Dordrecht presenteert verkeersplannen

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg

Re: Dordrecht presenteert verkeersplannen

Bericht door boe! » za 25 sep 2021, 19:34

Wouter N14 schreef: za 25 sep 2021, 19:11 Hoe worden pakketjes en boodschappen bezorgd in een autovrije wijk?
Zoals hieronder of een centraal ophaalpunt aan de rand van de wijk.
Afbeelding

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 25 sep 2021, 19:36

Ohja. Picnic, Albert Heijn, Jumbo etc. zullen vast snel volgen...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 25 sep 2021, 20:07

Een nieuwbouwwijk autovrij inrichten vind ik op zich niet zo bezwaarlijk. Het is immers vrij aan een ieder om daar te gaan wonen en de rest van de wereld heeft daar beperkt last van. Zomaar doorgaande wegen afsluiten is veel ingrijpender en, zeker als je het zo halfslachtig doet als in deze plannen, ook nog vrij zinloos.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 25 sep 2021, 20:17

Per bakfiets? Coolblue doet dat hier ook wel eens en dat in een niet-autovrije wijk.

Maar hoe komen hulpdiensten, verhuiswagens enzo bij de huizen?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 25 sep 2021, 20:20

^^ Gewoon via de straten die dan wandelpromenades of shared sustainable urban space heten en met uitneembare paaltjes zijn afgesloten.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 25 sep 2021, 20:31

Als je uitneembare paaltjes hebt, dan kunnen bewoners met auto’s die ook uitnemen. En dus de auto voor de deur zetten. Dat zie je nu ook al bij mensen die aan een fietspad wonen dat ook zogenaamd afgesloten is door zo’n paaltje.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 25 sep 2021, 20:37

Je hoeft mij niet te overtuigen van mogelijke nadelen van het concept ;)

Sondermaut
stadsweg

Bericht door Sondermaut » za 25 sep 2021, 21:23

Ik vind het plan voor de Dordtse Spoorzone zelf ook erg idealistisch. Ik ben er in elk geval van overtuigd dat dit plan sterk aan aantrekkelijkheid inboet zodra potentiële inwoners er lucht van krijgen dat er een totaal gebrek aan parkeerruimte zal zijn. Bij mij in de wijk maakt de gemeente de parkeerproblemen eigenlijk ook alleen maar groter. Sinds donderdag zijn er in mijn straat weer vier parkeerplaatsen gekaapt door elektrische auto's, terwijl het aantal huishoudens met twee auto's alleen maar groeit. :shutup:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 25 sep 2021, 21:50

Te weinig parkeerplaatsen is vaak één van de meest aangehaalde problemen in dichtbebouwde woonwijken. Je moet wel echt dedicated zijn om een huis te kopen waar je niet in de buurt kan parkeren. Ik geloof niet dat gezinnen (=doelgroep van dit project) hier massaal voor gaan kiezen. Veel huishoudens zonder auto zijn studenten, institutioneel of hebben een zeer laag inkomen. Het aantal huishoudens dat hier bewust voor kiest is heel klein. Misschien denkt Dordrecht een flinke hap van dit publiek aan te trekken, maar je zou denken dat mensen die daar bewust voor kiezen liever in het centrum van Amsterdam of Rotterdam gaan wonen. Best kans dat zo'n ambitieus plan uiteindelijk gaat verwateren. Daarnaast is het voor Dordrecht ook strategisch wel een belang dat er een wegverbinding blijft voor lokaal verkeer en dat ze niet volledig afhankelijk worden van de snelwegtunnel.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 26 sep 2021, 8:46

Durashift schreef: za 25 sep 2021, 19:07 Letterlijke tekst: "wegen die nu voor de auto worden gebruikt..anders inzetten, bijvoorbeeld voor fietsers en voetgangers".
Ik zie er echt geen probleem in om dat te doen waar mogelijk :dontknow:
Wouter N14 schreef: za 25 sep 2021, 19:11 Hoe worden pakketjes en boodschappen bezorgd in een autovrije wijk?
Ik ben zelf woonachtig in een nieuwe wijk die als voetgangersgebied is ingericht. Parkeren doen we in een grote gemeenschappelijke garage onder een deel van de nieuwe wijk. Bewoners en bezorgers mogen gewoon het voetgangersgebied inrijden om te laden/lossen. De straten zijn dus niet fysiek afgesloten voor autoverkeer.
Palance schreef: za 25 sep 2021, 20:31 Als je uitneembare paaltjes hebt, dan kunnen bewoners met auto’s die ook uitnemen. En dus de auto voor de deur zetten.
Dat gebeurt hier dus ook. Maar na een paar keer bekeuren is men dat best snel afgeleerd ;)

