[RUS] Rusland - Russia - Россия

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 03 jan 2007, 18:37

Heb je nog interessante reiservaringen in de bepaalde landen? Hoe vaak je aangehouden wordt, hoe de wegen zijn, problemen bij de grens, met de taal, bij pech etc.

brandsrus
dorpsstraat

Bericht door brandsrus » wo 03 jan 2007, 19:04

Oke, even wat ervaringen op een rij voor voornamelijk Polen, Wit-Rusland en Rusland

Polen
- We zijn wel eens aangehouden voor het inhalen op een doorgetrokken streep. Boete liegt er niet om, weet niet meer hoeveel maar dit werd behandeld zoals in Nederland (zonder corruptie e.d.). De wegen waren toen nog smal maar wel met zo'n mehrstreckstriefe (diegene die inhaalt moet uitwijken zodat een ander kan passeren). Er was wel een tolweg weet alleen niet meer waar precies. Voor de grens met Duitsland (Frankfurt a/d Oder) hoefde we in dit tijd niet lang te wachten. Er kwam een militair (douanier) in de bus en die bekeek de paspoorten etc. Geen problemen ondervonden toen.

Wit Rusland
- De grensovergang Terespol - Brest is een beruchte grensovergang. Er zijn daar menig auto's die heelhuids uitgepakt moesten worden. Dit was dan ook de gevreeste grensovergang over de hele reis genomen. Als je alles moet uitpakken ben je zo weer een dag verder e.d. want dan willen ze echt alles bekijken. Zoals in denk ik alle voormalige oostbloklanden hebben de douaniers de tijd. Staan wat te praten en mondjes maat gaat de slagbomen open en kunnen ook weer elk moment worden gesloten. We hebben daar veel problemen gehad met de paspoorten. Gelukkig was een tolk mee die alle namen die op het paspoort etc. naar het cyrillisch schrift kon vertalen/omzetten. De procedure is daar dat je een kaartje krijgt waarbij je 4 stempels moet verzamelen om over de grens te mogen. Dat was toen in ieder geval zo. Toen we de Poolse douanier gehad hadden konden we doorreden, een paar kilometer verderop heb je de Wit-Russische douanier, die hebben in de baggageruimte van de bus gekeken met honden op verboden spullen (gelukkig werd er niets gevonden). Na 6 uur te hebben gewacht zijn we de grens gepasseerd en even later was er nog een kantoor weer iedere passagier een reisverzekering moet afsluiten. Kost dus ook weer tijd om dat voor mekaar te krijgen (geloof dat het verplicht is!). In Wit-Rusland zijn we een keer aangehouden voor te hard rijden. Door de corruptie daar konden we dat afkopen door een pakje Westerse sigaretten (wat een pakje sigaretten al niet kan doen daar ;) ). Trouwens de politie rijd daar wel in moderne auto's!

Trouwens wist je dat er in Wit-Rusland tussen 22-6 geen bussen met kinderen mogen rijden? Dit is vanwege een zwaar ongeluk in het verleden met een Belgische touringcar.

Rusland
- Bij de grens met Wit-Rusland - Rusland bijna geen problemen op een ding na en dat was dat ze vermoedde dat ons totaal gewicht te groot was (volgens hun was maar 20 kg per persoon toegestaan) en werd er gedreigd dat de bus op de weegbrug moest. Gelukkig konden we dit voorkomen en wederom met een pakje sigaretten. Dit dus ook weer vanwege de corruptie al daar. In Rusland zelf wel eens aangehouden voor het feit dat er een achterlamp stuk zou zijn, wat later bleek dat ze gewoon probeerde een boete aan te naaien die niet terecht was maar probeer dat maar eens uit te leggen met een Westerse bus ;) . De wegen waren zoals ik eerder al zei niet in een goede staat. Maar kan nu de dag zo weer anders zijn.

Ik hoop dat je wat kunt met deze informatie! ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 03 jan 2007, 23:04

Bedankt voor de info. Voel je vrij om nog meer aanvulling te geven op posts! :)

Ik ben wat Russisch aan het leren. Altijd handig om verkeersborden en dergelijke te ontcijferen.

Het lijkt moeilijker dan het is. Als je het Cyrillisch onder de knie hebt, dan kom je al een heel eind. Wat je doet is dat je de Cyrillische tekens uit je hoofd kent, en ze snel achter elkaar kan lezen cq vertalen naar Latijn. Dan zeg je dat op in je hoofd, en dan kan je al heel wat woorden ontcijferen.

