[A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Re: Blankenburgtunnel weer in zicht?

Bericht door Palance » di 30 okt 2007, 11:06

Je hebt gelijk, ik had even geen rekening gehouden met de gevaarlijke stoffen. Die zouden anders alsnog ver om moeten rijden. Op dat vlak is een brug juist wel weer handig.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wouter N14
Moderator

Re: De Oranjetunnel (A15 - A20)

Bericht door Wouter N14 » di 30 okt 2007, 13:41

Kan deze draad over de Oranjetunnel niet beter worden ondergebracht in een nieuw topic N54? Want het heeft niet veel van doen toch met de A/N24... Of is het handiger om bij de algemene draden onder "Beleid wegenplannen" een topic te starten "Extra oeververbinding Nieuwe Waterweg"?
[url=http://www.ad.nl/denhaag/westland/article1784471.ece]www.ad.nl[/url], 30 oktober 2007 schreef: Tuinder met een tunnelvisie
Oranjetunnel: 'Liever onder de Waterweg door dan de A4.'

WESTLAND - Bij het tuinbouwbedrijf van Jos Kester ging de vlag gisterochtend bijna in top. Dat minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat later op de dag tot weinig toezeggingen kwam, was geen domper op zijn persoonlijke feestje. Kester had het altijd al gezegd: de Oranjetunnel moet er komen en nu staat het hele bedrijfsleven achter hem. Oranje boven! Kester is ondertussen vooral weer gewoon tuinder. In een grijs verleden maakte hij als ‘luis in de pels’ echter deel uit van de klankbordgroep Tweede ontsluitingsweg/3-in-1-project. „Ik ben nog steeds lid, al moet ik mijn agenda afstoffen om te weten wanneer we voor het laatst bij elkaar zijn gekomen.’’ Dus staan tussen zijn kweekgoed in de kassen ook stapels infrastructurele dossiers. Zijn insteek: liever de Oranjetunnel met een tracé dat aansluit op de Veilingroute dan de aanleg van het laatste stukje van rijksweg A4 door Midden-Delfland. Zijn argumenten: zo’n tunnel is slimmer voor het milieu, slimmer voor de Westlandse logistiek en slimmer voor het uitplaatsen van de glastuinbouw richting Zeeuwse eilanden. „Daarover heb ik honderd uur ingesproken.’’ Dat het Rotterdamse bedrijfsleven, zoals ook al Westlands burgemeester Van der Tak heeft gedaan in zijn hoedanigheid van voorzitter van de Greenport, nu ook pleit voor de Oranjetunnel, versterkt zijn geloof in een goede afloop. Gisteren vond in de Ridderzaal in Den Haag een eerste conferentie plaats met als rode draad hoe de totale Randstad bereikbaar blijft. Diverse kopstukken ondertekenden een verklaring om haast te maken. Een Rotterdams- Westlandse inbreng is het onderzoek ‘De Nieuwe Waterwegverbinding’, waarin de haalbaarheid van drie tunnels en de financiering op een rijtje zijn gezet. Haven en tuinbouw beschouwen de Oranjetunnel (kosten 850 miljoen euro) tussen Westland en Maassluis als de beste optie: het verlicht de verkeersdruk op andere rijkswegen, trekt nauwelijks extra verkeer aan en is eenvoudig in te passen in de bestaande infrastructuur. Kester: „Dat heb ik dus steeds gezegd.’’ En voor eventuele milieu-aspecten: „Bouw een kas over het tracé heen.’’ Minister Peijs meldde in 2003 tijdens de presentatie van een versie van het rapport ‘De kracht van Westland’ dat de A4 door Midden-Delfland in 2006 zou worden aangelegd en de Oranjetunnel vooralsnog niet. Van haar opvolger Eurlings verwacht de tuinder een ‘wijzer besluit’. Overigens, haast maken is een wat discutabele term. De discussies voor beide tracés zijn al vele tientallen jaren oud zonder dat er ooit een spa in de grond is gezet.
Laatst gewijzigd door Wouter N14 op di 30 okt 2007, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 30 okt 2007, 13:49

