[CDN] Canada

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Re: [CDN] Canada

Bericht door Palance » do 18 nov 2021, 7:20

Vancouver heeft niks voor niks de bijnaam Raincouver.

Toen ik daar zo'n 10 jaar geleden was heb ik daar ook de nodige hoeveelheden water gezien, waarvan ik me verbaasde dat meteen niet alles vol- en onderliep. Maar daar zullen rioleringen enzo wel op gebouwd zijn, tenzij je echte extremen hebt.

In Banff heb ik toen wel aardig wat zandzakken gezien langs de Bow die buiten haar oevers dreigde te treden vlakbij woonhuizen, maar dat scheen 'gewoon een jaarlijks iets' te zijn. Ik vond het althans bijzonderder dan de bevolking zelf.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 18 nov 2021, 8:16

^^ En dan vangt Vancouver Island (en bij Seattle: Olympic Peninsula) nog de eerste lading neerslag op die van de oceaan komt...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 18 nov 2021, 8:43

Het dal van de Fraser River is een klassieke funnel, in de vorm van een V, het begint breed bij Vancouver en wordt steeds smaller tot aan Hope. De overstromingen zijn ook hoofdzakelijk in de bergen aan het einde van de V, en veel minder verder landinwaarts.

Dit wordt overigens veroorzaakt door de 'Pineapple Express', een stroom van vochtige lucht vanuit Hawaii naar het noordwesten van het Noord-Amerikaanse continent. Dit is op zich niet ongebruikelijk, maar deze schade is wel stukken omvangrijker dan wat tenminste een generatie heeft meegemaakt.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 18 nov 2021, 18:41

Een satellietbeeld van de regio Vancouver. Je ziet de enorme runoff van modder vanuit de Fraser River in de zee. Ook vanaf Vancouver Island en een aantal andere gebieden komt veel sediment de zee in.

Afbeelding

Een artikel van CBC: Repairing 'unprecedented' damage to B.C.'s highways complicated by number of sites, looming winter: experts

Wrobel, a former chairman of the Canadian Construction Association, said that the number of repairs required will add to the complexity, and he said provincial officials will have to decide which projects are given top priority.

He said road builders from across the country are ready to do the work. Over his career of more than 40 years, he has seen projects where the damage was as bad as what individual sites in B.C. are experiencing this week.

"But I've never seen them all at the same time,'' he said.

In Washington State zijn overigens ook problemen, met name op het Olympic Peninsula, waar de US 101 rond loopt. De schade lijkt daar minder extreem te zijn, I-5 is inmiddels weer open van Seattle naar Vancouver.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 18 nov 2021, 19:41

^^ Olympic Peninsula krijgt meer regen, maar het berggebied in het midden is overzichtelijker, dus ik denk beter beheersbare hoeveelheden water. Verder is er daar maar één weg die er toe doet, US-101. Als ik het zo zie, zijn er daar nu wel plaatsen die tussen twee afsluitingen op de 101 in liggen. Met name Forks, bekend van de Twilight-films.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 18 nov 2021, 20:01

Het Olympic Peninsula heeft inderdaad een ander karakter. Er verlopen geen belangrijke doorgaande wegen overheen, er liggen geen grote steden aan, er zijn geen wegen door het gebergte en er valt sowieso de meeste regen in Noord-Amerika, dus daar is het vaak wel ontworpen op extremen. Seattle heeft bijvoorbeeld helemaal geen hinder van extreme regen op het Olympic Peninsula, waar Vancouver nu dus compleet afgesloten is van de rest van Canada.

Vrachtvervoer met een herkomst en bestemming in Canada, via de Verenigde Staten, schijnt nogal ongebruikelijk te zijn, het is zelfs in de Great Lakes regio niet gebruikelijk dat vrachtverkeer van Southern Ontario naar West-Canada via de Verenigde Staten rijdt. Kennelijk moet je dan de vracht invoeren en weer uitvoeren, omdat dit normaal gezien niet gefaciliteerd wordt is het blijkbaar lastig.

