[GR] Griekenland - Greece - Ελλάδα

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

tsov
verkeersader

Re: [GR] Griekenland - Greece - Ελλάδα

Bericht door tsov » do 05 aug 2021, 21:56

Vanwege de voortrazende bosbranden in de regio Attika is de A1 ten noorden van Athene afgesloten. Er zou al een tolstation in vlammen zijn opgegaan.
Grieks nieuwsartikel met foto's en video's hier.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 05 aug 2021, 22:13

Mijn broer was voor zaken een paar dagen in Athene. De luchtkwaliteit is er niet best door de rook van de bosbranden. Zelfs vanuit de taxi naar het vliegveld kon je de rookwolken ervan duidelijk zien.
Donateur Vereniging Wegenforum

tsov
verkeersader

Bericht door tsov » do 05 aug 2021, 22:29

^^ Het vervelendste is nu dat de branden aan het begin van de avond weer opgelaaid zijn. In het donker kunnen ze geen vliegtuigen en helicopters gebruiken voor de bluswerkzaamheden en rukt het dus enorm snel op.
Inmiddels al meerdere dorpen ontruimd waarvan het twijfelachtig is of ze gered kunnen worden. Het leger is bezig geulen te graven rondom de dorpen om het vuur zo tegen te houden, dat heeft een paar dagen geleden ook geholpen bij de eerdere branden in die regio.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » vr 20 aug 2021, 17:38

Ik kwam toevallig Streetviewbeelden tegen van de A23 van Komotini naar de Bulgaarse grens. Dat is nu een enkelbaans autoweg met een A-nummer in een blauw snelwegschildje.

Hectometerwaarde 0 bij Komotini
Afstandenbord
Afrit
Afstandenbord met twee kleuren snelwegschildjes, A2 in groen en A23 in blauw

Volgens bronnen (o.a. Duitse wikipedia) moet de weg op termijn een autosnelweg worden. De weg heet Egnatia Motorway volgens dit persbericht.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 20 aug 2021, 18:13

De A2 heet de Egnatia Odos. De A2x routes zijn daar zijtakken van, men wil dit onder één mega concessie gaan privatiseren.

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » ma 17 jan 2022, 9:54

Chris schreef: di 16 okt 2018, 20:04 Er lijkt wat schot te komen om de A90 op Kreta aan te leggen. De Griekse regering heeft een tender gestart voor een consultancy om twee grote PPS projecten te gaan aanbesteden. Die consultants gaan dan de eigenlijke gunning voorbereiden.

Het gaat om een concessie (DBFM) voor het deel Chania - Heraklion en een PPS voor het deel Cherssonisos - Neapoli.

Chania - Heraklion is meer dan 100 kilometer. Cherssonisos - Neapoli is volgens mij vooral een upgrade van de bestaande EO90. Men benoemt het ook anders in de tender als ik Google Translate mag geloven.
Geen idee of het met bovenstaande te maken heeft, maar ik zag in OpenStreetMap dat er enkele gedeelten van de A90 in aanleg (zouden) zijn:
- Tussen Neapolis en Agios Nikolaos (Locatie: https://www.openstreetmap.org/#map=13/35.2279/25.6444)
- Tussen Rethimnon en Skepasti (Locatie: https://www.openstreetmap.org/#map=12/35.3912/24.6136)
- Tussen Georgioupoli en Rethimnon (Locatie: https://www.openstreetmap.org/#map=12/35.3590/24.2892)
- Nabij Chania (Locatie: https://www.openstreetmap.org/#map=14/35.4719/24.1061)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 25 jan 2022, 19:35

Athene werd gisteren getroffen door een blizzard. Er viel 30 cm sneeuw en de wegen raakten onbegaanbaar. De problemen lijken met name groot op de A6 (Attiki Odos), die volgens Google Maps nog steeds dicht is. De media bericht dat de concessionair € 2000 aan elke gestrande chauffeur uitkeert.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 25 jan 2022, 20:08

Ik ken die weg in heel andere omstandigheden.

