranderen. Ik zie niet hoe je met die uitslag een regering kan vormen. Dat zullen dus wellicht nieuwe verkiezingen worden. Het is inderdaad opvallend dat twee verschillende exitpolls een gelijkaardig resultaat gaven en beiden zo ver van de eigenlijke uitslag liggen.
-
Chris
- Moderator
Flinke regenval zorgt vandaag voor wateroverlast op onder andere de autosnelwegen.

-
Mundial
- verkeersader
Er is een DANA (depresión aislada en niveles altos )/ Gota fría gepasseerd over het Iberisch schiereiland. Dat komt zo'n 1 a 2 keer per jaar voor. Dan botst koude lucht van over de Atlantische Oceaan op de nog warme Middellandse Zeelucht (in september is zeewater ook op zijn warmst) in de hogere luchtlagen. Het is wat te vergeljken met een "épisode méditerannéenne' dat aan de Franse zuidkust af en toe plaatsvindt.
Als je ziet hoe intens het was (in Villanueva de la Cañada iets ten westen van Madrid viel zo'n 104.9 mm neerslag) viel het al bij al nog mee.
Die diepe goten in de middenberm hebben duidelijk wel een reden.
Als je ziet hoe intens het was (in Villanueva de la Cañada iets ten westen van Madrid viel zo'n 104.9 mm neerslag) viel het al bij al nog mee.
Die diepe goten in de middenberm hebben duidelijk wel een reden.
-
Chris
- Moderator
https://www.lamoncloa.gob.es/presidente ... ierno.aspx
Pedro Sánchez heeft een nieuwe regering gevormd. Hij heeft steun van de separatisten in ruil voor amnestie, waardoor zijn regering door veel Spanjaarden als landverraders wordt gezien, dus het is de vraag hoe lang dit stabiel blijft.
Maar goed, qua ministeries is er ook nieuws. Het huidige ministerie de Transportes, Movilidad y Agenda Urbana (MITMA) wordt weer opgesplitst. MITMA heeft dan maar 3 jaar bestaan, van oudsher heet het ministerie Fomento of Obras Públicas (openbare werken).
De huidige minister Raquel Sánchez Jiménez, verdwijnt uit de regering. Deze minister leek maar bar weinig interesse in wegenbouw te hebben.
Er komen twee ministeries voor terug:
* Transportes y Movilidad Sostenible
* Vivienda y Agenda Urbana
Huisvesting en stadsontwikkeling wordt dus weer losgetrokken van transport en mobiliteit.
De nieuwe minister van Transportes y Movilidad Sostenible is Óscar Puente (1968), de huidige burgemeester van Valladolid. Hij heeft geen technische achtergrond en is een carrièrepoliticus. Ik denk dat een politicus 'uit de provincie' voor dit ministerie wel wat gunstiger is. Valladolid is het centrum van diverse grote wegenprojecten die voor geen meter opschieten (A-11, A-60, A-62).
Pedro Sánchez heeft een nieuwe regering gevormd. Hij heeft steun van de separatisten in ruil voor amnestie, waardoor zijn regering door veel Spanjaarden als landverraders wordt gezien, dus het is de vraag hoe lang dit stabiel blijft.
Maar goed, qua ministeries is er ook nieuws. Het huidige ministerie de Transportes, Movilidad y Agenda Urbana (MITMA) wordt weer opgesplitst. MITMA heeft dan maar 3 jaar bestaan, van oudsher heet het ministerie Fomento of Obras Públicas (openbare werken).
De huidige minister Raquel Sánchez Jiménez, verdwijnt uit de regering. Deze minister leek maar bar weinig interesse in wegenbouw te hebben.
Er komen twee ministeries voor terug:
* Transportes y Movilidad Sostenible
* Vivienda y Agenda Urbana
Huisvesting en stadsontwikkeling wordt dus weer losgetrokken van transport en mobiliteit.
De nieuwe minister van Transportes y Movilidad Sostenible is Óscar Puente (1968), de huidige burgemeester van Valladolid. Hij heeft geen technische achtergrond en is een carrièrepoliticus. Ik denk dat een politicus 'uit de provincie' voor dit ministerie wel wat gunstiger is. Valladolid is het centrum van diverse grote wegenprojecten die voor geen meter opschieten (A-11, A-60, A-62).
-
Chris
- Moderator
Spaanse boeren hebben ook ontdekt dat je met een tractor de autosnelweg op kan rijden.