Zelf spreken is natuurlijk stukken lastiger.

Neem nu het woord английский Anglijskij (of ij = y), dat lijkt al behoorlijk op Engels, want dat betekend het ook.
Украинский Oekrainskij = Oekrains.
Нидерланды = Niderland' = Nederland. :)

N342
autoweg

Bericht door N342 » do 04 jan 2007, 0:23

Chris, je bent geen Russisch aan het leren, je bent alleen bezig met transliteratie. Omgekeerd heeft een Rus toch ook geen Nederlands geleerd als hij/zij in staat is het Latijnse schrift te begrijpen?

Maar om het even te testen, welke 2 plaatsen staat hieronder?

Хелдeр

Эиндховeн
*11-08-2017 L.M.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 04 jan 2007, 6:52

Daarnaast zitten er ook verschillen tussen het cyrillisch zoals ze in de verschillende talen worden gebruikt (bv. Russich, Servisch, Macedonisch) Eigenlijk net zoals in het Latijnse schrift waarin sommige talen bepaalde letters kennen die in andere talen (officieel) niet voorkomen.

In ieder geval is inderdaad zo: Russisch <> Cyrillisch.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » do 04 jan 2007, 11:05

Chris schreef:Нидерланды = Niderland' = Nederland. :)
Bovendien ga je ondanks dappere pogingen al gelijk de fout in. Je verwart de Ы en Ь.
Нидерланды = Niderlandy

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 04 jan 2007, 13:03

N342 schreef:Maar om het even te testen, welke 2 plaatsen staat hieronder?
Хелдeр
Эиндховeн
Transliteratie van cyrillische tekens is iets wat velen wel kunnen.
Zo afwijkend zijn die tekens immers niet, als je het vergelijkt met Thai of Chinees.
Volgens mij staat hier (Den) Helder en Eindhoven
(al kan ik de plank ook finaal misslaan, want het is jaren geleden dat ik voor het laatst de conversietabel cyrillisch-latijn heb gezien)

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » do 04 jan 2007, 13:08

De voorbeelden van N342 tonen echter ook wel weer aan dat 1-op-1 transliteratie van Nederlands naar Cyrillisch niet zomaar gaat.

Bij Хелдeр denk ik bijvoorbeeld eerder aan Gelder(land) dan aan (Den) Helder.
En Эиндховeн mag dan de meest letterlijke transliteratie van Eindhoven zijn, maar in de praktijk lijkt Эйнтовын mij misschien beter. :)

En René: probeer nu eens de teksten in mijn onderschrift te translitereren. :)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 04 jan 2007, 13:28

Matthijs schreef:En René: probeer nu eens de teksten in mijn onderschrift te translitereren. :)
Ik kom niet verder dan Rossia... 8-)
(maar dat stuk had je allang door)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 04 jan 2007, 14:14

Matthijs schreef:De voorbeelden van N342 tonen echter ook wel weer aan dat 1-op-1 transliteratie van Nederlands naar Cyrillisch niet zomaar gaat.
Wel in het Servisch: Omdat die taal officieel in zowel het Latijns als het Cyrillische scrhift bestaat is daar wél een 1-op-1 'vertaling'. Zie de tabel halverwege deze pagina.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

N342
autoweg

Bericht door N342 » do 04 jan 2007, 17:04

Matthijs schreef:Bij Хелдeр denk ik bijvoorbeeld eerder aan Gelder(land) dan aan (Den) Helder.
René had gelijk, 't is Den Helder.
Matthijs schreef:En Эиндховeн mag dan de meest letterlijke transliteratie van Eindhoven zijn, maar in de praktijk lijkt Эйнтовын mij misschien beter. :)
Nouja, dit was de transliteratie die ik gevonden had (op de Russische wikipedia over Nederland, daar had ik ook Den Helder gevonden)
Palance schreef:Wel in het Servisch: Omdat die taal officieel in zowel het Latijns als het Cyrillische scrhift bestaat is daar wél een 1-op-1 'vertaling'. Zie de tabel halverwege deze pagina.
Onderaan de pagina staat deze zin:
In de nabije toekomst zullen in plaatsnamen de voorvoegsels 'Srpska/Srpski/Srpsko' in de nabije toekomst komen te vervallen.
Die loopt niet helemaal lekker. ;)
*11-08-2017 L.M.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 04 jan 2007, 18:14

Dan ga ik die zin aanpassen ;) Bedankt!

