[TR] Türkiye • Turkije
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: [TR] Türkiye • Turkije
Er wordt nu weer een M6.4 gemeld in Antakya. Dat is dezelfde breuklijn, maar zuidelijker dan de eerdere aardbevingen. Aangezien alles in Antakya al ernstig verzwakt is door de twee aardbevingen, is zo'n zware naschok, ook nog eens ondiep, problematisch voor al half ingestorte gebouwen.
-
- stadsweg
Volgens bronnen op 7,7 km diepte. hulpverleners tweeten dat t qua gevoel een zware beving was
-
- 2x3 autosnelweg
-
- Moderator
Op satellietbeelden van Maxar zou een breuklijn van een paar honderd kilometer lang te zien zijn.
Zoals hier waar het de O-52 kruist bij Nurdağı.
https://www.thenationalnews.com/mena/20 ... in-turkey/

Zoals hier waar het de O-52 kruist bij Nurdağı.
https://www.thenationalnews.com/mena/20 ... in-turkey/

-
- Moderator
De meest recente cijfers geven aan:
* 43.500 doden in Turkije
* 345.000 appartementen ingestort
* 61.722 gebouwen moeten worden gesloopt
* 1,5 miljoen mensen dakloos
* een schatting van 180.000 mensen die nog onder het puin liggen
* 43.500 doden in Turkije
* 345.000 appartementen ingestort
* 61.722 gebouwen moeten worden gesloopt
* 1,5 miljoen mensen dakloos
* een schatting van 180.000 mensen die nog onder het puin liggen
-
- stadsweg
Vader Erdogan heeft beloofd dat alle huizen binnen een jaar gebouwd gaan worden.
Alleen vergeet hij dat hij in Mei waarschijnlijk naar Qatar zal vluchten op de verkiezingsnacht.
Trouwens mensen die boos worden als er geroepen wordt dat er dictatuur is; president mag 2 x meedoen aan verkiezingen maar omdat meneer het zelf bepaalt (net zoals de illegale paleis van hem waar hij officieel geen vergunning voor kreeg) en de regels opzij schuift doet ie vrolijk mee omdat hij zich absoluut niet kan terugtrekken ivm alle “foute” dingen die een vervelende neiging hebben ooit tevoorschijn te komen hem een gevangenisstraf zal opleveren.
Het worden spannende maanden.
Alleen vergeet hij dat hij in Mei waarschijnlijk naar Qatar zal vluchten op de verkiezingsnacht.
Trouwens mensen die boos worden als er geroepen wordt dat er dictatuur is; president mag 2 x meedoen aan verkiezingen maar omdat meneer het zelf bepaalt (net zoals de illegale paleis van hem waar hij officieel geen vergunning voor kreeg) en de regels opzij schuift doet ie vrolijk mee omdat hij zich absoluut niet kan terugtrekken ivm alle “foute” dingen die een vervelende neiging hebben ooit tevoorschijn te komen hem een gevangenisstraf zal opleveren.
-
- verkeersader
Ook spannend wat er met de 4 miljoen Syrische vluchtelingen gaat gebeuren in Turkije als Erdogan de verkiezingen verliest.
Zijn tegenstanders willen de opvang stoppen, en de deal met Europa opzeggen, dat zou betekenen dat Turkije niet meer meewerkt om de vluchtelingen tegen te houden die de Griekse eilanden willen bereiken, en Turkije straks geen 'veilig 3'e land' is voor vluchtelingen.
