[N280] Aanpassingen Weert - Roermond

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Egbert
expressweg

Re: [N280] Aanpassingen Weert - Roermond

Bericht door Egbert »

Oh ja, en voor hulpdiensten.
Of zijn die in Nederland tegenwoordig ook zo bang voor de vluchtstrook dat ze liever door de rettungsgasse rijden?
captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 »

mavas schreef: ma 19 sep 2022, 8:28 Ik had verwacht dat ze de hele verharding zouden verwijderen en er een groene berm voor in de plaats zou komen.
Dat was ook mijn vrees maar dit is dan veel beter dan wat op andere plaatsen is gebeurd. Gisteren nog over een stuk gereden bij de oprit Horn. Alleen daar is er uiteraard wel een vluchtstrook op de brug over het Lateraalkanaal en het deel wat aansluit op het eerder al aangepakte stuk bij Roermond. Opritten zijn ook meegepakt en geleiderail is ook vervangen. Was ook wel nodig want het was vooral vergane glorie daar.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Mee eens. Die grasbetontegels zijn een prima oplossing, wat mij betreft. Een voorbeeld van hoe het niet moet is wel de nieuwe N69 bij Valkenswaard. Hoe ze zoiets hebben kunnen verzinnen... :facepalm:
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://www.nrc.nl/nieuws/2025/12/31/ro ... n-a4915981

De problematiek rond de Outlet in Roermond blijft toenemen. Op steeds meer dagen is er geen doorkomen meer aan.

Smeets is dubbel over het succes van het merkendorp: „Het heeft zeker meer mensen naar het centrum van Roermond gebracht.” Maar volgens de patissier lijken de grenzen aan de groei bereikt. „Op de drukke dagen staan alle singels en doorgaande wegen in Roermond hartstikke vast. Mensen uit Roermond en regio gaan de stad mijden.”

Bijna 25 miljoen mensen wonen op minder dan anderhalf uur rijden. Vooral mensen uit het Ruhrgebied komen massaal.

Als het op de drukke dagen vaststaat op de N280 vanuit Duitsland zoeken auto’s onze straten op als sluiproute. Soms doet de politie wat en worden er verkeersregelaars ingezet die wagens terugsturen. Maar Google Maps zoekt dan in een mum van tijd nieuwe routes, waardoor ze toch opduiken en je het dorp op den duur niet meer in- of uitkomt. Wat als hier een keer een groot ongeluk gebeurt? Kunnen de hulpdiensten dan nog wel ter plaatse komen?”

Deze kerstvakantie staan de auto’s in en rond de stad weer bumper aan bumper. Patissier Smeets probeert weleens om in het hoofd te kruipen van de bezoekende Duitsers tijdens dat soort drukte. „De file begint al zodra ze de grens overkomen. Daarna moeten ze eindeloos rondjes rijden om een parkeerplaats te vinden. En in de Outlet staan dan Eftelingachtige wachtrijen om winkels binnen te mogen. Waarom willen mensen dat?”

Ik had zondag nog een screenshot gemaakt:
Afbeelding
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ik zeg: Grenzcontroles neerzetten op de N280. Dan heb je meteen verkeersdosering :mrgreen:
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Ik las dat het outletcentrum nog verder wil groeien en gaat uitbreiden.
Ik ben benieuwd hoe men de bereikbaarheid dan gaat verbeteren, want daar schort het echt aan. Op den duur gaat men dit echt mijden en dan heeft niemand er meer profijt van.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Als je het filebeeld daar telkens ziet, dan lijken er veel meer Duitsers dan Nederlands heen te gaan.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

De keren dat ik er was, was het inderdaad zo dat ik vrijwel alleen Duits om me heen hoorde.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 »

Met gele platen ben je in de minderheid op de N280 op dat deel. Tweede kerstdag reed ik er vanuit Horn richting A73 langs. Toen alleen korte file gehad tussen de oprit Horn en de splitsing met de parallelbaan. Daarna reed het wel door. In andere richting was het hopeloos. De verkeerslichten op de N280 bij de aansluiting met de A73 zijn overigens gewoon een doseerinstallatie. Normaal gaat het stuk na de A73 wel, maar dat was deze dagen echt extreem.

