[E] Spanje - Spain - España

Moderator: Moderatoren

Alfa
2x4 autosnelweg

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Alfa »

Vanaf volgend jaar moet je een noodlicht meedoen ipv een gevarendriekhoek in Spanje:

Verkeersinstituut VIAS voorstander om gevarendriehoek in de wagen te vervangen door noodlicht, zoals in Spanje

Wie volgend jaar met de auto naar Spanje reist, zal in plaats van de gevarendriehoek, een noodlicht moeten meenemen. De Spaanse overheid verplicht die namelijk in alle auto’s, om auto’s in panne zichtbaarder te maken. Verkeersinstituut Vias vindt dat ook voor ons land een prima, veiliger alternatief voor de gevarendriehoek.

https://www.hln.be/auto/verkeersinstitu ... ~a2911013/

Afbeelding
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^ Goed idee, zolang geen verwarring komt te ontstaan met hulpdienstvoertuigen.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik vind het vrij zinloos, je hebt hiervoor je alarmlichten. Een gevarendriehoek is verouderd, dat hadden ze decennia geleden al moeten afschaffen. Het gevarendriehoek plaatsen is onveilig, je kan beter achter de geleiderail gaan staan of in je auto blijven.

Maar goed, de automobielclubs zullen mensen wel weer doodsbang maken voor enorme boetes als je dat ding niet in de auto hebt. Net zoals die alcoholtesters in Frankrijk toen.
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

^^ en bijna niemand snapt dat je de driehoek op geruime afstand van je auto moet plaatsen als voorwaarschuwing. De enkele keer dat ik hem gebruikt zie worden staat ie pal naast het voertuig als een soort markering.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^ Velen die vergeten dat blijkbaar, het is trouwens aangeleerd bij het theoretische rijbewijs.
Chris schreef: za 18 jan 2025, 23:09 Ik vind het vrij zinloos, je hebt hiervoor je alarmlichten. Een gevarendriehoek is verouderd, dat hadden ze decennia geleden al moeten afschaffen. Het gevarendriehoek plaatsen is onveilig, je kan beter achter de geleiderail gaan staan of in je auto blijven.
Het zicht van alarmlichten reiken niet ver genoeg (blijkbaar), in je auto blijven dat is niet toegestaan en veel te gevaarlijk.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Joshua schreef: za 18 jan 2025, 23:59 ^^ Velen die vergeten dat blijkbaar, het is trouwens aangeleerd bij het theoretische rijbewijs.
Het stamt uit een andere tijd; en ik ben het eens dat het afgeschaft moet worden. Een gevarendriehoek plaatsen op tientallen meters afstand van de auto met pech betekent dat je mensen over de weg moet laten lopen, met alle gevaren van dien. Dit was misschien een goed idee in de jaren 1970 of 1980, toen er nog veel minder verkeer op de weg was, heden ten dage lijkt het me geen goed idee.

Daarnaast pusht tegenwoordig vrijwel elk navigatiesysteem een melding dat er een stilstaand voertuig is, de gevarendriehoek is ingehaald door de tijd. Ik zou bij pech achter de geleiderails plaatsnemen, melding maken van een stilstaand voertuig in mijn navigatieapp en wachten op hulp.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

En alarmlichten vallen mij doorgaans al honderden meters van tevoren op.
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

Dat ding wordt op internet tussen de 30 en 45 euro verkocht. Voor zover ik kan lezen is er geen uitzondering voor buitenlandse voertuigen (wat in België wel is bij de verplichting een brandblusapparaat en verbanddoos bij te hebben). Voor wie zich aan de regels wil houden toch wel een flinke extra kost, evenveel als een vignet voor Zwitserland.
Het was alweer een tijdje geleden dat we nog wat van Vias gehoord hadden.
Voor de verandering eens geen berichten over hoe "we" dingen niet goed doen op de weg of ons niet aan de regels houden was het tijd voor een suggestie rond verkeersveiligheid. :roll:
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Autostrada schreef: zo 19 jan 2025, 8:24Ik zou bij pech achter de geleiderails plaatsnemen, melding maken van een stilstaand voertuig in mijn navigatieapp en wachten op hulp.
Ik heb bij pech op een ongelukkige plaats met smalle vluchtstrook wel eens een ongeluk en een file gemeld, die worden wat actiever gepusht in de navigatiesystemen denk ik dan een stilstaand voertuig op de vluchtstrook.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

waldo79 schreef: zo 19 jan 2025, 11:13 En alarmlichten vallen mij doorgaans al honderden meters van tevoren op.
Moeten ze wel werken, je kunt ook met een lege accu of een probleem met de elektrische installatie op de vluchtstrook stranden. Sowieso zal een dergelijk strobelight wel echt veel beter opvallen. Als zo'n ding 10 jaar meegaat vallen de kosten ook wel weer mee.

