Formele rijkswegnumers, autobahn-zubringers e.d.

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Hoe moeten autobahn-zubringers als de A 38, RW 738 en N 915 voortaan genummerd worden?

Zowel op de hectometer paaltjes als op de bewegwijzering het formele Rijkswegnummer met een A of N letter.
9
31%
Invoeren van een nieuwe letter voor autobahn-zubringers, en dezelfde nummering houden. bijvoorbeeld: B 38, B 915 etc.
7
24%
Het nummer van de hectometerpaaltjes afhalen/-houden. Op hectometerpaaltjes dient hetzelfde te staan als op de bewegwijzering.
5
17%
Deze wegen hernummeren in 1xx nummers (bestaan nl. nog niet in Nederland) en op de hectometerpaaltjes vermelden.
4
14%
Leve de chaos. Er moet tenslotte voor de Harry's onder ons nog wat te fotograferen overblijven!
4
14%

Totaal aantal stemmen: 29

Riva
autoweg

Bericht door Riva » za 04 jun 2005, 19:27

Mijn voorstel:

A1: Watergraafsmeer - De Lutte
A2: Amstel - Eijsden
A3: Hoogmade - Terbregseplein (via HSL-tracé)
A4: De Nieuwe Meer - Ossendrecht
A5: De Hoek - Raasdorp - Westpoort
A6: Muiderberg - Joure
A7: Zaandam - Nieuweschans
A8: Coenplein - Heemskerk
A9: Diemen - Alkmaar
A10: Ring Amsterdam
N11: Bodegraven - Leiden
A12: Den Haag - Beek
A13: Ypenburg - Kleinpolderplein
N14: Landscheidingsweg
A15: Ridderkerk - Oudbroeken
A16: Terbregseplein - Hazeldonk
A17: Klaverpolder - De Stok
A18: Oud-Dijk - Enschede
A19: Europoort - Ridderkerk (Huidige A15)
A20: Hoek van Holland - Gouda
N21: Hilversum - Haarlem (N201)
A22: Velsen - Beverwijk, N22: huidige N205
N23: Alkmaar - Kampen
A24: Terbregseplein - Zestienhoven (A13-A16)
N25: Lelystad - Harderwijk (N302)
A26: Blauwkapel - Maarssenbroek (N230)
A27: Almere - St. Annabosch
A28: Rijnsweerd - Julianaplein
A29: Vaanplein - Klaaswaal
A30: Barneveld - Maanderbroek (in de toekomst verlengd en aansl.op A27)
A/N31: Zurich - Emmen
A32: Leeuwarden - Lankhorst
N33: Eemshaven - Assen
N34: Zwolle - De Punt
A/N35: Zwolle - Glanerbrug
N36: De Witte Paal - Almelo
A37: Hoogeveen - Zwartemeer
N38: Huidige N371
N39: Huidige N366/N391
N40: Huidige N355
N41: Groningen - Delfzijl
N42: Groningen - Nijega (N361/N356)
N43: Friens - Sneek
A/N44: Burgerveen - Den Haag
N45: Zuthpen - Apeldoorn (N345)
N46: Groningen - Eemshaven
N47: Zuthpen - Winterswijk (N319)
A/N48: Hoogeveen - Velperbroek
N49: Zwolle - Deventer (N337)
A50: Emmeloord - Waterberg
A51: Grijsoord - Eindhoven
A52: Arnhem - Nijmegen
A53: Paalgraven - Hintham
A54: Waalwijk - Berkel-Enschot (N261)
A55: Noordhoek - Sabina
N56:
N57: Rozenburg - Middelburg
A58: Vlissingen - Bokt
A59: Zonzeel - Hintham
N60: Perkpolder - Kapellebrug
N61: Schoondijke - Terhole
N62: Hellegatsplein - Zelzate
N63:
N64: Den Bosch - Asten (N279)
A/N65: De Baars - Vught
N66: Tilburg - A67 (N269)
A67: Belgische grens - Venlo
N/A68: Kelpen - Duitse grens (N280/N68)
N69: Waalre - Belgische grens
N70: Eindhoven - Venray (N270)
N71: Venlo - Gennep (N271)
A72: Verlenging BAB46 - A2
A73: Ewijk - St. Joost
A74: Ulingsheide - Duitse grens
N75:
A76: Belgische grens - Aken
A77: Rijkevoort - Duitse grens
N78: Maastricht - Vaals
A79: Kruisdonk - Kunderberg

Ik heb er een paar overgelaten. Misschien kan iemand anders die invullen.

Wat vinden jullie ervan, afgezien van kosten etc.?
Rainier

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 04 jun 2005, 19:51

een lezer schreef:Ja, maar dat kost enorm veel geld en moeite, dat krijg je er echt nooit door. We kunnen beter al die moeite besparen, en de huidige situatie behouden, die is wel goed wat mij betreft.
Zo, dat argument hebben we gehad. Dan kunnen we nu discussiëren over de hypothetische situatie.

