[TR] Türkiye • Turkije

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

CasablancaMarocco
verkeersader

Re: [TR] Turkije

Bericht door CasablancaMarocco » ma 06 dec 2021, 3:17

Toch merk ik op social media dat de Turkse Nederlanders (voornamelijk Erdogan aanhangers) het Westen de schuld geeft van deze crisis.
'' Europa probeert Turkije te destabiliseren'' is een term die dagelijks voorbij komt, jammer dat deze aanhangers werkelijk waar nooit kritisch kunnen zijn op het beleid van Erdogan, wat hij ook doet, ze verdedigen hem altijd.

In Nederland zie je dat de gemiddelde kiezer een stuk kritischer is op de gemiddelde premier. (in dit geval Rutte :mrgreen: )

Nou moet ik wel meegeven dat facebook natuurlijk niet representatief is voor de gemiddelde persoon, je ziet daar altijd een hoop lui die vooral vanuit hun onderbuik praten.

psycoturko
woonerf

Bericht door psycoturko » ma 06 dec 2021, 5:46

CasablancaMarocco schreef: ma 06 dec 2021, 3:17 Toch merk ik op social media dat de Turkse Nederlanders (voornamelijk Erdogan aanhangers) het Westen de schuld geeft van deze crisis.
'' Europa probeert Turkije te destabiliseren'' is een term die dagelijks voorbij komt, jammer dat deze aanhangers werkelijk waar nooit kritisch kunnen zijn op het beleid van Erdogan, wat hij ook doet, ze verdedigen hem altijd.

In Nederland zie je dat de gemiddelde kiezer een stuk kritischer is op de gemiddelde premier. (in dit geval Rutte :mrgreen: )

Nou moet ik wel meegeven dat facebook natuurlijk niet representatief is voor de gemiddelde persoon, je ziet daar altijd een hoop lui die vooral vanuit hun onderbuik praten.
De meeste van dat soort lui hebben geen recht van spreken. Zij zitten immers per slot van rekening lekker in het financieel stabiele nederland zonder dat hun koopkracht dagelijks als de sneeuw voor de zon wegsmelt. Buitengewoon hypocriet om allea en iedereen de schuld te geven voor de huidige problematiek terwijl in feite mr. de President de hoofdrol speelt als destaliserende factor.

Mja, dat soort lui is een typerend voorbeeld van onderontwikkeling.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 18 dec 2021, 13:27

De Turkse lira is nog verder ingestort, inmiddels is het nog maar 5 cent waard. Over de afgelopen 15 jaar heeft het meer dan 90% van zijn waarde verloren.

Afbeelding

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » za 18 dec 2021, 15:05

Het BBP is ook behoorlijk gedaald, in 2013 was het BBP nog 12.614,00 , vergelijkbaar met het niveau van Roemenië en Polen.. in 2020 slechts 8.538,00 en dat is weer net zo laag als het BBP van Mexico en net onder die van Bulgarije..

Afbeelding
Laatst gewijzigd door CasablancaMarocco op za 18 dec 2021, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 18 dec 2021, 15:06

Ik denk dat Erdohan en zijn kliek veel geld verdienen met deze toenemende inflatie.

Alleen dat zou de koppigheid van Erdohan kunnen verklaren door er steeds weer op te staan dat de rente omlaag moet. Om inflatie te beteugelen moet de rente juist omhoog. Daarmee neemt de geldhoeveelheid af waardoor geld "krapper" wordt en de waarde ervan dus stijgt.

Op de beurs kun je in "puts" en "calls" handelen: geld beleggen waarbij je ervan uit gaat, er op gokt in feite, dat de koers van een bepaald aandeel stijgt (put) of daalt (call).

Om een goede inschatting te maken of de waarde van een aandeel in de toekomst zal stijgen of dalen, hou je onder andere de resultaten van dat bedrijf in de gaten. Stijgt bijvoorbeeld hun omzet, dan is het mogelijk dat de waarde van het aandeel omhoog gaat. Je koopt dan "puts" op een pakketje aandelen, je gaat er dus vanuit dat de prijs van het aandeel stijgt. Als dat zo is, verdien je daar geld mee. Daalt de waarde van het aandeel echter, dan verlies je geld.

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij bestaat er ook zo'n systeem in de valuta handel. De koers van een munt kan dalen of stijgen, waar je in kunt beleggen: je kijkt naar de economische indicatoren van een land, en je "gokt" aan de hand daarvan of de plaatselijke munt in waarde gaat stijgen of gaat dalen.

