Natuurgebieden
Moderator: Moderatoren
-
- stadsweg
Anyway, rond het knooppunt Leenderheide lagen mooie bossen. Feit is dat de meest geziene delen daarvan nu weg zijn. Dit kwam niet primair door een grote bevolking, maar omdat hier besloten is dat er hier een "klein beetje" infra bij moest gaan komen.
Dat er overal groei is, is dus ook niet juist. Kijk maar naar de natuur.
Overigens, dat boerenland, of eigenlijk het land van de plattelandsbevolking (en wie kun je daar tegenwoordig in Nederland nog onder scharen), dat nu hoofdzakelijk uit grassprieten en een verdwaalde Kiviet lijkt te bestaan, dat was tot enige decennia geleden nog een habitat voor heel aardige natuur. De weilanden van een eeuw terug waren hoegenaamd soortenrijker dan de weinige zwaar beschermde en zorgvuldig beheerde blauwgraslanden die nu nog resteren (in de Bennekommer Meent bijvoorbeeld).
De oorzaak voor die kwaliteitsachteruitgang van de weiden en het agrarisch cultuurlandschap als geheel kan voor een belangrijk deel worden gevonden in de veranderingen in de landbouw van de afgelopen eeuw: schaalvergroting (ruilverkaveling), toepassing na uitvinding van prikkeldraad waardoor de hagen, struiken en overhoeken verdwenen, invoer van veevoeder met grote overschotten dierlijke fecalien als gevolg waardoor de weiden ernstig verarmden (buitengewone hoeveelheden mest), het wegvallen van de functionaliteit van knotwilgen, grienden en geriefbosjes in het landbouwbedrijf etcetera, maar toch ook de invloed van industrie en mobiliteit. Weilanden in stedelijke regio's kunnen bijna niet meer soortenrijk zijn, omdat naast de intensieve landbouw ook de neerslag van zware metalen uit industrie en verkeer tal van kwetsbare soorten de das om doen.
Mensen kunnen zich dan ook afvragen of het de schuld van het weiland is, dat er geen moer meer aan is en dat het voor het behoud van soorten weinig betekenis heeft in vergelijking met de periode van voor de landbouwmechanisatie. Mensen kunnen daar ook aan voorbij gaan. Maar je kan ook zo ver gaan je af te vragen of het de schuld is van het weiland, en aangezien dat niet zo is, of dat weiland dan toch gestraft moet worden met de dood. In het natuurbeheer wordt er vaak juist liever voor gekozen om soorten of natuurtypen die het zeer moeilijk hebben de helpende hand te bieden.
Als mij gevraagd wordt wat ik denk of voel als ik een weiland zie en als ik mag spreken vanuit mijn hart, dan zeg ik het liefst:
Hier heeft een oerbos gestaan. En als we willen, dan kan hier weer een oerbos staan. Een secundair oerbos misschien, maar toch een oerbos.
Dat er overal groei is, is dus ook niet juist. Kijk maar naar de natuur.
Overigens, dat boerenland, of eigenlijk het land van de plattelandsbevolking (en wie kun je daar tegenwoordig in Nederland nog onder scharen), dat nu hoofdzakelijk uit grassprieten en een verdwaalde Kiviet lijkt te bestaan, dat was tot enige decennia geleden nog een habitat voor heel aardige natuur. De weilanden van een eeuw terug waren hoegenaamd soortenrijker dan de weinige zwaar beschermde en zorgvuldig beheerde blauwgraslanden die nu nog resteren (in de Bennekommer Meent bijvoorbeeld).
De oorzaak voor die kwaliteitsachteruitgang van de weiden en het agrarisch cultuurlandschap als geheel kan voor een belangrijk deel worden gevonden in de veranderingen in de landbouw van de afgelopen eeuw: schaalvergroting (ruilverkaveling), toepassing na uitvinding van prikkeldraad waardoor de hagen, struiken en overhoeken verdwenen, invoer van veevoeder met grote overschotten dierlijke fecalien als gevolg waardoor de weiden ernstig verarmden (buitengewone hoeveelheden mest), het wegvallen van de functionaliteit van knotwilgen, grienden en geriefbosjes in het landbouwbedrijf etcetera, maar toch ook de invloed van industrie en mobiliteit. Weilanden in stedelijke regio's kunnen bijna niet meer soortenrijk zijn, omdat naast de intensieve landbouw ook de neerslag van zware metalen uit industrie en verkeer tal van kwetsbare soorten de das om doen.
Mensen kunnen zich dan ook afvragen of het de schuld van het weiland is, dat er geen moer meer aan is en dat het voor het behoud van soorten weinig betekenis heeft in vergelijking met de periode van voor de landbouwmechanisatie. Mensen kunnen daar ook aan voorbij gaan. Maar je kan ook zo ver gaan je af te vragen of het de schuld is van het weiland, en aangezien dat niet zo is, of dat weiland dan toch gestraft moet worden met de dood. In het natuurbeheer wordt er vaak juist liever voor gekozen om soorten of natuurtypen die het zeer moeilijk hebben de helpende hand te bieden.
Als mij gevraagd wordt wat ik denk of voel als ik een weiland zie en als ik mag spreken vanuit mijn hart, dan zeg ik het liefst:
Hier heeft een oerbos gestaan. En als we willen, dan kan hier weer een oerbos staan. Een secundair oerbos misschien, maar toch een oerbos.