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 05 jan 2007, 14:32

M9 Moskva - Sebezj

Afbeelding

De M9 is de hoofdroute van Moskou naar Letland. Deze route omzeilt Wit Rusland, en wordt door reizigers naar Moskou genomen die de route door Wit Rusland willen omzeilen, scheelt moeilijke grenscontroles en een visum. Kijken of de route net zo uitgebreidt uitgebouwd is als de M1 naar Minsk.

Het eerste stuk vanuit Moskou is goed uitgebouwd, een 2x4 autosnelweg, met alle aansluitingen ongelijkvloers. Na een tiental kilometers is de snelweg nog 2x2 rijstroken. 104 kilometer ten westen van Moskou wordt het een gewone doorgaande weg. Er is maar één grote plaats langs de route; Velikie Luki, ongeveer 480 kilometer ten westen van Moskou.

De weg gaat mooi langs alle plaatsen, in plaats van erdoor, soms met klaverbladen. Regelmatig zijn hier nog ongelijkvloerse kruisingen met snelweg-achtige constructies. De M9 ziet er als een redelijk alternatief voor de M1 uit.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 09 jan 2007, 15:06

M10 Moskva - Sankt-Petersburg

Afbeelding

De M10 is de hoofdroute van Moskou naar Sint Petersburg, en 725 kilometer lang. Het is één van de belangrijkste wegen naar het noorden, en de route van Scandinavië naar Moskou.

De weg begint als 2x3 hoofdweg door de voorsteden van Moskou, met lange files zo te zien. Veel aansluitingen zijn gelijkvloers, maar er zijn ook een paar ongelijkvloerse aansluitingen.

Na het vliegveld Sheremetyevo wordt de weg 2+2 met een breed stuk asfalt tussen de 2 banen, soms wordt die als uitvoeger gebruikt. verder naar het noordwesten zijn tankstations, en het asfalt ziet er best goed uit. Na een tijdje verdwijnt de midden"berm", en wordt het aan elkaar grenzend 2+2.
Anders dan andere M-wegen, gaat deze weg wel door grote steden zoals Zelenograd en Klin. Om de grote stad Tver is wel een rondweg. Na deze stad versmalt de weg zich naar één rijbaan. Ook zijn er stukken 2+1 alternerend, zoals je in Duitsland ziet.

Men heeft de mogelijkheid om langs de grote stad Novgorod te rijden, in plaats van erdoor. In de buurt van Sankt Petersburg wordt de weg weer 2+2. Bij de stad komt de aansluiting met de grote ring van Sint Petersburg. De stad is erg groot, noord-zuid is het meer dan 35 kilometer bebouwing. De stad ligt tussen watermassa's, de Finse golf en het immense Ladoga meer, één van de grootste meren ter wereld.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 09 jan 2007, 20:07

De bedoeling is dat de Russen de huidige M10 gaan vervangen door een autosnelweg.

Hier een vertaling:
Rosavtudor schreef:De nieuwe Moskou - Sint Petersburgsnelweg is het grootste en belangrijkste wegenproject. De snelweg gaat door een industrieel ontwikkeld gebied, bevolkt door 25 miljoen mensen, 18% van Ruslands bevolking.

De lengte van de route van de ring van Moskou tot de ring van Sint Petersburg is ongeveer 650 kilometer. De breedte van de weg is 10 rijstroken bij Moskou, 8 rijstroken in de Leningrad Oblast (provincie), en 6 rijstroken in het overige gebied bij Tver en Novgorod.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 09 jan 2007, 20:16

Random foto's uit de Russische Federatie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ringweg St. Petersburg
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 09 jan 2007, 20:23

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 09 jan 2007, 20:23

Prachtige foto's. Het valt me alleszins mee (op wat vreemde zaken na).
De autogordel: een band voor het leven.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 09 jan 2007, 20:41

De bovenste foto: Terugkeerpijltjes op het wegdek. Ideaal systeem, je ziet het in Frankrijk ook. In Nederland helaas zeer zelden...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 13 jan 2007, 13:06