Ik vind het er best goed uitzien. Ik zou zelf wel de voorkeur geven aan wat andere dingen. Zo zou ik de A16 rechtdoor laten lopen naar het noorden. De A24 zou ik ook gebruiken voor de verbinding naar de A13. Eventueel kun je ervoor kiezen om het stuk tussen de A13 en de aansluiting op de naar Hoogmade verlengde A16 als A13 nummeren, indien het stuk tussen R'dam Airport en het Kleinpolderplein wordt gedowngrade.
Overigens geldt dat wanneer die A16 naar Hoogmade er nooit komt (niet onwaarschijnlijk) dat je dan imo beter gewoon voor A16 kunt gaan tot aan de huidige A13.

Verder vind ik de huidige A15 als oost-west-verbinding eigenlijk beter dan een opdeling in A15 en A19. Met de A16 naar Hoogmade erbij, zijn er dan 4 snelwegen die aan alle kanten langs Rotterdam lopen. Dit lijkt me een zeer overzichtelijke situatie.

Ik gun trouwens de N207, N209 en N210 ook wel een lager nummer. De N47 zou ik geven aan de N470, een belangrijke verbinding in de Randstad. Zonering van nummer 47 lijkt mij i.h.a. totaal onbelangrijk, dus hier ook. Gewoon een nulletje eraf en klaar ;)

N.B. Misschien moet dit topic worden gesplitst?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 04 jun 2005, 21:16

Er lopen dacht ik al genoeg draden over hypothetise nummeringen in Nederland.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 06 jun 2005, 12:04

1. Geen nieuwe letters: A en N zijn genoeg.

2. Geen toevoegingen zoals 'a' of 'bis', we hebben vrije nummers genoeg.

3. Accepteer dat sommige nummers alleen op de hm-paaltjes staan en niet op de wegwijzers (zie N-nummers boven de 400 in bepaalde provincies).

4. Zorg dat een wegnummer uniek is in Nederland. (Schaf dus N712 af, als die inmiddels al niet opgedoekt is - want zoals ik ergens schreef, die weg is flink gedowngrade.)

5. Ga zo weinig mogelijk hernummeren.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 06 jun 2005, 12:29

Wat mij betreft wordt dan de nummering gewoon afgeschaft en worden deze wegen gewoon gezien als op/afritten van de snelweg (a la A 27 bij Hilversum, die heet toch ook niet stikum A 80?). Voor planvervangende rijkswegen kan het best een normaal N nummer worden vermeld dat gewoon past binnen de N weg-zonering.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 06 jun 2005, 13:40

harry schreef:1. Geen nieuwe letters: A en N zijn genoeg.
En S en R :)
harry schreef:2. Geen toevoegingen zoals 'a' of 'bis', we hebben vrije nummers genoeg.
Inderdaad.
harry schreef:3. Accepteer dat sommige nummers alleen op de hm-paaltjes staan en niet op de wegwijzers (zie N-nummers boven de 400 in bepaalde provincies).
Geen probleem, maar dan moeten de wegnummers wel bestaan in de relevante documentatie. A38 en N915 en N712 (Z-H) zijn dus niet-bestaande wegnummers. A205 daarentegen weer wel.
harry schreef:4. Zorg dat een wegnummer uniek is in Nederland. (Schaf dus N712 af, als die inmiddels al niet opgedoekt is - want zoals ik ergens schreef, die weg is flink gedowngrade.)
Staan de hectometerpaaltjes er al? :-)
harry schreef:5. Ga zo weinig mogelijk hernummeren.
Ja en nee. Een beetje meer logica kan geen kwaad, zoals het opdelen van de A59.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 07 jun 2005, 21:14

Palance schreef:
harry schreef:3. Accepteer dat sommige nummers alleen op de hm-paaltjes staan en niet op de wegwijzers (zie N-nummers boven de 400 in bepaalde provincies).
Geen probleem, maar dan moeten de wegnummers wel bestaan in de relevante documentatie. A38 en N915 en N712 (Z-H) zijn dus niet-bestaande wegnummers. A205 daarentegen weer wel.
Het ligt er maar aan wat je officieel noemt. Ik beschouw datgene wat ik ter plaatse zie nog altijd als "meer waar" dan wat ik in een of ander document lees. De A38 bestaat dus wel, alleen komt hij in sommige lijsten niet voor.
Of, als je dat als fouten beschouwt, vind ik A205 ook een fout (maar dan een gevolg van de fout dat men het zuidelijke deel van KP Rottepolderplein geen afrit gemaakt heeft!)
Palance schreef:
harry schreef:4. Zorg dat een wegnummer uniek is in Nederland. (Schaf dus N712 af, als die inmiddels al niet opgedoekt is - want zoals ik ergens schreef, die weg is flink gedowngrade.)
Staan de hectometerpaaltjes er al? :-)
Waarom blijf je zeggen dat RW712 wel eens N712 zou kunnen worden?
In het verleden zijn in zulke gevallen de oude wegen wel vaker overgedragen aan de gemeente. En de laatste keer dat ik er was (voordat een groot deel werd afgesloten), was het asfalt flink versmald en waren er diverse rotondes en drempels in aanbouw.
Het lijkt me echt dat deze weg ofwel al gemeentelijk is, ofwel direct na de reconstructie gemeentelijk wordt.
Palance schreef:
harry schreef:5. Ga zo weinig mogelijk hernummeren.
Ja en nee. Een beetje meer logica kan geen kwaad, zoals het opdelen van de A59.
Hier kunnen we nog eens een boom over opzetten, want ik vind die A59 helemaal niet zo onlogisch lopen... Ook "Zierikzee" als eindbestemming is heel duidelijk voor de oriëntatie.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 08 jun 2005, 8:56