-
- expressweg
En vergeet ook niet die schiterende gebieden die in de Peel zijn ontstaan door de turfstekerij en de aanleg van kanalen en de bouw van veenkolonies als Griendtsveen en Helenaveen hier op de grens van Brabant en Limburg.Rene schreef:Overigens is er ook 'nieuwe natuur' ontstaan door de cultivering. Zonder de Afsluitdijk en de inpoldering van Flevoland hadden we nu bijvoorbeeld geen Oostvaardersplassen gehad...
Espace de zody 

-
- stadsweg
Hm, de Peel is een mooi gebied. We hoeven het niet eens te zijn, maar de Peel is voor 80 tot 90% ontgonnen en wat er resteert is door allerlei externe invloeden en ontwatering niet meer wat het vele eeuwen was.
Uit cultuurhistorisch opzicht is de Peel best interessant.
Maar als we over krimp in de natuur spreken, dan is de Peel wel een van de aller-aller-allerbeste voorbeelden in dit land. Het lijkt daar nauwelijks nog op vroeger.
De Peel is ontgonnen onder leiding van de Nederlandsche Heidemaatschappij. Voor het veen zijn intensieve landbouwgronden teruggekomen, waar nu onder andere miljoenen varkens worden vetgemest in grote varkensstallen.
Maar als we over krimp in de natuur spreken, dan is de Peel wel een van de aller-aller-allerbeste voorbeelden in dit land. Het lijkt daar nauwelijks nog op vroeger.
De Peel is ontgonnen onder leiding van de Nederlandsche Heidemaatschappij. Voor het veen zijn intensieve landbouwgronden teruggekomen, waar nu onder andere miljoenen varkens worden vetgemest in grote varkensstallen.
-
- expressweg
-
- 2x4 autosnelweg
Veel van onze gewaardeerde natuurgebieden zijn mede door menselijke invloeden ontstaan danwel geheel van uiterlijk veranderd. Denk aan alle natuurgebieden rond het Ijsselmeer, maar ook de BiesBosch, veel Zeeuwse meren, de grindgaten aan de Maas, etc, etc.Frank_NL schreef:Hm, de Peel is een mooi gebied. We hoeven het niet eens te zijn, maar de Peel is voor 80 tot 90% ontgonnen en wat er resteert is door allerlei externe invloeden en ontwatering niet meer wat het vele eeuwen was.
Sommige gebieden zijn rijker in natuur geworden (lees: meer variatie in Flora en Fauna) en andere zijn juist armer geworden.
Veengebieden zijn van nature meestal natuurarme gebieden volgens mij, net als duingebieden. Dus wat dat betreft is de Peel wellicht er alleen maar beter op geworden. Het varken voelt zich er kennelijk ook goed thuis :P
Sommige bossen zijn alleen maar aangelegd voor de jacht en waren vroeger landbouwgebied, moeras, of zandverstuiving.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- expressweg
-
- woonerf
-
- stadsweg
Wellicht, twijfelgevalletje dus.Peter schreef:Veengebieden zijn van nature meestal natuurarme gebieden volgens mij, net als duingebieden. Dus wat dat betreft is de Peel wellicht er alleen maar beter op geworden. Het varken voelt zich er kennelijk ook goed thuis :P
Hoe dan ook, de natuur van de Peel heeft in de afgelopen eeuw een gigantische krimp laten zien. In het geval van de Peel een zonder historisch precedent, waarbij ik aanteken dat oorspronkelijke, relatief soortenarme, maar weerbare natuur door mij persoonlijk enorm veel zwaarder wordt gewaardeerd dan bijvoorbeeld een hoge soortenrijkdom.
Bovendien is van een hoge soortenrijkdom maar erg lokaal sprake. De Peel is voor 80-90% omgezet in intensieve landbouwakkers, waar nauwelijks iets leeft dat onder de term natuurwaarde geschaard hoort te worden.
De voor de natuur (lees: variatie in soorten) gunstige landbouwextensiviteit is in de Peel al lang een verhaal van het verleden.
Voor de resterende veen- en heideterreinen betwijfel ik of de natuurlijke waarde hoger ligt dan in de 18e eeuw of eerder. Het betreft de kerngebieden, die tot een eeuw geleden door mensenhanden niet aangeraakt waren. De omliggende, voor WOII ontgonnen Peelvlakten werden al lang in varierende mate van intensiteit onder tanden genomen door schaapskuddes, zodat een gevarieerde soortenspectrum toen over grote delen van dit toen nog vrij oorspronkelijke gebied van "woeste gronden" aanwezig was. Dat delen van de Peel zeer gevarieerd waren, daar hoef je niet aan te twijfelen! Overigens waren in de randzones ook wel hooi-, wei- en akkerpercelen en -perceeltjes te vinden, die maar weinig werden gebruikt. Dat waren ook fijne plekjes voor een groot scala aan planten, insecten, vogels, amfibieen, reptielen en zoogdieren. Kunstmest, luchtverontreiniging en waterverontreiniging waren tenslotte nog niet uitgevonden.
Persoonlijk ben ik van mening dat alleen de natuur "die God schiep" puur is. De rest kunnen we beter benoemen als een natuurrijk cultuurlandschap of halfnatuur. Waarmee ik overigens geen aanhanger ben van de Heer, maar evenmin van mensenhanden. Wat ik me nog wel afvraag ~ waarom God toch altijd als een mensfiguur wordt voorgesteld. Hij kon net zo goed een paard, een boterbloem, een strandje of een schuimkop op zee zijn.