[url=http://www.ad.nl/groenehart/article1784323.ece]www.ad.nl[/url], 30 oktober 2007 schreef: Bedrijfsleven ijvert voor extra toltunnel

ROTTERDAM - Wordt het de Maasvlaktetunnel, de Oranjetunnel of de Blankenburgtunnel? Het bedrijfsleven in de haven en het Westland vraagt al jaren om een nieuwe oeververbinding ten westen van de Beneluxtunnel. De ondernemers hebben de tunnels in een onderzoek op een rijtje gezet. Gisteren presenteerden ze verkeersminister Camiel Eurlings hun bevindingen. Voor gebruik van de tunnel zou tol moeten worden betaald. In het rapport staat dat het bedrijfsleven nog geen voorkeur heeft. Maar Wim van Sluis, voorzitter van Deltalinqs - belangenbehartiger van de haven - ziet het liefst aanleg van de Oranjetunnel. ,,Daar ligt de infrastructuur al voor klaar,’’ liet hij afgelopen zondag weten. ,,Voor Deltalinqs geldt: hoe westelijker, hoe beter. Alleen, ga je westelijker dan de Oranjetunnel, dan moet je infrastructureel een heleboel overhoop halen. Dat lijkt me niet gewenst.’’ Voor het bedrijfsleven staat vast dat een extra tunnel onder de Nieuwe Waterweg hard nodig is. Ook Den Haag ziet al jaren de noodzaak van een nieuwe verbinding. Volgens de onderzoekers kan de reistijd in de ochtend- en avondspits maximaal worden gehalveerd. Bovendien gaat de veiligheid bij calamiteiten omhoog en neemt de luchtvervuiling op en nabij de bestaande snelwegen af. Uit het onderzoek blijkt dat vooral de Blankenburg- en Oranjetunnel zorgen voor minder auto’s en vrachtverkeer in de Botlektunnel (A15) en Beneluxtunnel (A4). De Maasvlaktetunnel heeft nauwelijks minder verkeer op de ring tot gevolg. Een groot voordeel van de Oranjetunnel is dat nauwelijks extra verkeer wordt verwacht op de A20. De Blankenburgtunnel komt er wat dat betreft een stuk slechter uit: die veroorzaakt 21 procent extra verkeer bij Vlaardingen. Nog twee voordelen van de Oranjetunnel: bij een ramp verlaagt deze de evacuatietijd met vijftien procent, de Maavlaktetunnel haalt slechts zeven procent.
Bovendien zorgt de brug voor de grootste verlichting wat betreft luchtkwaliteit op de ring rond Rotterdam.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 30 okt 2007, 14:56

Ook op windkracht valt te ontwerpen met geïntegreerde wind/geluidschermen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 30 okt 2007, 16:40

Nou, waar wachten we dan nog op? Oranjetunnel A54 dus!

Maarrr... eerst de A4, en dan pas de A54. Anders weten we het wel weer... :roll:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 30 okt 2007, 16:56

^^ In het eerste stukje wordt de A54/Oranjetunnel dus voorgesteld in plaats van de A4-MD ;)

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 30 okt 2007, 17:20

Gewoon een bepaalde verbinding kiezen en vervolgens de ontwerpen aan de markt overlaten. Kijk dan maar wat het gunstigst uit de bus rolt. :)

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 30 okt 2007, 18:01

Ik zie de A4-MD vooral als ontsluiting van de Rotterdamse haven en het Westland, eigenlijk maar nauwelijks als verbetering van de verbinding naar Rotterdam zelf of verder naar het zuiden. Vanuit dat perspectief kun je de A4-MD dus inderdaad vervangen door een combinatie A54-Oranjetunnel. Alleen de doelen rondom de A4 zelf worden wat minder goed ontsloten in dat alternatieve scenario.