Daardoor gaan die truckers ook niet via I-90 van Vancouver naar Alberta, maar krijg je dat voorbeeld van een lange ferry van Vancouver Island naar Prince Rupert.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 18 nov 2021, 20:32

Highway 7 is nu weer open tussen Agassiz en Hope, waardoor gestrande reizigers in Hope tenminste weer terug kunnen keren naar een plaats met meer faciliteiten in of rond Vancouver. Hope is een belangrijk knooppunt van wegen naar het binnenland van British Columbia, hier kiest het verkeer voor Highway 1, 3 of 5 (meestal 5). Hope heeft maar 1.000 inwoners en alleen een Flying J truck stop, dat ongeschikt is als grootschalig opvangcentrum.

Highway 7 voert over de noordoever van de Fraser River. Dit is normaal gezien een secundaire weg, het meeste verkeer neemt Highway 1, die een autosnelweg is tot aan Hope. Maar die is voorlopig nog afgesloten.

Ondertussen druppelt informatie binnen over andere wegen.

Dit is Highway 8 ten oosten van Spences Bridge. Van wat er nu aan beeldmateriaal is gaat deze weg langdurig afgesloten zijn, ik denk misschien wel een jaar of meer. Het is niet een belangrijke weg en zal dus ook niet de hoogste prioriteit zijn, terwijl de schade hier enorm groot is, op meerdere plekken is de hele rijbaan en helling weggeslagen en zijn dus ook bruggen ingestort. Dit brengt grote geotechnische uitdagingen met zich mee die niet in een paar weken ontworpen zullen zijn.

Locatie: https://www.google.com/maps/@50.4100351 ... a=!3m1!1e3
Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 18 nov 2021, 21:53

Meer schade aan Highway 5. Dit is ten noorden van de Coquihalla Pass bij de Coldwater River. Deze locatie was nog niet in beeld vanwege schade omdat dit de andere kant van de bergpas is vanuit Hope gezien.

Dit gaat echt lang duren om allemaal te herstellen.

Locatie: https://www.google.com/maps/@49.7608793 ... a=!3m1!1e3
Afbeelding
BC Highway 5 - Coquihalla - Coldwater by B.C. Ministry of Transportation and Infrastructure, on Flickr

Afbeelding
BC Highway 5 - Coquihalla - Coldwater by B.C. Ministry of Transportation and Infrastructure, on Flickr

Nog een paar beelden van Highway 1 bij Tank Hill, langs de Thompson River. Volgens mij deze locatie: https://www.google.com/maps/@50.2553004 ... a=!3m1!1e3
Afbeelding
Highway 1 - Tank Hill Underpass by B.C. Ministry of Transportation and Infrastructure, on Flickr

Afbeelding
Highway 1 - Tank Hill Underpass by B.C. Ministry of Transportation and Infrastructure, on Flickr

Verder zuidelijk, de Highway 1 bij Jackass Mountain, in de Fraser Canyon. Locatie ergens in dit gebied: https://www.google.com/maps?ll=50.10276 ... 0&z=15&t=h
Afbeelding
Highway 1 - Workers at Jackass Mountain by B.C. Ministry of Transportation and Infrastructure, on Flickr

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 18 nov 2021, 23:39

Chris schreef: do 18 nov 2021, 20:01 Het Olympic Peninsula heeft inderdaad een ander karakter. Er verlopen geen belangrijke doorgaande wegen overheen, er liggen geen grote steden aan, er zijn geen wegen door het gebergte en er valt sowieso de meeste regen in Noord-Amerika, dus daar is het vaak wel ontworpen op extremen. Seattle heeft bijvoorbeeld helemaal geen hinder van extreme regen op het Olympic Peninsula, waar Vancouver nu dus compleet afgesloten is van de rest van Canada.
Voornaamste voordeel van Olympic Peninsula is het ontbreken van doorgaande routes. Je komt er alleen als je op het schiereiland zelf moet zijn. Een afsluiting bij Forks treft zo ongeveer alleen Forks. Dat zou totaal anders zijn bij afsluitingen in de bergen ten oosten van Seattle, pak ‘m beet van de I-90. Dat zou dan een soort equivalent opleveren van wat je nu ten oosten van Vancouver ziet, al levert het natuurlijk niet zulke spectaculaire verhalen op wanneer het alternatief naar de rest van de VS zo simpel kan zijn als omrijden over Portland Oregon. Het verhaal van Vancouver wordt in zoverre toch ook gemaakt door de routes over Seattle die bewerkelijk zijn, samen met het ontbreken van een route van Vancouver naar noordelijker streken om daar door te steken.

