[E] Spanje - Spain - España

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Ali
stadsweg
Berichten: 360
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

Bericht door Ali » za 04 jun 2005, 14:02

Chrizz schreef:Zeer verwarrend systeem, van mij mogen ze zsm omschakelen naar het Franse systeem.

Overigens heb ik op geen enkele kaart 2-cijferige N-wegen kunnen ontdekken. Wel N I, N II, N III, N IV N V etc. ook wel N301 maar nooit N31 ofzo... Terwijl de A31 wel weer bestaat (bij Albacete)
De eencijferige N-wegen starten allemaal in Madrid en kloksgewijs stijgen ze, al de andere N-wegen bestaan uit drie cijfers.

Dus N-I naar Irun (Frankrijk), N II naar Zaragoza, Barcelona, La Joncquera (Frankrijk), N III denk ik naar Valencia, NIV naar Cadiz, NV naar Portugal en NVI naar La Coruna.

Sjef

Bericht door Sjef » za 04 jun 2005, 16:12

Ik vind het niet mooi dat men "Torrelavega" in een kleiner lettertype heeft uitgevoerd dan "Santander". Dit komt de homogeniteit van de verkeersborden niet ten goede.

Ali
stadsweg
Berichten: 360
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

Bericht door Ali » za 04 jun 2005, 16:39

Sjef schreef:Ik vind het niet mooi dat men "Torrelavega" in een kleiner lettertype heeft uitgevoerd dan "Santander". Dit komt de homogeniteit van de verkeersborden niet ten goede.
Alleen de grote steden worden in groot lettertype weergegeven, kleine plaatsnamen slechts in kleiner lettertype.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 05 jun 2005, 21:09

Ik heb een aantal nogal vage letters gevonden in Spanje voor wegen die snelweg zijn:
C16,C31, C32, C58, C60 rond Barcelona (C van Catalunya)
TF1, TF5 op Tenerife
GC1 op Gran Canaria
PM1, PM19, PM27 op Mallorca (PM van Palma de Mallorca)
R2, R3, R4, R5 de radialen van Madrid, die stralen uit naar resp. Zaragoza, Valencia, Sevilla en Badajoz, meestal 20 - 50km lang
M11, M12, M13, M30, M31, M40, M45, M50. Rondwegen en tangenzialen van Madrid, opvallen is dat er maar liefst 4 ringwegen zijn, namelijk de M30, M40, M45 en M50. Die zijn resp van het dichtst naar het centrum tot de buitenring M50
B10, B20, B23 rondom Barcelona
CV500 bij Valencia. CV staat waarschijnlijk voor Castilla-Valencia maar dat weet ik niet zeker.
S20 bij Santander
AG57N ten westen van de havenstad Vigo.

Dan heb je nog een A-weg (Autovia) meestal een 2x2 weg, maar geen snelweg.
De AP-wegen. Altijd snelwegen, met tol
De N-wegen. N1 tot N6 uitstralend rond Madrid, resp Burgos, Zaragoza, Valencia, Sevilla, Badajoz en A Coruna.
De overige N-wegen hebben altijd N100 of een hoger getal. Nxx wegen bestaan niet.
Dan heb je nog een hele hoop wegen naar gebied waarin die weg ligt.
De A van Andalucia, de EX van Extremadura ga zomaar door.

Een A-weg hoeft dus geen snelweg te zijn, het kan zelfs een landweg zijn (Andalucia).

Dan heb je ook nog de E-wegen.
Aan de lopende band wordt er in Spanje omgenummerd.

Kortom: de nummering in Spanje is een grote puinhoop.
Autosnelwegen moeten gewoon een A-nummer krijgen, inclusief ringwegen rond Madrid, Barcelona en andere steden.
N-wegen voor Nationale wegen.
en nog een cijfer voor plaatselijke wegen.

Nu rij je bijvoorbeeld van Madrid naar Barcelona, dan kom je over de A2, R2, NII, A2, NII en A2 terwijl je over 1 en dezelfde weg rijdt.