Erdohan en kliek hebben die informatie uit eerste hand. Rechtstreeks vanuit de Turkse Centrale Bank en het ministerie van Economische Zaken. Met een bankpresident die doet wat Erdohan vraagt, de rente verlagen wat de inflatie aanwakkert, zit hij op een steeds vetter wordende bankrekening. Mits hij uiteraard geld heeft belegd met het idee dat de lira steeds minder waard wordt. En dat kan door de rente te verlagen in plaats van te verhogen. Kassa.

Dat hierdoor de gewone Turk zijn salaris, spaarcentjes en pensioen steeds minder waard ziet worden, zal hem worst wezen.
Donateur Vereniging Wegenforum

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 18 dec 2021, 16:02

^^ Hajo, ik zou me maar niet in de optiehandel begeven als ik jou was, want je snapt er bijzonder weinig van…. :lol:

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » za 18 dec 2021, 16:22

Voor Erdogan is juist een goed draaiende economie van groot belang, zeker gezien er binnenkort verkiezingen aankomen.

En ook voor Europa is een stabiel Turkije belangrijk, ze herbergen miljoenen vluchtelingen uit het Midden Oosten.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 18 dec 2021, 17:20

Rein schreef: za 18 dec 2021, 16:02 ^^ Hajo, ik zou me maar niet in de optiehandel begeven als ik jou was, want je snapt er bijzonder weinig van…. :lol:
Economie was dan ook niet mijn favoriete vak op school. :D

Ik zit wel in de optiehandel, maar heb dat via een Nederlandse en buitenlandse bank uitbesteed. Verstandig, denk ik. Ik ben alleen geïnteresseerd in het rendement en dat valt gelukkig niet tegen. 8-) ;)
Donateur Vereniging Wegenforum

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 03 jan 2022, 12:19

De inflatie in Turkije is gierend opgelopen naar 36%, een stuk hoger nog dan analisten hadden verwacht. Dit is de hoogste inflatie in 20 jaar. De prijsstijging van voedsel is opgelopen naar 44%. Men verwacht 40-50% inflatie in maart als het beleid niet wordt gewijzigd.

https://www.reuters.com/world/middle-ea ... 022-01-03/

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 17 jan 2022, 11:24

In het noordoosten van Turkije is onlangs een tunneldoorslag gevestigd van de 14.481 meter lange dubbelbuizige tunnel Zigana. Deze tunnel is onderdeel van de weg D885, die opgewaardeerd is naar 2x2 rijstroken tussen Trabzon en Gümüşhane. Het zal de oudere 1,7 kilometer lange tunnel vervangen die veel hoger onder de pashoogte ligt.

Het is één van de langste tweebuizige wegtunnels ter wereld.

Afbeelding

De locatie van de tunnel: https://www.openstreetmap.org/?mlat=40. ... 84/39.3864

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 09 feb 2022, 21:08

Update van de Çanakkale / Dardanellen brug. Er ligt al asfalt op. De beoogde opening is op 18 maart 2022, ik ben benieuwd of ze dat nog gaan halen, maar het tempo ligt wel echt heel hoog.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » zo 13 feb 2022, 20:21

Een stuk naar het westen gereden vanuit het Oezbeekse topic:
Wimpie25 schreef: vr 11 feb 2022, 11:06Gebruiken ze in Turkije ondertussen ook Highway-Gothic? Vroeger had men een eigen ontwerp op de markt, maar ze waren wel aan mekaar compatibel.

Afbeelding
Snelwegfreak schreef: vr 11 feb 2022, 11:21^^ Zoals je op die en andere foto's kunt zien, gebruiken ze in Turkije inderdaad een eigen font. Deze lijkt echter gebaseerd op Highway Gothic.
Kaaiman schreef: vr 11 feb 2022, 16:58Dat Turkse lettertype lijkt me eerder een variant op DIN1451 Breitschrift.
Afrit13 schreef: vr 11 feb 2022, 19:29Het Turkse lettertype is echt een variant van Highway Gothic, kijk maar naar o.a. de 'a', maar het is wel heel erg veranderd.
Nou... er zijn dus kennelijk twee hoofdvarianten in gebruik: O-serisi voor hoofdzakelijk de autosnelwegen (de O van otoyol denk ik), en E-serisi, afgeleid van FHWA series E waar ook Highway Gothic op gebaseerd is. Zie voor een uiteenzetting https://fontid.co/16842/turkish-highway ... d-e-serisi en let op o.a. het haakje van de letter y.