Nu lees ik trouwens best berichten dat ook in de Cascades achter Seattle (evenals in Seattle zelf) veel regen is gevallen, maar duidelijk heeft het niet de chaos opgeleverd die achter Vancouver wel is ontstaan. Geen idee waar dat op terug te voeren is. Breder dal wellicht?

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 19 nov 2021, 8:25

Zelfs al kunnen enkele wegen provisorisch heropend worden, dan nog zal het maanden duren voordat de situatie weer enigszins normaal is. Pas in het voorjaar of zelfs in de zomer, vrees ik.

Tot die tijd zal het behelpen zijn en ik vraag mij af of er tot die tijd voldoende goederen de regio kunnen bereiken. Ik denk dat het maar een deel zal zijn van wat onder normale omstandigheden nodig is.Tekorten zullen dus voorlopig wel blijven.

Het vliegveld van Vancouver is gelukkig open. Hoe dat met andere vliegvelden in deze regio is, zou ik moeten opzoeken. Misschien moet men maar eens aan een luchtbrug gaan denken.
Donateur Vereniging Wegenforum

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 19 nov 2021, 9:46

^^ Er is ook nog zoiets als een haven in Vancouver, dat scheelt ook. En hoewel het extra gedoe oplevert, kan natuurlijk ook nog van alles worden geïmporteerd vanuit Washington State. Elders in British Columbia is het kijken wie nog kan worden bediend via Vancouver of Prince Rupert, en wie nu naar het oosten moet gaan kijken voor leveringen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 19 nov 2021, 11:06

Hajo schreef: vr 19 nov 2021, 8:25 Zelfs al kunnen enkele wegen provisorisch heropend worden, dan nog zal het maanden duren voordat de situatie weer enigszins normaal is. Pas in het voorjaar of zelfs in de zomer, vrees ik.

Tot die tijd zal het behelpen zijn en ik vraag mij af of er tot die tijd voldoende goederen de regio kunnen bereiken. Ik denk dat het maar een deel zal zijn van wat onder normale omstandigheden nodig is.Tekorten zullen dus voorlopig wel blijven.

Het vliegveld van Vancouver is gelukkig open. Hoe dat met andere vliegvelden in deze regio is, zou ik moeten opzoeken. Misschien moet men maar eens aan een luchtbrug gaan denken.
Het enige land dat ik ken dat deze situatie op een paar weken kan rechtzetten, is Japan. Voor de rest vrees ik dat men in Canada nog maanden met de gebakken peren gaat zitten.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 19 nov 2021, 11:13

Maar in Japan heb je dan weer niet het probleem dat je een ander land moet passeren om goederen binnen je eigen land te houden. En je kunt ook om de eilanden heenvaren. Sneller dan van de Canadese west- naar de oostkust :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 20 nov 2021, 10:36

Highway 3 van Hope naar Princeton is gisteren weer geopend als eerste wegverbinding van de Lower Mainland naar het binnenland. Voorlopig alleen nog voor essentieel verkeer.

Highway 3 is echter geen prettige route voor vrachtverkeer, dit is een bochtige weg die over Allison Pass gaat die tijdens winterweer vaak slecht berijdbaar is. Ongelukken blokkeren vaak langdurig de weg, omdat het door afgelegen gebied gaat is de aanrijtijd van sleepdiensten lang.

De problemen zijn echter nog niet voorbij. Een belangrijke pijpleiding is beschadigd en daardoor zijn brandstoftekorten in de regio Vancouver en Vancouver Island ontstaan. Er is een decreet uitgegeven waarin maximaal 30 liter getankt mag worden en alleen bij bemande tankstations. De onbemande 'cardlocks' zijn alleen voor hulpdiensten bedoeld.

De Amerikaanse douane heeft de procedures vergemakkelijkt voor transport met een bestemming en herkomst via de Verenigde Staten. Dit geeft truckers de mogelijkheid om bijvoorbeeld van Alberta naar Vancouver te rijden via I-90.

Er schijnen grote tekorten te zijn ontstaan in supermarkten, dit heeft eigenlijk twee redenen, mensen kopen veel meer dan normaal en er is minder aanvoer van producten.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 20 nov 2021, 21:42

Een update uit British Columbia.