-
Jeff
- expressweg
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
Chris
- Moderator
Ik zit deze locaties te streetviewen, en er staan inderdaad bij al die toeritten geen borden met verboden toegang voor langzaam verkeer. Dus tractors mogen daar legaal de autosnelweg op.
Artículo 20. Circulación en autopistas y autovías.
1. Se prohíbe circular por autopistas y autovías con vehículos de tracción animal, bicicletas, ciclomotores, vehículos de movilidad personal y vehículos para personas de movilidad reducida.
No obstante lo dispuesto en el párrafo anterior, los conductores de bicicletas podrán circular por los arcenes de las autovías, salvo que, por razones de seguridad vial, se prohíba mediante la señalización correspondiente.
https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2015-11722
Tractors worden daar dus niet genoemd. Fietsers wel, maar die mogen wel op de vluchtstrook, tenzij het specifiek verboden is met borden (wat vaak het geval is, maar hier kennelijk niet).
Artículo 20. Circulación en autopistas y autovías.
1. Se prohíbe circular por autopistas y autovías con vehículos de tracción animal, bicicletas, ciclomotores, vehículos de movilidad personal y vehículos para personas de movilidad reducida.
No obstante lo dispuesto en el párrafo anterior, los conductores de bicicletas podrán circular por los arcenes de las autovías, salvo que, por razones de seguridad vial, se prohíba mediante la señalización correspondiente.
https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2015-11722
Tractors worden daar dus niet genoemd. Fietsers wel, maar die mogen wel op de vluchtstrook, tenzij het specifiek verboden is met borden (wat vaak het geval is, maar hier kennelijk niet).
-
Chris
- Moderator
Ik ben noord-zuid door Spanje aan het reizen, via Madrid. Het is toch wel zalig autorijden hier, weinig verkeer, mooi landschap, rustige bestuurders. Wat een verschil met Nederland waar colonnevorming de norm is op de meeste snelwegen...
Je merkt echter wel dat de staat van onderhoud van de wegen aan het achteruit gaan is. Er wordt al langere tijd (eigenlijk sinds 2010) ondergeïnvesteerd in de Spaanse wegen en de laatste paar regeringen is het nog slechter geworden. Je ziet dat dit zijn tol begint te eisen. De autosnelwegen zijn vaak nog redelijk tot goed maar het secundaire wegennet, evenals veel verbindingswegen, zijn in toenemende mate flink versleten.
De benzine is op de servicios langs de autovía grotendeels € 1,69. Het viel mij wel op dat er amper nog tankbedienden lijken te zijn. Dat was voorheen wel anders. Ik ben vrij vaak gestopt bij een tankstation om even de voorruit schoon te maken. Maar bij één zag ik een tankbediende.
Het blijft wel een groot contrast, de servicios in Spanje en de aire de services in Frankrijk. In Spanje zijn de tankstations zelf vaak wel modern (vooral die van Repsol, BP en Shell, die van Cepsa vind ik hit or miss), maar omheen ligt vaak een kale betonvlakte. In tegenstelling tot Frankrijk speelt een pauze zich hier echt binnen af, in het restaurant.
Het is wel echt absurd hoeveel tankstations er zijn langs de oude radialen van Madrid. Op de A-1 en A-5 is het eerder uitzondering als een afrit geen tankstation heeft. Genoeg keuze, dat wel...
De M-30 door Madrid is toch wel weer een belevenis trouwens. Ik ken het Madrileense snelwegennet inmiddels vrij goed en raak dus niet meer in de war van al die bingowegwijzers met tig wegnummers, als je er een beetje feeling mee hebt is het eigenlijk wel handig. Ik ben via de A-1, M-30 en A-5 door Madrid gereden. Dat ging probleemloos. Veel relaxter dan Parijs bijvoorbeeld. En geen files.