Maar goed, ik vermoed dat aanleg van het alternatief enorm veel duurder zal zijn dan de aanleg van de A4-MD. Alleen al vanwege de kosten is dat alternatief dan ook niet reëel. En het gaat natuurlijk weer jaren extra kosten voordat je op dát alternatief de juiste bestuurlijke procedures hebt doorlopen. Dus doe mij dan maar de A4-MD. De Beneluxtunnel en de Botlektunnel kunnen dan later nog wel eens worden ontlast met een losse Oranjetunnel.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 30 okt 2007, 23:28

Rene schreef:Al dan niet met een spiraal erin, zoals bij de brug in Shanghai ?
Mooi om de witte tanks heen draaien ;)

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 30 okt 2007, 23:57

De A4 door Midden-Delfland heeft natuurlijk het meeste nut als de hele A4 afgebouwd is. Dan heb je immers een rechtstreekse route Amsterdam - Den Haag - Rotterdam - Antwerpen. De A54 in plaats van de A4 lijkt me dan ook geen goed idee: een A54 haalt nooit het verkeer van de overbelaste A13, A20 en A16! Allemaal wegen die over een aanzienlijke lengte zijn ingesloten door bebouwing en door de vele files dus erg milieubelastend zijn voor de omgeving.

De A4 is niet zo dicht op bebouwing gepland, en door het file-oplossend vermogen van de A4 zorgt het voor een betere spreiding van het verkeer, waardoor er weer minder congestie optreedt, waardoor er minder luchtvervuiling is door files. Bovendien heb je dan een goede alternatieve route voor de A13 in het geval van calamiteiten of wegwerkzaamheden. Een A54 is daarvoor geen optie. Daarnaast haalt een A54 waarschijnlijk minder verkeer uit Midden Delfland (zoals de N468) dan een A4.

Een A54 in plaats van de A4 zie ik dus niet zitten. Een A54 (of desnoods 2+2 N54 met ruimtereservering voor ongelijkvloers) naast de A4, als een goede ontsluiting van het Westland en de westelijke tunnel uiteraard wel.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 31 okt 2007, 8:34

Kaaiman schreef:De A4 door Midden-Delfland heeft natuurlijk het meeste nut als de hele A4 afgebouwd is. Dan heb je immers een rechtstreekse route Amsterdam - Den Haag - Rotterdam - Antwerpen.
Van Amsterdam naar Antwerpen pak je nog steeds beter de route via Utrecht, dus wat is het dan waard om een rechtstreeks maar langzamer alternatief te hebben in de vorm van de A4? Alleen vanuit Den Haag, Leiden en Schiphol creëer je een directere route naar Antwerpen met een A4-MD. De toegevoegde waarde is wat mij betreft beperkt, zeker als je het vergelijkt met verkeer dat baat heeft bij een directere verbinding met de Rotterdamse haven en het Westland. En die laatste groep heeft waarschijnlijk meer aan een Veilingroute met Oranjetunnel.
Een A54 haalt nooit het verkeer van de overbelaste A13, A20 en A16!
Als je de A16 wilt ontlasten, moet de A4 ten zuiden van Rotterdam eindelijk eens worden afgerond. Eventueel zonder A4 Hoekse Waard; dat kan de A29 zolang wel dekken. De A4-MD speelt daar denk ik maar weinig rol bij, omdat er maar relatief weinig verkeer is dat vanuit Ypenburg door moet naar Antwerpen. De A20 en de A13 zul je denk ik inderdaad wat meer ontlasten met een A4-MD in plaats van een A54 met Oranjetunnel. Beide routes ontlasten de A13-A20 doordat ze verkeer naar de haven en het Westland overnemen; een A4-MD neemt echter ook verkeer over voor plaatsen als Schiedam, Vlaardingen, Hoogvliet en Spijkenisse. Uiteindelijk gaat de keuze dus tussen (i) een directe route naar haven en Westland met wat minder ontlasting van de Ring Rotterdam, en (ii) een directere route naar plaatsen aan de A4-corridor met wat meer ontlasting van de Ring Rotterdam. Als gezegd, ik kies aan het einde van het liedje toch ook voor de tweede optie, maar zou uiteindelijk wel kunnen leven met een alternatief in de vorm van een Veilingroute met Oranjetunnel wanneer die sneller bereikt zou kunnen worden tegen vergelijkbare of lagere kosten.