Een gevarendriehoek is bijna altijd nutteloos inderdaad, de enige keer dat ik zo'n ding nuttig vond was in een extreem krap klaverbladlusje in Duitsland waar een pechgeval half op de weg stond, en die nauwelijks zichtbaar was door de slechte doorkijk in de bocht (begroeiing+krap). Maar die was dan ook netjes tientallen meters terug geplaatst, dan heeft het nut.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Rein schreef: zo 19 jan 2025, 15:09
Autostrada schreef: zo 19 jan 2025, 8:24Ik zou bij pech achter de geleiderails plaatsnemen, melding maken van een stilstaand voertuig in mijn navigatieapp en wachten op hulp.
Ik heb bij pech op een ongelukkige plaats met smalle vluchtstrook wel eens een ongeluk en een file gemeld, die worden wat actiever gepusht in de navigatiesystemen denk ik dan een stilstaand voertuig op de vluchtstrook.
Waze alarmeert ook voor stilstaande voertuigen is mijn ervaring.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Ik denk alleen als het wordt doorgegeven, daar ben je dan wel van afhankelijk. Je hebt natuurlijk mensen die alleen op navigatie rijden en vervolgens denken dat ze niet meer op hoeven te letten. :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Muiderpoort
polderweggetje

Bericht door Muiderpoort »

Die noodlichten zijn echt nauwelijks te zien en vaak worden ze ook niet zo goed geplaatst. Noodlichten zijn altijd goed te zijn (mits ze het doen natuurlijk).

Gevarendriekhoeken worden in Spanje helaas altijd binnen 100 meter van de auto geplaatst waardoor je die later ziet dan de alarmlichten en dus geen nut hebben.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Muiderpoort schreef: do 23 jan 2025, 10:56Die noodlichten zijn echt nauwelijks te zien
Noodlichten zijn altijd goed te zijn (mits ze het doen natuurlijk).
Wat is het verschil tussen noodlichten en noodlichten? Moet het ene alarmlichten zijn?
Muiderpoort
polderweggetje

Bericht door Muiderpoort »

^^ Klopt. Dat verplichte ding in plaats van de gevarendriehoek is echt nauwelijks te zien.

Alarmlichten daarentegen blijven zeer effectief en goed te zien!
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Verboden te fietsen op de autovía.

Afbeelding
A-5 Madrid - Mérida 120 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A-5 Madrid - Mérida 121 by European Roads, on Flickr
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Chris schreef: za 18 jan 2025, 23:09 Ik vind het vrij zinloos, je hebt hiervoor je alarmlichten. Een gevarendriehoek is verouderd, dat hadden ze decennia geleden al moeten afschaffen. Het gevarendriehoek plaatsen is onveilig, je kan beter achter de geleiderail gaan staan of in je auto blijven.

Maar goed, de automobielclubs zullen mensen wel weer doodsbang maken voor enorme boetes als je dat ding niet in de auto hebt. Net zoals die alcoholtesters in Frankrijk toen.
Volgens mij mag een land voor buitenlandse auto's geen andere inventaris of typegoedkeuring eisen dan in het (EU) land van toelating. Dat gold voor de alcoholtesters, de verbandtrommel, de veiligheidsvestjes, de veiligheidsdriehoek, het reservewiel, reservetank, de reserverbril voor de bestuurder (Portugal), etc. Voor winterbanden (of all season) of sneeuwkettingen is het geen inventaris als je ze onder je auto moet hebben, afhankelijk van de tijd en ik denk dat dat ook geldt voor profiel van je banden (als die minder is dan de APK eisen van het eigen land). Maar of oom agent dit weet of interesseert.... De kans is natuurlijk zeer klein dat je een spot-check krijgt op inventaris. Dat heb ik nog nooit beleefd.

