[N280] Aanpassingen Weert - Roermond
Moderator: Moderatoren
-
- 2x3 autosnelweg
-
- verkeersader
-
- autoweg
N280 door Roermond. Westkant ziet er redelijk goed uit. Oostkant helaas gelijkvloers allemaal.

Andere zaken die opvallend zijn in de plannen:
* Aansluiting (Kelpen-Oler) op A2 blijft hetzelfde. Geen directe bogen naar A2-west.
* Verdiepte ligging van de N280 tussen ring Weert-oost en afslag Kelpen-Oler (A2) via een nieuwe zuidelijke bypass.

Andere zaken die opvallend zijn in de plannen:
* Aansluiting (Kelpen-Oler) op A2 blijft hetzelfde. Geen directe bogen naar A2-west.
* Verdiepte ligging van de N280 tussen ring Weert-oost en afslag Kelpen-Oler (A2) via een nieuwe zuidelijke bypass.
wie op de wegenwacht, wacht het langst
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 2x2 autosnelweg
-
- Voorzitter
Nou, ik zie niet waarom een A297 (als doorgetrokken BAB 46) meer toevoegt dan een A68/A280. Uiteindelijk komen beiden bij Mönchengladbach uit. De A68/A280 kan een goed alternatief zijn om de BAB 61 deels te omzeilen. En vanuit het westen en midden van Nederland kan de A68/A280 een welkome toevoeging zijn om Duitsland te bereiken. Dan heb je juist minder aan een A297. Ons wegennetwerk is primair om de verkeersstromen binnen, van en naar Nederland te faciliteren, met de A67 (vanaf Antwerpen) en de A76 (vanaf Brussel) hebben we al twee goede transitroutes van België naar Duitsland. Een A297 zal hooguit wat verkeer van de A76 halen.Jeroen schreef:Ik zie weinig in een A68. Internationaal gezien zal 'ie niet echt veel toevoegen. Dan heb je bv. meer aan een doorgetrokken [46] naar de A2 of A76 bij Sittard.
-
- 2x2 autosnelweg
Waarom zou je willen dat weggebruikers de [61] proberen te omzeilen, met een aankomende A73 en A74 op komst? Dat is mijn punt namelijk een beetje: 2 dezelfde wegen voor grofweg dezelfde verkeersstromen. De N280 is vele malen belangrijker voor Roermond zelf dan voor internationaal verkeer. Mocht je de [46] willen doortrekken heb je een compleet nieuwe internationale verbinding die denk ik best wel eens wat verkeer kan aantrekken. Hij komt inderdaad ook bij Mönchen-Gladbach uit, maar de herkomst van het verkeer ligt vooral in Zuid-Limburg en Belgie, itt de N280 en [61]. Die trekken vooral verkeer vanaf Nederland zelf.
-
- Voorzitter
Een A297/BAB 46 is voor interessant voor verkeer van Vlaanderen en Zuid-Limburg naar het noordelijke deel van het Rhein-Ruhrgebiet. Verkeer, dat ook prima via een A68/A280 en de BAB 52 afgewikkeld zou kunnen worden, waarbij je ook nog een betere bereikbaarheid van Roermond creëert. Verkeer vanuit Vlaanderen en Zuid-Limburg kan via de A2 en A73 naar de A68/A280, verkeer vanuit Antwerpen kan via de A67 en A2 naar de A68/A280.
Nogmaals, zoals ik al zei: ons wegennetwerk is primair om de verkeersstromen binnen, van en naar Nederland te faciliteren.
En nog één vraag. Het is niet ondenkbaar dat de A74 niet aangelegd wordt. Als dat het geval is, wat heb je dan liever? Een A68-BAB 52 of een A297-BAB 46?
Nogmaals, zoals ik al zei: ons wegennetwerk is primair om de verkeersstromen binnen, van en naar Nederland te faciliteren.
En nog één vraag. Het is niet ondenkbaar dat de A74 niet aangelegd wordt. Als dat het geval is, wat heb je dan liever? Een A68-BAB 52 of een A297-BAB 46?
-
- 2x2 autosnelweg
Dus schepen we onze buurlanden maar af met een halfslachtige oplossing?Coen Tunnel schreef:Nogmaals, zoals ik al zei: ons wegennetwerk is primair om de verkeersstromen binnen, van en naar Nederland te faciliteren.