Ik denk dat er overigens geen Duitser minder door komt. Het halve roergebied komt er naartoe (als je beetje kijkt uit welke Kreise al die auto's komen), omdat het gewoon op dagen open is dat er in Duitsland weinig open is. En al het personeel in die zaken spreekt vloeiend Duits, dus voor een Duitser zijn dat waarschijnlijk sowieso al pluspunten.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ik ben er in een winkel eens geholpen door een Duits meisje dat Nederlands had geleerd.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Ik ben er in de zomervakantie geweest, einde van de middag en vanuit België, dus dat was qua verkeersdrukte prima te doen.
In het outlet zelf ook verbaasd over de wachtrijen voor de winkels. Dat is ook gewoon dosering, volgens mij. Men wil niet te veel mensen in de winkel hebben, denk ik. Corona overblijfsel of ook commercie (doordat er meer/beter verkocht kan worden dan als de mensen maar in- en uit lopen?)
Ik zag een dame een koffer openen, vol met dozen van de merken die ze gekocht had. :s

Nee, de lust om een winkel in te gaan ontbrak mij al gauw. Nog wel even naar het centrum van Roermond gelopen. Het is dan wel een toeristische route, vond ik.

Tja, naar mijn indruk is het ook niet langer sec. een outlet store voor restpartijen van bekende merken maar eerder een verzameling ván bekende merken. Soort Bijenkorf maar dan in de open lucht. ;)
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Tijdens de pandemie was die zowat de enige plek in Nederland waar je buiten met een mondkapje op moest lopen. Dus inderdaad, zeer gericht gericht op Duitsers.

Ik vind zelf Bataviastad en Rosada (of hoe dat dan nu ook heet) prettiger, de laatstgenoemde is voor mij dan ook dichterbij. Ik lees overigens nooit over hele grote opstoppingen daar bij/op de A58 en A17.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Volgens mij speelt het fileprobleem vooral op zon- en feestdagen, wanneer in Duitsland zelf veel winkels gesloten zijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik vind het wel verrassend dat deze outlets nog zoveel publiek trekken, met de opkomst van steeds goedkopere kleding en steeds sneller veranderende designs, eerst met Inditex merken en tegenwoordig met Shein.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Het wordt meer als een dagje uit in de markt gezet en volgens mij mikt zo'n outlet ook op een publiek met meer koopkracht dan degene die naar Primark e.d. gaan.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

De kracht van de winkel is toch wel: Het direct kunnen meenemen ipv te moeten wachten. Momenteel kan een internetwinkel daar niet tegenop
/offtopic
-------------

Ik zat mij af te vragen hoeveel het zou helpen als de VRI tussen de Outlet en de A73 zou worden aangepast naar een volledige ongelijkvloerse kruising. Nu ziet er een beetje half-half uit (zoals de situatie in Almere-Muziekwijk)
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Ligt het probleem op topdagen niet aan de onlogische indeling van de parkeerterreinen zelf?
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Palance schreef: do 01 jan 2026, 1:05 Rosada (of hoe dat dan nu ook heet)
Designer Outlet :kots:
SPOILER: TOON

Afbeelding
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Vinny schreef: do 01 jan 2026, 15:53 Ligt het probleem op topdagen niet aan de onlogische indeling van de parkeerterreinen zelf?
Kan een bottleneck zijn ja, ik vond het ook maar apart. De parkeergarage zit vér weg, in de buitenlucht is dichterbij om te parkeren maar niet echt overzichtelijk waar er wat vrij is. Vervolgens kon ik het wandelpad ook niet snel vinden, dus liep over het asfalt te dwalen. Nee, intuïtief vind ik het daar niet.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De IKEA in Delft was ook zo'n bekende filelocatie. Ze hebben daar in 2017 een rotonde op het parkeerterrein aangelegd en de toegang naar de parkeergarage aangepast, en sindsdien kwam de A13 daar niet meer voor in de fileberichten.

Dat soort relatief kleine aanpassingen kunnen dan wel een verschil maken.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Chris schreef: do 01 jan 2026, 20:15en sindsdien kwam de A13 daar niet meer voor in de fileberichten.
Tot afgelopen zondag.
:arrow: https://archive.is/XivjE
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Durashift schreef: do 01 jan 2026, 20:12
Vinny schreef: do 01 jan 2026, 15:53 Ligt het probleem op topdagen niet aan de onlogische indeling van de parkeerterreinen zelf?
Kan een bottleneck zijn ja, ik vond het ook maar apart. De parkeergarage zit vér weg, in de buitenlucht is dichterbij om te parkeren maar niet echt overzichtelijk waar er wat vrij is. Vervolgens kon ik het wandelpad ook niet snel vinden, dus liep over het asfalt te dwalen. Nee, intuïtief vind ik het daar niet.
Veel kleine lusjes van parkeerplekken. Als er geen fatsoenlijke aanduiding van vrije plaatsen is dan rij je ergens in en moet je er weer uit om naar de volgende te gaan.
Ik kan begrijpen waarom sommige keuzes in opdelingen gemaakt zijn (bijvoorbeeld het voetpad dat de eerste groep parkeerplaatsen in tweeën deelt), maar bevorderlijk voor de doorstroming is het zeker niet.