En dan ben ik vast nog wat dingetjes vergeten.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 05 jun 2005, 23:37

Chrizz: ik heb een handzame brochure gemaakt van Spaanse wegnummers. Ik zal hem volgende week op het internet posten (hij staat op de computer van mijn ouders en ik vergeet hem de hele tijd mee te nemen).

tot die tijd kun je ook op de site van Marcel http://www.monterie.com kijken. LET OP, het uitprinten van de lijst wegnummers en het systeem kost MINSTENS zes paginas :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 06 jun 2005, 20:58

Redesign in Spanje:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 06 jun 2005, 21:00

Dat ziet er ook effe niet uit, zeg !

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » di 07 jun 2005, 9:29

Niet echt duidelijk dat bord.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 07 jun 2005, 9:32

Zo te zien zijn ze in Spanje ook niet eenduidig met de kleur van de borden. Dit afschuwelijke redesignbord is groen, terwijl het volgende bord weer blauw is. Mijn enige spanje ervaring is de Franse grens tot aan Gerona (AP-7). Hopelijk dit jaar meer ;)

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » di 07 jun 2005, 9:52

Ik denk dat de ANWB daar Redesign aan het uit proberen is. :)

Charles
stadsweg
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:57
Locatie: Valkenburg (Lb.)

Bericht door Charles » di 07 jun 2005, 10:45

In de stad Barcelona staan langs de "B"-wegen inderdaad groene borden.
Groet, Charles

Wouter
dorpsstraat
Berichten: 127
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:46
Locatie: De Bilt
Contacteer:

Bericht door Wouter » di 07 jun 2005, 22:49

Toch vind ik de borden op zichzelf best mooi. Het is dat het niet eenduidig is, wat fout is.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 07 jun 2005, 22:57

Met gesloten pijlen zou het er n.m.m. al een stuk beter uitzien.

Sjef

Bericht door Sjef » wo 08 jun 2005, 9:11

...kleine toevoeging: ook met een homogeen lettertype zouden de borden al een stuk mooier ogen.

Wouter
dorpsstraat
Berichten: 127
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:46
Locatie: De Bilt
Contacteer:

Bericht door Wouter » do 09 jun 2005, 0:14

Daar hebben jullie wel gelijk in.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 12 jul 2005, 10:08

Gisterenavond was op Canvas een documentaire over een Marokkaans gezin uit Antwerpen dat werd gevolgd op de reis naar Marokko (op vakantie).

Natuurlijk goed op de snelwegen gelet. Een ding dat me opviel is dat in de buurt van Algeciras wegwijzers op de borden ook enkele plaatsen in het Arabische schrift stonden. Nou vraag ik me natuurlijk af wat daar gestaan heeft. Misschien iets van "Marokko" of "Haven"? Of gewoon Algeciras in het Arabische schrift?

Zijn er kenners? Ali wellicht?

Je komt niet vaak tegen in landen die officieel het Latijnse schrift hebben dat er ook een plaats in een ander schrift staat op de borden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 29 jul 2005, 12:54

Ik heb ook een paar Spaanse wegen bereden, o.a. de A-8. Mij viel meteen Interstate op, evenals de vele overbodige verkeersborden die het wegbeeld zo druk maken. Je hoeft geen inhaalverbod neer te zetten bij een doorgetrokken streep van mij. De snelwegen waren wel goed, alleen de snelheidsbeperking van 10 km/h bij de A-8 <> A63 vond ik belachelijk. Er volgt nog een foto.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » vr 29 jul 2005, 18:28

ViaHaaren schreef:... De snelwegen waren wel goed, alleen de snelheidsbeperking van 10 km/h bij de A-8 <> A63 vond ik belachelijk. Er volgt nog een foto.
Geldt voor vele overgangen met Frankrijk (bijvoorbeeld Dudelange A3/A31) :lol:

Ali
stadsweg
Berichten: 360
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

Bericht door Ali » za 30 jul 2005, 1:00

Palance schreef:Gisterenavond was op Canvas een documentaire over een Marokkaans gezin uit Antwerpen dat werd gevolgd op de reis naar Marokko (op vakantie).

Natuurlijk goed op de snelwegen gelet. Een ding dat me opviel is dat in de buurt van Algeciras wegwijzers op de borden ook enkele plaatsen in het Arabische schrift stonden. Nou vraag ik me natuurlijk af wat daar gestaan heeft. Misschien iets van "Marokko" of "Haven"? Of gewoon Algeciras in het Arabische schrift?

Zijn er kenners? Ali wellicht?