tsov
verkeersader

Bericht door tsov » wo 26 jan 2022, 9:34

^^ Ik ook :lol:
Overigens wordt in Griekse media ook bericht dat mensen meer dan 24 uur vast hebben gestaan, en dat dat mede te wijten was aan een discussie tussen Attiki Odos en de overheid wie er nu eigenlijk verantwoordelijk was voor het schoonhouden van de weg en de berging van de voertuigen. Blijkbaar was dat nooit echt gespecificeerd in het contract.
Ook zijn er berichten dat je beter niet op dit "schikkingsvoorstel" in kunt gaan, omdat je via de rechter veel meer zou kunnen lospeuteren. Maar daar moet je natuurlijk maar net zin in hebben, die €2000 is snel verdiend.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 26 jan 2022, 11:48

Die €2.000 is zeker een goede geste, ik zou niet eens om meer gaan procederen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 26 jan 2022, 11:50

Volgens deze bron is € 2.000 bijna 2 netto maandsalarissen in Griekenland. Dan wist ik het ook wel...

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_E ... erage_wage

Mundial
stadsweg

Bericht door Mundial » wo 26 jan 2022, 11:59

Het persbericht van Attiki Odos waarin ze de compensatie voorstellen

De CEO van Attiki Odos heeft blijkbaar ook ontslag genomen.

Ik heb zelf ook al in heel andere omstandigheden over deze weg gereden en vroeg me af of ze eigenlijk over sneeuwruimers beschikken.
Volgens hun website (onderaan) schijnen ze UNIMOG's te hebben waar ze een sneeuwschuiver en een zoutstrooier op kunnen monteren, verder zouden ze al hun vrachtwagens daarvan kunnen voorzien.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » wo 26 jan 2022, 12:02

Nou, het is hier dan misschien geen maandsalaris, maar ik verdien het niet in een dag. Voor dat geld zou ik ook graag een dagje vast zitten.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 26 jan 2022, 12:53

Voor 2000 euro wil ik mij gerust een dagje laten vastzetten. Het is net geen maandsalaris maar op jaarbasis kan ik het onmogelijk missen. Zolang het niet op mijn strafblad verschijnt uiteraard.

Kaasdrager
polderweggetje

Bericht door Kaasdrager » do 27 jan 2022, 11:34

Mundial schreef: wo 26 jan 2022, 11:59Ik heb zelf ook al in heel andere omstandigheden over deze weg gereden en vroeg me af of ze eigenlijk over sneeuwruimers beschikken.
Die hebben ze zeker, ik heb ze persoonlijk gezien toen ik een paar jaar geleden nog in de winter in Griekenland was en het sneeuwde. Dat was op een van de grote uitvalswegen vanuit Athene, misschien enkele tientallen kilometers buiten de stad.

Het is een misvatting dat het in Griekenland altijd warm is - in flinke delen van het land sneeuwt het in de gemiddelde winter meer dan in Nederland, zou ik zeggen. Het centrum van Athene zelf krijgt niet zo veel sneeuw maar het is zeker niet uitzonderlijk. Het is vooral dat er nu in de stad zelf meer sneeuw is gevallen dan gebruikelijk is - zelf sommige eilanden hadden sneeuw.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 27 jan 2022, 22:03

De koude lucht met sneeuw is kennelijk daar wat aan het rondtollen geslagen. De winterzieners hadden dat voor Nederland in de papieren staan. Een paar 1000 kilometer vergist :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 18 feb 2022, 11:02

Er is vannacht een grote brand uitgebroken op de veerboot van Igoumenitsa naar Brindisi. Er waren 288 mensen aan boord, die allemaal het schip veilig hebben kunnen verlaten. De brand vond plaats ten noorden van Corfu.

Afbeelding

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » za 19 feb 2022, 20:30

Nog niet.

Er zijn nog 12 vermisten, en verstekelingen worden ook niet uitgesloten, omdat er al 2 mensen zijn aangetroffen die niet op de passagierslijst stonden.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 20 feb 2022, 20:31

Een vrachtwagen chauffeur is vandaag, ongedeerd, van boord gehaald.
Donateur Vereniging Wegenforum

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 22 mar 2022, 21:25

Er is een contract gegund om 75 kilometer van de A5 langs de westkust van de Peloponnesos aan te leggen tussen Patras en Pyrgos. Het wordt gefinancierd door de Griekse overheid en een verlenging van de concessie van Olympia Odos (de A8 tussen Athene en Patras).