Een aantal foto's had ik al eens gezien. Vooral die met linksverkeer valt wel op ... Hoe ik eraan kom weet ik niet meer, maar ik heb die foto in een directory M4.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 02 apr 2007, 12:47

1. Rechtdoor de R38 naar Volosovo, rechts naar Gatchina.
Afbeelding

2. Hoofdweg naar Murmansk, in het verre noorden.
Afbeelding

3. Ik vermoedt dat dit bord nog net in Georgië staat.
Afbeelding

4. Op de M11 naar Leningrad (nu St. Petersburg). Rechtsaf Gatchina.
Afbeelding

5. Kaliningrad 9km, Zelenogradsk 23km.
Afbeelding

6. Moskou 29km, Iksha 28km, Drsu 30km (slecht leesbaar)
Afbeelding

7. Rondweg van St. Petersburg. Viborgskoe sh. 8km, Primorskoe sh 25km, Kronstadt 42km
Afbeelding

8. Op de grens van Europa en Azië.
Afbeelding

9. Vlakbij airport Domodedovo bij Moskou. De M4 gaat naar Kashira.
Afbeelding

10. Links Novoselki en Levashovo, rechtdoor Vyborg, en rechtsaf Jukki en Priozersk.
Afbeelding

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 02 apr 2007, 13:13

Chris schreef:5. Kaliningrad 9km, Zelenogradsk 23km.
Afbeelding
Een bord in het in het Sovjet-tijdperk zwaar verminkte Samland, ooit een van de mooiste Oostzeegebieden.
Vroeger heetten deze plaatsen Königsberg respectievelijk Cranz
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

brandsrus
dorpsstraat

Bericht door brandsrus » ma 02 apr 2007, 21:43

Ik smul van deze mooie plaatjes :D .

Ga door :D

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 03 apr 2007, 12:32

René schreef:
N342 schreef:Maar om het even te testen, welke 2 plaatsen staat hieronder?
Хелдeр
Эиндховeн
Transliteratie van cyrillische tekens is iets wat velen wel kunnen.
Zo afwijkend zijn die tekens immers niet, als je het vergelijkt met Thai of Chinees.
Volgens mij staat hier (Den) Helder en Eindhoven
(al kan ik de plank ook finaal misslaan, want het is jaren geleden dat ik voor het laatst de conversietabel cyrillisch-latijn heb gezien)
Ik heb nog ergens een oude Russische legerkaart van Nederland, ooit bij De Slegte in Utrecht gekocht voor 2,50. Staan ook alle plaatsnamen in Cyrillisch op. 8-)

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 07 apr 2007, 13:35

Dit zijn foto's van Flickr uit Moskou en St. Petersburg.

Moskou:
http://www.flickr.com/photos/ditissuzanne/436294902/
http://www.flickr.com/photos/ditissuzan ... otostream/
http://farm1.static.flickr.com/148/4325 ... f7.jpg?v=0

St. Petersburg:
http://www.flickr.com/photos/ditissuzanne/431646443/

Als je zoekt op tag 'verkeer' of 'traffic' vind je meer van dit kaliber. De laadsnelheid is soms afhankelijk van het aantal complimentjes en tags, zoals gebruikelijk bij Flickr ;)

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 15 apr 2007, 15:19

René schreef:
Chris schreef:5. Kaliningrad 9km, Zelenogradsk 23km.
Afbeelding
Een bord in het in het Sovjet-tijdperk zwaar verminkte Samland, ooit een van de mooiste Oostzeegebieden.
Vroeger heetten deze plaatsen Königsberg respectievelijk Cranz
Het valt mij vooral op hoe kunstmatig de namen in de oblast Kaliningrad zijn. Zelenogradsk is gewoon Russisch voor 'Groene Stad'. De meeste Sovjetnamen zijn na de ineenstorting van de Sovjet-Unie teruggezet naar het origineel maar hier kon men dat natuurlijk niet doen. ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 15 apr 2007, 15:23

grad is toch berg?

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 15 apr 2007, 15:39

Ik denk dat je in verwarring bent met Kaliningrad. Dat is namelijk geen letterlijke vertaling van Koningsbergen maar gewoon een totaal nieuwe verzonnen naam. De stad is naar de Sovjet-politicus Michail Kalinin genoemd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 15 apr 2007, 15:43

Ik dacht meer aan Volgograd.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 15 apr 2007, 15:58

Stad aan de Volgarivier.