Afsluitend: het viel mij op hoe accuraat de meldingen op Waze zijn. Elk gemeld pechgeval stond er daadwerkelijk, en ik heb geen pechgevallen gezien die niet op Waze stonden. En dat terwijl er weinig verkeer is (en dus potentieel minder gebruikers om het te melden).
Je merkt echter wel dat de staat van onderhoud van de wegen aan het achteruit gaan is. Er wordt al langere tijd (eigenlijk sinds 2010) ondergeïnvesteerd in de Spaanse wegen en de laatste paar regeringen is het nog slechter geworden. Je ziet dat dit zijn tol begint te eisen. De autosnelwegen zijn vaak nog redelijk tot goed maar het secundaire wegennet, evenals veel verbindingswegen, zijn in toenemende mate flink versleten.
De benzine is op de servicios langs de autovía grotendeels € 1,69. Het viel mij wel op dat er amper nog tankbedienden lijken te zijn. Dat was voorheen wel anders. Ik ben vrij vaak gestopt bij een tankstation om even de voorruit schoon te maken. Maar bij één zag ik een tankbediende.
Het blijft wel een groot contrast, de servicios in Spanje en de aire de services in Frankrijk. In Spanje zijn de tankstations zelf vaak wel modern (vooral die van Repsol, BP en Shell, die van Cepsa vind ik hit or miss), maar omheen ligt vaak een kale betonvlakte. In tegenstelling tot Frankrijk speelt een pauze zich hier echt binnen af, in het restaurant.
Het is wel echt absurd hoeveel tankstations er zijn langs de oude radialen van Madrid. Op de A-1 en A-5 is het eerder uitzondering als een afrit geen tankstation heeft. Genoeg keuze, dat wel...
De M-30 door Madrid is toch wel weer een belevenis trouwens. Ik ken het Madrileense snelwegennet inmiddels vrij goed en raak dus niet meer in de war van al die bingowegwijzers met tig wegnummers, als je er een beetje feeling mee hebt is het eigenlijk wel handig. Ik ben via de A-1, M-30 en A-5 door Madrid gereden. Dat ging probleemloos. Veel relaxter dan Parijs bijvoorbeeld. En geen files.
Afsluitend: het viel mij op hoe accuraat de meldingen op Waze zijn. Elk gemeld pechgeval stond er daadwerkelijk, en ik heb geen pechgevallen gezien die niet op Waze stonden. En dat terwijl er weinig verkeer is (en dus potentieel minder gebruikers om het te melden).
-
Autostrada
- autoweg
Dit spreekt mij ook zo aan in Spanje. Wij zijn heel vaak in Spanje onderweg geweest toen we nog geen kinderen hadden en hebben toen vrijwel elke windhoek van het land wel gezien. Altijd ontspannen tuffen over lege autopistas. Wegen die zich lenen om behoorlijk (te) hard te rijden, toch zie je dat relatief weinig. Sinds de komst van de kinderen zijn wij de eerste jaren wat dichterbij huis gebleven, ook deels ingegeven door de Covid etc, maar de afgelopen twee jaar zijn wij met de auto op vakantie gegaan. Vorig jaar zelfs naar Andalucia; dat was een gemengde ervaring. Ja: wij hebben zo heerlijk kunnen rijden door Spanje als dat wij gewend waren, bijvoorbeeld in het diepe zuiden op de AP-7 tussen Vera en Cartagena, maar wij hebben ook kennis gemaakt met de andere kant van het rijden in Spanje, zeker sinds de tol afgeschaft is. De AP-7 is feitelijk chronisch overbelast tussen de grens met Frankrijk en Murcia. Dat is een aardig stuk… Daar vind je wel degelijk colonnevorming en bijbehorende geduw.Chris schreef: di 04 jun 2024, 19:59 Ik ben noord-zuid door Spanje aan het reizen, via Madrid. Het is toch wel zalig autorijden hier, weinig verkeer, mooi landschap, rustige bestuurders. Wat een verschil met Nederland waar colonnevorming de norm is op de meeste snelwegen...
-
Chris
- Moderator
Een 2x2 weg waarbij de rechterrijstrook een voorkeursstrook voor fietsers en stepjes is. In Mérida.

