
[CDN] Canada
Moderator: Moderatoren
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85840
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85840
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [CDN] Canada
De provincie Alberta is een consultatie gestart naar het verhogen van de maximumsnelheid op 2x2-wegen naar 120 km/h.
Dit hoeven niet per se ook autosnelwegen te zijn, belangrijke 2x2 wegen buiten de steden, die gescheiden rijbanen hebben, komen er voor in aanmerking. Deze wegen hebben thans een maximumsnelheid van 100 of 110 km/h.
Het gaat om de rode corridors.

Dit hoeven niet per se ook autosnelwegen te zijn, belangrijke 2x2 wegen buiten de steden, die gescheiden rijbanen hebben, komen er voor in aanmerking. Deze wegen hebben thans een maximumsnelheid van 100 of 110 km/h.
Het gaat om de rode corridors.

-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85840
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
- Berichten: 11363
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85840
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [CDN] Canada
De Pattullo Bridge in Vancouver. Nog voor de kerst moet de eerste verkeersomlegging komen vanaf de oude brug, wanneer één rijstrook over de nieuwe brug geleid wordt. Begin 2026 volgt dan een complete omlegging.
Deze foto is van begin november:

Pattullo Bridge Replacement Project by B.C. Ministry of Transportation and Transit, on Flickr
Er is ook een officiële / ceremoniële naam bekend gemaakt: de stal̕əw̓asəm Bridge. Dit is in de taal hən̓q̓əmin̓əm̓, dat weer een 'downriver dialect' is van de taal Halkomelem, dat door First Nations in British Columbia wordt gesproken. Er zijn maar ongeveer 100 mensen die deze taal nog spreken, vooral ouderen.

New bridge receives First Nations name, prepares to welcome traffic by Province of British Columbia, on Flickr
Deze foto is van begin november:

Pattullo Bridge Replacement Project by B.C. Ministry of Transportation and Transit, on Flickr
Er is ook een officiële / ceremoniële naam bekend gemaakt: de stal̕əw̓asəm Bridge. Dit is in de taal hən̓q̓əmin̓əm̓, dat weer een 'downriver dialect' is van de taal Halkomelem, dat door First Nations in British Columbia wordt gesproken. Er zijn maar ongeveer 100 mensen die deze taal nog spreken, vooral ouderen.

