[CDN] Canada

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

JayBeeke
stadsweg

Bericht door JayBeeke »

De 401 IS indrukwekkend, ik heb er enkele keren op gereden in 2004 en 2005. Een heel stuk ten noorden van Toronto wordt ie een 3+3 en zelfs een 2+2, en waar de weg de grens van Québec overschrijdt is er voor enkele kms zelfs géén autoweg meer, en rijdt al het verkeer, incl ZWARE vrachtwagens, gewoon door een dorpje, op een weg met gelijkgrondse kruispunten en al :lol: Maar daar zou nu toch verandering in gaan komen. Ten zuiden/westen van Toronto blijft het een brede én drukke weg, zeker tot London.. en verder ben ik ook niet geweest :)

mvg
JJN
Route66
polderweggetje

Bericht door Route66 »

Breyten schreef:AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
OK, hier enkele foto's uit Québec, Canada. Ik ben zo vrij geweest om jullie niet alleen snelwegfoto's te laten zien, maar opvallende foto's met commentaar van links naar rechts:
- Stopborden zijn in het Frans i.t.t. Frankrijk
- Wegnummers zijn soms moeilijk te volgen. Vandaar het vraagteken?
- Let op de transcanadian highway. Die doorkruist heel Canada! Herkent iemand het bordje met daarop het wegnummer?
- Tja, canada blijft een winters land met oversteekplaatsen voor sneeuwscooters. In de zomer heb je daar geen last van
Canadese bewegwijzering is qua identiek aan die van de USA.
Chris
Moderator

Re: [CDN] Canada

Bericht door Chris »

Een nieuw stuk snelweg is geopend in Canada, en wel in Hamilton, een grote stad met 650.000 inwoners in de provincie Ontario, niet ver ten zuiden van Toronto. De stad ligt op het kruispunt van wegen tussen Toronto, Niagara Falls en Detroit.

De Red Hill Valley Parkway is een stedelijke 2x2 snelweg, erg bochtig. De weg is vandaag geopend voor het verkeer, en kent een maximumsnelheid van 90km/h, alhoewel meteen al mensen aangehouden zijn voor te hard rijden.

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Hoeveel kilometer snelweg ligt er nu eigenlijk in Canada? Bronnen op wikipedia (in de meest diverse artikelen) spreken van 17.000 kilometer snelweg, maar dat klinkt mij als erg ongeloofwaardig. Alleen Ontario en Quebec hebben enigzinds een netwerk in het zuiden van de provincies, maar de meeste andere provincies hebben slechts een paar (korte) snelwegen. Volgens mij kan dat nooit 17.000 kilometer zijn. Bijvoorbeeld Saskatchewan en Manitoba hebben maar een paar zeer korte snelwegen. Alberta heeft een paar hoofdroutes als snelweg, en in British Columbia liggen wat snelwegen in het zuiden van de provincie.

Ik vermoed dat veel gewone 4-strooks wegen ten onrechte tot het snelwegennet worden gerekend.

Ik heb echter helaas geen goede atlas om dat na te rekenen.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Volgens mij is de Rand MacNally atlas wel duidelijk (blauw zijn snelwegen).
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De 401 in Toronto is de drukste snelweg ter wereld, met 420.800 voertuigen per etmaal. deze PDF geeft verkeersintensiteiten in de provincie Ontario
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

marcel schreef:Volgens mij is de Rand MacNally atlas wel duidelijk (blauw zijn snelwegen).
Ik heb hem besteld (was 10,99 bij bol.com). Alleen heb ik de Amerikaanse Rand McNally atlas al, maar dan zonder Canada en Mexico.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik heb de atlas nu binnen. Eigenlijk hetzelfde als de Large Scale atlas, met uitzondering van het feit dat deze kaarten wel priegelig klein zijn afgedrukt. Maargoed, ik heb hem ook gekocht voor de Canadese snelwegen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Voor Canda kom ik op 5.808 kilometer snelweg uit. In Alberta, Saskatchewan en Manitoba zijn wel veel 4-lane highways, maar die zijn niet ongelijkvloers.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

In Toronto gaan er nu stemmen op om de Gardiner Expressway gedeeltelijk om te bouwen naar een gelijkvloerse hoofdweg.