Highway 3 is open, er zijn inmiddels honderden vrachtwagens over deze route gereisd. Men geeft aan dat de reistijd momenteel rond de 10 uur ligt tussen Langley (waar grote distributiecentra zitten) en Keremeos. Dit is een afstand van 325 kilometer die normaal 5-6 uur duurt om te rijden. Er zijn nog veel plekken waar alternerend verkeer is en waar dus flinke wachttijden zijn om te passeren.

Het dodental is opgelopen naar 4, allemaal bij een modderverschuiving op Highway 99 tussen Pemberton en Lillooet. Er is nog een vijfde persoon vermist in dat gebied. Highway 99 is rond deze tijd ook geopend, echter alleen voor kleine voertuigen, niet voor vrachtauto's. Highway 99 is sowieso minder geschikt voor zware voertuigen vanwege de forse helling ten oosten van Pemberton naar Cayoosh Pass, waar de weg over korte afstand 1.000 meter stijgt.

Een stuk van Highway 1 tussen Chilliwack en Bridal Falls gaat later vandaag open, dit is het deel in de Fraser Valley waar het nog laagland is. Dit deel van de Highway 1 is een autosnelweg en was alleen overstroomd. Het deel tussen Abbotsford en Chilliwack staat nog steeds onder water en heeft nog geen openingsdatum. Met deze opening kan verkeer vanaf Chilliwack in elk geval de brug over de Fraser River bij Agassiz bereiken en vanaf daar Highway 7 gebruiken. Chilliwack is een verre suburb van Vancouver met 100.000 inwoners. Het ligt behoorlijk ver van Vancouver zelf (bijna 100 kilometer).

Op Vancouver Island is Highway 1 weer open met 2 rijstroken door Malahat. Dit is een gehucht, maar nogal notoir omdat dit de enige wegverbinding is van en naar de hoofdstad Victoria. De oostkust van Vancouver Island is relatief dichtbevolkt en dan is het lastig dat er maar één weg tussen al die plaatsen is. Highway 19 was ook onderbroken vanwege een sinkhole ten noordwesten van Nanaimo, hier was wel een omleiding beschikbaar maar de reistijd daarop is nogal lang.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 22 nov 2021, 10:42

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 22 nov 2021, 22:11

Er zijn weer wat updates gegeven over de overstromingen in British Columbia.

Highway 1 is inmiddels open - alleen voor essentiële doeleinden - tussen Chilliwack en Hope. Dit is het snelwegdeel in de Fraser Valley. Het deel tussen Abbotsford en Chilliwack staat nog onder water.

Highway 1 is ook weer open een eind noordwaarts vanaf Hope door de Fraser Canyon tot Boothroyd. Echter daarna loopt de weg voorlopig dood, men verwacht dat het deel verder tot Spences Bridge zeker nog enkele weken dicht blijft om noodreparaties uit te voeren.

edit: er wordt net gemeld dat Highway 3 ten oosten van Manning Park weer dicht is vanwege een washout. Dat is de enige functionerende truckroute op dit moment.

Highway 5 (Coquihalla Highway) is voorlopig nog dicht tussen Hope en Merritt. Er is nog geen duidelijke tijdlijn, maar men verwacht 'vele weken' voor noodreparaties en 'vele maanden' voor definitieve reparaties, dus het is maar de vraag of deze weg nog dit jaar weer provisorisch open kan.

Er zijn nog steeds behoorlijke brandstoftekorten in de Lower Mainland (regio Vancouver). Ook de supermarkten hebben tekorten. Er is nu een uitzondering op PCR testen gemaakt dat mensen uit Canada voor essentiële doeleinden inkopen kunnen doen in de Verenigde Staten zonder dat een test noodzakelijk is voor terugkeer in British Columbia.

Eén van een serie van washouts op Highway 5 door de Coldwater River, dit is dus ten noorden van de Coquihalla Pass. Dit oogt dat het tenminste provisorisch te herstellen valt. Complete herbouw kan op zo'n locatie wel langer duren omdat de rivier omgelegd moet worden.
Afbeelding
Coquihalla Highway 5 by B.C. Ministry of Transportation and Infrastructure, on Flickr

Interessante historie, de Highway 1 is tussen Abbotsford en Chilliwack aangelegd door het voormalige Sumas Lake, een meer dat in de jaren 1920 is drooggelegd om extra landbouwgrond te creëren. Dit land ligt nu lager dan de Fraser River en de dijkdoorbraak zorgde ervoor dat dit hele meer en aangrenzende gebieden onder water kwamen te staan. De dijkdoorbraak is nu weer gerepareerd. De waterschade is in dit gebied het grootst, er heeft op sommige plekken waarschijnlijk 3-5 meter water gestaan.
Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 24 nov 2021, 0:34

Nog een update uit British Columbia.