Je loopt wel de kans -over een jaar of zo- op een bekeuring als je deze waarschuwingslamp niet gebruikt (maar wel een driehoek) terwijl je op de vluchtstrook staat. Maar zo kan een Spanjaard straks denk ik ook een bekeuring krijgen als hij met nieuwe waarschuwingslamp (zonder driehoek) op de vluchtstrook staat in Duitsland. En als de reden is dat de benzinetank leeg is, kan er nog een bekeuring bovenop :mrgreen: Meestal zal men coulant zijn als ze weten dat de regels in het buitenland anders zijn.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Peter schreef: vr 07 feb 2025, 10:30Volgens mij mag een land voor buitenlandse auto's geen andere inventaris of typegoedkeuring eisen dan in het (EU) land van toelating. Dat gold voor de alcoholtesters, de verbandtrommel, de veiligheidsvestjes, de veiligheidsdriehoek, het reservewiel, reservetank, de reserverbril voor de bestuurder (Portugal), etc. Voor winterbanden (of all season) of sneeuwkettingen is het geen inventaris als je ze onder je auto moet hebben, afhankelijk van de tijd en ik denk dat dat ook geldt voor profiel van je banden (als die minder is dan de APK eisen van het eigen land). Maar of oom agent dit weet of interesseert.... De kans is natuurlijk zeer klein dat je een spot-check krijgt op inventaris. Dat heb ik nog nooit beleefd.
Mja, ik heb een stuk korter dan jij mijn rijbewijs en ik heb het twee keer meegemaakt, beide keren in Duitsland. Checken of ik veiligheidshesjes, gevarendriehoek, verbandtrommel en de hele mikmak bij me had. De eerste keer had ik niet alles, we stonden bij een tankstation, dus ik vroeg of ik het daar ter plekke moest kopen - want ze wilden niet accepteren dat het feit dat ik aan de Nederlandse eisen voldeed in de hele EU voldoende was. Ik moest volgens de agenten de Duitse regels volgen.

De tweede keer had ik alles wel bij me, maar werd er door de chagrijnige jongedames van de Polizei (die wellicht geïrriteerd waren dat deze Nederlander misschien tegen de verwachting in wel alles bij zich had) gemierenneukt over het feit dat de verbanddoos, die ik bij Kruidvat gekocht had, niet conform DIN 13164-specificaties was (niet alles wat buiten Duitsland verkocht wordt voldoet altijd per se aan de Duitse normen...) omdat dat niet op de verbanddoos stond en omdat op bepaalde items in de verbanddoos geen houdbaarheidsdatum stond. :roll: Uiteindelijk hebben ze ook toen niks gedaan, maar dat soort controles komen soms dus wel voor.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Er zijn publicaties in heel Europa die berichten over een maximumsnelheid van 150 km/h op de AP-7, die met 'AI' gereguleerd zou worden.

Dit hebben ze van elkaar overgeschreven, en ze lijken dit allemaal zonder factchecking te doen. Het klopt namelijk niet.

Wat er is gebeurd is dat op een 150 kilometer lang traject in Catalonië, een variabele maximumsnelheid op de AP-7 is ingevoerd, die door AI wordt ingesteld. Dat klinkt heel geavanceerd, maar zoiets bestaat al decennia met geautomatische verkeersbeïnvloeding, alleen wordt er nu het etiket AI opgeplakt.

En een 150 kilometer lang traject wordt vertaald als 150 km/h.

De AP-7 wordt schijnbaar sinds het tolvrij worden nogal overbelast, al in 2022 zijn daardoor deels lagere maximumsnelheden ingevoerd, wat in 2024 meer variabel is gemaakt.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Er is een landelijke stroomstoring gaande in Spanje en Portugal. Verkeerslichten werken niet meer. Het verkeer in de steden zou muurvast staan, Google Maps registreert kennelijk geen verkeersbewegingen meer. De tunnels van de M-30 in Madrid zijn afgesloten.

