Een kaart van Kazan en omgeving:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... zan%27.jpg
De geschiedenis van de M7 (Moskou - Kazan - Ufa) is gevarieerd. De weg was tussen Moskou en Gorky (hedendaags Nizhny Novgorod) al in de late middeleeuwen een verbinding voor handel en transport. Dit was dan ook één van de wegen die in de jaren '30 al verhard is. In 1933 opende de eerste vaste brug over de Oka in Gorky, ik vermoed dat dit wel eens één van de eerste grote verkeersbruggen in Rusland kon zijn geweest.
Gorky - Kazan was een ander verhaal. Er was heel lang geen vaste oeververbinding over de Volga. De kaart hierboven geeft aan dat er een verkeersbrug was bij Zelenodolsk, maar dat was de tweede spoorbrug die daar toen is aangelegd. Bij Zelenodolsk was wel de belangrijkste veerdienst over de Volga in deze streek, de enige die geschikt was voor vrachtwagens.
Om de Volga te kruisen werd een dam bij Cheboksary aangelegd. De bouw daarvan begon eind jaren '60 maar werd fors vertraagd. Uiteindelijk kwam de dam in 1986 gereed, rond die tijd is ook een 2x2 weg over de dam aangelegd. Echter in diezelfde periode werd een grote brug aan de westkant van Kazan aangelegd, de Zaymishchensky Bridge die in de periode 1981-1989 is aangelegd. Dus in elk geval pas vanaf de tweede helft jaren '80 was er voor het eerst een vaste wegverbinding over de Volga. De ringweg van Kazan werd iets eerder aangelegd, midden jaren '80.
Er bestond oorspronkelijk een verbeterde gravelweg tussen Kazan en Ufa. Deze had nog veerdiensten over de rivieren Vyatka en Kama. Deze route verliep op het oostelijk deel afwijkend van de huidige M7, namelijk via Birsk en Blagoveshchensk, en naderde Ufa dus meer vanuit het noorden. Ik heb niet echt gedetailleerde informatie kunnen vinden over de bouw van de M7 op het oostelijk deel, maar het is wel duidelijk dat dit een gevolg was van de bouw van de mega KAMAZ fabriek in Naberezhnye Chelny, waar de bouw in 1969 van startte. Daarvoor was Naberezhnye Chelny een onbelangrijk dorp, maar groeide uit tot een grote planmatige stad met meer dan 500.000 inwoners. Ik vermoed dat begin jaren '70 ook de weg van Naberezhnye Chelny naar Ufa is aangelegd, iets verder zuidwestelijk van de oorspronkelijke route over Birsk.
Op de kaart:
Tot zover de studie M7