Wat betreft de vergelijking Oranjetunnel vs Blankenburgtunnel kan nog worden opgemerkt dat het zwaartepunt van de Rotterdamse haven met aanleg van de Tweede Maasvlakte alleen maar naar het westen zal worden verlegd, dus de Oranjetunnel zal voor steeds minder mensen een omweg zijn. Niet voor niets werd iemand van de Rotterdamse haven in deze draad aangehaald met "hoe meer naar het westen, hoe beter". En zelfs wanneer je eerder in het westen van de haven moet zijn, kan een route via A54 en Oranjetunnel nog winst opleveren, omdat je vanuit Ypenburg in een rechte lijn de haven ingaat in plaats van de in een hoek verlopende route via de Beneluxtunnel.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 31 okt 2007, 9:03

Pino schreef:
Kaaiman schreef:De A4 door Midden-Delfland heeft natuurlijk het meeste nut als de hele A4 afgebouwd is. Dan heb je immers een rechtstreekse route Amsterdam - Den Haag - Rotterdam - Antwerpen.
Van Amsterdam naar Antwerpen pak je nog steeds beter de route via Utrecht, dus wat is het dan waard om een rechtstreeks maar langzamer alternatief te hebben in de vorm van de A4?
Verrek! Inderdaad, nog helemaal niet aan gedacht. :oops:

Alleen vanuit Den Haag, Leiden en Schiphol creëer je een directere route naar Antwerpen met een A4-MD. De toegevoegde waarde is wat mij betreft beperkt, zeker als je het vergelijkt met verkeer dat baat heeft bij een directere verbinding met de Rotterdamse haven en het Westland. En die laatste groep heeft waarschijnlijk meer aan een Veilingroute met Oranjetunnel.
Een A54 haalt nooit het verkeer van de overbelaste A13, A20 en A16!
Als je de A16 wilt ontlasten, moet de A4 ten zuiden van Rotterdam eindelijk eens worden afgerond.
Dat is inderdaad een voorwaarde, maar dat zei ik ook al. Daarnaast is het sluipverkeerverminderend effect van een A54 veel lager dan bij de A4-MD. In totaal zie ik de A4-MD dus meer verkeer overnemen van andere routes dan een A54, al zie ik het nut zeker wel in van laatstgenoemde, maar níet als alternatief voor de A4-MD. En daar gaat het mij dus vooral om. ;)
Eventueel zonder A4 Hoekse Waard; dat kan de A29 zolang wel dekken.
Dat is geen definitieve oplossing wat mij betreft. Ik ben toch erg voor het creëren van alternatieve routes in het geval van werkzaamheden en calamiteiten, zodat niet het OWN volgepropt wordt. Het Haringvliet blijft natuurlijk een flessenhals, maar daar wordt een alternatieve route dan ook wel erg onzinnig en dus onhaalbaar. Een A4 over Tiengemeten o.i.d. haalt het niet bij de kosten/baten. Gelukkig maar. Wel zou he er wenselijk zijn om de Haringvlietbruggen te vervangen door hogere. Een tunnel moet je daar niet hebben, want dan kunnen gevaarlijke stoffen helemaal nergens meer heen.
Een A4-HW is op de kaart een halvering van de route Beneluxtunnel - Klaaswaal (huidige A15 - A29). Bovendien denk ik dat een A4-HW een belangrijke functie kan krijgen als transportas van en naar Europoort en het Westland vanuit het zuiden. Dat scheelt aanmerkelijk op de A29 denk ik, maar dit zijn antuurlijk slechts mijn inschattingen. Gecombineerd met een A54 (of A24, maar dat zie ik zelf niet zitten) heb je via de A15 dan een prima ontsluiting van het haven- en kassengebied.
Wat betreft de vergelijking Oranjetunnel vs Blankenburgtunnel kan nog worden opgemerkt dat het zwaartepunt van de Rotterdamse haven met aanleg van de Tweede Maasvlakte alleen maar naar het westen zal worden verlegd, dus de Oranjetunnel zal voor steeds minder mensen een omweg zijn. Niet voor niets werd iemand van de Rotterdamse haven in deze draad aangehaald met "hoe meer naar het westen, hoe beter". En zelfs wanneer je eerder in het westen van de haven moet zijn, kan een route via A54 en Oranjetunnel nog winst opleveren, omdat je vanuit Ypenburg in een rechte lijn de haven ingaat in plaats van de in een hoek verlopende route via de Beneluxtunnel.
Daarnaast ligt nog het feit dat een doorlopende route bij de A54 (maatschappelijk) makkelijker te realiseren is dan bij de A24. Het gebied heeft toch al nauwelijks natuurwaarde en bewoning is er buiten de kernen ook weinig lijkt me. Bij laatstgenoemde zou je aan de noordkant waarschijnlijk nooit meer een doortrekking kunnen realiseren, terwijl de A54 toch redelijk netjes een doorgaande route volgt. De A24 is oorspronkelijk gepland als 2e noordelijke ruit van Rotterdam, op de grens tussen de bebouwing en Midden-Delfland, maar tegenwoordig totaal onhaalbaar. En terecht! Een Blankenburgtunnel zou overigens net als de WA-brug een dood eindje worden, dus niet ten volle worden benut.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 31 okt 2007, 9:09