Highway 1 staat nog steeds deels onder water in Sumas Prairie (zie bericht hiervoor). Er wordt nog een boel regen verwacht de komende tijd.

Highway 8 langs de Nicola River is echt ernstig beschadigd, op 18 plekken is de weg weggeslagen en 4 bruggen zijn ingestort.

Beide spoorlijnen in de Fraser Canyon zijn vanaf vandaag weer operationeel tussen Kamloops en Vancouver (Canadian Pacific Railway & Canadian National Railway). Dat is nog best wel snel gegaan gezien de grote schade.

Dit is dus kennelijk in 4 dagen gerepareerd:
Afbeelding
BC Hwy 1 - Repair work underway at Tank Hill by B.C. Ministry of Transportation and Infrastructure, on Flickr

Op de Coquihalla Highway is men gestart met het slopen van ingestorte bruggen:

Afbeelding
Hwy 5 - Coquihalla - work underway to repair Jessica Bridge by B.C. Ministry of Transportation and Infrastructure, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 24 nov 2021, 13:42

De eerste trein door de Fraser Canyon was een olietrein. Er is natuurlijk ophef over de symboliek hierover, een 'natuurramp vanwege klimaatverandering' en het eerste dat weer gaat rijden is een olietrein. Wellicht was het gewoon de eerstvolgende trein in de rij. Ik kan mij voorstellen dat er een aardige backlog is ontstaan van treinen, dit is ook het seizoen dat graan van de prairies massaal verscheept gaat worden.

Afbeelding

De komende week wordt nog meer slecht weer verwacht, met 3 'atmospheric rivers', dit is een stroom van vochtige, warme lucht vanuit de richting van Hawaii die zich stukloopt op de Coast Mountains en Cascade Mountains van Noord-Amerika, waar dan veel regen aan de westzijde valt. Dit is een normaal fenomeen, er zijn er gemiddeld 20-30 per jaar en ze komen het meest voor in het najaar. Maar het volgt nu wel op een al verzadigde grond. Bovendien gaat de sneeuwgrens tijdelijk stijgen naar 2500 meter, dus een combinatie van veel regen en flinke sneeuwsmelt kan opnieuw voor problemen gaan zorgen. De verwachte hoeveelheden zijn wel wat lager dan dat van vorige week.

Ik denk dat gezien de komende winter, de prioriteit uit zal gaan om Highway 1 berijdbaar te krijgen van Hope naar Cache Creek. Deze route ligt veruit het laagste van alle doorgaande wegen en komt hier niet boven de 500 meter, terwijl Highway 3, 5 & 99 allemaal op 1300 - 1400 meter hoogte liggen en dus veel gevoeliger zijn voor winterweer.

Highway 5 heeft brute omstandigheden om buiten te werken in de winter, met zware sneeuwval, lawinegevaar, harde wind en de temperaturen kunnen dalen tot -20 graden. Om daar bruggen in te bouwen of te asfalteren zal wel lastig zijn.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 24 nov 2021, 14:11

Chris schreef: wo 24 nov 2021, 13:42 De eerste trein door de Fraser Canyon was een olietrein. Er is natuurlijk ophef over de symboliek hierover, een 'natuurramp vanwege klimaatverandering' en het eerste dat weer gaat rijden is een olietrein.
Pfffft, ongelofelijk waar mensen zich allemaal druk om kunnen maken. :nothanks:

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 25 nov 2021, 21:41

Highway 1 door Sumas Prairie is vandaag weer geopend (dit is tussen Abbotsford en Chilliwack). Dit betekent een enorme verlichting voor de dichtbevolkte Fraser Valley, beide steden hebben meer dan 100.000 inwoners. De op de noordoever verlopende Highway 7 kwam compleet in een gridlock te staan dus daar was een order gegeven dat er alleen essentieel verkeer overheen mocht. Maar dit betekende dat met name Chilliwack bijna onbereikbaar was. Highway 1 had geen echte schade, maar heeft wel lang onder water gestaan.

