[GR] Griekenland - Greece - Ελλάδα

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Koesj
verkeersader

Re: [GR] Griekenland - Greece - Ελλάδα

Bericht door Koesj » do 15 jan 2009, 12:43

Chris schreef:Het Griekse gedeelte van de Struma snelweg. Dit is nu nog een expressweg, maar moet een snelweg worden.
Die mag dan wel eerst opgelapt worden, die geleiderails zien er niet echt meer glanzend uit ofzo.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 16 jan 2009, 0:03

In Nederland krijgen we het voorelkaar om verkeerslichten in het A-wegennetwerk op te nemen, maar de vangrails zijn wel altijd blinkend schoon... :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 11 mar 2009, 17:11

Ik heb me wat verdiept in de wegnummering van de snelwegen, aangezien die de afgelopen jaren schijnbaar nogal eens gewijzigd zijn. Voorheen was er alleen de A1 van Athene naar Thessaloniki, maar er komen veel meer snelwegen.

A1: Athene - Thessaloniki - Macedonië
A2: Igoumenitsa - Thessaloniki - Turkije
A3: Lamia - Metsovo
A4: -
A5: Patra/Rio - Ioannina - (Albanië)
A6: rondweg Athene
A7: Korinthië - Kalamata
A8: Athene - Patras
A9: Patras - Pyrgos - A7
A25: Thessaloniki - Serres - Bulgarije
A27: Kozani - Macedonië
A29: Siastista - Albanië
A62: A6 - luchthaven Athene
A64: oostelijke bypass Athene
A65: westelijke bypass Athene
A642: A6 - A64 verbindingsweg

Daarnaast zijn er nog een aantal wegen waar onduidelijkheid over is;

A11: A1 - eiland Evia
A16: bypass Thessaloniki?
A30: A1 - Volos
A67: Thessaloniki - Chalkidiki
A90: Kreta oost-west

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 11 mar 2009, 18:28

Interessant, ik zie 2 grensoverschrijdende snelwegen naar Macedonië en 2 naar Albanië. Dat is toch beduidend meer dan nu en wat ik tot nu toe heb gezien.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 11 mar 2009, 22:16

Daarmee is de A8A dus verdwenen, was wel een uniek (maar zeer onhandig) wegnummer.

Is de bypass van Thessaloniki niet gewoon een onderdeel van de A2?

Veel van de bovenstaande wegnummers moeten wrs. nog aangelegd worden, ik kan me tenminste niet voorstellen dat er nu al twee snelwegen naar Albanie liggen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 11 mar 2009, 22:19

Thessaloniki heeft twee bypasses, de A2 en eentje dichter langs de stad die naar het zuiden afbuigt.

Overigens is de A29 naar Albanië al grotendeels af, maar hij reikt nog niet helemaal tot aan de grens. De A5 naar Albanië is nog in aanleg, ik weet niet of deze ook direct al als snelweg naar Albanië wordt gelegd, er is bijna geen verkeersaanbod naar Albanië, alleen wat toeristenverkeer in de zomer. Aan Albanese zijde zijn ze alleen bij Fier bezig met het aanleggen van een 2x2 weg, en dat is niet echt dicht bij de Griekse grens. Ik kan me ook niet voorstellen dat die grensroutes nou echt een hoge prioriteit hebben.

Overigens is die A25 al wel af vanaf Serres tot aan de grens met Bulgarije, maar nog niet van Serres naar Thessaloniki.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 12 mar 2009, 6:47

Chris schreef:er is bijna geen verkeersaanbod naar Albanië, alleen wat toeristenverkeer in de zomer.
Ik denk voornamelijk gastarbeidersverkeer, daar er veel Albanezen in Griekenland werken. Albanië heeft wel toeristisch potentieel, maar zoveel toeristen zal het m.i. nog niet trekken om een snelweg te rechtvaardigen. Albanië kan echter wel een transitland worden richting Montenegro en Kroatië.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 12 mar 2009, 21:31

Vinden Grieken en Albanezen elkaar eigenlijk aardig?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 13 mar 2009, 10:31

Er is niet heel veel onderlinge haat tussen die beide landen. Minder dan tussen Griekenland en Turkije of Griekenland en Macedonië.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 13 mar 2009, 10:57

Het is niet erger dan Griekenland en Turkije, maar ook met de Westerburen botert het echt niet. Albanezen worden daar gezien als lastig, crimineel, lui én baantjesinpikkers. Ook de zeer intensieve grenscontroles tussen Griekenland en Albanië helpen daar niet echt bij, zeker als je weet dat veel Albanezen als gastarbeider in Griekenland werken en dus veel Albanezen afhankelijk zijn van het personenvervoer tussen de beide landen.