Pino schreef:Eventueel zonder A4 Hoekse Waard; dat kan de A29 zolang wel dekken.
De A29 zit al aardig aan zijn maximum. Er hoeft maar iets te gebeuren of...(met name bij Barendrecht).

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 31 okt 2007, 9:42

Kaaiman schreef:
Eventueel zonder A4 Hoekse Waard; dat kan de A29 zolang wel dekken.
Dat is geen definitieve oplossing wat mij betreft. Ik ben toch erg voor het creëren van alternatieve routes in het geval van werkzaamheden en calamiteiten, zodat niet het OWN volgepropt wordt.
De A16, eventueel in combinatie met de A17, de A58 en de A59 is al een logisch alternatief voor de combinatie A29/A4. Als je in alternatieve routes denkt, heb je de A4-HW dus niet echt nodig. Om een directere route vanuit de Rotterdamse haven en het Westland naar het zuiden te creëren des te meer. Ook omdat je de A29 bij Barendrecht niet zult kunnen verbreden en de route al redelijk aan haar tax zit. Bij completering van de A4 in West-Brabant zie ik dat alleen nog maar erger worden, want dan heb je feitelijk al een volwaardige alternatieve route tussen Rotterdam en Antwerpen (terwijl de functie van de A29 nu nog vooral regionaal is).
Daarnaast ligt nog het feit dat een doorlopende route bij de A54 (maatschappelijk) makkelijker te realiseren is dan bij de A24. Het gebied heeft toch al nauwelijks natuurwaarde en bewoning is er buiten de kernen ook weinig lijkt me. Bij laatstgenoemde zou je aan de noordkant waarschijnlijk nooit meer een doortrekking kunnen realiseren, terwijl de A54 toch redelijk netjes een doorgaande route volgt. De A24 is oorspronkelijk gepland als 2e noordelijke ruit van Rotterdam, op de grens tussen de bebouwing en Midden-Delfland, maar tegenwoordig totaal onhaalbaar. En terecht! Een Blankenburgtunnel zou overigens net als de WA-brug een dood eindje worden, dus niet ten volle worden benut.
Als men de A24 zo zou willen aanleggen, sta ik naast Milieudefensie op de barricades. Dát is nou het natuurgebied Midden-Delfland dat gespaard moet worden. Het stukje tussen Delft en Schiedam is helemaal niets waard behalve een beetje rust tussen de steden Rotterdam en Den Haag.