Nieuws van de Coquihalla Highway: er zijn 20 plekken met schade, waarvan 5 ingestorte bruggen. Men verwacht dat er tijdelijke reparaties in eind januari 2022 voldoende gevorderd zijn dat er provisorisch verkeer overheen kan, op diverse plekken met maar 1 rijstrook. Eind januari 2022 is op voorbehoud dat het weer enigszins werkbaar is.

Er is één voordeel: het steilste deel van de Coquihalla Highway die het meeste last heeft van winterweer heeft geen schade en kan dan dus met 2x2 rijstroken in gebruik zijn.

Een foto van Highway 1 door Sumas Prairie:
Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 26 nov 2021, 22:28

Men heeft weer een update gegeven. Het is nog steeds wel een zooitje. Highway 1 door de Fraser Canyon (en ook het stuk door de Thompson Canyon) heeft 7 grote washouts. Men verwacht dat deze route van Hope naar Kamloops vanaf half januari 2022 weer provisorisch doorgaand te berijden zal zijn.

Highway 8 bestaat grotendeels niet meer. 6 kilometer is volledig verdwenen en 20 kilometer is ernstig beschadigd, met 4 ingestorte / weggeslagen bruggen. De bedding van de Nicola River is veranderd en ligt nu op meerdere plekken waar vroeger Highway 8 verliep.

Met de eerdere update dat Highway 5 (de Coquihalla) pas eind januari 2022 weer berijdbaar zal zijn, betekent dit dat het verkeer voorlopig alleen over Highway 3 en 99 kan. Highway 99 is een steile weg over Cayoosh Pass en heeft een gewichtslimiet van 14,5 ton. Dit betekent dat Highway 3 de enige verbinding is voor vrachtverkeer.

Highway 3 is een bergroute die deels bochtig en smal is. Deze weg is niet ontworpen op zwaar snelverkeer. En vanochtend zijn er meerdere ernstige ongevallen gebeurd waardoor de weg langdurig weer dicht is.
Afbeelding

Het vrachtverkeer begon zich meteen op te stellen in Princeton, waardoor dit dorp helemaal geblokkeerd werd. Het verkeer werd daarna aangehouden in Merritt (80 kilometer noordelijker), maar daar is het ook helemaal volgelopen. Het vrachtverkeer wordt nu aangehouden in Kamloops, deze stad heeft enige faciliteiten zoals een aantal truck stops, maar ook hier zal het helemaal vol gaan staan.
Afbeelding

Op Highway 99 over Cayoosh Pass is een dik pak sneeuw gevallen. De verwachting is dat er de komende 4-5 dagen nog zeer veel regen en sneeuw gaat vallen, met een vernieuwd risico op overstromingen en aardverschuivingen. Men is dus nog niet van de ellende af.
Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 28 nov 2021, 16:56

https://nl.wikipedia.org/wiki/Sneeuwscooter

Deze dingen maar even bestellen voor het te laat is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 28 nov 2021, 19:12

Ik heb eens een kaartje gemaakt van Sumas Prairie, het zwaarst getroffen gebied. Het blijkt nog wat complexer te liggen dan ik dacht, de Nooksack River in Washington State speelt ook een grote rol.

Sumas Prairie was vroeger dus een meer, Sumas Lake. Dit meer is in de jaren 1920 drooggelegd voor landbouw. De Fraser Valley is namelijk de enige streek in heel Canada waar geen strenge winters zijn, en waar landbouw dus veel meer mogelijk is dan alleen graan zoals op de Great Plains. Dit landbouwgebied heeft dus enorme waarde voor British Columbia en Canada.

Sumas Prairie is een laaggelegen gebied, het ligt lager dan de grote rivieren er omheen. Abbotsford ligt bijvoorbeeld op 30-60 meter boven zeeniveau, maar Sumas Prairie maar op 1-2 meter. Dit is lager dan de Fraser River (circa 4 m) en de Nooksack River in Washington state (25 m).

Deze Nooksack River heeft kennelijk een grote rol gespeeld in de overstromingen van twee weken geleden, de rivier stroomde over en waterde vervolgens noordwaarts af naar Sumas Prairie. Momenteel staat dit gebied nog steeds deels onder water en vanwege zware regenval op Mount Baker en omgeving is men bang dat de Nooksack River voor een tweede keer Sumas Prairie onder water gaat zetten, er zijn alweer evacuatie orders gegeven.