Misschien dat een eenrichtingsverkeer wat hulp biedt? Bijvoorbeeld ingang alleen langs de Schipperswal, uitgang alleen langs het Pierre Cuypersviaduct?
Maar eigenlijk wil je daar al geen grote verkeersstromen hebben omdat dat alles wat de stad in wil belemmert (ook al is dat daar niet zo gek veel).
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Gisteren stond op de A13 ook op de DRIP's dat de Mall of NL vol was. Tja, alsof mensen op dat moment besluiten om maar terug naar huis te gaan...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Die zullen er heus wel zijn. Maar als ik daar al heen zou gaan in deze drukke tijden, dan zou ik ervoor zorgen dat ik er tegen opening was. Als je om 13.00 pas een keer op pad gaat, ja, dan kun je een parkeerplek wel schudden.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ hoezo? Jouw plek komt dan toch vrij.. ;) Of blijf je daar hangen tot sluitingstijd.. :?:
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

De toevloed van nieuwe bezoekers zorgt voor een overbelasting van de parkeerinfrastructuur. Er gaan minder mensen weg dan erheen rijden.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Wouter N14 schreef: za 03 jan 2026, 15:23 Gisteren stond op de A13 ook op de DRIP's dat de Mall of NL vol was. Tja, alsof mensen op dat moment besluiten om maar terug naar huis te gaan...
Ze kunnen bijvoorbeeld besluiten te parkeren in Leidschenveen en vandaar de tram te nemen.

De afgelopen dagen heb ik mijn ritjes inderdaad om de Mall-drukte heen moeten plannen.
Ik heb mijn boodschappen bijvoorbeeld bij andere supermarkten gedaan (zo zie je nog eens wat; ik was nog nooit in winkelcentrum Mariahoeve geweest :) ).
Durashift schreef: za 03 jan 2026, 23:57 Jouw plek komt dan toch vrij.. ;) Of blijf je daar hangen tot sluitingstijd.. :?:
Volgens mij maken de meeste Mall-bezoekers er een "dagje uit" van. Het winkelcentrum biedt ook vermaak buiten de bekende winkels.

En dat zal in Roermond niet anders zijn.
(Poging dit on-topic te maken :) )
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Het is mij dan ook een totaal raadsel wat de aantrekkingskracht van dat soort megaverveelfabrieken zijn, maar goed, je kunt er ook prima omheen leven door gewoon op een werkdag in de kerstvakantie kleding te gaan kopen bij reguliere ketens als de C&A..., tenminste ik kwam bijna niemand tegen :dyn_hyp:
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Wat dronebeelden van de N280 een aantal weken geleden:

AfbeeldingUntitled by Sven Engelen, on Flickr

Afbeelding
Untitled by Sven Engelen, on Flickr

En de parkeerplaats waar het allemaal gebeurt als bonus:

Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De stand van zaken bij de N280:

Provinciale Staten hebben op 24 juni 2022 het provinciaal inpassingsplan N280 Leudal (PIP) vastgesteld en ter inzage gelegd. Naast een inpassingsplan is ook een milieueffectrapport (MER) opgesteld en is een besluit hogere waarden Wet geluidhinder genomen. Er zijn acht beroepschriften ingediend. Op 30 en 31 maart 2026 zal in Den Haag de zitting plaatsvinden waarin de 8 ingediende beroepen met de betrokken partijen en Provincie Limburg behandeld zullen worden. Naar verwachting zal de Raad van State zo’n 8-12 weken daarna uitspraak doen. Op basis van een onherroepelijk PIP N280 Leudal zal de Provincie Limburg daarna het provinciaal bestuur vragen om voor dit project de aanbestedingsprocedure van de realisatiefase op te starten.

https://www.n280verbindtleudal.nl/project/stand-zaken/

Dat is wel een enorm lange duur tussen het vaststellen van het PIP en de zitting bij de Raad van State, bijna 4 jaar.