Daar ga ik in alle goedheid maar niet vanuit... (belachelijk ook eigenlijk, voor dat éne kilometertje snelweg)Coen Tunnel schreef:Het is niet ondenkbaar dat de A74 niet aangelegd wordt.
Maar zelfs in een nulscenario (de huidige situatie dus) is de verbinding Eindhoven - Mönchen-Gladbach sneller via Venlo. Tegen de tijd dat men aan de bouw van een A68 zou zijn begonnen (na alle procedures) is Venlo al lang gestikt in de emissies op de Klagenfurterlaan en zal men schreeuwen om een A74...

-
- Voorzitter
Zoals ik al zei: we hebben het transitverkeer al jaren prima gefaciliteerd met een A67 en een A76.Jeroen schreef:Dus schepen we onze buurlanden maar af met een halfslachtige oplossing?Coen Tunnel schreef:Nogmaals, zoals ik al zei: ons wegennetwerk is primair om de verkeersstromen binnen, van en naar Nederland te faciliteren.![]()
Je moet als land nu eenmaal prioriteiten stellen. België kwam ook pas heel laat met een oplossing voor het transitverkeer van Nederland naar Luxemburg en Frankrijk, wat jaren over smalle wegen door Luik moest.
-
- autoweg
Ik zie het liefst een geheel ongelijkvloerse autoweg. Dus daarmee doel ik ook op de knooppunten op de A2 en de A73.
Op de A2 in de relatie A2-west. Zo kan er een by-pass komen voor de afslag langs die eerst over het kanaal gaat. De rest van de sfalsg kan blijven bestaan.
Op de A73 zie ik het liefst een klaverblad. Hoeft wat mij betreft niet zo ruim als dat niet mogelijk is. Anders een compacter Rottepolderplein-achtige constructie waarbij de doorgaande relaties en de rechtsaf-bewegingen conflictvrij worden afgewikkeld.
Op de A2 in de relatie A2-west. Zo kan er een by-pass komen voor de afslag langs die eerst over het kanaal gaat. De rest van de sfalsg kan blijven bestaan.
Op de A73 zie ik het liefst een klaverblad. Hoeft wat mij betreft niet zo ruim als dat niet mogelijk is. Anders een compacter Rottepolderplein-achtige constructie waarbij de doorgaande relaties en de rechtsaf-bewegingen conflictvrij worden afgewikkeld.
wie op de wegenwacht, wacht het langst
-
- 2x3 autosnelweg
Als je er echt een internationale verbinding van wil maken, zou je nog een weg moeten toevoegen van Weert naar de Belgische N74 bij Neerpelt. Dan zou het een alternatief worden voor de A67, en ben je ook van het gezeur rond de IJzeren Rijn af. Hoewel de A67 wat mij betreft wel voldoende is voor Belgie-Duitsland-verkeer.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- expressweg
-
- Forumbeheerder
De A76 bedient in principe andere verbindingen. Dat is toch al meer naar het zuiden van Duitsland en midden Belgie richting Brussel. De 'doorgetrokken A68' zou toch al meer op het Ruhrgebied richten met de BAB52. Alleen lijkt het me vrij lastig te koppelen aan de N74, ik zie dan liever een opgewaardeerde N297 (A72) vanaf de Belgische N75 zo verder, door NL, naar de BAB46.
-
- verkeersader
-
- 2x3 autosnelweg
Re: N280: Onderzoek aanleg autoweg Weert-Roermond
Alleen maar grasland. Geen enkele natuur. Daar kan dus prima een nieuwe weg komen, ik zou er alleen een vangrail aan toevoegen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- 4x5 autosnelweg
Een middenberm?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x2 autosnelweg
Volgens de SP is het ook een erg rustige weg straks...
-
- autoweg
Ik zie wel wat in een ongelijkvloerse autoweg of A68. De verbindingen voor internationaal verkeer mogen dan geupgrade zijn/worden (N297, A74, N280-oost), maar de verbinding van Roermond met Eindhoven blijft beroerd.
Rainier
-
- 2x3 autosnelweg
De A68 is jarenlang gepland geweest, maar nooit volledig aangelegd. Nu men eindelijk begrijpt dat die weg een groot gemis is, kiest men voor een 2x2 autoweg: N280. Vluchtstroken ernaast en voila: een A68! 