Het project kost € 331 miljoen (klinkt wel erg goedkoop voor 75 kilometer autosnelweg). Hiervan financiert de Griekse overheid € 217 miljoen en de rest de concessie van Olympia Odos (dochteronderneming van VINCI).

Er staat niet bij wanneer de bouw moet starten.

https://www.vinci.com/vinci.nsf/en/pres ... 1-1745.htm

Dit project wacht al 15 jaar op uitvoering. In 2007 begonnen 'werkzaamheden', die vanwege de crisis zijn gestaakt in 2010. Daarna zijn in 2019 contracten getekend om de snelweg onder 4 contracten aan te leggen, maar dit is ook afgeblazen. Nu dus de derde kans voor VINCI.

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » wo 20 jul 2022, 15:18

Ik heb de afgelopen 10 dagen doorgebracht op het Griekse eiland Kos. Was alweer geleden van 2015 dat ik in Griekenland (toen Kreta) was. Even getwijfeld of ik er hier wel iets over zou zeggen want Kos is echt maar een klein eiland (gelegen vlak voor de Turkse kust). Het meet ongeveer 40 op 8km en kent slechts een 35000 tal permanente bewoners. Toeristisch is het uiteraard wel een belangrijke bestemming.
Locatie: https://www.openstreetmap.org/#map=11/36.8238/27.1294

Meest opvallende vond ik de luchthaven. Uiteraard ook klein, maar leek pas volledig vernieuwd en dus hypermodern. Ging allemaal heel vlot en zeer vriendelijk personeel, ook bij de security.
Qua wegen stelt het op Kos allemaal niet zo veel voor. Er is in feite één grotere weg die het eiland doorheen snijdt en de luchthaven verbindt met beide kanten van het eiland en de stad Kos. Deze is best in goede staat. Ook de wegen in Kos-stad zijn echt wel in orde. Hier en daar zijn zelfs fietspaden terug te vinden. Kleinere wegen weg van de hoofdweg en buiten Kos-stad zijn vaak toch wel in slechtere staat en verouderd. De rijstijl en het houden aan de verkeersregels vielen mij dan ook weer mee. Ik had dit slechter verwacht. Brandstofprijzen lagen daarnaast toch wel wat hoger dan in België. Tegelijk ook zo goed als geen (eigenlijk geen) elektrische wagens, of laadpalen gespot. Er is nog werk aan de winkel tegen dat de switch gemaakt moet worden van Europa daar...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 23 jul 2022, 10:10

Gisteren is aan de westkust van Griekenland een 17 kilometer lang deel van de A52 geopend rond Amfilochia.

Dit deel is op versoberde standaarden aangelegd, wel 2x2 rijstroken, maar geen vluchtstroken en een nogal krap profiel.

Afbeelding

Afrit13
verkeersader

Bericht door Afrit13 » di 11 okt 2022, 13:06

Ik was in augustus in Griekenland, op het zuiden van de Peloponnesos. Ik had nog wat foto's gemaakt van wegen, maar geen kans gezien om ze te posten. Het zijn helaas niet de beste vanwege de camera en de smerige voorruit, maar goed.

De A7 tussen Kalamata en het knooppunt met de A71, bij Pyrgos:

Afbeelding

De rest staat in de spoiler i.v.m. de grootte.
SPOILER: TOON

De brug bij Tsakona, gebouwd na een landverschuiving:

Afbeelding

Een afstandenbord:

Afbeelding

Verder nog twee foto's gemaakt door mijn ouders op weg naar Igoumenitsa:

De Rio-Antirriobrug bij Patra:

Afbeelding

Als je honger hebt moet je hier afslaan :mrgreen::

Afbeelding

Twee foto's van weg 82 door het Taygetosgebergte. Een mooie weg om te rijden, maar het is soms erg smal en het duurt erg lang door alle bochten:

Afbeelding

Afbeelding (met de huurauto)
Ik vond de wegkwaliteit en het rijgedrag over het algemeen best meevallen. Het is natuurlijk geen Nederland, maar de wegen liggen er (wellicht met EU-geld) vaak redelijk strak bij. Het kost buiten de snel- en hoofdwegen alleen gewoon veel tijd om ergens te komen, doordat veel wegen toch door berggebieden moeten.