Je komt niet vaak tegen in landen die officieel het Latijnse schrift hebben dat er ook een plaats in een ander schrift staat op de borden.
In Europa wonen miljoenen Marokkanen en elke zomer gaan zo'n 2,5 miljoen Marokkanen hun vakantie in Marokko doorbrengen. Het grootste gedeelte neemt de auto. De meeste die in Frankrijk en de Benelux wonen rijden via Madrid. Vanaf Madrid wordt Algeciras ook in het Arabisch aangegeven. Ten minste bij grote knooppunten. Op die manier rijden de Marokkanen niet verkeerd. Wat leuk is, is dat er op het traject San Sebastian - Algeciras zo'n vijf speciaal uitgeruste parkings ter beschikking van Marokkaanse reizigers. Daar kan je tickets voor de veerdiensten kopen en zijn er allerlei faciliteiten als een moskee, was en eetgelegenheden, administratieve diensten etc.

Zij die via over Barcelona rijden krijgen vanaf Alicante ook bij belangrijke knooppunten Arabische opschriften op de bewegwijzering. Daarin wordt in Alicante de haven aangegeven, meet veerdiensten richting Algerije. Maar er staat dan ook bij dat men voor Marokko rechtdoor moet rijden.

In Almeria en Algeciras zelf staan bij de afritten die naar de haven leiden, ook Arabisch. De haven wordt ermee aangegeven evenals de steden die van daaruit per ferry bereikbaar zijn.

Ik vind het handig voor omdat men gewoon door Arabische opschriften te volgen Marokko kan bereiken, mer echt hoognodig vind ik het niet. Iedereen kan wel het Latijns geschrift bijna lezen. De oudere Marokkanen die ongeschoold zijn bereiken nu een dergelijke leeftijd dat ze ook niet meer zelf rijden.

Ik vind het wel handig bij het eindstad, om ze vele afritten hebben, en indien je de verkeerde neemt raak je hopeloos in het centrum vast.

Zo nog vragen? :p

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 30 jul 2005, 12:58

Ali schreef:In Europa wonen miljoenen Marokkanen en elke zomer gaan zo'n 2,5 miljoen Marokkanen hun vakantie in Marokko doorbrengen. Het grootste gedeelte neemt de auto. De meeste die in Frankrijk en de Benelux wonen rijden via Madrid. Vanaf Madrid wordt Algeciras ook in het Arabisch aangegeven. Ten minste bij grote knooppunten. Op die manier rijden de Marokkanen niet verkeerd. Wat leuk is, is dat er op het traject San Sebastian - Algeciras zo'n vijf speciaal uitgeruste parkings ter beschikking van Marokkaanse reizigers. Daar kan je tickets voor de veerdiensten kopen en zijn er allerlei faciliteiten als een moskee, was en eetgelegenheden, administratieve diensten etc.
Die parkeerplaatsen en de Arabische borden heb ik ook gezien. Erg opvallend dat het speciaal daarvoor was. Ik keek al op van dat Arabische bord in Spanje. ;)

Alain
expressweg
Berichten: 3484
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » za 30 jul 2005, 13:29

Om terug te komen op de hoge snelwegdichtheid in Madrid: er wordt sowieso fors geïnvesteerd in de Madrileense infrastructuur. Niet alleen nieuwe wegen, ook het metronetwerk is de laatste jaren explosief gegroeid. Ten zuidwesten van Madrid zijn een aantal voorsteden zelfs geheel ondergronds met een aparte ringlijn met elkaar verbonden (de zgn. Metrosur)! En het houdt voorlopig ook nog niet op. Da's wel wat anders dan in NL - maar ja, Madrid ligt dan ook midden in een woestijn - kun je alle kanten op.

Ali
stadsweg
Berichten: 360
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

Bericht door Ali » vr 16 sep 2005, 2:04

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 16 sep 2005, 8:02

Ah, een foto. Erg grappig te zien dat er in een land met Latijns schrift ook een niet-Latijns schrift op de borden wordt gebruikt. Dat zie je volgens mij in geen enkel ander land (ik zou niet zo snel een voorbeeld weten)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 16 sep 2005, 9:04

Palance schreef:Ah, een foto. Erg grappig te zien dat er in een land met Latijns schrift ook een niet-Latijns schrift op de borden wordt gebruikt. Dat zie je volgens mij in geen enkel ander land (ik zou niet zo snel een voorbeeld weten)
In Noord-Noorwegen worden ook plaatsnamen in cyrillisch schrift aangeduidt. Zelfs Noorse plaatsnamen. Een foto daarvan staat ergens op het Duitse forum.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 16 sep 2005, 9:16

Vanwege de verwijzing naar Russische plaatsen over de grens neem ik aan? En weet iemand hoe ze dat dan doen in Hongarije, Polen, etc?