harry schreef:Het ligt er maar aan wat je officieel noemt. Ik beschouw datgene wat ik ter plaatse zie nog altijd als "meer waar" dan wat ik in een of ander document lees. De A38 bestaat dus wel, alleen komt hij in sommige lijsten niet voor.
Of, als je dat als fouten beschouwt, vind ik A205 ook een fout (maar dan een gevolg van de fout dat men het zuidelijke deel van KP Rottepolderplein geen afrit gemaakt heeft!)
De A205 komt voor in de officiele documentatie, de A38 niet. Lijkt me simpel. Of accepteer jij ook het bestaan van 100 meter A34?
Ook hetgeen er langs de weg staat is niet bepaald altijd correct (zie de vele wegweizers), om daar vanuit te gaan ga je gauw de mist in.
harry schreef: Waarom blijf je zeggen dat RW712 wel eens N712 zou kunnen worden?
In het verleden zijn in zulke gevallen de oude wegen wel vaker overgedragen aan de gemeente. En de laatste keer dat ik er was (voordat een groot deel werd afgesloten), was het asfalt flink versmald en waren er diverse rotondes en drempels in aanbouw.
Het lijkt me echt dat deze weg ofwel al gemeentelijk is, ofwel direct na de reconstructie gemeentelijk wordt.
We zullen het zien in de volgende versie(s) van de lijst van RWS.
harry schreef:Hier kunnen we nog eens een boom over opzetten, want ik vind die A59 helemaal niet zo onlogisch lopen... Ook "Zierikzee" als eindbestemming is heel duidelijk voor de oriëntatie.
Dat is jouw mening, niet de mijne. Ik vind het sowieso krom dat een stuk van ruim 10 kilometer dubbelgenummerd moet worden (zie de dubbelnummeringdraad) omdat men eigenwijs zo nodig aan een nummer moet vasthouden voor verschillende onsamenhangende trajecten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 08 jun 2005, 9:00

Palance schreef:De A205 komt voor in de officiele documentatie, de A38 niet. Lijkt me simpel.
In de Actuele Wegenlijst komen zowel rw38 als rw205 voor.

Bij rw14 staat ook geen N14 aangegeven - bestaat deze daarom niet ?

Er zit een subtiel verschil tussen simpel en simplistisch, Erwin.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 08 jun 2005, 9:31

René schreef:
Palance schreef:De A205 komt voor in de officiele documentatie, de A38 niet. Lijkt me simpel.
In de Actuele Wegenlijst komen zowel rw38 als rw205 voor.

Bij rw14 staat ook geen N14 aangegeven - bestaat deze daarom niet ?

Er zit een subtiel verschil tussen simpel en simplistisch, Erwin.
Het ontbreken van de N14 in die lijst (net als de N62 overigens) heeft me ook altijd verbaasd en verwonderd. Wie weet komt het in de voglende versie weer wel goed. En zo niet, dan maar weer eens mopperen bij de infolijn van RWS, als ze me daar nog niet uitge :kotskots: hebben.

Maar wie weet is het wegnummer N14 wel geplaatst met het idee "Rijksweg 14 = N14" zoals men heeft gedacht "Rijksweg915 = N915", en zijn daarom bordjes geplaatst zonder officiele besluiten. Dat soort dingen gebeuren wel vaker bij bewegwijzering in Nederland.

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 08 jun 2005, 10:03

A38 en N915 en N712 (Z-H) zijn dus niet-bestaande wegnummers.
Dit is absoluut de leukste zin die ik het afgelopen jaar op het forum heb gelezen. Niet-bestaande wegnummers die wel worden aangegeven en ook regelmatig in al dan niet officiele documenten opduiken. Maar formeel bestaan ze niet.

'Help ik zit op de A 38 en ik heb pech'

'Jammer jongetje. Dit wegnummer bestaat officieel niet. Hij staat niet aangegeven op mijn GPS-routeplanner. Je zult naar huis moeten lopen...'