Kaasdrager
polderweggetje

Bericht door Kaasdrager » do 20 apr 2023, 9:55

Ik heb afgelopen weekend Pasen gevierd in Griekenland, in het gebied ten zuidwesten van Volos. Vanaf Athene is dat een uurtje of 3 rijden over de E75, een van de (relatief) nieuwe tol-autosnelwegen. Net als overal was het druk op de weg rond het paasweekend, maar wat me opviel was dat er extra restricties golden voor het vrachtverkeer.

Op de heenweg (de donderdag vóór Pasen, noordwaarts vanaf Athene) mochten vrachtwagens >3.5ton niet op deze snelweg rijden op een specifiek traject vanaf halverwege de middag, aldus de matrixborden boven de weg.

Op de terugweg (de dinsdag na Pasen, terug richting Athene) was er een veel strenger verbod en mochten vrachtwagens >3.5ton in het geheel deze autosnelweg niet op tussen 11 uur 's ochtends en 11 uur 's avonds. Hier werd ook uitvoerig op gecontroleerd door de politie, en bij ieder tolstation en rustplaats stonden wel een of twee politieauto's die vrachtwagens aan de kant hadden gezet wegens overtreding van dit verbod. Zoals je kunt verwachten waren dit vooral buitenlandse vrachtwagens, wat in Griekenland vaak Bulgaren, Albanezen en Turken zijn.

In Nederland zou je zo'n verbod niet snel zien, ondanks dat het de doorstroom zeker ten goede komt op momenten van topdrukte.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 20 apr 2023, 10:08

In Kroatië is er iets vergelijkbaars : in de weekeinden in het hoogseizoen en rondom feestdagen mag vrachtverkeer de weg niet op rondom toeristische hotspots, behalve bestemmingsverkeer. Snelwegen blijven dan juist wel toegankelijk.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Mundial
stadsweg

Bericht door Mundial » do 20 apr 2023, 11:39

In Frankrijk is er elke zondag een rijverbod + zaterdagen tijdens juli-augustus en in de skigebieden zijn er nog extra restricties in februari-maart.
Kalender met routes

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 25 mei 2023, 21:23

https://www.bnr.nl/podcast/de-wereld/10 ... t-het-maar

In het tweede deel van BNR De Wereld (vanaf 27:25) gaat het een stuk over Griekenland en de verkiezingen.

Het is dus kennelijk zo dat Griekenland behoorlijk voortvarend hervormd heeft en dat dat nu zijn vruchten begint af te werpen na meer dan een decennium van economische crisis. Met name de belastinginning is sterk verbeterd, het hele stelsel is gedigitaliseerd en je kan dus blijkbaar veel minder makkelijk belasting ontduiken. De Griekse economie groeit ook sterk (één van de beste cijfers van Europa). Tegelijkertijd is het niet zo dat in een paar jaar het inkomensverschil met West-Europa is goedgemaakt. Dat gat is nog best groot en gaat ook gewoon nooit gedicht worden in een economie die zo sterk van toerisme afhankelijk is. Toerisme is goed voor de economie, maar toerisme is ook een sector met voornamelijk laagbetaald seizoenswerk.

Je ziet ook dat Griekenland de laatste paar jaar weer grote wegenprojecten uitvoert. De wegenbouw was na 2008 behoorlijk stilgevallen terwijl het daarvoor juist in hoog tempo aan het ontwikkelen was. Grote projecten als de A3 in het binnenland en de A5 langs de westkust zijn verder in ontwikkeling gegaan.

Er wordt ook nog ingegaan op dat treinongeluk, in de media las je nogal veel de conclusie dat dit verbazingwekkend geen effect had op de regering, maar ik denk dat de journalistiek in de klassieke val trapt dat studentenprotest het sentiment in de hele samenleving weerspiegelt en dat is vaker niet dan wel zo. De meeste kiezers zien ook wel in dat die problemen met het spoor niet alleen aan deze regering te wijten is, zo is de conclusie in het fragment.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 25 mei 2023, 21:36

Zulke incidenten zijn vrijwel nooit beslissend in de politiek. De enige keer dat me bij staat is in Spanje toen Aznar de verkiezingen verloor vlak na een aanslag van Al Quaida.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.