Moderator: Moderatoren
Dashcambeelden van Highway 5A haalden de media vanwege truckers die in blinde bochten gingen inhalen.
Die Highway 11 is bovendien al 2x2 tussen Barrie en North Bay, en een prima route. Ten noorden van North Bay is er, in ieder geval tot aan Temiskaming Shores (tot daar heb ik zelf highway 11 bereden), nog aardig wat 2+1 en is het ook een goede weg. Overigens kom je daar bij Temiskaming Shores weer in een iets dichtbevolkter gebied, waar ook wat landbouw is. Dat loopt ook door naar de andere kant van de provinciegrens in Québec.Chris schreef: ↑ma 27 dec 2021, 23:42Wat qua verdeling van het vrachtverkeer ook meespeelt is dat een deel van het lange-afstandsverkeer niet Highway 17 via Sault Ste. Marie neemt, maar noordelijker via Highway 11. Op een kaart lijkt het ver om, maar het is feitelijk maar 70 kilometer verschil en Highway 11 is vlakker dan Highway 17 die toch wel wat heuvels kent en in de winter vaak lastiger te berijden is. En Highway 11 vangt ook meer vrachtverkeer af dat naar Ottawa en Montréal rijdt. Daardoor is Highway 17, de 'klassieke Trans-Canada Highway', toch ook niet echt zwaar belast met vrachtverkeer.
Dat klopt, maar Highway 11 is nuttiger voor verkeer vanaf Ottawa en Québec. En North Bay mag dan wel kleiner zijn dan Sault Ste. Marie, maar Highway 11 ontsluit de facto ook Timmins (wat er niet al te ver vanaf ligt). Het grote voordeel van Highway 17 is mijns inziens dat je inderdaad de aansluiting op het Amerikaanse netwerk hebt, al moeten we dat niet overschatten. Zeker die I-75 is voor veel relaties niet zo van belang. Verkeer vanaf Toronto/Ottawa/Montreal zal voor veel bestemmingen in de VS eerder via Sarnia of Detroit rijden, alleen voor een rit als Ottawa-Minneapolis (of naar andere noordelijk gelegen staten) zul je bij Sault Ste. Marie de grens passeren. En zelfs dan is de omweg via Detroit en Chicago vermoedelijk een stuk prettiger omdat het volledig snelweg is, waar je via Sault Ste. Marie nauwelijks snelwegen hebt. Daarbij gebruik je de I-75 overigens nauwelijks.
Ik schat ook in dat de hoeveelheid verkeer van/naar Southern Ontario groter is dan die richting Québec. En als je die laatste groep dan slechts 30 kilometer extra in de maag splitst over betere wegen met hogere maximumsnelheid, heb je niet heel veel bouwinspanning nodig om die omweg in de tijd goed te maken. Ik gok zo vlug dat je met nog 180-200 kilometer Route 17 ombouwen naar 2x2 een punt bereikt dat die sneller zal zijn dan Route 11. Heb je daarna nog 800 kilometer om de winst te vergroten.Coen Tunnel schreef: ↑di 28 dec 2021, 11:58 Dat scheelt 130 km, waarbij ik ook nog moet aantekenen dat er iets ten westen van Sudbury een stuk van 21 km 2x2 ligt, en ook nog een traject van zo'n 41 km ten oosten van Sault Ste. Marie 2x2 is. In totaal is dat bij elkaar rond de 190 km minder dat er verdubbeld hoeft te worden (die 75 km tussen Toronto en Sudbury niet meegerekend).