Afbeelding

En vergelijk O-serisi dan eens met DIN1451 Breitschrift. Let vooral op het gehele tekstbeeld qua stokdikte, letterbreedte, spatiëring en enkele details zoals het haakje aan de y en de korte haak van de e:

Afbeelding

De letters zijn overduidelijk aangepast, waarbij de rechte horizontale vormen uit DIN1451 zijn afgerond en de overdreven details van bijvoorbeeld de a zijn weggelaten. Kortom: de grootste overduidelijke functionele en esthetische tekortkomingen zijn enigszins weggepoetst. Maar ik vind het zeer aannemelijk dat DIN1451 Breitschrift wel degelijk ten grondslag heeft gelegen aan O-serisi.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Afrit13
verkeersader

Bericht door Afrit13 » zo 13 feb 2022, 21:02

^^ Het artikel overtuigt niet echt. Bovendien heb ik een van de twee lettertypen geïnstalleerd (wat het artikel de O-series noemt), en ik zie toch echt meer overeenkomsten met FHWA, kijk maar naar de cijfers bijvoorbeeld. De betwiste variant lijkt eerder gewoon een uitgerekte, maar 'uitgedunde' variant te zijn van de andere serie. Wellicht is het wat geïnspieerd door DIN, maar ik vind de vormen daarvan toch echt vierkanter en hoekiger dan wat ze in Turkije gebruiken.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » zo 13 feb 2022, 22:05

^^ De cijfertekens lijken inderdaad geen oorsprong te hebben in DIN1451.

Maar het zal niet de eerste keer zijn dat de cijfertekens los van de lettertekens zijn (her)ontworpen. Denemarken heeft wel de lettertekens vam Transport overgenomen van de Britten, maar de cijfers nieuw ontworpen (of elders vandaan gehaald).

Overigens noemt het door mij aangehaalde externe discussiedraadje nergens DIN1451, die link legde ik zelf. ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 13 feb 2022, 22:12

Het Turks heeft ook letters die niet buiten Turkije gebruikt worden, zoals de 'i' zonder puntjes. Het is dus wel logisch dat er ergens een modificatie heeft plaatsgevonden. Duur betaald ontwerpbureau in opdracht van de overheid waarschijnlijk. Zelf ben ik overigens niet kapot van het lettertype, al is de bewegwijzering in Turkije mijns inziens verder prima.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » ma 14 feb 2022, 2:14

Chris schreef: wo 09 feb 2022, 21:08 Update van de Çanakkale / Dardanellen brug. Er ligt al asfalt op. De beoogde opening is op 18 maart 2022, ik ben benieuwd of ze dat nog gaan halen, maar het tempo ligt wel echt heel hoog.
Zou dat gevolgen kunnen hebben voor de sterkte van de brug?
Svenlo

Tachi
verkeersader

Bericht door Tachi » vr 18 feb 2022, 18:26

Het Turkse Directoraat-Generaal Wegen (KGM) heeft op hun website een aantal PDF'jes met de afmetingen van de E- en O-serie letters en cijfers.
https://www.kgm.gov.tr/Sayfalar/KGM/Sit ... talar.aspx

In het linkermenu gaat het om
  1. Karayolu Trafik İşaretleme Standartları 1 (pagina 211 en 212)
  2. Karayolu Trafik İşaretleme Standartları 2 (vanaf pagina 72)
  3. Erişme Kontrollü Karayollarında Trafik İşaretleme Standartları (vanaf pagina 96)
Ik heb er even snel doorheen gebladerd. Het lijkt erop dat de info uit PDF 2 en 3 in bovengenoemde pagina's identiek is
Deze info is misschien ideaal voor onze fictieve bordenbouwers :)

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » vr 18 feb 2022, 19:40

^^ Dank! Ik zat in ieder geval verkeerd met de benamingen: E serisi is het snelweglettertype en O serisi het lettertype voor overige wegen.

Bij nader inzien heeft O serisi, die ik veel weg vind hebben van DIN1451 Breitschrift, ook wel veel overeenkomsten met Transport. Met name de vormen van de g en een aantal cijfers zijn tekenend. De hoofdletters lijken echter weer uit de FHWA series overgenomen te zijn. Al met al lijkt het E serisi me een mengvorm van verschillende lettertypen.