Wat ik van mijn Turkse collega's wel eens hoor, is dat de overige kandidaten ook geen verbetering zijn.
Zijn tegenstanders willen de opvang stoppen, en de deal met Europa opzeggen, dat zou betekenen dat Turkije niet meer meewerkt om de vluchtelingen tegen te houden die de Griekse eilanden willen bereiken, en Turkije straks geen 'veilig 3'e land' is voor vluchtelingen.
Wat ik van mijn Turkse collega's wel eens hoor, is dat de overige kandidaten ook geen verbetering zijn.
-
- 2x3 autosnelweg
Ik vrees dat Turkije al te ver heen is om Erdogan nog van de macht te verdrijven. Stel dat Erdogan toch geen meerderheid weet te behalen dan krijgen we gewoon een zelfcoup van Erdogan. Alle staatsapparaten zitten inmiddels vol Erdogan-getrouwen. Turkije is al lang geen echte democratie meer.goreme schreef: ↑vr 24 feb 2023, 13:46 Vader Erdogan heeft beloofd dat alle huizen binnen een jaar gebouwd gaan worden.
Heiligen bestaan niet, maar voor de Turkse democratie (of het gebrek eraan) zou het wel goed zijn als er eens een andere partij het roer overneemt. Niemand is immers zo exceptioneel dat hij absolute of eeuwige macht verdient. Toch doen de Trumps, de Poetins en de Erdogans van deze wereld alsof zij de enigen zijn die het land kunnen besturen.CasablancaMarocco schreef: ↑vr 24 feb 2023, 14:10
-
- 2x3 autosnelweg
Zijn het er echt nog zoveel? Ik zag het cijfers van getelde doden minder snel stijgen, dus ik ging er van uit dat het gros nu al geteld was. Maar als er nog zoveel onder het puin liggen betekent het dus dat ze nog niet begonnen zijn aan de berging.
-
- stadsweg
Dat laatste is een typisch Erdo aanhanger opmerking. Hoe weet je van te voren dat iemand niet beter werkt dan Erdogan denk ik dan. Al is dat zo, verandering is altijd goed voor een land.CasablancaMarocco schreef: ↑vr 24 feb 2023, 14:10 Ook spannend wat er met de 4 miljoen Syrische vluchtelingen gaat gebeuren in Turkije als Erdogan de verkiezingen verliest.
-
- verkeersader
Het enige alternatief dat Turkije te wachten staat is een militaire dictatuur. Het leger staat daar te trappelen om de zaak over te nemen als Erdogan valt. Geef mij dan maar ook de stabiliteit van Erdogan.
-
- stadsweg
Dit zijn bronnen van Erdogan en die zijn logischerwijs nooit te vertrouwen.
Men denkt dat echte aantal doden 3x zo hoog ligt.
-
- stadsweg
Stabiliteit? Vind jij angstcultuur stabiliteit? Mensen durven niet te praten uit angst en het is juist allemaal zo instabiel als ik weet niet wat.
Militaire macht is helemaal weg sinds 2016. De generaals helemaal aan de top konden vroeger wel eens botsen met presidenten maar die van nu zit gebogen naast de sultan en durft niks te zeggen. Daar hoef je niks van te verwachten.
Je woont in een paleis met 1100 kamers. Alleen van het dagelijks verbruik van stroomkosten kan je al duizenden burgers verzorgen. Zo stabiel is t dus

