[A024][A054] Blankenburgtunnel/Oranjetunnel

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

PW100
verkeersader

Re: De Oranjetunnel (A15 - A20)

Bericht door PW100 » do 01 nov 2007, 17:24

Wouter N14 schreef:Van die Eurotunnel staat mij een andere naam bij, iets van Koningstunnel.
In een ander document heb ik ook de naam "Maasvlaktetunnel" langs zien komen . . .

Pino schreef:. . . Kortom, dat de haven zit te pushen voor een A54 is logisch; ik denk niet dat je daar een meer algemene voorkeur uit kunt afleiden dat de A4 wel vervangen kan worden door een A54 . . .
Ik geloof niet dat je de A54 als alternatief voor een A4MD moet zien, maar meer als aanvulling. Dus én én, en niet of of.

Mark
Forumbeheerder

Re: Blankenburgtunnel weer in zicht?

Bericht door Mark » do 01 nov 2007, 23:14

En je zit met beperkende ruimte van het Hartelkanaal en de Havenspoorlijn... Ze konden beter wat land droogleggen van het Hartelkanaal, en daar een wat ruimere aansluiting neerleggen (icm met een bredere/nieuwere Harmsenbrug).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 01 nov 2007, 23:47

Als de infrastructuurpotjes oneindig waren:
Afbeelding
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 02 nov 2007, 9:34

Ja, dat gaat dus nooit, een vrachtwagen komt daar nooit omhoog.

Rene
Secretaris

Re: A54: Oranjetunnel (A15 - A20)

Bericht door Rene » vr 02 nov 2007, 12:44

Weekblad Schuttevare (3-11-2007) schreef:Zestig meter hoge Oranjebrug is duur

ROTTERDAM - Van de varianten voor een nieuwe oeververbinding op de Nieuwe Waterweg, die maandag aan minister Eurlings van Verkeer zijn aangeboden, is de zestig meter hoge Oranjebrug de duurste. Zo'n brug zou 985 miljoen euro kosten. Het bedrijfsleven in het Rotterdamse en het Westland vindt een oeververbinding onmisbaar voor de bereikbaarheid. Die zal de economische structuur van de regio versterken, samen met projecten als de A4 Delft-Schiedam, verbreding A15, verbinding A13/A16 en A4 Hoogvliet-Klaaswaal. Van de andere varianten kwam De Oranjetunnel verkeerstechnisch het beste uit de bus en deze haakt goed aan op het bestaande wegennet. De andere varianten zijn de Blankenburgtunnel en de Maasvlaktetunnel.
Als ik zie wat een brug in Millau of een pont de Normandie heeft gekost, dan vraag ik me af of we in Nederland soms niet een beetje erg veel overcalculeren voor bruggen. :?
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 02 nov 2007, 13:15

985 miljoen voor een brug... wat zou een tunnel kosten?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 02 nov 2007, 14:19

Seoul, Zuid Korea:

Afbeelding

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 02 nov 2007, 14:25

In die spiraal in het midden kan je nog een olietank kwijt. Doe maar!

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 02 nov 2007, 20:05

Kun je even aangeven waar ik een steile helling over het hoofd heb gezien? :oops:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 02 nov 2007, 21:01

Ik zie een kanaal met direct daarna een knooppunt. Kanalen zijn per definitie diep, en het knooppunt ligt op, of iets onder maaiveld. Dat gaat natuurlijk nooit.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 02 nov 2007, 22:13

Uhm, de hoofdrijbaan A15/A57 is dan ook onder het maaiveld (niveau -1), de verbindingsweg met de N 15 ligt zo'n beetje op het maaiveld en de roze N 57 ligt op verdieping 1. Volgens mij moet het net kunnen.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » za 03 nov 2007, 14:55

Waarom niet de A54 als tunnel en de A24 als brug. :twisted:

Of de hele A24 in een tunnel rondom Rotterdam, en de hele A54 op stelten. :puh2:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » za 03 nov 2007, 15:15

Jammer die brugangst in Nederland, als ik die titel van het artikel alleen al lees. Een titel als; 'Brugvariant kost rond de 950 miljoen euro', waarbij niet meteen al een oordeel van de schrijver eraan gekoppeld wordt, vind ik meer gepast. de lezer kan zelf bepalen of het duur is of niet. Ik heb het ontwerp geeneens gezien, dus ik vraag me af wat het 'duur' maakt.