Madrid
Afbeelding

Afbeelding

Barcelona
Afbeelding

Afbeelding
Autostrada
autoweg

Volgens de Spaanse media zijn er honderden auto’s gestrand in de tunnels onder Madrid. De verwachting is dat de stroom in de komende uren weer hersteld wordt.
Allan C
verkeersader

Bericht door Allan C »

According to Spanish grid operator Red Electrica, 92 % of Spain's power has been restored and power restored in 6.2 million household in Portugal today.

https://www.lemonde.fr/en/europe/articl ... 6_143.html
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^
Grote stroomstoring in Spanje en Portugal vrijwel voorbij - https://nos.nl/l/2565413

En nu is het zaak om de oorzaak te achterhalen. Mocht het een hack betreffen, dan zou je bijna van een oorlogsverklaring kunnen spreken.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
JanVerhoeven
verkeersader

^^ Op hoogspanningsnet.com staat en mooi eerste indruk-artikel: https://www.hoogspanningsnet.com/artike ... pril-2025/

Het komt erop neer dat men vermoed dat een reeks ongelukkige uitval gecombineerd met onhandig/ongelukkig handelen daarop uiteindelijk de boel deed instorten. Bijkomend aspect is dat tegenwoordig bij flink zonnig weer het aandeel generatoren in het net erg klein wordt en daardoor hun stabiliserende effect navenant verdwijnt. Mogelijk wordt daar nog niet genoeg rekening mee gehouden, zowel qua reactief handelen als in de beschikbare reservecapaciteit die op zo'n moment moet ingrijpen.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Dat zou kunnen betekenen dat dit soort grote storingen vaker gaan optreden. Immers, als er onvoldoende generatoren zijn in combinatie met meer zon en hogere temperaturen, dan is het niet ondenkbaar dat het stabiliserende effect vaker verdwijnt. De oplossing lijkt dus te liggen in de bouw van meer en zwaardere generatoren en een betere instructie van het personeel: wat te doen en te laten bij zo'n plotselinge gebeurtenis.
Autostrada
autoweg

Het is ook mogelijk om generatoren te laten draaien met behulp van zonnestroom om zo intertia te creëren.
JanVerhoeven
verkeersader

En het is maar zeer de vraag hoeveel dat helpt, het werkt maar in één richting (demping door massatraagheid). Als dat niet het gewenste compensatieeffect is dan kan je nog zo veel generatoren hebben maar het probleem los je er niet mee op. Modernere oplossingen zoals grid storage kunnen in allerlei richtingen functioneren en geheel computergestuurd dynamisch bijregelen.
JanVerhoeven
verkeersader

De ENTSOE, zeg maar het samenwerkingsverband van alle Europese elektriciteitsnetbeheerders, heeft aangekondigd de stroomstoring te gaan onderzoeken: https://www.entsoe.eu/news/2025/05/09/e ... -blackout/

Op zichzelf is dat nog niet zo nieuwswaardig, maar er wordt wel duidelijk weergegeven hoe de boel instortte: er viel binnen zeer korte tijd wel zo'n 2,2 GW aan stroomopwek weg. Daardoor daalde de netfrequentie naar 48 Hz, dat is eigenlijk ongehoord. Het fluctueert normaal binnen ongeveer de 0,15 Hz maximaal aan beide kanten. Zelfs toen dit allemaal mis ging, daalde de Europese frequentie slechts met 0,135 Hz:

Afbeelding

Omdat die 48 Hz situatie niet binnen enkele seconden opgelost werd vloog alles er uiteindelijk uit. Dit laat ook wel zien dat het niet een kwestie was van gebrek aan dempende generatoren e.d., want daarmee tover je niet even GW's aan extra energie het net op. Grid storage mogelijk wel, maar dan moet je wel een hoop hebben staan. De grote vraag is in ieder geval hoe de opwek zo plotseling is weggevallen.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Toch een (geavanceerde) hack?
JanVerhoeven
verkeersader

Hajo schreef: ma 12 mei 2025, 18:02 ^^ Toch een (geavanceerde) hack?
Dat lijkt me een voorbeeld van Proportionality Bias, de neiging om bij een grote calamiteit aan een grote en/of kwaadaardige oorzaak te denken. Terwijl de praktijk leert dat niet eens 9 op de 10 maar wel 99 op de 100 keren nalatigheid, domheid, onoplettendheid, miscommunicatie en andere bekende redenen bij elkaar de reden waren. Het youtube kanaal Plainly Difficult wat grote rampen analyseert heeft zelfs een bingo kaart met dat soort zaken omdat het altijd wel raak is.

Afbeelding

Bedenk ook dat eerdere grootschalige blackouts ook allemaal ontstonden en verliepen op diezelfde manier, en de bekendste grote ramp van Tsjernobyl was ook zo’n fout-op-fout stapeling (en bijna die complete bingokaart!). Ook bij het Spaanse incident heb ik nauwelijks twijfel dat de oorzaak in die richting gezocht kan worden.