Autosnelwegen.net

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » vr 13 mar 2009, 19:39

Dat kan ik me best voorstellen, Albanezen hebben nu eenmaal geen goede reputatie.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 13 mar 2009, 20:17

Vinny schreef:Vinden Grieken en Albanezen elkaar eigenlijk aardig?
Zolang de Albanezen nog altijd een stukje voormalig Grieks gebied in het uiterste zuiden (rond Saranda) steeds verder Albaniseren, wordt de relatie er ook niet bijster veel beter op.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 13 mar 2009, 20:46

Wimpie24 schreef:Dat kan ik me best voorstellen, Albanezen hebben nu eenmaal geen goede reputatie.
In Griekenland niet, nee. Maar Grieken hebben dat ook niet in Albanië. Zo houdt men onodig een wisselwerking van wantrouwen in stand.

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 15 mar 2009, 21:38

Willem schreef:Daarmee is de A8A dus verdwenen, was wel een uniek (maar zeer onhandig) wegnummer.
Onderstaande foto is van Februari 2009. Het nummer bestaat dus nog wel, ik denk dat hij pas A8 gaat heten als de weg ook daadwerkelijk is opgewaardeerd naar snelweg, het is nu een meer gepimpte autoweg met tol.
Afbeelding

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » zo 15 mar 2009, 22:46

De bebording is ook helemaal anders, daar waar het op de snelwegen erg Duits is, is dit, wel.... anders :)
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 16 mar 2009, 6:44

Het lijkt dan wel weer sterk op dit snelwegbord (ook bij Patras genomen, september 2006)

Afbeelding

Autosnelwegen.net

Mieron
dorpsstraat

Bericht door Mieron » ma 13 jul 2009, 16:47

Die pijlen lijken wel een combinatie van vuurpijlen en hartkoppijlen. :D
Groeten, Mieron

Mieron
dorpsstraat

Bericht door Mieron » di 14 jul 2009, 10:37

Ties schreef:Welk lettertype gebruiken ze eigenlijk in Griekenland?
Snelwegen: DIN
Andere wegen: Transport
Snelwegfreak schreef:Volgens mij Transport en de Griekse letters kan je niet maken.
Groeten, Mieron

Ties
autoweg

Bericht door Ties » di 14 jul 2009, 13:59

^^ Het Latijnse schrift op deze foto is geen Transport. Vooral de a en e wijken af. Vergelijk hier maar mee.
(Foto van Bas Linssen)

Mieron schreef:
Snelwegfreak schreef:Volgens mij Transport en de Griekse letters kan je niet maken.
Ik herhaal mezelf nog maar eens:
Ties schreef:Hoezo kun je die letters niet maken? Als je een font hebt met daarin de Griekse tekens, dan kun je die gewoon typen (αβγ...). Het is alleen de vraag of dat lettertype verkrijgbaar is.

Mieron
dorpsstraat

Bericht door Mieron » wo 15 jul 2009, 13:44

Ties schreef:^^ Het Latijnse schrift op deze foto is geen Transport. Vooral de a en e wijken af. Vergelijk hier maar mee.
(Foto van Bas Linssen)
Dat is het zeker wel, alleen een aantal letters wijken af, zoals de a,e,l en i. Maar verder zijn de letters wel gewoon zuiver Transport. :yes:
http://www.wazu.jp/gallery/Fonts_Greek.html , hier staan lettertypes met het Griekse schrift op. Volgens mij komt FreeSans wel een eind in de goede richting, alleen hoe moet je die installeren?? :?
Groeten, Mieron

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 28 jul 2009, 11:57

Lettertype bestanden droppen in X:\Windows\Fonts (X is schijf waar Windows op geinstalleerd is).

roylabruyere
stadsweg

Bericht door roylabruyere » do 30 jul 2009, 20:13

C schijf eh...
Wie niet van de Wegen geniet, geniet niet van zijn Leven!