Een brug kan volgens mij wel veel goedkoper. Het viaduct van Millau heeft volgens mij 400mln gekost. Ik zou het wel super vinden als hij toch wordt aangelegd. Het is dan wel een dure variant, maar voor gevaarlijke stoffen een goed alternatief en kan als nieuw symbool dienen voor de Rotterdamse haven. Een sterke identiteit voor de haven is belangrijk. Maar Nederland is nogal vies van alles waar ook maar een beetje prestige in voorkomt. Ik geloof dat de aantrekkelijkheid van de haven zich laat terugverdienen door de aanleg van de brug. Alleen al vanwege de symboolwaarde.

Het stadje Millau is in een klap een soort Mekka geworden en veel mensen hebben over de plaats gehoord sinds de brug er staat. De Erasmusbrug heeft een zelfde verhaal. Als het aan de bevolking had gelegen, was die Erasmusbrug in een zielige variant aangelegd. Lekker goedkoop, geen 'geld over de balk' of wat dan ook. Maar Rotterdam had door die extra investering niet te doen niet die sterke identiteit gehad die het nu heeft. Je kunt je Rotterdam ook amper voorstellen zonder de Zwaan. Indirect heeft Rotterdam deze brug dan ook zeker terugverdiend. Helaas is het niet te berekenen in cijfers in welke mate. Rotterdam mag zich van mij dan ook gaan ontwikkelen als moderne brugstad. Een gewaagd ontwerp en concept (twee wateren in een keer kruisen) kan ingredient zijn voor iets heel bijzonders. De Lange wapper in Antwerpen zal de stad ook op de kaart gaan zetten. Rotterdam, stad die durft, kan dat ook.
Laatst gewijzigd door praatpaal op za 03 nov 2007, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » za 03 nov 2007, 15:24

Een brug neemt vaak wat meer ruimte in in de breedte dan een tunnel, vanwege het talud.
Daarnaast is Nederland vooral in het westen beneden zeeniveau, wat de aanleg van een tunnel al makkelijker maakt omdat er minder hoogte overbrugd hoeft te worden. Daarnaast leven we in een tijdperk waar alles onzichtbaar moet zijn (beneden maaiveld dus).

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » za 03 nov 2007, 15:27

Dat 'onzichtbaar' kan ik niet helemaal rijmen in een gebied van stedelijke industrie. Dit zou in mijn ogen juist een aanvulling zijn. In stedelijke woongebieden vind ik een ondertunneling niet meer dan normaal.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » za 03 nov 2007, 15:35

Het grootste probleem blijft toch echt de hoogte en de ruimte. Het gebied is aan de Europoort zijde aardig vol met olietankers etc.. Hoe leg je daar veilig een brug neer, die hoog genoeg is voor de scheepvaart, maar niet te hoog voor het (vracht)verkeer ?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 03 nov 2007, 15:37

Een soort Köhlbrandbrücke.

Afbeelding

Afbeelding

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » za 03 nov 2007, 16:43

Zoiets ja. Toevallig was ik ondertussen even aan het schetsen voor het idee. :)

Afbeelding

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » za 03 nov 2007, 16:47

Ik zou willen dat ik zo kon tekenen.
De autogordel: een band voor het leven.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 03 nov 2007, 16:53

Geweldige tekening! :o Werk je ook in die hoek, of is het puur hobby?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 03 nov 2007, 16:57

AutoCAD heeft daar ook zo'n mooi programma voor, impression ofzo.

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » za 03 nov 2007, 17:20

Gewoon hobby, die me in de stedenbouw wel van pas gaat komen!

Persoonlijk vind ik deze tekening niet erg uitgewerkt. Als ik er meer tijd in stak, zou het er nog wat beter hebben uitgezien. Maar het beeldt goed uit wat ik wilde laten zien. :)

PW100
verkeersader

Bericht door PW100 » za 03 nov 2007, 20:12

Mooie tekening Praatpaal!
Kun je ook eens hetvolgende voorstel proberen? Zoals al aangegeven heeft "de Zwaan" Rotterdam op de kaart gezet en een identiteit gegeven. Zou het mogelijk zijn om een soort superversie te construeren met twee pylonen [2x3 rijstroken], ieder aan weerszijde van de Nieuwe Waterweg. Zou toch een geweldige entree zijn voor voor Rotterdam, ik zie de cruiseschepen al binnenvaren!
Dus soort van twee van deze tegen elkaar . . .
Afbeelding

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » za 03 nov 2007, 22:11

Wauw Praatpaal! Wat een prachtig strak ontwerp. Ik was eerst wat sceptisch over een brug, maar nu ik dit zie lijkt het me wel wat. Erg mooie vormgeving, eens wat anders dan altijd die symmetrie. En het strakke ontwerp past helemaal bij Rotterdam als stad van moderne architectuur. Met die bocht in de brug is het helemaal af! :D