kees
expressweg

Bericht door kees » zo 26 sep 2021, 10:16

Parkeren en Dordrecht is toch al geen fijne combinatie. In de omgeving van het Energieplein staat een flinke parkeerplaats eigenlijk structureel leeg, omdat het aan de rand van de gratis zone ligt. Dat deze voor betaald parkeren is, komt waarschijnlijk doordat er een parkeergarage gebouwd is, die natuurlijk niet geflankeerd moet worden door een gratis parkeerterrein. Mensen die daadwerkelijk gratis willen parkeren, worden steeds verder het centrum uitgedreven. De opengevallen parkeerplekken staan echter grotendeels leeg. Conclusie: de balans in het ruimtegebruik is nogal zoek.
Dus als Dordrecht niet goed nadenkt over de parkeerprobleatiek, zoals ze in andere delen van de stad ook al niet doen, gaan ze heel hard onderuit.

Maar een andere mogelijkheid is om de onder de wijk (half)ondergronds een parkeergarage aan te leggen, die je voor bewoners en bezoekers kan gebruiken. In 's-Hertogenboch heb je dat onder het Paleiskwartier.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 26 sep 2021, 10:50

Seat Ibiza schreef: zo 26 sep 2021, 8:46
Palance schreef: za 25 sep 2021, 20:31 Als je uitneembare paaltjes hebt, dan kunnen bewoners met auto’s die ook uitnemen. En dus de auto voor de deur zetten.
Dat gebeurt hier dus ook. Maar na een paar keer bekeuren is men dat best snel afgeleerd ;)
Áls er al wordt gehandhaafd.
kees schreef: zo 26 sep 2021, 10:16 Parkeren en Dordrecht is toch al geen fijne combinatie.
Als ik in het centrum van Dordrecht moet zijn pak ik óf de trein, óf ik zet de auto in de garage Drievriendenhof. En ja, dat is betaald, maar ook weer geen schokkende prijzen.

Autosnelwegen.net

kees
expressweg

Bericht door kees » zo 26 sep 2021, 13:26

Palance schreef: zo 26 sep 2021, 10:50
kees schreef: zo 26 sep 2021, 10:16 Parkeren en Dordrecht is toch al geen fijne combinatie.
Als ik in het centrum van Dordrecht moet zijn pak ik óf de trein, óf ik zet de auto in de garage Drievriendenhof. En ja, dat is betaald, maar ook weer geen schokkende prijzen.
Jij bekijkt het vanuit een andere perceptie. Als ik naar een centrum van een stad ga, ga ik in principe ook met de trein.
Ik heb het ook niet over de tarieven. Voor een incidenteel bezoekje zullen die best schappelijk zijn. Voor een werknemer die dagelijks zou moeten betalen, is het echt een ander verhaal
Maar mijn punt ging vooral om het feit dat er om het Energieplein enorm veel lege parkeerplaatsen zijn (betaald en deels pas per 1 september vorig jaar ingevoerd) terwijl het verderop vol staat. Dat vind ik enorm inefficiënt gebruik van de openbare ruimte.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 26 sep 2021, 13:32

Nou, mijn perceptie was jouw uitspraak dat Dordrecht en parkeren geen goede combinatie is. En ik zie dat anders. Dat staat los van een praktisch ongebruikt parkeerterrein.

Autosnelwegen.net

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 26 sep 2021, 15:10

kees schreef: zo 26 sep 2021, 13:26
Jij bekijkt het vanuit een andere perceptie. Als ik naar een centrum van een stad ga, ga ik in principe ook met de trein.
Ik heb het ook niet over de tarieven. Voor een incidenteel bezoekje zullen die best schappelijk zijn. Voor een werknemer die dagelijks zou moeten betalen, is het echt een ander verhaal
Maar mijn punt ging vooral om het feit dat er om het Energieplein enorm veel lege parkeerplaatsen zijn (betaald en deels pas per 1 september vorig jaar ingevoerd) terwijl het verderop vol staat. Dat vind ik enorm inefficiënt gebruik van de openbare ruimte.
Als mensen liever in de buurt gaan zoeken naar een gratis plaats, dan gewoon makkelijk op de betaalde parkeersplaats te parkeren, dan is die betaalde parkeerplaats misschien wel gewoon te duur.
Misschien is het beter om voor structurele bezoekers andere abbonnementen aan te bieden of om de dagtarieven te verlagen.