De Gardiner Expressway is een verhoogde snelweg langs het centrum van Toronto, op de oever van Lake Ontario. Uit stedebouwkundig oogpunt snap ik de redenatie wel, het waterfront wordt er niet mooier op met zo'n roestbak van een snelweg (oud+slecht onderhouden), maar ik heb net even gekeken, en 108.000 voertuigen maken dagelijks gebruik van dat stukje snelweg. Zoiets lijkt me niet bepaald te verwerken met verkeerslichten, of je moet een enorm brede weg aanleggen. Dan moet je je afvragen wat nou een grotere barriëre is, een 2x3 verhoogde snelweg of een tienstrooks hoofdweg met verkeerslichten.
Waterfront plan would tear down east Gardiner

$300-million proposal to be unveiled Friday

JEFF GRAY AND JENNIFER LEWINGTON

From Friday's Globe and Mail

May 30, 2008 at 3:21 AM EDT

TORONTO — The Gardiner Expressway should be torn down east of Jarvis Street to make way for the dramatic rejuvenation of the city's waterfront, according to a proposal being pushed by Mayor David Miller.

The plan, which would replace the eastern and less-used section of the Gardiner with a University-Avenue-style boulevard, would cost more than $300-million, according to one official familiar with the proposal.
300 miljoen voor een verslechtering van de huidige wegsituatie vind ik sowieso nogal wat. Het gedeelte wat ze willen slopen is ook maar 2 kilometer lang. (300 Can. Dollar = 194 miljoen euro).
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Zomaar slopen is natuurlijk ontzettend stom.
Ze kunnen dan beter kijken naar de manier waarop Boston haar oude roestbak-snelweg onder de grond heeft gestopt.
Dat is wel duurzaam.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik denk dat ze daar niet zo graag aan willen gezien het financieele fiasco van de Big Dig. Maar ik ben van mening dat het fiasco wel enigzins overdreven wordt, okay het heeft meer gekost dan begroot, maar m.i. waren de eerste kosteninschattingen veel te optimistisch. Voor 10 miljard euro hebben ze toch een zeer drukke weg (I-93) voor 6 kilometer ondergronds gebracht, een nieuwe onderzeese tunnel gebouwd van 2,6 kilometer (I-90), en een brug over een rivier.

Het probleem met de Big Dig was imo eerder dat er al jaren geen echt dure en ingewikkelde projecten in de VS zijn uitgevoerd, en de tijd van de goedkope wegaanleg in stedelijke gebieden was allang voorbij na de grootschalige aanleg in de jaren 50 en 60. Daardoor lijkt dit extra duur. Ik denk dat het project in Nederland of België ook wel zoveel geld had gekost.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

In Nederland zou het sowieso nog veel duurder gekost hebben; Nederland is qua bouw ongeveer het duurste land van Europa; dit wordt overigens door meerdere factoren veroorzaakt; hoewel... vroeger was bezoek aan Yab Yum bij de prijs inbegrepen... :twisted:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Ik zou de weg onder de grond stoppen. Natuurlijk kost dat een vermogen, maar het is, zoals René al aangaf, wél duurzaam.

Waarom het in ons land zo vaak mis gaat met begrotingen voor grote infrastructurele projecten, is mij eerlijk gezegd een raadsel. Het lijkt mij dat er, ondanks dat er wordt beweerd van niet, toch nog steeds prijsafspraken tussen de aannemers worden gemaakt. Men drijft de prijs zo hoog mogelijk op onder het motto: "De staat kleedt ons uit, wij kleden de staat uit". Dat dit gebeurt is een kwestie van geen strikte regelgeving en het gebrek aan deskundigheid bij sommige overheidsinstaties, lijkt mij.

Het kán echter wel: een groot infrastructureel project aanleggen binnen het budget én opleveren op de geplande datum. Zie ons omringende landen.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Wegenprojecten in de Verenigde Staten zijn vaak voor op schema en binnen de kosten opgeleverd. Doordat het bij de Big Dig zo is misgegaan is men nu huiverig voor nieuwe grote projecten. En eerlijk is eerlijk, in de VS betaal je geen drol belasting, dan zijn dit soort projecten nog gevoeliger. Alhoewel, in Nederland betaal je veel belasting, maar zie je er niks van terug, dus het zal wel om het even liggen.

In mijn ogen is het veel beter om de Gardiner verder naar het westen ondergronds te leggen dan hier, dit ligt namelijk in een soort industriegebied, met ernaast een rangeerterrein. Het westelijke gedeelte voert oa direct langs de CN Tower en het centrum.
DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee »

De 401 (drukste snelweg in Canada) is afgesloten door een enorme brand in een gasdepot in Toronto
Canada's busiest highway closed

Police coordinated the evacuation and closed Highway 401, Canada's busiest stretch of road, for a 16-kilometre stretch between the Don Valley Parkway and Highway 400. Sgt. Cam Woolley of the Ontario Provincial Police said traffic in the area is snarled and several accidents had occurred.
Hele verhaal, zie http://www.cbc.ca/canada/story/2008/08/ ... ml?ref=rss
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