Mérida carril derecho preferencia by European Roads, on Flickr

Mérida carril derecho preferencia by European Roads, on Flickr
-
Mundial
- verkeersader
De DGT (Dirección General de Tráfico) heeft weer iets nieuws verzonnen: verkeersborden met een groene rand. Ze geven een adviessnelheid aan, een snelheid die ecologischer en veiliger is... Het zou uit Frankrijk overgenomen zijn en is voorlopig nog een experiment want ze staan niet in de wegcode.
Mij lijkt het overbodig want voor adviessnelheden heb je die vierkante borden (logisch ook, aanwijzingsborden zijn vierkant).
Artikel uit El Pais Motor
Mij lijkt het overbodig want voor adviessnelheden heb je die vierkante borden (logisch ook, aanwijzingsborden zijn vierkant).
Artikel uit El Pais Motor
-
Ascension
- zandpaadje
Kom ook net terug uit Spanje, o.a. via Baskenland naar de Granada/Sierra Nevada gereden en terug via Valencia, Teruel, Zaragoza de Pyreneeen door. De grote hoeveelheid tankstations blijft opvallend, aanzienlijk veel van Repsol wat toch een beursgenoteerd bedrijf is dus als ik ze een besparingstip mag geven... Overigens nooit bij Repsol getankt want de diesel was er steevast boven de 1,45 terwijl je bij een lokale pomp tussen de 1,20 en 1,25 betaalde.
Verder opvallend hoe goed uitgebouwd het wegennet is. Bijvoorbeeld bij Granada waar het doorgaande verkeer over de A44 loopt en het lokale verkeer over de GR-30. Daarnaast is vooral het wegennet van Madrid me bijgebleven, zeker als je een paar weken later Parijs passeert.
Verder opvallend hoe goed uitgebouwd het wegennet is. Bijvoorbeeld bij Granada waar het doorgaande verkeer over de A44 loopt en het lokale verkeer over de GR-30. Daarnaast is vooral het wegennet van Madrid me bijgebleven, zeker als je een paar weken later Parijs passeert.
-
Chris
- Moderator
Het is rampzalig weer in de regio Valencia. De A-3 en A-7 zijn afgesloten, en er is een tornado over de A-7 bij L'Alcudia getrokken.
Eerder vandaag was het ook al een grote bende in Andalusië, zoals op de A-92.
Dit is op de A-7 bij L'Alcudia:

De A-3:

Dramatische beelden uit Utiel: https://x.com/JavierApophis/status/1851330134680252447
Eerder vandaag was het ook al een grote bende in Andalusië, zoals op de A-92.
Dit is op de A-7 bij L'Alcudia:

De A-3:

Dramatische beelden uit Utiel: https://x.com/JavierApophis/status/1851330134680252447
-
Chris
- Moderator
Ten noorden van Valencia is een vrachtwagen tijdens noodweer van de AP-7 gevallen, op de spoorlijn Barcelona - Valencia.

A-3 ten westen van Valencia. In deze corridor is 300 tot 400 mm regen in 8 uur tijd gevallen.

A-3 ten westen van Valencia. In deze corridor is 300 tot 400 mm regen in 8 uur tijd gevallen.

-
Chris
- Moderator
Er worden nu 51 doden gemeld. Bijna alle wegen zijn onbegaanbaar ten westen en zuiden van Valencia. Een brug van de CV-33 is ingestort.
CV-33

A-3

A-3

V-31

CV-33

A-3

A-3

V-31

-
Chris
- Moderator
De A-7 is ingestort ten zuiden van het knooppunt met de A-3.
Dit zal grote verkeersproblemen opleveren de komende tijd, dit is één van de drukste transportcorridors in Spanje, met heel veel vrachtverkeer.

Dit zal grote verkeersproblemen opleveren de komende tijd, dit is één van de drukste transportcorridors in Spanje, met heel veel vrachtverkeer.