Overigens zou ik een Blankenburgtunnel niet direct vergelijken met de WA-brug, eerder met de combinatie Velsertunnel / Wijkertunnel: twee oeververbindingen dicht bij elkaar naar eenzelfde bestemming. Hoe dan ook, alleen al omdat de Oranjetunnel verbonden kan worden met de Veilingroute heeft zij wat mij betreft meer waarde dan de Blankenburgtunnel.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 31 okt 2007, 9:57

Wat mij betreft wordt er direct een A24 aangelegd, vanaf het Terbregseplein noordelijk langs Rotterdam naar één van de toekomstige tunnels ten westen van Rotterdam. Desnoods met wat tunnels om de natuur te sparen. Dat is in combinatie met de A4-Midden Delfland de ideale combinatie om eens iets structureels te doen aan de files ten noordwesten van Rotterdam.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 31 okt 2007, 12:57

In een tunnel, da's nog wel een idee natuurlijk. Daar had ik nog geen rekening mee gehouden. Dan kan een A24 er ook nog wel van af... na 2020 ofzo. Eerst de A4-MD en A54 wat mij betreft. ;)

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 31 okt 2007, 13:19

Je bedoelt zo'n tunnel die voor de A6-A9 uiteindelijk toch is afgeschoten, omdat het risico te groot werd geacht dat de natuur er teveel onder zou lijden? Zeker omdat het Midden-Delfland in zeer sterke mate draait om waterpartijen, is de parallel met het Naardermeer snel getrokken.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 31 okt 2007, 17:22

^^ Toen ik het bericht typte dacht ik daar nog wel aan, maar het lijkt me toch dat er wel oplossingen te bedenken zijn waarbij de (grond)watercirculatie en -peil nagenoeg gelijk blijft?

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 31 okt 2007, 18:26

Ik zou het niet weten; ben nou eenmaal geen techneut. Maar ik weet wel dat men voor het Naardermeer zo ongeveer alles uit de kast heeft getrokken en uiteindelijk niet voldoende mensen heeft weten te overtuigen. Wil je dat een volgende keer wel doen, dan heb je hetzij een technologische innovatie nodig, hetzij een nog groter publiciteitsoffensief dat de natuur er echt niet onder zal leiden.

Het feit dat de noodzaak van een A24 niet zo groot is als die van een oplossing voor de verbinding Schiphol - Almere zal het alleen maar moeilijker maken om de publieke opinie voor dit project te winnen. Je ziet hoe moeilijk het al is bij de A4-MD, een "natuurgebied" van niets.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 31 okt 2007, 19:11

Tsja, iedere nieuwe snelweg gaat door een natuurgebied. Ongeacht waar je een weg zou willen aanleggen, is er wel sprake van uiterst waardevolle natuur. Wat dat betreft zou het verzet waarschijnlijk pas opmerkelijk groter zijn wanneer je een snelweg door de Biesbosch of de Hoge Veluwe ofzo zou willen aanleggen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 31 okt 2007, 20:28

Merk op dat het op het kruispunt N57-A15 behoorlijk mis gaat. Daar heb je nu een gedrochtelijke kruising gekregen omdat de tunnel en de brug in de N57 niet goed op elkaar aansluiten. :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 31 okt 2007, 21:24

Kan een Rotterdammer in de zaal een indicatief kaartje plaatsen waar de Oranjetunnel en de Blankenbergertunnel ongeveer zouden kunnen komen?

Verder heb ik vroeger wel eens gepleit om de A 57 door te trekken naar Den Haag i.c.m verdere verstedelijking in de Hoekse Waard/Zuid Hollandse eilanden in de buurt van de huidige N 57.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 31 okt 2007, 22:03

@Vinny, ik ben te lui om een kaartje te maken, maar de Blankenbergtunnel zou ergens tussen Vlaardingen en Maassluis onder de Nieuwe Waterweg doorgaan (aansluiting met de N15 ter hoogte van afrit 14) en de Oranjetunnel juist net ten westen van Maassluis. In dat laatste scenario zou je waarschijnlijk geen directe aansluiting op de N57 hebben, maar op zich wel een prima verbinding met die route. Een uitgebouwde A57 is en blijft natuurlijk van de baan, maar het geeft op zich een prima verbinding tussen de noordelijke Randstad en Zeeland die Rotterdam ook aardig zou ontlasten.