^^
Link
Afbeelding

Deze moet je met geluid horen, dat commentaar :puh2:
Link
DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee »

Hehe, dat autoalarm dat ook afgaat,als je trouwens verder leest her en der bleek dat het vanochtend (nederlandse tijd) allemaal heeft plaatsgevonden, zijn ook al diverse filmpjes te zien waarin de brand zo goed als geblust is, en relatief weinig schade aan de omgeving, echt opvallend (en ergens logisch, omdat het een zeer vluchtige stof is, en dus altijd de weg omhoog zal zoeken)
Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 »

Chris schreef:Wegenprojecten in de Verenigde Staten zijn vaak voor op schema en binnen de kosten opgeleverd. Doordat het bij de Big Dig zo is misgegaan is men nu huiverig voor nieuwe grote projecten. En eerlijk is eerlijk, in de VS betaal je geen drol belasting, dan zijn dit soort projecten nog gevoeliger. Alhoewel, in Nederland betaal je veel belasting, maar zie je er niks van terug, dus het zal wel om het even liggen.

In mijn ogen is het veel beter om de Gardiner verder naar het westen ondergronds te leggen dan hier, dit ligt namelijk in een soort industriegebied, met ernaast een rangeerterrein. Het westelijke gedeelte voert oa direct langs de CN Tower en het centrum.
In België was het tot voorheen wel duidelijk waar ons belastingsgeld heen ging: naar alles behalve de uitvoering van wegenprojecten.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De Golden Ears Bridge is opgeleverd in Vancouver.

locatie op Gmaps.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 »

Ik heb de indruk dat er in Canada toch altijd dat beetje Europa zit. Vooral wat betreft de kwaliteit van de afwerking en consistentie. In de VS gaat het onderling verschil wat betreft de wegmarkeringen tot op stedelijk vlak.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Die nieuwe Amerikaanse bewegwijzering is wel duidelijk, maar ook even wennen :S
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dat is Canadees...
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Dus? De Canadese en de Amerikaanse bewegwijzering is volgens mij indentiek.
Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 »

Nee, helemaal niet correct. Alleen de kleur komt overeen en dan nog. In sommige provincies wordt er blauw gebruikt zoals bij ons.
De Canadese bewegwijzering zit veel gesofisticeerder in elkaar en wordt veel consequenter toegepast.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Toronto is eigenlijk ook een enorme stad. Het meet 80 kilometer langs het Lake Ontario, met nog een stedelijk cluster ten zuidwesten van de stad rond Hamilton.

Toronto heeft ook de grootste voorstad van Noord-Amerika: Mississauga met 670.000 inwoners.

Alle lichtgekleurde gebieden zijn industrieterreinen. Het industriële cluster in het noordwesten van de stad meet meer dan 30 kilometer van oost naar west en 15 kilometer van noord naar zuid, slechts beperkt onderbroken door woonwijken. Vrij duidelijk zichtbaar in het noorden is de Highway 407. De drukste snelweg ter wereld, de highway 401, met 425.000 mvt/etmaal is wat minder goed zichtbaar omdat het wat meer omgeven is door woonwijken.
Afbeelding

Het centrum van Toronto is ondanks het bevolkingsaantal (7 miljoen inwoners) niet heel erg groot, maar Toronto heeft wel een aantal subcentra verder naar het noorden langs Yonge Street. Deze zijn vanaf de snelweg echter vrij slecht ontsloten, daar er geen noord-zuidsnelweg deze gebieden verbindt. Wel loopt er een metrolijn. Doordat Toronto niet een heel fijnmazig snelwegennet heeft, zijn de snelwegen die er zijn, erg breed en druk. Door het centrum loopt slechts één snelweg, de Gardiner Expressway. De eerstvolgende snelweg evenwijdig is de 401 die 11 kilometer noordelijker loopt. Noord-zuid loopt de Don Valley Parkway enigzins op het centrum aan, maar de dichtstbijzijnde andere snelweg die dat doet ligt 20 kilometer naar het westen.

Qua netwerk van snelwegen vind ik het wel een beetje op Los Angeles lijken; op het eerste gezicht lijkt het enorm, maar het netwerk is niet fijnmazig (zoals bijvoorbeeld New York, Miami of Seattle dat wel heeft). Daardoor hoge intensiteiten op het beperkte aantal snelwegen.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Ten noorden van de 401 ligt sinds enkele jaren een tolweg (het nummer weet ik niet meer, ik dacht 407), die een filevrij alternatief voor de 401 biedt, maar wel tegen betaling.