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 30 jul 2009, 20:41

Meestal wel, maar niet noodzakelijkerwijs. Daarom gaf Mark ook de schijf als variabele aan.

Autosnelwegen.net

roylabruyere
stadsweg

Bericht door roylabruyere » vr 31 jul 2009, 19:12

Ja, dat is waar. Sommigen hebben een luxe en een keuze uit meerdere schijven :lol:
Wie niet van de Wegen geniet, geniet niet van zijn Leven!

Patroklos
zandpaadje

Bericht door Patroklos » vr 07 aug 2009, 15:10

Ik ben nog nooit in Griekenland geweest, en het valt me op dat werkelijk overal alles in zowel het Griekse als in het Latijnse schrift is aangegeven. Jammer. Dat hadden ze best kunnen beperken tot de snelwegen, ook al komen er veel toeristen op het OWN. De borden zijn overigens wel duidelijk, en dat valt me nog mee. Ik had veel erger verwacht op het OWN.
Rare gewoonte dat bordenschieten trouwens...

Verder vind ik de kleurkeuze van de borden op de snelwegen vooral voor de Grieken zelf niet goed. Wit op groen is goed te doen, geel op groen lijkt mij erg onleesbaar en het is bovendien vreselijk lelijk. Al schijnt dat volgens Griekenlandgangers hier dus erger te zijn op de foto's dan in het echt :-)

Ondanks dat ik nog nooit in Griekenland ben geweest, weet ik aardig wat van de topografie aldaar, en ik verbaas me over de soms onnuttige snelwegverbindingen die worden aangelegd. Maar goed, dat zal vast wel een doel hebben. En veel snelwegen zijn ook wél nuttig.
Na het zien van alle foto's hier weet ik weer zeker dat ik er een keer heen moet, niet dat ik dat was vergeten, maar het kan nooit kwaad dat nog een keer in te zien :')

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 07 aug 2009, 15:11

Welke snelweg vind je niet nuttig dan? Dat ze niet druk zullen zijn, zegt nog niet dat ze niet nuttig zijn. Sommige delen van Griekenland zijn slecht bereikbaar door lange gevaarlijke wegen.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 07 aug 2009, 20:40

Patroklos schreef:Ik ben nog nooit in Griekenland geweest, en het valt me op dat werkelijk overal alles in zowel het Griekse als in het Latijnse schrift is aangegeven. Jammer. Dat hadden ze best kunnen beperken tot de snelwegen, ook al komen er veel toeristen op het OWN.
Toeristen, internationaal vrachtverkeer, gastarbeiders uit de buurlanden Turkije en Albanië, etc. Ik vind het zelfs heel goed dat een land als Griekenland dat behoorlijk consequent doorvoert. Niet iederee hoeft van de snelwegen gebruikt te maken.

En inderdaad, snelwegen worden ook aangelegd om verkeer sneller te laten doorstromen door een land. Een snelweg met tunnel is veel beter dan een smal bergweggetje.

Autosnelwegen.net

A58
woonerf

Bericht door A58 » vr 07 aug 2009, 21:19

even een kleine vraag met het oog op mijn vakantie:

Wie van jullie heeft er ervaring met de (A)90/E75 op Kreta? En hoe zijn deze?

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 07 aug 2009, 22:17

Mijn ervaringen zijn van een paar jaar geleden.

* Tussen Heraklion en Chersonnissos is het een echte snelweg. Men is/was bezig de snelweg richting het oosten (Agios Nikolaos) te verlengen. Hoever men inmiddels is weet ik niet. Een jaar of drie geleden was men dus ter hoogte van Chersonnissos, maar ik neem aan dat men nu een stuk verder is. De 'oude' weg tussen Chersonnissos/Malia en Agios Nikolaos is overigens van redelijke kwaliteit, maar is wel 2x1.

* Het stuk tussen Heraklion en Chania (ca 140 km) is geen echt lekkere weg. Heraklion en Chania zijn beide vrij grote plaatsen (steden) en de E75 is de facto de enige doorgaande weg tussen deze twee plaatsen. De weg is daardoor erg druk. Over het algemeen is het een 2x1 weg zonder gescheiden rijbanen, maar vaak mét een halve vluchtstrook. De Kretenzers hebben de gewoonte dat als ze ingehaald worden ze een beetje die vluchtstrook opgaan. Voor je eigen veiligheid is het aan te raden hier ook aan mee te doen. De Grieken schromen niet om op deze 2x1 weg hard te rijden (120 km per uur) en in te halen, ook al komen er tegenliggers aan (die zelf soms ook aan het inhalen zijn). Tegenliggers zijn op dit stuk geen reden om niet in te halen!

Half op de vluchtstrook rijdend is het wel goed uitkijken, omdat die smalle vluchtstrook net zo gemakkelijk even ophoudt te bestaan en er bijvoorbeeld ook een enkele fietser kan rijden of mensen op de bus staan te wachten. Verder gaat de weg door erg bergachtig gebied, hetgeen veel hoogteverschillen en vervelende bochten met zich meebrengt. Op de meeste stukken zijn er bovendien gelijkvloerse kruizingen. Per saldo moet je hier gewoon goed opletten en meerijden met het verkeer, dan is het allemaal nog wel te doen (al loop je je continu te verbazen over de gestoorde Grieken die gewoon inhalen bij een blinde bocht en bij tegenliggers je nog maar wat verder de vluchtstrook op duwen). Als het niet hoeft zou ik er alleen niet in het donker rijden, dit vanwege de vele bochten e.d. en de gestoorde Grieken.

* Zo rond Chania richting westen is de weg weer een gewone snelweg van 2x2 met gescheiden rijbanen en een gewone vluchtstrook. Een prima weg waar de Kretenzers ´uit gewoonte´ vaak ook nog op de vluchtstrook gaan rijden. Deze weg wordt overigens steeds verder naar het westen uitgebreid.

Mieron
dorpsstraat

Bericht door Mieron » za 08 aug 2009, 17:04

Patroklos schreef:Ik ben nog nooit in Griekenland geweest, en het valt me op dat werkelijk overal alles in zowel het Griekse als in het Latijnse schrift is aangegeven. Jammer. Dat hadden ze best kunnen beperken tot de snelwegen, ook al komen er veel toeristen op het OWN. De borden zijn overigens wel duidelijk, en dat valt me nog mee. Ik had veel erger verwacht op het OWN.
Rare gewoonte dat bordenschieten trouwens...
[/qoute]
Ken jij het modern-griekse alfabet? En het is toch wel handig als je op een steil bergweggetje rijdt dat je het niet eerst om moet zetten naar het latijnse schrift. Overigens zijn op (de meeste) wegenkaarten de plaatsen (zo klein als ze zijn) in het griekse en latijnse schrift aangegeven.
Verder vind ik de kleurkeuze van de borden op de snelwegen vooral voor de Grieken zelf niet goed. Wit op groen is goed te doen, geel op groen lijkt mij erg onleesbaar en het is bovendien vreselijk lelijk. Al schijnt dat volgens Griekenlandgangers hier dus erger te zijn op de foto's dan in het echt :-)
Het valt best wel mee, ik vind de kleur heel duidelijk. Ik vind het principe blauw-OWN, groen-ASW erg goed.
Ondanks dat ik nog nooit in Griekenland ben geweest, weet ik aardig wat van de topografie aldaar, en ik verbaas me over de soms onnuttige snelwegverbindingen die worden aangelegd. Maar goed, dat zal vast wel een doel hebben. En veel snelwegen zijn ook wél nuttig.
Ik vind de griekse snelwegen erg veilig, in ieder geval verkies ik de snelweg boven een 2x1 bergweg met haarspeld/Sbochten.
Groeten, Mieron