Overigens, als jij bij het Paleiskwartier in de buurt woont, dat is 5 minuten lopen van het station, dan is de trein natuurlijk een goede keuze naar veel steden.
Als ik met de trein naar een andere stad wil, dan ben ik eerst zeker drie kwartier zoet om de bus naar Arnhem te nemen (of naar Arnhem te fietsen, dat duurt ook ongeveer drie kwartier)... Als ik met de auto en de spits kan vermijden, dan sta ik met die drie kwartier al in Utrecht, Oberhausen of Zwolle. Den Bosch, Düsseldorf en Eindhoven zijn van hier uit een uurtje.
Dan is de trein gewoon niet competitief, tenzij ik iemand strik om me naar het station te brengen of een taxi neem (maar dan is het financiele voordeel van het parkeren ook meteen weg). Dat is meteen het probleem met de in principe vrij aardige sneltreinen in Nederland, ze gaan van waar bijna niemand is naar waar bijna niemand moet zijn; daarbij doen het voor en/of natransport qua reistijd dat alternatief gewoon de das om.

Om dan weer terug bij Dordrecht te komen, het is een utopie om te denken dat je automobilisten kunt weren of ver weg kunt houden. Er gaan automobilisten naar de stad komen, dus moet je dat gewoon faciliteren met fatsoenlijke wegen en fatsoenlijke parkeermogelijkheden.
Uiteraard is het prima als je wijken verkeersluw wilt maken en groen wilt hebben in de stad, maar men moet niet de kop in het zand steken betreffende de vervoersvraag per auto.

Edit:
Men zou dan nog met transferia of P+R dingen of iets dergelijks iets kunnen proberen. Maar als ik aan de rand een parkeerplaats moet zoeken, moet hannessen om uit te vogelen hoe het in de betreffende stad geregeld is om dan alsnog in de bus te gaan zitten... Dan rij ik of met de auto alsnog de stad in of indien dat geen goede oplossing is ga ik wel ergens anders heen.

MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE » zo 26 sep 2021, 15:15

^^
Het zou handig zijn als er een soort "Superintercitys" zouden zijn. Bijvoorbeeld de IC Den Haag-Groningen, laat die alleen stoppen op Den Haag, Utrecht, Zwolle en Groningen. De IC Roosendaal-Zwolle, laat die stoppen op Breda, Tilburg, Den Bosch, Nijmegen, Arnhem en Zwolle.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 26 sep 2021, 15:25

Zulke super intercity's leggen een enorm beslag op de infrastructuur zonder dat er veel reizigers zijn die over zulke afstand reizen. De kracht van ons spoornet is juist de frequentie wat met zich meebrengt dat er relatief vaak gestopt wordt.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » zo 26 sep 2021, 16:10

MaartenE schreef: zo 26 sep 2021, 15:15 ^^
Het zou handig zijn als er een soort "Superintercitys" zouden zijn. Bijvoorbeeld de IC Den Haag-Groningen, laat die alleen stoppen op Den Haag, Utrecht, Zwolle en Groningen.
Die zou ten opzichte van de huidige IC's dus enkel Gouda, Amersfoort en Assen overslaan. Die drie stops kosten niet meer dan 3 minuten per stuk, dus win je hooguit 9 minuten. Dat is niets met het aantal reizigers dat langer onderweg is omdat ze een sprinter moeten nemen of nog maar 2 ipv 4 reismogelijkheden per uur hebben.
De IC Roosendaal-Zwolle, laat die stoppen op Breda, Tilburg, Den Bosch, Nijmegen, Arnhem en Zwolle.
De Intercity Roosendaal-Zwolle heeft vooral last van het enkelspoor bij Ravenstein en tussen Deventer en Zwolle. Door dat enkelspoor kunnen er geen of minder sprinters rijden, waardoor de IC vaker moet stoppen.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 26 sep 2021, 17:59

Die plannen van Dordrecht zijn natuurlijk leuk en ergens vind ik het ook goed dat er zo over nagedacht wordt. Maar we hebben daar nu geen behoefte aan. Er moeten dringend woningen bijgebouwd worden en daar past het niet bij om hele specifieke concepten toe te passen. Nieuwe woningen moeten bij een zo breed mogelijke doelgroep passen, met zo min mogelijk risico gerealiseerd kunnen worden en zo toekomstvast mogelijk zijn.
Aansluitend bij dat laatste: het blijkt iedere keer weer dat specifieke concepten niet toekomstvast zijn. De galerijflats uit de jaren 60, de bloemkoolwijken uit de jaren 70, de woonerven uit de jaren 80, de vinexwijken uit de jaren 90, ze bleken alleen maar te passen bij de tijdsgeest van dat moment.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 26 sep 2021, 18:13

MaartenE schreef: zo 26 sep 2021, 15:15 ^^
Het zou handig zijn als er een soort "Superintercitys" zouden zijn. Bijvoorbeeld de IC Den Haag-Groningen, laat die alleen stoppen op Den Haag, Utrecht, Zwolle en Groningen. De IC Roosendaal-Zwolle, laat die stoppen op Breda, Tilburg, Den Bosch, Nijmegen, Arnhem en Zwolle.
Het treinverhaal is hier wat off-topic, maar dat kan eventueel afgesplitst worden.