E serisi:
Afbeelding

O serisi:
Afbeelding

Tachi
verkeersader

Bericht door Tachi » za 19 feb 2022, 11:27

Chris schreef: wo 09 feb 2022, 21:08 Update van de Çanakkale / Dardanellen brug. Er ligt al asfalt op. De beoogde opening is op 18 maart 2022, ik ben benieuwd of ze dat nog gaan halen, maar het tempo ligt wel echt heel hoog.
Sterker nog. Ze willen de brug al openstellen voor het verkeer op 26 februari, op de verjaardag van Erdogan. De officiële openingsceremonie zal dan wel op 18 maart plaatsvinden.
Daily Sabah schreef:The landmark project crossing the Çanakkale (Dardanelles) Strait is due to open to traffic on Feb. 26, before the official ceremony is held on March 18, which coincides with the 107th anniversary of the Çanakkale Naval Victory.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 27 feb 2022, 10:06

Ik heb geen beelden of nieuwsberichten kunnen vinden dat de brug over de Dardanellen gisteren is geopend.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 11 mar 2022, 19:50

Chris schreef: ma 03 jan 2022, 12:19 De inflatie in Turkije is gierend opgelopen naar 36%, een stuk hoger nog dan analisten hadden verwacht. Dit is de hoogste inflatie in 20 jaar. De prijsstijging van voedsel is opgelopen naar 44%. Men verwacht 40-50% inflatie in maart als het beleid niet wordt gewijzigd.

https://www.reuters.com/world/middle-ea ... 022-01-03/
De inflatie is nog harder opgelopen dan verwacht, al in februari werd een inflatie van 54% jaar-op-jaar opgetekend: https://www.cnbc.com/2022/03/03/turkeys ... cent-.html

Prices of consumer goods rose 4.81% on the previous month, according to the Turkish Statistical Institute on Thursday. The producer price index jumped 7.22% on the prior month, clocking an annual increase of 105%.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 14 mar 2022, 19:40

Vrijdag is het dan zo ver, de opening van de grootste brugoverspanning ter wereld: de brug over de Dardanellen (Çanakkale). De brug heeft een overspanning van 2023 meter, na 24 jaar is de Akashi Kaikyō Bridge in Japan dan niet meer de grootste brugoverspanning ter wereld.

Afbeelding

Afbeelding

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 14 mar 2022, 19:52

Autosnelweg zonder vluchtstrook en enige vorm van rijstrooksignalering? :|

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 14 mar 2022, 19:54

^^ Kwantiteit boven kwaliteit :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 14 mar 2022, 19:59

2x3 lijkt me gezien de omgeving wat veel van het goede: je had de weg ook met een smalle vluchtstrook en redresseerstrook kunnen openen. Gelijk ruimtereservering voor als het toch zo druk wordt dat het wel nodig is.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 14 mar 2022, 20:23

Je ziet ook dat de brug nog lang niet klaar is, er moet nog schilderwerk gedaan worden, de catwalk van de hangkabels moet nog verwijderd worden, een heleboel steiger/trapwerk langs de pylonen, er staat nog een torenkraan op, etc.

Er is grote druk om de brug op 18 maart te openen vanwege de slag om de Dardanellen in 1915, van grote betekenis in de Turkse geschiedenis: https://en.wikipedia.org/wiki/Naval_ope ... f_18_March

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 14 mar 2022, 20:33

Vinny schreef: ma 14 mar 2022, 19:59 2x3 lijkt me gezien de omgeving wat veel van het goede: je had de weg ook met een smalle vluchtstrook en redresseerstrook kunnen openen. Gelijk ruimtereservering voor als het toch zo druk wordt dat het wel nodig is.
2x3 is de standaard in Turkije voor autosnelwegen, er zijn maar weinig snelwegen die 2x2 rijstroken hebben. Toen ik door Turkije ben gereden over de snelwegen vanaf Gerede (komende vanaf Samsun) tot aan de Bulgaarse grens kwam ik 2x2 alleen tegen op de O-4 bij Izmit en de O-3 aan de westkant van Edirne. De rest was allemaal minimaal 2x3.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 14 mar 2022, 20:35

Er is grote druk om de brug op 18 maart te openen vanwege de slag om de Dardanellen in 1915, van grote betekenis in de Turkse geschiedenis:
Ja zoiets is natuurlijk veel belangrijker dan de veiligheid van de weggebruiker :nothanks:

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 14 mar 2022, 21:14

^^ Daar kun je genoeg mouwen aan passen. Het zou niet de eerste keer zijn dat ergens een maand zit tussen de officiële opening met alle hotemetoten en vlagvertoon, en de daadwerkelijke ingebruikname. En dan zijn er nog varianten als ingebruiknemen met bijvoorbeeld maar één rijbaan terwijl ze de tweede afwerken.

Overigens is daar bij de Dardanellen lang genoeg gevochten om altijd op een dag met zekere significantie te kunnen openen, zou ik ergens zeggen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 14 mar 2022, 21:29

Er is wel aangekondigd dat de verkeersopenstelling op 19 maart 00:01 uur zal zijn.

https://www.aa.com.tr/tr/gundem/kinali- ... or/2524608