Dit zijn de inflowpunten bij overstromingen:
Afbeelding

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 28 nov 2021, 20:03

"Met de kennis van nu" was dat meer dempen dus niet geheel zonder risico.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 29 nov 2021, 22:59

Diverse hoofdwegen zijn vanwege de zware regenval nog steeds dicht, momenteel zijn nog alle wegen naar de Lower Mainland afgesloten, dus Vancouver is niet bereikbaar over de weg vanuit de rest van Canada en dat is nu alweer een paar dagen zo. Highway 3 en 99 gaan vandaag wel weer open voor essentieel verkeer.

Er wordt vanaf morgen en overmorgen weer zeer veel regen verwacht. Daarnaast stijgt de sneeuwgrens naar 2500-3000 meter, dus er gaat ook flink wat sneeuw smelten. Men verwacht ook problemen verder noordelijk rond Highway 20 naar Bella Coola, waar 200 mm regen wordt verwacht. Highway 20 is de enige weg in die streek.

Er zijn nog steeds problemen met de pijpleidingen, de Trans Mountain pipeline is nog onderbroken en de order om brandstof te limiteren wordt met 2 weken verlengd. Brandstof wordt nu per trein vanuit Alberta getransporteerd, of met schepen vanuit de Verenigde Staten, maar er zijn nog steeds flinke tekorten, zodat essentiële voertuigen prioriteit krijgen. De pijpleiding is sinds 14 november buiten gebruik. Dit bevoorraadt normaal bijna alle brandstof vanaf Alberta naar de regio Vancouver en Vancouver Island. De enige raffinaderij in het zuidwesten van British Columbia is nu buiten gebruik gesteld omdat er geen olie aangevoerd wordt. De situatie maakt je wel bewust hoe kwetsbaar een essentieel product als benzine is.

De Nooksack River is overstroomd in Washington State en water stroomt daardoor noordwaarts naar de (kleine) Sumas River, en dus de boel in Sumas Praire weer onder water loopt. Men is daar bezig met nooddijken en barriers, die dwars over Highway 1 zijn aangelegd (de autosnelweg van Vancouver naar Hope).

Afbeelding
Highway 1 - Sumas Prairie by B.C. Ministry of Transportation and Infrastructure, on Flickr

Afbeelding
Highway 1 - Sumas Prairie by B.C. Ministry of Transportation and Infrastructure, on Flickr

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 30 nov 2021, 7:01

Chris schreef: ma 29 nov 2021, 22:59 Men verwacht ook problemen verder noordelijk rond Highway 20 naar Bella Coola, waar 200 mm regen wordt verwacht. Highway 20 is de enige weg in die streek.
En ook nog niet eens helemaal verhard.

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 30 nov 2021, 20:47

Vandaag is een 97 kilometer lange all-weather road geopend naar Whatì in de Northwest Territories. Normaal zou een gravelweg niet zo'n groot nieuws zijn, maar dit is één van de slechts tien genummerde highways in de Northwest Territories.

Whatì heeft 470 inwoners en werd voorheen ontsloten via een winter road. Deze winter road is vanwege klimaatverandering steeds korter te gebruiken. De ontsluiting van het dorp is kennelijk zo belangrijk dat het $ 400 miljoen waard is over een periode van 30 jaar om de all-weather road aan te leggen en te onderhouden.

Het was het eerste PPS project met een regering van First Nations, al zullen zij maar een fractie van de kosten dragen.

Whatì ligt op 63,1 graden noorderbreedte, vergelijkbaar met Trondheim. Maar in Canada is dit gebied al veel arctischer dan in Noorwegen op die breedtegraad.

Afbeelding

Men hoopt dat het ook wat toeristen naar Whatì brengt. In de buurt liggen deze watervallen:
Afbeelding

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 30 nov 2021, 22:26

^^ Dit soort afgelegen plekken in de fantastische natuur van Canada blijven fascineren. 8-)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 02 dec 2021, 21:52

Er was nog een grote washout op de Trans-Canada Highway, maar dan 6.000 kilometer oostelijker op Newfoundland.

Relatief onschuldig denk je. Maar dit is de enige weg vanuit Port aux Basques, de enige veerhaven naar Newfoundland. Met deze doorsnijding kwam de bevoorrading van het hele eiland tot stilstand. Het duurde uiteindelijk een week om de weg weer te repareren.

Afbeelding