Als het om Dordrecht gaat, missen er eigenlijk meerdere spoorverbindingen. Naar Breda rijden alleen stoptreinen, met voor bijvoorbeeld Eindhoven of Antwerpen een lange overstap.

Richting het noorden is het spijtig dat er niet iets als een IC Bergen op Zoom-Roosendaal-Dordt-Rotterdam CS-Schiphol-Amsterdam CS is.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 26 sep 2021, 18:15

Wouter N14 schreef: zo 26 sep 2021, 17:59 Die plannen van Dordrecht zijn natuurlijk leuk en ergens vind ik het ook goed dat er zo over nagedacht wordt. Maar we hebben daar nu geen behoefte aan. Er moeten dringend woningen bijgebouwd worden en daar past het niet bij om hele specifieke concepten toe te passen. Nieuwe woningen moeten bij een zo breed mogelijke doelgroep passen, met zo min mogelijk risico gerealiseerd kunnen worden en zo toekomstvast mogelijk zijn.
Aansluitend bij dat laatste: het blijkt iedere keer weer dat specifieke concepten niet toekomstvast zijn. De galerijflats uit de jaren 60, de bloemkoolwijken uit de jaren 70, de woonerven uit de jaren 80, de vinexwijken uit de jaren 90, ze bleken alleen maar te passen bij de tijdsgeest van dat moment.
Wat is momenteel eigenlijk de trend? #dtv

Ik heb zelf de indruk dat het zielloze karakter van de Vinexwijken wel wat is losgelaten, maar dat de terugkerende factor nog wel is dat er te veel woningen op een te klein oppervlak worden gezet.

Sondermaut
stadsweg

Bericht door Sondermaut » zo 26 sep 2021, 19:23

De ontwikkelingen op de woningmarkt zijn sinds de afschaffing van het ministerie van VROM niet bepaald wereldschokkend. Momenteel is de stijl uit de jaren '30 verworden tot een trend, maar op een dusdanige manier dat ik het ergens ook weer erg cliché vind worden. Ook in Dordrecht ontstaan er kleine wijken met dergelijke woningen, maar door de grote hoeveelheid natuur en akkerland buiten de komgrens is er de facto bijna geen ruimte meer voor grotere gebiedsontwikkelingen. Ook het stuk waar de Spoorzone gepland is staat momenteel vol, maar dan met diverse soorten autobedrijven en een bouwmarkt.

kees
expressweg

Bericht door kees » zo 26 sep 2021, 23:03

duikgek89 schreef: zo 26 sep 2021, 15:10 Overigens, als jij bij het Paleiskwartier in de buurt woont, dat is 5 minuten lopen van het station, dan is de trein natuurlijk een goede keuze naar veel steden.
Ik noemde het Paleiskwartier omdat ik het aspect parkeren (half)ondergronds miste bij de discussie omtrent de Spoorzone, niet om mijn eigen situatie te illustreren. En nee, ik ben niet het forumlid dat in het Paleiskwartier woont,

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 27 sep 2021, 8:54

En die grote garage in het Paleiskwartier is naar mijn indruk maar matig gevuld. Maar terug naar Dordrecht.

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » ma 27 sep 2021, 16:41

^^
Hij moet toch ook niet ramvol staan? Heb het idee dat ie toch wel regelmatig tot 2/3 of iets meer gevuld is. Hoe dat ‘s avonds is weet ik niet, maar overdag wordt ie toch best goed gebruikt volgens mij.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 27 sep 2021, 17:50

Ramvol hoeft niet, maar ik neem regelmatig waar dat er op de dag nog 500 plekken of meer leeg staan.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » ma 27 sep 2021, 18:20

Seat Ibiza schreef: zo 26 sep 2021, 8:46
Áls er al wordt gehandhaafd.
Ik weet niet hoe het in andere steden geregeld is, maar hier zie ik ze soms wel 3x per dag langsrijden.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 27 sep 2021, 18:26

In de winter worden die paaltjes in mijn gemeente verwijderd om strooiwagens voor de fietspaden vrij naan te geven. Je snapt wel dat het in de winter ineens wel erg druk is met geparkeerde auto’s op die fietspaden :D

Autosnelwegen.net