Hieronder te zien, maar beter op de Youtube site in HD formaat.
Link
Moderator: Moderatoren
Wellicht is het aanleggen van fietspaden een goed idee....Juist nu de 'Highway of Death' voor zo'n 360 miljoen euro is opgeknapt, worden de autoriteiten geconfronteerd met een nieuw fenomeen. Wandelaars en fietsers hebben de schoonheid van The Sea to Sky Highway ontdekt.
Bij nader inzien is het eerder een autoweg dan een autosnelweg zoals we die in NL kennen, omdat de milieulobby een vinger in de pap heeft gekregen. De maximumsnelheid is 80 km/u. Wat ook wel begrijpelijk is met het betere bochtenwerk. Tjongejonge, wat een routeChris schreef:Hieronder te zien, maar beter op de Youtube site in HD formaat.
Gewoon Frans vs. Engels denk ik.Wouter N14 schreef:Boul. vind ik een minder duidelijke afkorting dan Blvd.
Kan. Er zijn mensen die er anders over denken...Wouter N14 schreef:Boul. vind ik een minder duidelijke afkorting dan Blvd.
Omdat je de afkorting Boul. waarschijnlijk niet eerder hebt gezien en er dus niet bekend mee bent.Wouter N14 schreef:Boul. vind ik een minder duidelijke afkorting dan Blvd.
Inderdaad. Ik dacht dat blvd. een standaardafkorting was (zoals mph), maar daar denken de Franstaligen (of alle Canadezen?) kennelijk anders over.Coen Tunnel schreef:Omdat je de afkorting Boul. waarschijnlijk niet eerder hebt gezien en er dus niet bekend mee bent.Wouter N14 schreef:Boul. vind ik een minder duidelijke afkorting dan Blvd.
In Canada worden verplichtingen in wit op zwart weergeven in tegen stelling tot wit op blauw bij ons.Pino schreef:Aardig bedacht om een taper aan te geven, maar het zou beter uitkomen met de pijlen direct op de gele achtergrond in plaats van met het zwarte vlak ertussen.
Verder zien de borden er mooi uit. Je kunt ongetwijfeld van mening verschillen over de inhoud, maar ik de gegevens staan mooi met elkaar in verhouding. Ik zou zeggen: Pinofactor 1.0 en precies de juiste variant en grootte van Clearview !
Dat is geen nieuw afritsymbool maar gewoon de gangbare opmaak in Québecq. In Engelstalig Canada wordt gewoon het woord "Exit" gebruikt.marcel schreef:Wouter N14 schreef:
Interessant dat ze een nieuw afritnummersymbool hebben.
Mag zijn, maar wat is er dan zo verplichtend aan dat zwarte vlak op het taper-bord?Wimpie24 schreef:In Canada worden verplichtingen in wit op zwart weergeven in tegenstelling tot wit op blauw bij ons.
Maar de Academie Francaise schrijft wel een voorkeur voor, en dat is in het geval van boulevard: bd. Dat niet alle Franstalige landen dit volgen, tja, in Zwitserland bestaat de ringel-s ook niet hoewel de schrijftaal Duits zou moeten zijn (en er zijn onlangs moties aangenomen waarin anglicismen in Zwitserland als ongewenst taalgebruik betiteld moeten worden, en ook alle mannelijke woorden moeten vervangen worden door geslachtsneutralewoorden: Fussgangerstreifen wordt zebrastreifen). IPino schreef:Buiten SI-eenheden en namen van organisaties zijn er maar heel weinig internationaal vastgelegde afkortingen. Een internationale standaardafkorting voor boulevard ontbreekt; ieder land / taalgebied heeft zijn eigen taalgebruik en dus ook eigen afkortingen. De franstalige Wikipedia noemt als mogelijke afkortingen van boulevard: bd, bvd en boul. Daarbij wordt opgemerkt dat laatstgenoemde vooral in Québec voorkomt.
De schrijftaal is dan ook Duits. in §25 van de Amtliche Regelung der deutschen Rechtschreibung (Officiële regels van de Duitse spelling) staat:Vinny schreef: hoewel de schrijftaal Duits zou moeten zijn
Steht der Buchstabe ß nicht zur Verfügung, so schreibt man ss. In der
Schweiz kann man immer ss schreiben. Beispiel: Straße – Strasse
als de letter ß niet beschikbaar is, schrift men ss. In Zwitserland kan men altijd ss schrijven. Voorbeeld: Straße - Strasse.
Dat zou zijn zoals je bij ons een bord zou hangen met de rijstrook configuratie op niet-snelwegen. Bij ons in België is dat alleszins zo.Pino schreef:Mag zijn, maar wat is er dan zo verplichtend aan dat zwarte vlak op het taper-bord?Wimpie24 schreef:In Canada worden verplichtingen in wit op zwart weergeven in tegenstelling tot wit op blauw bij ons.
Gemiddeld gesproken is het wegdek van de snelwegen beter in de VS dan in Canada. Zeker Quebec scoort slecht, maar de provincie worstelt al jaren met zichzelf. Canada heeft overigens bijzonder weinig snelweg-kms (per persoon, per km2, per logische route, etc) vergeleken met de VS of West-Europa. Beetje ala Scandinavie. De meeste doorgaande wegen (ook de interstate 1) zijn grotendeels 1+1 of 2+2 met gelijkvloerse kruisingen (ook met het spoor) in een uitvoering als N302.Chris schreef:Ik denk het niet. Ik denk dat er amper verschil in zit, ik heb videos gezien van de centrale provincies in de prairies waar het wegdek lang niet zo goed is. Ook in Montréal is het wegdek gewoon slecht.
De autonomie van deelstaten in de VS en Canada is vergelijkbaar. Toch zie je in de VS een vrijwel uniforme bewegwijzering en een nationale wegnummering. Staten hebben daarnaast dan ook nog hun eigen wegnummering, maar die is bedoeld voor routes die buiten het nationale systeem vallen. In Canada daarentegen bestaat feitelijk geen nationale wegnummering (de Trans-Canada routes vormen niet echt een nationaal systeem; zie de website van Marcel) en verschilt ook de bewegwijzering nogal per deelstaat. Ook andere federale staten hebben meer gemeenschappelijk op bewegwijzerings- en nummeringsgebied dan Canada. Denk aan Zwitserland, Duitsland, Australië, Argentinië, Mexico, enzovoort. Alleen België is hard bezig de Canadese kant op te gaan.Willem schreef:De deelstaten van de VS en Canada hebben meer autonomie dan de deelstaten van de EU. Dus tussen zeg Alberta en Saskatchewan heb je net zo goed een wisseling in wegnummer als tussen Frankrijk en Belgie.
Op sommige zaken wel en op andere, voornamelijk culturele en persoonsgebonden zaken hebben de EU-deelstaten veel meer autonomie. De Europese Unie is een verbond tussen een groep onafhankelijke, soevereine staten. De Verendigde Staten van Amerika is een monsterverbond tussen state die eigenlijk nooit echt lang soeverein en onafhankelijk geweest zijn. Het is bijgevolg dus 1 land met mogelijk regionale verschillen, maar die zijn nooit zo groot als in de EU.Willem schreef:De deelstaten van de VS en Canada hebben meer autonomie dan de deelstaten van de EU. Dus tussen zeg Alberta en Saskatchewan heb je net zo goed een wisseling in wegnummer als tussen Frankrijk en Belgie.
Ook in de accijnzen op brandstof merk je de verschillen tussen de deelstaten. Zo is benzine in Quebec aanzienlijk duurder dan in het aangrenzende Ontario.