-
- 2x3 autosnelweg
De oorzaak is de hoge kiesdrempel die een normaal politiek spel onmogelijk maakt. Het huidige systeem staat toe dat een minderheidspartij alle macht heeft. In Hongarije zie je dat ook.
Het ziet er overigens niet goed uit voor Turkije nu het oppositieblok uit elkaar gevallen is: https://www.demorgen.be/nieuws/godsgesc ... ~b3d82a10/. Turkije zal dus verder afgeleiden naar een Rusland-bis-scenario.
Het ziet er overigens niet goed uit voor Turkije nu het oppositieblok uit elkaar gevallen is: https://www.demorgen.be/nieuws/godsgesc ... ~b3d82a10/. Turkije zal dus verder afgeleiden naar een Rusland-bis-scenario.
-
- verkeersader
Hoeveel termijnen kan Erdogan regeren mocht hij weer de verkiezingen winnen?
-
- expressweg

-
- 2x3 autosnelweg
Het blijkt al langer dat termijnbeperkingen dictators niet tegenhouden, die vinden altijd wel een maas, en anders veranderen ze gewoon de grondwet. Zie, opnieuw, Poetin.
-
- 2x3 autosnelweg
-
- stadsweg
Hij mag officieel niet meedoen maar doet gewoon wat ie wil.
Trouwens kans dat ie gaat winnen is klein. Enige waar ik bang voor ben is dat diegene die zijn plaats in gaat nemen dan alle macht in handen krijgt zolang de grondwetten niet meteen veranderen.
Je graaft je eigen kuil lijkt wel als je t zo bekijkt.
Trouwens kans dat ie gaat winnen is klein. Enige waar ik bang voor ben is dat diegene die zijn plaats in gaat nemen dan alle macht in handen krijgt zolang de grondwetten niet meteen veranderen.
Je graaft je eigen kuil lijkt wel als je t zo bekijkt.
-
- 2x3 autosnelweg
-
- 2x3 autosnelweg
Dat is niet wat ik hier lees:
https://en.wikipedia.org/wiki/Opinion_p ... l_election
https://en.wikipedia.org/wiki/Opinion_p ... y_election
Geen meerderheid nee, maar het Turkse kiessysteem is zo verminkt dat dat ook niet meer hoeft. Met die cijfers kan AKP haar macht verder cementeren.
AKP is zelfs in een stijgende lijn volgens die opiniepeilingen.
-
- Moderator
https://www.nytimes.com/interactive/202 ... sment.html
Mooi interactief gemaakt verhaal in de New York Times over Antakya. Ze zeggen dat 80% van de stad zal moeten worden gesloopt.
Mooi interactief gemaakt verhaal in de New York Times over Antakya. Ze zeggen dat 80% van de stad zal moeten worden gesloopt.
-
- Moderator
Op 3 mei is in het noordoosten van Turkije de 14.476 meter lange Ziganatunnel geopend. Het is onderdeel van de D885 van Trabzon naar Ercincan.
De tunnel is dubbelbuizig. Er was al een enkelbuizige Ziganatunnel die een stuk hoger op de route lag en in 1988 was geopend. Deze tunnel is 1,7 kilometer lange. De nieuwe tunnel is meer een soort basistunnel en is dus 14,5 kilometer lang.

Er zijn een boel lange tunnels in deze bergregio

De tunnel is dubbelbuizig. Er was al een enkelbuizige Ziganatunnel die een stuk hoger op de route lag en in 1988 was geopend. Deze tunnel is 1,7 kilometer lange. De nieuwe tunnel is meer een soort basistunnel en is dus 14,5 kilometer lang.

Er zijn een boel lange tunnels in deze bergregio

-
- stadsweg

Erdogan gebruikt het als verkiezingscampagne. Kijk wat ik allemaal doe voor jullie mentaliteit.
- 2dagen geleden is olie gevonden in t zuidoosten.
- kerncentrale geopend
- TOGG geïntroduceerd
- Tunnels geopend
En nog wat waar ik nu niet op kom maar je lage inkomen en de hoge belastingen blijven…
-
- verkeersader
-
- verkeersader
Ik vind het knap dat de Turken zelf een (elektrische) auto hebben kunnen ontwikkelen.
Alleen de naam zou ik voor iets commercieler klinkend gegaan zijn.
Ik weet dat sommigen graag elke technologische ontwikkeling in niet-westerse landen het liefst de grond inboren, maar ik wens ze in ieder geval alle succes toe.
Alleen de naam zou ik voor iets commercieler klinkend gegaan zijn.
Ik weet dat sommigen graag elke technologische ontwikkeling in niet-westerse landen het liefst de grond inboren, maar ik wens ze in ieder geval alle succes toe.
-
- 4x5 autosnelweg
Togg knap van die ouwe

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x3 autosnelweg
Wat een prachtige afwerking met die natuursteen. Dat doet men daar wel goed. Bij ons kiest men altijd voor onafgewerkte beton. De uitstraling van je land is ook belangrijk.Chris schreef: ↑ma 08 mei 2023, 11:47 Op 3 mei is in het noordoosten van Turkije de 14.476 meter lange Ziganatunnel geopend. Het is onderdeel van de D885 van Trabzon naar Ercincan.
-
- 2x3 autosnelweg
Het ziet er naar uit dat Erdogan toch herkozen zal worden. Volgens de eerste polls zou Erdogan 54,3 halen tegenover 39,8 procent voor uitdager Kemal Kiliçdaroglu. Zonde, de democratie in Turkije is nu definitief verloren.
-
- Moderator
Ik zou eerst maar de uitslag van de grote steden afwachten, die komen pas later.