Ik zal zien of ik die foto kan vinden
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 16 sep 2005, 9:25

Palance schreef:Vanwege de verwijzing naar Russische plaatsen over de grens neem ik aan? En weet iemand hoe ze dat dan doen in Hongarije, Polen, etc?

Ik zal zien of ik die foto kan vinden
Nee, ook de Noorse stad Kirkenes wordt ik het Cyrillisch aangegeven heb ik gezien. In Polen heb ik helaas geen steden gezien verder dan Warszawa en Rzeszow op de bewegwijzering..

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 16 sep 2005, 9:35

Ik kon zo snel alleen deze foto vinden

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 16 sep 2005, 11:05

@ Chrizz, verder weg gelegen bestemmingen worden in Polen met de beroemde ovaaltjes aangegeven. In Krakow stikt het op de locale ringweg van deze 'ovaaltjes'; ik heb mijn mening over de toegenomen onoverzichtelijkheid vaak genoeg op geschreven.

Lapland: Daar is de taal ook geschreven in het Cyrilisch volgens mijn informatie (noord-Noorwegen, dus ;) )
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 04 jan 2006, 13:58

Ik heb me een ochtendje verdiept in het Spaanse wegennetwerk.

Er is 3951km officiële snelweg, dwz, zoals we die in Nederland of Frankrijk kennen.

Mogelijke prefixen op zo'n "echte" snelweg:
AP (Autopista) (tol)
A (Autovia) (als snelweg uitgevoerd)
AG (A Coruña)
B (Barcelona)
BU (Burgos)
C (Catalunya)
GC (Gran Canaria)
M (Madrid)
PM (Palma de Mallorca)
R (Radiales) (rond Madrid)
TF (Tenerife)


Dan zijn er nog de expresswegen, meestal Autovia's. Dit zijn 2x2 wegen met ongelijkvloerse kruisingen, te vergelijken met de Duitse Gelbe Autobahnen of de Franse Voie Expresses. Het netwerk van Autovia's (tolvrij) is 5255km. In totaal kent Spanje ruim 9200km snelweg. De laatste jaren worden steeds meer autovia's omgebouwd tot autopista's (met meer verzorgingsplaatsen, tankstations etc). De tol is voor Spaanse begrippen vrij hoog, maar minder dan de Franse).

mogelijke prefixen in het Autovia-netwerk:

A (Autovia)
N (Nacionales)
SE (Sevilla)
V (Valencia)


Rond Madrid zijn erg veel wegen omgebouwd tot snelweg. Madrid is een snelgroeiende stad. Momenteel telt de stad zelf 3.100.000 inwoners, maar de agglomeratie telt zelfs 5.600.000 inwoners.
Serving the city's population of some three million, the Madrid Metro is one of the most extensive and fastest-growing metro networks in the world. With the addition of a loop serving suburbs to Madrid's south-west "Metrosur", it is now the second largest metro system in Western Europe, second only to London's Underground. The province of Madrid is also served by an extensive commuter rail network called Cercanías.
Het Spaanse metronetwerk is dus zelfs groter dan dat van Berlin of Paris!

Afbeelding

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » wo 04 jan 2006, 14:14

Serving the city's population of some three million, the Madrid Metro is one of the most extensive and fastest-growing metro networks in the world. With the addition of a loop serving suburbs to Madrid's south-west "Metrosur", it is now the second largest metro system in Western Europe, second only to London's Underground. The province of Madrid is also served by an extensive commuter rail network called Cercanías.
Ter aanvulling...
Urbanrail.net schrijft dit:
Spain's capital Madrid is situated right in the centre of the country and has over 3 million inhabitants. After heavy expansion since 1995 (177 km > 228 km), the Madrid Metro is now the third largest metro network in Europe after London (415km) and Moscow (269km), having overtaken Paris (209km).

Plaats reactie