@Ds79m, bij de aanleg van nieuwe snelwegen zal er altijd een tegenlobby zijn die begint te blaten over "waardevolle natuur", waar het in feite alleen om weiland gaat. Dat soort geluiden kun je standaard met een korrel zout nemen. Zelfs als er in de buurt van een gepland trace nog een korenwolf of zoiets zit, is dat wellicht problematisch voor zo'n beest (en dankzij de habitatrichtlijn ook voor het geplande trace), maar is nog steeds geen sprake van een waardevol natuurgebied. Ik denk dat je je eens achter de oren moet gaan krabben, wanneer zelfs snelweg-liefhebbers het idee beginnen te krijgen dat de natuur ter plaatse dusdanig waardevol is dat je daar maar beter geen snelweg kunt aanleggen. Zie het gebeuren in Polen laatst, de terecht afgeblazen plannen voor een snelweg door de Biesbosch en wat mij betreft ook een A24 door het echte Midden-Delfland (dus niet dat perifere weiland waar de A4 doorheen zou moeten).

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » do 01 nov 2007, 8:05

Afbeelding

Ik kan me herrineren dat iemand van het forum het eens over de Eurotunnel gehad, die nog westelijker zou moeten lopen, maar ik kan dat niet meer terug vinden (en wordt ook totaal niet over gesproken).
TOEVOEGING
Het komt uit dit topic.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 01 nov 2007, 8:14

Vond inmiddels zelf ook een kaartje (via http://www.rr2020.nl) waarop de Oranjetunnel precies ter hoogte van de Stormvloedkering staat ingetekend. Is dat wel te doen, een tunnel bouwen precies op de plek waar een waterkering ligt die Nederland tegen stormvloeden moet beschermen?

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » do 01 nov 2007, 8:22

Er kan denk ik toch wel een klein bochtje in de tunnel komen? Als ik die kaart van RR2020 zie moet dat best kunnen.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 01 nov 2007, 10:02

Van die Eurotunnel staat mij een andere naam bij, iets van Koningstunnel.

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » do 01 nov 2007, 11:18

Er is elders weer sprake van een Oranjebrug. Die zou 60 m hoog moeten worden voor de scheepvaart. Ik zou het bijzonder vinden als men in Nederland voor de verandering eens een enorme brug aanlegt in plaats van een conventionele tunnel. We zullen wel zien wat het wordt. Zo te zien heeft het Oranje/A54-trace' de voorkeur. Deze lijkt me geen slim alternatief op de A4. Deze verbinding is meer een aanvullend hulpmiddel om samen met de doorgaande A4 de doorstroming te verbeteren.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 01 nov 2007, 11:43

De voorkeur van de Rotterdamse haven, ja. En dat kan ik best begrijpen, want de combinatie A54-Oranjetunnel/-brug levert een zeer directe verbinding op tussen Den Haag en de haven, directer ook dan de A4-MD. Maar die directe verbinding naar de haven toe is meteen het nadeel voor de rest van de regio. Er vindt maar veel minder een ontlasting van de A13 en de A20 plaats doordat er een werkbaar alternatief komt voor verkeer naar verkeer naar doelen rondom de A4 (Schiedam, Vlaardingen, Hoogvliet, Spijkenisse).

Kortom, dat de haven zit te pushen voor een A54 is logisch; ik denk niet dat je daar een meer algemene voorkeur uit kunt afleiden dat de A4 wel vervangen kan worden door een A54.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 01 nov 2007, 11:46

Ik vind het allemaal niet zo overzichtelijk meer, de verdeling van de topics over de A4, de A54, de Nieuwe Waterweg-verbindingen :?

Een post van mij in een ander topic:
De N222-Veilingroute is nu een zijweg van de N211 die begint bij aansluiting 12 van de A4. Het is de bedoeling dat de N222 (N54) de doorgaande weg wordt vanaf die aansluiting. Aan de zuidkant maakt de N222 nu een bocht naar Naaldwijk, maar daar moet die rechtdoor worden getrokken zodat die parallel aan het Oranjekanaal de Nieuwe Waterweg kan kruisen. Kaartje.