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » za 03 nov 2007, 22:21

Dank u allen voor uw complimenten! :)<>:

De uitdaging van de Oranje-verbinding zit hem erin dat het een kruising wordt van twee grote wateren. Om over de twee wateren heen te gaan, moet men ongeveer 2 km op minimaal 60 meter hoogte zien te houden met twee pylonen. Dat leek mij teveel van het goede en onhaalbaar met een tuiconstructie, die sowieso vaak kortere overspanningen kunnen maken dan hangbruggen. Ik heb hem drie pylonen gegeven, waarvan de middelste tussen de twee wateren in. Omdat het trace' een hoek moet maken en de Maeslantkering ontziet, heb ik de brug in een bocht laten lopen. De pilaren, waarvan een deel het dek steunt en de andere via de tuien het dek draagt, zijn door de schuine plaatsing sterker voor het bochtige trace'. De schuine plaatsing zorgt voor een soort contragewicht. Bovendien creeert men zo ook een uniek gevormde brug. Zonder dat de brug op 'de Zwaan' lijkt, is het wel een knipoog naar het concept van die brug. Het kost een paar centen meer, maar een grote brug gaat veel meer terug geven dan een tunnel, die we al zat kennen in de wereld. Niet alleen visueel, ook in geld.

Persoonlijk trekt mij dit plan me erg aan. Dit is een unieke kans om van een doodgewoon project iets zeer speciaals te maken waarmee Rotterdam en Nederland weer mee op de kaart komt te staan. De grootte van de constructie maakt het alleen al speciaal. Ik zou het erg jammer vinden als alleen uit oogpunt van geld een goedkoper tunnelalternatief wordt gebouwd, terwijl een brug indirect ook geld gaat opleveren. De setting maakt het ideaal, ook doordat de Nimby's buitenspel staan. Dit kan die Europoort belichamen! De regio zou een bepaald statement kunnen kaan zetten. Wat het Vrijheidsbeeld voor New York is en wat het Operagebouw is voor Sydney; dit kan Rotterdams 'welkom' zijn! Vele passagiersschepen en het cruisetoerisme zullen deze 'gate' als zodanig gaan ervaren.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 03 nov 2007, 22:37

Ik blijf erbij dat je hier iets mee moet gaan doen: Uitgeven in boekwerk, een website maken met deze creaties. Echt, doen :!:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 03 nov 2007, 22:39

praatpaal schreef:Gewoon hobby, die me in de stedenbouw wel van pas gaat komen!
Ga je een opleiding Stedebouwkundige volgen? Ik krijg vaak materiaal vanaf een Stedebouwkundig adviesbureau. Dit zou daar makkelijk tussen passen! :blauweduim:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 03 nov 2007, 22:50

Tja, je hebt wel talent, Jurian.
Het zou echt doodzonde zijn als je daar niet wat mee ging doen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » za 03 nov 2007, 22:56

praatpaal schreef:Zoiets ja. Toevallig was ik ondertussen even aan het schetsen voor het idee. :)
Supermooi. Ik begin ook al helemaal warm te lopen voor het idee van een Oranjebrug. (Oranje dus, niet rood. ;) )

Volgens mij is het helemaal niet per se duurder dan een tunnel, en meer ruimte neemt het ook niet in (als je voor palen kiest ipv een talud).
Een weg op palen door bewoond gebied, dat wil je misschien niet. Hier lijkt zo'n weg me echter juist op z'n plaats. Zoals men al zegt: het zal in zekere zin een icoon worden.

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » za 03 nov 2007, 23:15

Alsnog bedankt voor de complimenten!

Oranje als kleur voor de Oranjebrug ligt inderdaad meer voor de hand. ;)

Het is leuk om zo'n idee te hebben, maar hoe kan ik ervoor zorgen dat het idee voor een brug onder de maatschappij zelf meer in de smaak gaat vallen. Ik hoor alleen maar groeperingen die juist overal tegen zijn, maar nooit een geluid wat juist voor een project is. Ik zou het fantastisch vinden als Nederland kan laten zien dat het ook groots is en zo denkt! Niet luisterend naar het gezever van een paar zure kukels die het bestempelen als horizonvervuiling, maar naar de kansen en mogelijkheden die zo'n project meer vliegen in een klap doet slaan. Niet alleen naar de kosten kijkend, maar ook naar de baten. Zijn er mensen die weten hoe mooie plannen een langer leven beschoren zijn dan enkel binnen een geweldig forum?