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- dorpsstraat
Extra afrit N280 Roermond naar hotel Cox
De autoweg N280-Oost bij Roermond krijgt een extra afrit bij landhotel Cox. De eigenaar van het hotel en tankstation en de provincie zijn daar 5 jaar over in onderhandeling geweest. De gemeente Roermond betaalt één miljoen en Cox betaalt zelf een half miljoen euro.
Wim Cox liep veel inkomsten mis sinds automobilisten niet meer vanuit Duitsland bij het tankstation konden komen. De provincie wilde liever een duurzame oplossing dan een forse schadevergoeding. Volgens de gemeente Roermond heeft het nieuwe viaduct een regionale functie omdat er Noord-Zuid verbinding komt waar fietsers en voetgangers gebruik van kunnen maken. Medio 2010 begint de bouw van het viaduct.
bron: http://www.l1.nl waar ook een filmpje staat over dit item
De autoweg N280-Oost bij Roermond krijgt een extra afrit bij landhotel Cox. De eigenaar van het hotel en tankstation en de provincie zijn daar 5 jaar over in onderhandeling geweest. De gemeente Roermond betaalt één miljoen en Cox betaalt zelf een half miljoen euro.
Wim Cox liep veel inkomsten mis sinds automobilisten niet meer vanuit Duitsland bij het tankstation konden komen. De provincie wilde liever een duurzame oplossing dan een forse schadevergoeding. Volgens de gemeente Roermond heeft het nieuwe viaduct een regionale functie omdat er Noord-Zuid verbinding komt waar fietsers en voetgangers gebruik van kunnen maken. Medio 2010 begint de bouw van het viaduct.
bron: http://www.l1.nl waar ook een filmpje staat over dit item
-
- 4x5 autosnelweg
Kan iemand dit idee exporteren naar de regio Kampen/Zwolle? 

-
- autoweg
Typisch Limburgse konkelpolitiek. Die Cox zit ook achter het grote nieuwe Retailpark in Roermond wat zogenaamd slecht bereikbaar is door de vertraagde oplevering van de A73 en is dus een belangrijke lokale pief. Dan weet je wel hoe de belangen liggen... wat een normale burger nooit zou lukken, krijgt deze meneer wel voor elkaar.
-
- 4x5 autosnelweg
In dit geval volkomen terecht. Ik zou willen dat men in bepaalde andere delen van Nederland net zo creatief gedacht werd... 

-
- 4x3 autosnelweg
-
- verkeersader
jawaldo79 schreef:Is dat die afrit bij de grensovergang?
Het verhaal is trouwens weer eens niet volledig. Er wordt een viaduct gebouwd voor wandelaars en fietsers (Pieterpad is dacht ik ook onderbroken nu). En omdat er toch een viaduct komt kan er dus ook meteen een afrit worden aangelegd.
-
- dorpsstraat
Dankzij die groene rakkers, eindelijk eens wat positiefs in de infrastructuur 

-
- dorpsstraat
-
- verkeersader
Ontwerp nieuw tracé:

Zo kraait den boer z'n haantje
-
- 2x5 autosnelweg
Ziet er goed uit, zeker met behoud van die oude route. Gewoon aanleggen, en het liefst als snelweg ook.