Moderator: Moderatoren
Wat is hier onduidelijk aan? Misschien dat beide naar het zuiden gaan? Bij Everdingen zou je dat ook kunnen hebben: rechtdoor A2 zuid, rechtsaf A27 zuid.Breyten schreef: - Wegnummers zijn soms moeilijk te volgen. Vandaar het vraagteken?
Het gekke is dat de Trans Canada Highway in Ontario en Quebec geen eigen nummer heeft. Er is eigenlijk geen echte nationale nummering.Breyten schreef: - Let op de transcanadian highway. Die doorkruist heel Canada! Herkent iemand het bordje met daarop het wegnummer?
Snelwegen hebben nummers vanaf 400. Blijkbaar wilde men geen verwarring met andere provinciale nummers, maar toch een apart nummeringssysteem.Chrizz schreef: Ik vraag me altijd wel af waarom Canada geen gewone nummering heeft. Bijvoorbeeld de snelweg van Toronto naar Montreal heet 401. Kunnen ze daar geen ander (lager) getal van maken?
Grappig, ik heb ook nog familie daar wonen, bij Edmonton (Alberta).Mark schreef:Het is nog altijd de bedoeling dat ik met me ouders eens naar Canada gaan, omdat ik daar familie heb wonen. Alleen weet ik niet wanneer (en als ik er ben ooit, zal ik natuurlijk even de wegensituatie daar bekijken.Wel heb ik hier nog een oude wegenkaart van Canada liggen. Als jullie intresse hebben, wil ik er wel eens stukken uit inscannen.
In het franstalig gedeelte van Canada is de term 'autoroute' wel ingeburgerd...Hier in Canada zijn highways lang niet altijd snelwegen, integen deel. Over het algemeen zijn het 1+1 autowegen. de naam "Freeway" wordt amper gebruikt, omdat er erg weinig echte freeways zijn.
Highway 1 is de TransCanada en loopt van de provinciegrens met Saskatchewan via Medicine Hat, naar Calgary, vandaar via Banff en Lake Louise naar BCRoad 1 Calgary - Banff
Road 2 Calgary - Edmonton
Nobleford - Lethbridge
Road 16 Wabamun - Edmonton
Edmonton - Cooking Lake
http://www.hln.beVier doden bij instorting brug in Canada
In omgeving van de Canadese stad Montréal zijn zaterdag vier mensen omgekomen toen een brug instortte. Dat heeft de politie zondag bekendgemaakt.
Een wagen die onder de brug doorreed op het moment van de instorting, werd volledig bedolven. De drie inzittenden overleefden het niet. In een andere wagen overleed de chauffeur. Het is nog niet bekend of er nog andere mensen in de wagen zaten.
Zes mensen raakten gewond. Zij bevonden zich in wagens die op de brug reden op het moment van het ongeluk. (belga)
cbc.ca schreef:Laval roadway was crumbling before tragedy
Last Updated: Sunday, October 1, 2006 | 1:12 PM ET
CBC News
Police called transportation officials twice to report debris had fallen from a highway overpass in Laval, Que., within an hour of its collapse, which killed five people and seriously injured four others, the province confirmed Sunday.
Tonnes of concrete from the bridge suddenly dropped onto Highway 19 around the noon-hour Saturday, crushing two vehicles and causing three other cars and a motorcycle to plunge 15 metres. Four of the injured remained in hospital on Sunday. "There was a call to the department [of transportation] from the Quebec police force at 11:25 a.m., pointing out there was concrete on the highway," provincial Transportation Minister Michel Després told reporters. "At 11:58, a representative from the department was present. They recovered the rubble there. They assessed the situation, and during that time, there was nothing detected by the person who had been sent there which would require the immediate closure of the overpass." At 12:33, there was a second call from police to report that more concrete had fallen. Four minutes later, the overpass collapsed, Després said. He said there was a "full technical inspection" of the overpass by transportation officials in May 2005 and it showed "nothing in it to explain what happened."
Public inquiry ordered
The Quebec government will hold a public inquiry into the collapse and has announced it has closed a second overpass of similar design and age. Després said department officials worked overnight reviewing the design of all 4,500 Quebec overpasses and bridges and found 20 that need close review.