New bridge receives First Nations name, prepares to welcome traffic by Province of British Columbia, on Flickr
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85840
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [CDN] Canada
Artikel over de nieuwe naam van de Pattullo Bridge in een First Nations taal: https://www.pattullobridgereplacement.ca/bridge-name
The English name is Riverview. While an English translation of the bridge name is provided, learning and using the hən̓q̓əmin̓əm̓ name is encouraged.
Ik denk niet dat de naam stal̕əw̓asəm Bridge echt gebruikt gaat worden. Vrijwel niemand spreekt die taal en vrijwel niemand kan het North American Phonetic Alphabet goed lezen of uitspreken. Dat persbericht heeft onleesbare zinnen vanwege het gebruik van NAPA. Een beetje zoals Azerbeidzjaans, maar dan nog erger.
Wat iemand zegt op Reddit:
What I find ironic is that the Province releases their press releases and medical information notices in a wide number of languages so that everyone, even those that struggle with English, can understand the information. But when it comes to naming new things, they decide to go with the language that virtually zero people speak fluently, ensuring everyone struggles.
Ik denk dat de meeste mensen het gewoon de Pattullo Bridge blijven noemen. De brug is vernoemd naar Duff Pattullo (1873-1956), de 22e premier van British Columbia.
The English name is Riverview. While an English translation of the bridge name is provided, learning and using the hən̓q̓əmin̓əm̓ name is encouraged.
Ik denk niet dat de naam stal̕əw̓asəm Bridge echt gebruikt gaat worden. Vrijwel niemand spreekt die taal en vrijwel niemand kan het North American Phonetic Alphabet goed lezen of uitspreken. Dat persbericht heeft onleesbare zinnen vanwege het gebruik van NAPA. Een beetje zoals Azerbeidzjaans, maar dan nog erger.
Wat iemand zegt op Reddit:
What I find ironic is that the Province releases their press releases and medical information notices in a wide number of languages so that everyone, even those that struggle with English, can understand the information. But when it comes to naming new things, they decide to go with the language that virtually zero people speak fluently, ensuring everyone struggles.
Ik denk dat de meeste mensen het gewoon de Pattullo Bridge blijven noemen. De brug is vernoemd naar Duff Pattullo (1873-1956), de 22e premier van British Columbia.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
- Berichten: 11363
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54
Re: [CDN] Canada
Dit is een schoolvoorbeeld van woke-onzin. En door letters te gebruiken die niemand kent verzekeren ze dat niemand de naam zal gebruiken, en al zeker niet uitspreken zoals het bedoeld is.
Omdat de borden zo te zien ook Riverview Bridge vermelden (even prominent als die onuitspreekbare inheemse naam), vermoed ik dat dat de naam zal zijn die in de praktijk gebruikt zal worden. Het is goed dat die Engelse naam er tenminste ook is.
stal̕əw̓asəm Bridge is trouwens ook wel een gekke taalmix. Het was dan eigenlijk beter geweest als die inheemse naam helemaal inheems was (dus ook het 'brug'-gedeelte vertaald). Dan had je pas echt een tweetalig bord gehad. Nu heb je eerder twee namen in het Engels.
Omdat de borden zo te zien ook Riverview Bridge vermelden (even prominent als die onuitspreekbare inheemse naam), vermoed ik dat dat de naam zal zijn die in de praktijk gebruikt zal worden. Het is goed dat die Engelse naam er tenminste ook is.
stal̕əw̓asəm Bridge is trouwens ook wel een gekke taalmix. Het was dan eigenlijk beter geweest als die inheemse naam helemaal inheems was (dus ook het 'brug'-gedeelte vertaald). Dan had je pas echt een tweetalig bord gehad. Nu heb je eerder twee namen in het Engels.
Laatst gewijzigd door Alfa op wo 17 dec 2025, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
-
JanVerhoeven
- verkeersader
- Berichten: 739
- Lid geworden op: wo 31 jan 2024, 18:49
Re: [CDN] Canada
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 24862
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
- Locatie: Sesamstraat
Re: [CDN] Canada
Ik denk trouwens wel dat je zo'n nieuwe naam sneller ingeburgerd kan krijgen als je hem volledig in gangbare Latijnse letters schrijft. Stalewasem bijvoorbeeld. Er een diacritisch teken bij, zoals de horizontale streep onder de r in Uluṟu of de horizontale strepen bovenop klinkers die je in Nieuw-Zeeland ziet, lukt ook nog wel. Ervaring in Australië en Nieuw-Zeeland is dat veel mensen die weg zullen laten bij het schrijven, maar die naam burgert wel in. Maar ja, dat zijn natuurlijk ook schandalig woke landen; vooral Nieuw-Zeeland zal voor veel mensen op rechts een nachtmerrie zijn van hoe het hier nooit zal mogen.
Ik zet nog even het Zuid-Afrikaanse volkslied op, in vijf (?) talen.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
- Berichten: 11363
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54
Re: [CDN] Canada
Hoe durf je onze schrijfnormen op te leggen aan inheemse namen.Pino schreef: wo 17 dec 2025, 10:14 Ik denk trouwens wel dat je zo'n nieuwe naam sneller ingeburgerd kan krijgen als je hem volledig in gangbare Latijnse letters schrijft. Stalewasem bijvoorbeeld.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 24862
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
- Locatie: Sesamstraat
Re: [CDN] Canada
Dat noemen ze een emancipatiestrijd. Gevoerd door volkeren die door onze voorvaderen bepaald slecht zijn behandeld (en dat is een understatement van jewelste). En wij met onze arrogante bekken maar zeggen dat zij terug moeten in het tweederangs-burgers-hok waar ze ooit in gestopt zijn. Maar dat is natuurlijk geen cultuuroorlog; dat is "het verleden is het verleden, en we willen alleen maar naar voren kijken" zoals de internationale zielsverwanten van centrum-rechtse partijen jarenlang hebben geroepen. Als politieke erfgenamen van politici die zich bij de afschaffing van de slavernij hoofdzakelijk bekommerden om de schadevergoeding aan de witte 'eigenaren' van de slaven.Alfa schreef: wo 17 dec 2025, 10:22 Verder wordt de cultuuroorlog ook gevoerd door zij die inheemse namen willen doorduwen.
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85840
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [CDN] Canada
de retoriek van Eerdmans/Yesilgöz. ... VVD. En dat in een thread over Canada. Ik proef toch wat van een obsessie.
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85840
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [CDN] Canada
Northern Ontario was gisteren bijna helemaal afgesloten. Alle grote corridors hadden afsluitingen. Momenteel nog steeds in de oostelijke helft. Vanwege een blizzard.


-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85840
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [CDN] Canada
In Ontario is Wetum Road vandaag geopend, dit is een winter road naar Moose Factory. Deze 170 kilometer lange winter road wordt sinds 2013 elk jaar gerealiseerd door Moose Cree Nation.
Het is volgens mij de zuidelijkste lange winter road in Canada. Dat is ook een nadeel: het is niet gegarandeerd koud genoeg dat de ice crossings ook in gebruik genomen kunnen worden. Dit is de meest late opening van de winter road sinds het structureel onderhouden wordt.
Er zijn wensen om er een all-weather road van te maken, maar deze projecten lijken in het algemeen niet erg goed van de grond te komen. De federale of provinciale regering moet er dan serieus geld aan uitgeven, zelfs om er een gravelweg van te maken. En dat geld komt meestal niet.
Moose Factory was de eerste Engelstalige nederzetting in wat nu Ontario is, het was oorspronkelijk een handelspost van Hudson's Bay Company vanaf 1673.

Het is volgens mij de zuidelijkste lange winter road in Canada. Dat is ook een nadeel: het is niet gegarandeerd koud genoeg dat de ice crossings ook in gebruik genomen kunnen worden. Dit is de meest late opening van de winter road sinds het structureel onderhouden wordt.
Er zijn wensen om er een all-weather road van te maken, maar deze projecten lijken in het algemeen niet erg goed van de grond te komen. De federale of provinciale regering moet er dan serieus geld aan uitgeven, zelfs om er een gravelweg van te maken. En dat geld komt meestal niet.
Moose Factory was de eerste Engelstalige nederzetting in wat nu Ontario is, het was oorspronkelijk een handelspost van Hudson's Bay Company vanaf 1673.

-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85840
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [CDN] Canada
Op 23 februari is de nieuwe Riverview Bridge over de Fraser River nabij Vancouver helemaal in gebruik genomen. De oude Pattullo Bridge zal nu gesloopt worden.
In deze setting lijkt het nog een vrij grote brug, maar de tuibrug heeft een overspanning van 2 x 285 meter. Dat is in de orde van tuibruggen eigenlijk maar een kleine tuibrug. Ik zou zeggen dat meer dan 400 meter middelgroot is en meer dan 700 meter groot.
Aan de andere kant kan je dit zien als een halve tuibrug, als er een tweede pyloon zou zijn, had je een overspanning van 570 meter gehad, dat is toch wel redelijk in de bovenkant van middelgroot. Op de Wegenwiki is een lijst van tuibruggen met een overspanning van meer dan 500 meter, dat is een vrij lange lijst: https://www.wegenwiki.nl/Tuibrug#Langste_tuibruggen

Pattullo Bridge Replacement Project - February 14, 2026 by B.C. Ministry of Transportation and Transit, on Flickr

Pattullo Bridge Replacement Project - February 14, 2026 by B.C. Ministry of Transportation and Transit, on Flickr
In deze setting lijkt het nog een vrij grote brug, maar de tuibrug heeft een overspanning van 2 x 285 meter. Dat is in de orde van tuibruggen eigenlijk maar een kleine tuibrug. Ik zou zeggen dat meer dan 400 meter middelgroot is en meer dan 700 meter groot.
Aan de andere kant kan je dit zien als een halve tuibrug, als er een tweede pyloon zou zijn, had je een overspanning van 570 meter gehad, dat is toch wel redelijk in de bovenkant van middelgroot. Op de Wegenwiki is een lijst van tuibruggen met een overspanning van meer dan 500 meter, dat is een vrij lange lijst: https://www.wegenwiki.nl/Tuibrug#Langste_tuibruggen

Pattullo Bridge Replacement Project - February 14, 2026 by B.C. Ministry of Transportation and Transit, on Flickr

Pattullo Bridge Replacement Project - February 14, 2026 by B.C. Ministry of Transportation and Transit, on Flickr
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85840
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [CDN] Canada
Premier Carney heeft een plan van $ 35 miljard aangekondigd om het noorden van Canada economisch en qua defensie te versterken.
Wegenprojecten die hieronder vallen:
* Mackenzie Valley Highway: een 800 kilometer lange all-season road (gravel) langs de Mackenzie River, helemaal van Wrigley naar Inuvik. In deze enorm uitgestrekte regio zijn momenteel geen wegen.
* Grays Bay Road: een 230 kilometer lange all-season road (gravel) naar een nieuw te bouwen haven aan de Grays Bay van de Arctische Oceaan in het noordwesten van Nunavut
* Arctic Economic and Security Corridor: een 400 kilometer lange all-season road (gravel) vanaf de regio Yellowknife naar de grens met Nunavut (waar het aansluit op die Grays Bay Road).

Wegenprojecten die hieronder vallen:
* Mackenzie Valley Highway: een 800 kilometer lange all-season road (gravel) langs de Mackenzie River, helemaal van Wrigley naar Inuvik. In deze enorm uitgestrekte regio zijn momenteel geen wegen.
* Grays Bay Road: een 230 kilometer lange all-season road (gravel) naar een nieuw te bouwen haven aan de Grays Bay van de Arctische Oceaan in het noordwesten van Nunavut
* Arctic Economic and Security Corridor: een 400 kilometer lange all-season road (gravel) vanaf de regio Yellowknife naar de grens met Nunavut (waar het aansluit op die Grays Bay Road).

-
Coen Tunnel
- Voorzitter
- Berichten: 33762
- Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
- Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85840
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [CDN] Canada
Het grenscomplex bij de Gordie Howe Bridge:


Volgens mij wel. Er wordt al langere tijd gesproken over de bouw van een weg vanuit Manitoba naar Rankin Inlet, maar dat komt er niet van. Ook als gravelweg zijn dit kostbare projecten, om het een all-weather road te maken moeten er wel vaste bruggen komen, en over enorme afstanden door de wildernis een gravelbaan worden aangelegd.Coen Tunnel schreef: ma 16 mar 2026, 1:43Dit wordt dan denk ik de eerste wegverbinding van Nunavut met de rest van Canada?
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85840
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [CDN] Canada
Detail van de grenscomplexen van de Gordie Howe Bridge.
Vlak voordat Trump zijn negatieve uitspraken deed over deze brug, heeft de familie Maroun van de Ambassador Bridge nog $ 1 miljoen gedoneerd aan de MAGA PAC.


Vlak voordat Trump zijn negatieve uitspraken deed over deze brug, heeft de familie Maroun van de Ambassador Bridge nog $ 1 miljoen gedoneerd aan de MAGA PAC.


-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85840
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [CDN] Canada
Mooi plaatje van de nieuwe Riverview Bridge. De oude Pattullo Bridge ernaast gaat gesloopt worden.

stal̕əw̓asəm Bridge - March 20, 2026 by B.C. Ministry of Transportation and Transit, on Flickr

stal̕əw̓asəm Bridge - March 20, 2026 by B.C. Ministry of Transportation and Transit, on Flickr
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85840
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [CDN] Canada
In Alberta is nu een proef begonnen met een maximumsnelheid van 120 km/h op de Highway 2 bij Leduc, ten zuiden van Edmonton. Initieel gaat het om een 22 kilometer lang traject, om data te verzamelen zodat onderbouwd kan worden of 120 km/h veilig genoeg is.


-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85840
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [CDN] Canada
De bruggenoorlog bij Detroit is nog niet beslecht.
Het is nog steeds onzeker wanneer de nieuwe Gordie Howe International Bridge opent. Deze brug is volledig gefinancierd door Canada, maar werd tegengewerkt door de Amerikaanse eigenaren van de Ambassador Bridge. Nadat zij een donatie aan de PAC van Trump deden, was Trump ineens vocaal tegen de brug en wilde concessies van Canada afdwingen in de handelsoorlog.
Tegelijkertijd heeft de Ambassador Bridge marktaandeel verloren ten gunste van de Blue Water Bridge bij Sarnia. Voor lange-afstandsverkeer is deze route namelijk niet heel onderscheidend ten opzichte van de Ambassador Bridge bij Windsor. Mogelijk wordt de Ambassador Bridge geboycott door Canadese vrachtwagenchauffeurs.
Recentelijk heeft men de toltarieven van de Gordie Howe Bridge gepubliceerd: US $ 5.75 of US $ 4.35 met de Breakway tag voor personenauto's. Het toltarief op de Ambassador Bridge lag op dat moment op US $ 10, dus de kans was groot dat ze vrijwel hun complete klandizie zouden verliezen. Ze hebben daar nu een 'Premier Pass' geïntroduceerd met een toltarief van US $ 5.50. Echter met contant of E-ZPass blijft het toltarief $ 10. E-ZPass wordt op de Gordie Howe Bridge vooralsnog niet geaccepteerd.
Verkeer in de regio heeft vaak geen E-ZPass omdat er geen tolwegen in de regio Detroit zijn, behalve dan deze bruggen. E-ZPass is een Amerikaans systeem, de dichtstbijzijnde tolwegen waar dat systeem wordt gebruikt zijn de Ohio Turnpike en de Indiana Toll Road. Vrachtverkeer (zowel Canadees als Amerikaans) heeft vaak wel een E-ZPass. Dus het zou gunstig zijn voor de Gordie Howe Bridge om ook E-ZPass te accepteren, maar misschien worden zij onder druk gezet of tegen gewerkt om dat niet te doen.
Een bridge saga dus...
Het is nog steeds onzeker wanneer de nieuwe Gordie Howe International Bridge opent. Deze brug is volledig gefinancierd door Canada, maar werd tegengewerkt door de Amerikaanse eigenaren van de Ambassador Bridge. Nadat zij een donatie aan de PAC van Trump deden, was Trump ineens vocaal tegen de brug en wilde concessies van Canada afdwingen in de handelsoorlog.
Tegelijkertijd heeft de Ambassador Bridge marktaandeel verloren ten gunste van de Blue Water Bridge bij Sarnia. Voor lange-afstandsverkeer is deze route namelijk niet heel onderscheidend ten opzichte van de Ambassador Bridge bij Windsor. Mogelijk wordt de Ambassador Bridge geboycott door Canadese vrachtwagenchauffeurs.
Recentelijk heeft men de toltarieven van de Gordie Howe Bridge gepubliceerd: US $ 5.75 of US $ 4.35 met de Breakway tag voor personenauto's. Het toltarief op de Ambassador Bridge lag op dat moment op US $ 10, dus de kans was groot dat ze vrijwel hun complete klandizie zouden verliezen. Ze hebben daar nu een 'Premier Pass' geïntroduceerd met een toltarief van US $ 5.50. Echter met contant of E-ZPass blijft het toltarief $ 10. E-ZPass wordt op de Gordie Howe Bridge vooralsnog niet geaccepteerd.
Verkeer in de regio heeft vaak geen E-ZPass omdat er geen tolwegen in de regio Detroit zijn, behalve dan deze bruggen. E-ZPass is een Amerikaans systeem, de dichtstbijzijnde tolwegen waar dat systeem wordt gebruikt zijn de Ohio Turnpike en de Indiana Toll Road. Vrachtverkeer (zowel Canadees als Amerikaans) heeft vaak wel een E-ZPass. Dus het zou gunstig zijn voor de Gordie Howe Bridge om ook E-ZPass te accepteren, maar misschien worden zij onder druk gezet of tegen gewerkt om dat niet te doen.
Een bridge saga dus...
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
- Berichten: 11363
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54
Re: [CDN] Canada
Vrije markt zou net heel Amerikaans zijn. Het tegengestelde dus van de monopoliepositie waarin het bedrijf achter de Ambassador Bridge opereert. De Ambassador Bridge is wel een historisch monument en verdient het om goed onderhouden te worden. Maar dat is nog iets anders dan de eigenaren rijk maken.
Overigens is er ook de Detroit–Windsor Tunnel en daar vragen ze $7,50 voor verkeer richting Canada en $6,75 voor verkeer richting de VS. Maar blijkbaar zit het verkeer in die tunnel in een dalende lijn.
Trump in actie om de belangen van een miljonair te beschermen:

Mocht ik Canada zijn ik zou niets doen. Laat die brug dan maar hooguit 3 jaar symbool zijn van de absurde politiek van Trump waarbij mensen letterlijk meer moeten betalen om over een andere brug te moeten rijden die eigendom is van een miljonair. Symbolischer kan bijna niet.
(China wil blijkbaar ijshockey afschaffen in Canada volgens Trump)
Overigens klopt het ook niet dat de brug volledig eigendom is van Canada. De staat Michigan is ook mede-eigenaar.
Ik vraag me ook af of de federale overheid dit wel kan tegenhouden als de staat Michigan akkoord is? Misschien omdat het een internationale grens is?
Overigens is er ook de Detroit–Windsor Tunnel en daar vragen ze $7,50 voor verkeer richting Canada en $6,75 voor verkeer richting de VS. Maar blijkbaar zit het verkeer in die tunnel in een dalende lijn.
Trump in actie om de belangen van een miljonair te beschermen:

Mocht ik Canada zijn ik zou niets doen. Laat die brug dan maar hooguit 3 jaar symbool zijn van de absurde politiek van Trump waarbij mensen letterlijk meer moeten betalen om over een andere brug te moeten rijden die eigendom is van een miljonair. Symbolischer kan bijna niet.
(China wil blijkbaar ijshockey afschaffen in Canada volgens Trump)
Overigens klopt het ook niet dat de brug volledig eigendom is van Canada. De staat Michigan is ook mede-eigenaar.
Ik vraag me ook af of de federale overheid dit wel kan tegenhouden als de staat Michigan akkoord is? Misschien omdat het een internationale grens is?
-
verfmeer95
- expressweg
- Berichten: 4377
- Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37
Re: [CDN] Canada
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85840
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [CDN] Canada
In British Columbia wordt steeds met kleine stapjes de Highway 1 verdubbeld naar 2x2 rijstroken. Het is in variabele mate conflictvrij en niet alles is echt een volwaardige snelweg.
Er is nu 4 kilometer van Tappen naar 2x2 rijstroken verbreed, tussen Kamloops en Revelstoke.

Looking West Hwy 1 - Apr 2026 by B.C. Ministry of Transportation and Transit, on Flickr

Tappen Overhead West and Eastbound Bridge - Apr 2026 by B.C. Ministry of Transportation and Transit, on Flickr

Looking East Hwy 1 - Apr 2026 by B.C. Ministry of Transportation and Transit, on Flickr
Er is nu 4 kilometer van Tappen naar 2x2 rijstroken verbreed, tussen Kamloops en Revelstoke.

Looking West Hwy 1 - Apr 2026 by B.C. Ministry of Transportation and Transit, on Flickr

Tappen Overhead West and Eastbound Bridge - Apr 2026 by B.C. Ministry of Transportation and Transit, on Flickr

Looking East Hwy 1 - Apr 2026 by B.C. Ministry of Transportation and Transit, on Flickr
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
- Berichten: 18713
- Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02
Re: [CDN] Canada
Men kent hier ook geen wegcategorie "autosnelweg". Het is gewoon een Highway zoals vele andere met 2x2 rijstroken en veelal ongelijkvloerse aansluitingen, maar buiten de steden ook veel gelijkvloerse kruisingen.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85840
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [CDN] Canada
De ontwerpstandaarden zijn nogal variabel in Canada. Er zijn wel wegen die beter ontworpen zijn dan dit, qua geometrie.
Een autoroute in Québec is ook geen autoroute zoals in Frankrijk. Dat kan wel, maar niet per definitie, het is eigenlijk een generieke term net zoals 'highway'.
Een autoroute in Québec is ook geen autoroute zoals in Frankrijk. Dat kan wel, maar niet per definitie, het is eigenlijk een generieke term net zoals 'highway'.