Ten westen van het centrum ligt tussen de 401 en de Gardiner Expressway nog de 427. Samen met de 401, Gardiner en de Don Valley Parkway ontstaat er zo een ringweg om het centrum.
Die highway 427 is overigens net zo breed als de 401 en heeft dezelfde opzet, maar is alleen wat minder druk.
mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg »

klopt, dit is de 407 Express Toll Road (ETR): http://www.407etr.com
Wally
verkeersader

Bericht door Wally »

Op SkyScraperCity, in het Canada subforum, loopt een draadje over urban sprawl:
http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... 601&page=7

o.a. ingekleurde luchtfoto's met de groei van Toronto, en ter vergelijking ook Vancouver.
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

Opmerkelijk verhaal. Het gaat om Highway 99 die over een lengte van 100 km is omgevormd tot snelweg. Streetview-foto.
Telegraaf (09-02-2010) schreef:Tol van de snelweg
Door Bert Schaap

VANCOUVER - Hoofdschuddend staat de sheriff bij het kruispunt. Een dag na het dodelijk ongeval kan hij het nog niet begrijpen. "Gisteren is hier een man aangereden door een vrachtwagen. Hij liep langs de snelweg te wandelen! Onbegrijpelijk. In het ziekenhuis is hij overleden. Wij weten nog niet wie het is. Alleen dat hij Mike heet."
Afbeelding
De 'Highway of Death'.
Juist nu de 'Highway of Death' voor zo'n 360 miljoen euro is opgeknapt, worden de autoriteiten geconfronteerd met een nieuw fenomeen. Wandelaars en fietsers hebben de schoonheid van The Sea to Sky Highway ontdekt. Met alle gevolgen van dien. "Wij hebben de snelheidscontroles aanzienlijk opgevoerd", vertelt de sheriff. "Wie betrapt wordt, kan rekenen op hoge boetes. Dat geldt ook voor de wandelaars en de fietsers, want zij hebben op de snelweg niets te zoeken."

De route langs de kust naar het wintersportparadijs Whistler in de Rocky Mountains is elke keer opnieuw de moeite waard. Met dank aan de Olympische Spelen van Vancouver. De discussie over het levensgevaarlijke traject begon in 1981 na een reeks dodelijke ongevallen. Dieptepunt vormde een ongeluk waarbij negen doden vielen toen een aantal auto's op de spiegelgladde brug over Mount Creek het ravijn inreed.

Twee jaar later verscheen een rapport met twee aanbevelingen: de dodenweg verbreden naar vier banen of een nieuwe aanleggen. De politiek weigerde een besluit te nemen en investeerde veel geld in dammen van puin, bruggen die veel te breed waren en lokaal onderhoud. Het rapport belandde in de boekenkast en de highway bleef zijn tol eisen. Van 1996 tot 2001 vielen er 34 doden bij 3300 ongelukken.

Ondertussen kwam 2003 steeds dichterbij. In dat jaar moest het Internationaal Olympisch Comité een beslissing nemen over de Spelen in 2010. PyeongChang (Zuid-Korea) en Salzburg (Oostenrijk) waren naast Vancouver kandidaat. Zonder de sneeuw van Whistler was het Canadese bid kansloos. Maar wie durfde de atleten de bergen in te sturen terwijl er rotsblokken met de omvang van een pick-uptruck naar beneden vielen? Wie nam de verantwoording als jonge olympiërs in één van de tientallen onoverzichtelijke bochten de controle over het stuur verloren? Niemand.

En toen verscheen Gerhard Heiberg in maart 2003 ter plaatse. Als voorzitter van de evaluatiecommissie voor de Spelen van 2010 was hij meedogenloos in zijn oordeel: de reistijd over de 'Highway of Death' naar de sneeuwsporten in Whistler moest aanzienlijk worden verkort of Vancouver kon de Winterspelen in 2010 vergeten. Het advies van Heiberg sloeg in als een bom. Jarenlang politiek gesteggel maakte plaats voor daadkracht. De overheid had geen andere keus en ging overstag. Voor zo'n 360 miljoen euro werd de Sea to Sky Highway aangelegd.

Het upgraden van de snelweg heeft voor veel Canadezen een enorme betekenis. De ruim 100 kilometer lange promotour is een belangrijk deel van de erfenis van de Olympische Winterspelen in Vancouver. De 443.200 ton asfalt zal de komende decennia tientallen levens redden. "Als je al dat olympische gedoe weghaalt", zegt de sheriff in Squamish, "dan blijft uiteindelijk de veiligheid van de weggebruikers over. Dankzij al die aanpassingen zullen families niet meer getraumatiseerd worden door de dood van een familielid bij een ongeval dat voorkomen had kunnen worden."