-
Chris
- Moderator
In 1957 was er een heftige overstroming van de rivier de Turia in Valencia, waarbij meer dan 80 doden vielen.
Toen is besloten om de Turia helemaal te verleggen tot buiten Valencia, via een veel bredere gekanaliseerde rivier. De V-30 ligt momenteel op beide oevers. Dit reusachtige waterstaatwerk heeft er vermoedelijk voor gezorgd dat de stad Valencia gespaard is gebleven van de grote overstromingen.
Er zal waarschijnlijk wel gekeken worden of dit dan ook de overstromingen ten zuiden van de omlegging verergerd heeft. Want dit afwateringskanaal is een sterke scheidslijn tussen rampzalige schade ten zuiden, en nauwelijks schade ten noorden ervan. Ik heb de locaties van al die foto's opgezocht, en mijn beeld is dat de oorzaak vooral ligt in enorme piekafvoer in de 'barrancos', kleine rivieren die het grootste deel van het jaar bijna droog staan. Er is een soort van vloedgolf door die zuidelijke voorsteden getrokken, ook op best wel grote afstand van die barranco.
Dit kaartje doet de ronde op Twitter, en verklaart de oude loop van de Turia (groen), de omlegging uit 1969 (blauw), het rampgebied (rood) en de kleine barrancos (geel).

Beeld van de omgelegde Turia. Deze heeft de waterafvoer van de Turia wel goed kunnen verwerken. Dit ligt een groot deel van het jaar bijna droog.

Misschien is het noodzakelijk om ook afwateringskanalen in het gebied ten zuiden van Valencia aan te leggen.
Toen is besloten om de Turia helemaal te verleggen tot buiten Valencia, via een veel bredere gekanaliseerde rivier. De V-30 ligt momenteel op beide oevers. Dit reusachtige waterstaatwerk heeft er vermoedelijk voor gezorgd dat de stad Valencia gespaard is gebleven van de grote overstromingen.
Er zal waarschijnlijk wel gekeken worden of dit dan ook de overstromingen ten zuiden van de omlegging verergerd heeft. Want dit afwateringskanaal is een sterke scheidslijn tussen rampzalige schade ten zuiden, en nauwelijks schade ten noorden ervan. Ik heb de locaties van al die foto's opgezocht, en mijn beeld is dat de oorzaak vooral ligt in enorme piekafvoer in de 'barrancos', kleine rivieren die het grootste deel van het jaar bijna droog staan. Er is een soort van vloedgolf door die zuidelijke voorsteden getrokken, ook op best wel grote afstand van die barranco.
Dit kaartje doet de ronde op Twitter, en verklaart de oude loop van de Turia (groen), de omlegging uit 1969 (blauw), het rampgebied (rood) en de kleine barrancos (geel).

Beeld van de omgelegde Turia. Deze heeft de waterafvoer van de Turia wel goed kunnen verwerken. Dit ligt een groot deel van het jaar bijna droog.

Misschien is het noodzakelijk om ook afwateringskanalen in het gebied ten zuiden van Valencia aan te leggen.
-
Chris
- Moderator
De minister zegt dat 80 kilometer regionaal spoor 'totaal verwoest' is. Met name de Cercanías lijn C3 van Valencia naar Utiel is vrijwel volledig verwoest en herbouw zal maanden gaan duren. Ook de hogesnelheidslijn Madrid - Valencia zal minstens een paar weken buiten bedrijf zijn.
Op veel plekken is het ballast onder het spoor weggespoeld en zijn taluds en landhoofden van de bruggen geërodeerd.
Dit is op de A-3 bij Chiva:

De N-330 heeft op meerdere plekken ingestorte bruggen. Dit is dieper in het binnenland, in de regio rond Utiel.

Op veel plekken is het ballast onder het spoor weggespoeld en zijn taluds en landhoofden van de bruggen geërodeerd.
Dit is op de A-3 bij Chiva:

De N-330 heeft op meerdere plekken ingestorte bruggen. Dit is dieper in het binnenland, in de regio rond Utiel.

-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Dat moet een extreem heftige vloedgolf geweest zijn. Het doet me ook denken aan de ramp in het Duitse Ahrtal een aantal jaar geleden; dat ging volgens mij wel om een stuk beperkter gebied, maar ook heel veel dodelijke slachtoffers en het instorten van gebouwen en infrastructuur.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Dit is allemaal niet in enkele maanden te herstellen, opruimen en herstel gaat al gauw minimaal een jaar duren, vrees ik. De schade moet in de miljarden lopen.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel