[GR] Griekenland - Greece - Ελλάδα

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 »

Zo is het aan de west kan bij Chania ook. Daar is de weg ook uitgebouwd tot een soort van autosnelweg met de duitse bewegwijzering (in het groen, dus asw).

Verder naar het westen richting Kissamos wordt de weg gewoon weer enkelbaans met tegemoetkomend verkeer, toch blijft nog een tijdje de asw bewegwijzering staan inclusief een asw-wegnummer schildje.

Zoals "N11-West" al zegt, de bebording is een zooi. Snelheidborden worden echt te pas en te onpas neer gezet. Bij Chania moet je zelfs op de snelweg volgens de borden van 90 ineens naar 50! Op een snelweg.

Advies voor wie naar Kreta gaat: gewoon rijden en voor je zelf denken wat er moet gebeuren. Aanpassen en dan gaat het prima. Dat heb ik ook gedaan.
eendje
woonerf

Bericht door eendje »

N11-west schreef:Over het algemeen is het wegennet (incl. borden en rijstijl) nogal een zooi, en daar past het wel mooi in.
Dat klopt ja, soms zie je een bord bijvoorbeeld niet harder dan 60, zie je na 50 meter een volgend bord, niet harder dan 90....rare jongens die grieken. ;)
Vandaag het ik het beter bekeken.
Ben je momenteel op het eiland of zoek je dit via een ander manier op?
Een eend sprak tot een kever welgemeend; ik rij de kever, stap jij in de eend, dan zien we zonder jaloezie wie van ons twee de race gaat winnen.
N11-west
stadsweg

Bericht door N11-west »

Ik heb het zelf bekeken, inmiddels ben ik (helaas) terug.
Het viel mij ook de vorige keer al op dat er veel gecontroleerd wordt. Bij elke rit over de hoofdweg kom je wel een politiecontrole tegen. Niet geheel overbodig ook... rijden op de vluchtstrook (die tegelijkertijd voetpad/ fietspad/ quadpad is en soms onderbroken is), te hard rijden, overal inhalen etc. :wijsvinger:
bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 »

hmzz het aantal controles aan de west-kant van het eiland was toen ik er was beduidend minder. Er waren wel controles, maar volgens mij pakte ze echt alleen de mensen eruit die het helemaal te bont maakten. Ik zelf reed ook zo nu en dan te hard en haalde ook in, maar ben niet bekeurd.

Overigens zou ik toch echt niet met een fiets, quad of te voet over de "snelweg" gaan. Dat is echt levens gevaarlijk. (ik zou ook nooit een quad huren).

Gelukkig, op West-Kreta, zijn er veel minder scooters en quads op de weg dan in Oost-Kreta.
eendje
woonerf

Bericht door eendje »

Dat is raar. Elke keer dat ik er ben geweest, en dat zijn er nogal wat, wordt er wel eens gecontroleerd, maar nog niet eerder heb ik gezien dat dit toeristen betrof.
Wat de politie veelal controleerd zijn de APK-keuringen van de auto's. Niet eens zozeer of ze te snel rijden.
Wanneer je te snel rijdt, en er is een controle in aantocht, wordt dit door het tegemoetkomend verkeer ver van te voren aangekondigd.
Een eend sprak tot een kever welgemeend; ik rij de kever, stap jij in de eend, dan zien we zonder jaloezie wie van ons twee de race gaat winnen.
N11-west
stadsweg

Bericht door N11-west »

Ze staan vooral op bepaalde gevaarlijke plekken. Zoals de kruising bij Sissi (ligt tussen 2 bochten, Vmax 50), de stoplichten bij Heraklion, bij Agios e.d. waar de snelheid geleidelijk omlaag gaat van 90-70-50, het bibeko stukje bij Latsida, vlak voor Sitia, de donkere tunnel bij Neapolis (Vmax 40) etc. Bij dat laatste punt viel me ook op dat alleen de echte hardrijders eruit gepikt werden, niet de auto's die ca. 15 km te hard reden. Vrijwel alle aangehouden auto's waren locals. Eén keer stond er ook een toerist aan de kant, maar over het algemeen doen die het volgens mij ook redelijk rustig aan.
Ik hoorde dat quads niet verzekerd zijn, klopt dat?
eendje
woonerf

Bericht door eendje »

Bij Agios ken ik ze ja. Kwam er langs dit jaar en zag van de andere kant een motoragent rechtsomkeerd gaan. Hart in mijn keel, want ik reed echt veel te hard richting stoplicht om rechts te gaan richting Sitia. Moest hij mij niet hebben maar de Griek voor mij. Pfieuw! ;)
Verder merk ik, hoe meer je richting oosten rijdt, hoe minder je politie ziet. Als de politie eens wat geld zou moeten incasseren, moeten ze naar het zuidoosten rijden. Daar kunnen ze zowat iedereen op de bon flikkeren voor rijden onder invloed.
Of een quad verzekerd is, weet ik niet. Ik kan me niet voorstellen van niet, want je kan er een goeie schuiver mee maken, wat volgens mij ook best gebeurd. Hoezo, heb je er eentje in de prak gereden? :D
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Zo, ik ben terug uit Griekenland en heb veel foto's gemaakt. Ik moet ze nog uitsorteren en zal dan een verhaalte posten met een aantal reportages: Situaties, bewegwijzering en, en daar gaat het hier immers om, een aantal snelwegen. Binnenkort in dit theater!
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 »

eendje schreef:Verder merk ik, hoe meer je richting oosten rijdt, hoe minder je politie ziet.
Dat geldt dus ook voor west-Kreta. (en ook minder quads e.d., en dat is een verademing :D)
Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark »

@ Palance : Ben je nog in een specifiek gebied geweest of kriskras door Griekenland ?
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Mark schreef:@ Palance : Ben je nog in een specifiek gebied geweest of kriskras door Griekenland ?
Op het eiland Lefkada (Lefkas), maar omdat er een draaibrug tussen het eiland en het vasteland ligt kun je makkelijk het vasteland op. En daar hebben we 3 lange tochten gemaakt, waaronder eentje naar Delfi (300 km enkele reis, 4,5 uur heen, 6 uur terug rijden).
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Zo, de foto's van Griekenland dan. Het is van alles wat.
Er is wel wat de revue gepasseerd in dit topic, maar even mijn visie en waarnemingen.

Het Griekse schrift is afwijkend van het Latijnse schrift. Om de 'buitenlander' toch van dienst te zijn is een groot aantal wegwijzers in twee schriften vermeld: Het Griekse (gele letters) en het Latijnse in witte letters (heel soms waren de kleuren omgedraaid). De kleur van wegwijzers is blauw, van toeristische doelen bruin en van snelwegen groen.Op de snelwegen zijn de bestemmingen overigens altijd in kapitaalschrift.
Op niet-doorgaande wegen zijn nog genoeg wegwijzers alleen in het Griekse schrift, het is dan wel handig wat te kennen. Zelf kan ik Cyrillisch lezen/schrijven en aangezien er wel wat overeenkomsten zijn leest het voor mij wat makkelijker.
Bij grote kruisingen is het ook gebruikelijk dat er eerst een bord staat
met alleen Griekse bestemmingen en 100 meter verderop alleen in het Latijnse schrift.
Bestemmingen en belangrijke opschriften die geen plaatsnamen zijn (denk aan Haven, Centrum, radarcontrole, etc.) worden in het Engels vertaald, zodat je relatief veel Engels langs de
wegen vindt. Het begrip Continuïteitsbeginsel is in Griekenland niet bekend en dat in combinatie met het ontbreken van wegnummers (zie verderop) is een kaart onontbeerlijk.
De doorgaande wegen zelf zijn goed te berijden en van tijd tot tijd vrij breed. Handig met inhalen want er wordt behoorlijk doorgereden en ingehaald, maar het gaat vaak nog goed ook:
Bij inhalen gaat je voorligger een stuk naar rechts en eventueel tegemoetkomend verkeer ook. Geen Nederlandse 'treiter'toestanden dus. Je moet wel blijven opletten
tijdens het rijden, maar toch houdt men rekening met elkaar. Ook al wordt er in het pikkedonker op een donkere bergweg ingehaald. Qua rijstijl doet Griekenland niet onder voor de andere Balkanlanden. Dus voel ik me er wel thuis :)

Wegnummers zijn er niet te vinden buiten de snelwegen. Ik heb wat bevestigingsbordjes van E-nummers zien staan en ergens een verdwaald wegnummerschildje.
Op de snelwegen zelf staan de E-nummers geïntegreerd. Het valt direct op dat Duitsland een voorbeeld is geweest voor de bebording. Op de A2 week het nog
wel eens af, maar rondom Patra op de A8 was het precies Duitsland, alleen dan in het groen ipv. het blauw. (tot aan de HM-paaltjes toe). Op de A2 staat het wegnummer mét prefix, op de A8 niet.

Snelheden: 50 bibeko, 110 bubeko, 120 snelwegen. Klagen we over onzinnige snelheidsbeperkingen in Nederland, in Griekenland is het nog veel erger. Ook is het niet
altijd duidelijk waar een dorp begint of eindigt. Ik heb 1 controle gezien, en laat ik daar nou net, mede door die verwarring te hard hebben gereden. Ik weet dat ze me gezien hebben en verwachtte verderop aan de kant
gezet te worden, maar het is niet gebeurd. Wel heb ik 3 flitspalen gezien, waarvan er 1 zo uit Nederland geïmporteerd scheen te zijn.

Ik bivakkeerde 2 weken op het 'eiland' Lefkada, maar je kon er makkelijk het vasteland op, dus hebben we een paar lange afstanden gereden. Wel moet mij van het hart dat, ondanks dat Griekenland een mooi land is, het zwerfafvalprobleem vele malen groter is dan bij ons, en dat is erg zonde.

En o ja, benzine kostte rond de Euro per liter ;)

Dan de foto's: Ik heb ze in 6 series gesplitst.

Serie A2: Ioannina -> Igoumenitsa
Afbeelding

Deze weg is nog lang niet klaar, maar zal op termijn een snelle route zijn voor verkeer van West-Europa dat de veerboten neemt naar Griekenland
en naar Turkije doorrijdt. Deze weg is, zoals te zien op de foto's, erg stil, mede door de onderbrekingen die er nog zijn.
Het doorgaande verkeer neemt waarschijnlijk nog de oude weg die noordelijker loopt en wellicht sneller is.
De serie begint bij de op-/afrit Ioannina vanuit beide richtingen genomen. Vervolgens een aantal tunnels en viaducten en foto's van de A2 in aanbouw
vanaf (grote) afstand genomen. De A2 eindigt in Igoumenitsa direct in de haven vanwaar de ferries naar Italië en Kroatië
vertrekken. Let ook op de grote wegweizer vlak voor Igoumenitsa ;)

Serie: Brug nabij Patra
Afbeelding
Deze prachtige brug (tol: € 10.50 per enkele reis) heeft enkele jaren terug de veerdiensten vervangen tussen Antirio en Rio nabij Patra. Een prachtexemplaar
en hoewel hij niet op de route lag ben ik er toch maar overheen gereden, om ook de rondweg rondom Patra 'mee te nemen'.

Serie A8: Rondweg Patra
Afbeelding
Ik ben door Patra gereden, en vanuit het zuiden via de snelweg terug gereden in de richting van de brug om daar de Pelloponessos te verlaten. Het is
mij niet duidelijk welk wegnummer dit stukje nu heeft: A8, of A9. In ieder geval ligt er een mooi stukje snelweg om Patra heen naar Athene.

Tunnel Preveza
Afbeelding
Bij Preveza ligt de ingang naar de baai van Amvrakikos (waarvan het rondrijden de moeite waard is). Een stukje van een paar honderd meter, tot 5 jaar geleden alleen met veerboten te doen, sinds een paar jaar
ligt er een tunnel. Tarief: € 3.00 per enkele reis.

Rondweg Arta
Afbeelding
Ten noorden en ten oosten van Arta ligt een weg die het verkeer buiten de stad moet houden. Een vreemd stukje: Het is een brede weg, die ineens, zonder verwijzingen van welke richting dan ook, overgaat in een stuk snelweg zonder verdere afritten. Hij eindigt dan ook erg plotseling waarna je via allerlei smalle weggetjes alsnog een stukje Arta meepikt.
Let ook eens op het E-nummer ;)

Diverse foto's
Wegnummers, een HM-paaltje, komborden, wat (toeristische) wegwijzers, verkeersborden en zomaar wat wegenfoto's.
IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] »

Mooie foto's. De bewegwijzering ziet er behoorlijk Duits uit qua vormgeving, behalve dat afritsymbool.

De omgeving zelf ziet er warm en droog uit.
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

Mooie foto's, vooral de brug vind ik prachtig. :)
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

IQ[] schreef:De bewegwijzering ziet er behoorlijk Duits uit qua vormgeving, behalve dat afritsymbool.
Ook wat Brits aandoende bewegwijzering tussendoor, zoals bijvoorbeeld de chevron-pijlen en de situatieschetsen op het OWN. En natuurlijk is het kleurgebruik wat afwijkend.

@Palance, zou ik je foto's kunnen gebruiken voor mijn website (uiteraard met bronvermelding)?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Opvallend dat knooppunt/afslag dat maarliefst 5000m vantevoren wordt aangekondigd.

Verder écht prachtige foto's.

Opvallend dat het Engels in feite beter gepresenteerd wordt, dan de eigen taal.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Geweldig, ik had nog maar zo'n 40 foto's van Griekenland!

Wat mij opviel:

Hoofdwegnummers soms in een schildje (8739), soms in een gewone rechthoek, en bij Patra als snelwegnummers A8 en A9, dit zijn gewone wegnummers 8 en 9, het is hier toch de A3?
De conclusie kan ook zijn dat gewone wegnummers op autowegen als snelwegnummers maar dan zonder A worden aangegeven (op foto 8889 is dat dan weer niet zo maar op 8890 wel).
Op de A2 staat het wegnummer mét prefix, op de A8 niet.
Dit klopt dus niet: het is niet de A8.

Afritnummers soms in een cirkel, soms met schuine streep (bij Patra).
Blijkbaar is er een nieuwe afritnummering met nummers per weg, vroeger was er een nationaal systeem zoals in Cyprus (elk nummer kwam dus maar één keer voor in het hele land).

E-nummers met een streepje, zoals in Spanje (is eigenlijk fout).

8755/8756 hier weg 1? Het is afrit 1 dus misschien per ongeluk een afritnummer als wegnummer aangegeven.
8690: E-000? moet zijn E951.
8694: een fietser op de snelweg!
snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer »

Mooie foto's zijn vooral van die hangbrug. 8-)

Het valt me wel op dat de borden veel op die van onze oosterburen lijken. Ik vind hetr Duitse systeem goed us daar heb ik geen problemen mee. ;)

Het viel me ook al op dat afritten ver van te voren worden aangegeven. Vanaf 5000m meter dus.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Pino schreef: @Palance, zou ik je foto's kunnen gebruiken voor mijn website (uiteraard met bronvermelding)?
Geen enkel probleem.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

marcel schreef:Hoofdwegnummers soms in een schildje (8739), soms in een gewone rechthoek, en bij Patra als snelwegnummers A8 en A9, dit zijn gewone wegnummers 8 en 9, het is hier toch de A3?
De conclusie kan ook zijn dat gewone wegnummers op autowegen als snelwegnummers maar dan zonder A worden aangegeven (op foto 8889 is dat dan weer niet zo maar op 8890 wel).
Op de A2 staat het wegnummer mét prefix, op de A8 niet.
Dit klopt dus niet: het is niet de A8.
Is dat zo? Dan is het wegnummer A3 wel erg goed verborgen. Het wegnummer 8 staat namelijk soms in een vierkant, soms in een Duits schildje.
8694: een fietser op de snelweg!
Tsja.. :roll:

Over de brug nabij Patra: http://www.gefyra.gr/Home.asp?P=&lang=EN
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Je foto's zien er erg warm en droog uit, maar boven de 2000m ligt al sneeuw.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Hier zijn ook wat foto's van weg 90, ook niet A90 maar toch in een snelwegschild (en ook niet altijd):

http://www.autobahn-online.de/phorum/read.php?3,55250
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Tsja, erg apart. De wegenkaart die ik had bevatte echter geen wegnummers, dus kon ik het ook niet controleren.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Afbeelding
Afbeelding
Ik constateer tegenstrijdigheden in het aangeven van het wegnummer.Wat is fout? :P

Afbeelding
Bijzonder E nummer :P
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
eendje
woonerf

Bericht door eendje »

Hallo Palance,
Welkom terug. Zo te zien ben je flink bezig geweest, mooie foto's! Het valt me op dat het over het algemeen erg rustig is op de weg. Was dat het ook?
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ja, dat was het ook. Er is maar erg weinig verkeer, het is rustig rijden. Het kan alleen op bergachtige delen erg vervelend zijn als jij net achter die ene vrachtwagen zit :). Zelfs in de steden Patras en Ionnina (de grootste steden waar ik in heb gereden) zijn in vergelijking met bv. Rotterdam of Amsterdam niet echt druk te noemen. En rijden in een wildvreemde stad blijft altijd een avontuur.
eendje
woonerf

Bericht door eendje »

Dan heb je mazzel gehad in Patras. Wanneer de boten aankomen is het een drukte van jewelste.
Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits »

Wat een prachtige foto's zijn dit. De gele letters op groene achtergrond kan ik niet echt geslaagd noemen.

De rechtdoorbestemming tussen de omhoogwijzende pijlen. Typisch.
http://foto.autosnelwegen.net/GR/A2/alb ... T8710.html

Ook in Griekenland afstandsborden.
http://foto.autosnelwegen.net/GR/A2/alb ... T8721.html

Deze tunnel lijkt behoorlijk smal.
http://foto.autosnelwegen.net/GR/A2/alb ... T8745.html

Zouden er nog afritnummers in die cirkels komen of waar dienen ze anders voor?
http://foto.autosnelwegen.net/GR/A8/alb ... T8910.html

Wat doet die wielrenner daar?
http://foto.autosnelwegen.net/GR/Arta/a ... T8694.html
De autogordel: een band voor het leven.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Athene (Athina of Αθήνα) schijnt wel een stevige dobber te zijn, om doorheen te rijden.

Het OV in die stad is erg uitgebreid:

4 metrolijnen
tramlijnen
trolleylijnen
busvloot (aardgas, elektrisch, normale)
lightrail

In 2004 is ook de 70 kilometer lange Attiki Odos geopend, een tolringweg, met over bijna de gehele lengte een lightrail in de middenberm. Tol is 2,70 euro, ongeacht de gereden afstand over de weg. In 2007 zal de weg verder afgebouwd worden, tot een totale lengte van 141km.