[RUS] Rusland - Russia - Россия

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 07 jun 2005, 22:45

Vinny schreef:
Fürstenberg.
Tja, volgens mij heet dat weer zo. Althans als je het Furstenberg bedoeld dat zo'n 70 kilometer ten noorden van Berlijn ligt,
Nee, Fürstenberg lag tussen Guben en Frankfurt a/d Oder, t.p.v. het huidige Eisenhüttenstadt.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 07 jun 2005, 22:54

Eisenhüttenstadt schijnt een vreselijke sovjetstad te zijn: een paar foto's:
Afbeelding
Afbeelding

Tijd om weer ontopic te gaan?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 07 jun 2005, 23:12

maar schrijven doe je het als Ekatarinaburg.
Je schrijft het officieel als Ekaterinburg. Jekaterinaburg is volgens mij de Nederlandse 'vertaling'. Dus in principe net zo goed als het schrijven van Parijs of Aken ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Sjef

Bericht door Sjef » wo 08 jun 2005, 9:20

Vinny schreef:Je schrijft het officieel als Ekaterinburg. Jekaterinaburg is volgens mij de Nederlandse 'vertaling'.
Dit gebeurt in Nederland wel vaker. Ooit gehoord van Vjatjeslav Jekimov (Ekimov)? De letter "Е" in het Cyrillisch schrift wordt in Nederland vaak vertaald als "Je", terwijl men in Vlaanderen de betreffende Russische namen zonder die "J" uitspreekt.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 08 jun 2005, 9:27

Zoals ik al eerder schreef zijn de meeste letters Latijn <-> Cyrillisch meestal 1 op 1, met een paar uitzonderingen. Hier dus een goed voorbeeld hoe het in de uitspraak en het 'vertalen' naar Latijnse schrift fout zou kunnen gaan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 08 jun 2005, 9:57

De leukste grap vond ik Boris Jeltsin. In de Franse kranten stond Eltsine. En ik heb me de hele zomervakantie afgevraagd over wie dat nieuwsbericht eigenlijk ging...

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 09 jun 2005, 13:13

Op de site van Marcel vond ik deze wegwijzers is Duitse stijl (gefotografeerd in 1992) erg opvallend. Was dat een tijdelijke manie, of ?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en een voorbeeld van hoe het duidelijk NIET moet... :roll:
Afbeelding
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 09 jun 2005, 16:15

Laatste wegwijzer. In principe ben ik wel voor een situatieschets in zulke gevallen. Ik mis die dingen nog wel eens in Nederland (rotondes van Utrecht..., anyone?) Maar dan moeten ze het natuurlijk wel duidelijker vormgeven! Daar ben ik het helemaal mee eens.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 09 jun 2005, 19:31

Als het zo verwarrend wordt voorgesteld kun je net zo goed niets ophangen.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 10 jun 2005, 8:08

Toch raar dat op een paar wegwijzers een (gedeeltelijke) vertaalslag is gemaakt naar het Latijnse schrift. Dat lijkt me een uitzonderingsgeval.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 30 okt 2005, 18:09

Ik plaats de vraag maar even hier...

Weet iemand iets over de wegen naar Kronstadt (bij St. Petersburg)?
Zijn dit bruggen, dammen, combinatie? Wanneer aangelegd etc.

Ter verduidelijking een kaartje:
Afbeelding

Ter vergelijking nu het beeld uit Google Earth. Het lijkt alsof er delen van de dam of brug ontbreken ten zuiden van Kronstadt. Wie weet meer te vertellen hierover?
Afbeelding

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 10 nov 2005, 19:09

Karl-Marx-Stadt. Je moet echt een duitser zijn om zoiets te verzinnen. Gelukkig dat ze het terug naar Chemintz veranderd hebben.

Moest het vlaams blok hier ooit aan de macht komen zou ik niet graag zien moest Antwerpen veranderd worden in Filip-Winter-Stad.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 10 nov 2005, 20:44

Alfa schreef:Karl-Marx-Stadt. Je moet echt een duitser zijn om zoiets te verzinnen.
Nee, je moet een communist zijn om zoiets te verzinnen. Vergeet niet dat in de meeste oostbloklanden nogal wat plaatsen, straten en pleinen naar de grote helden vernoemd waren.

Zo heette Guben ook een tijdje Wilhelm-Pieck-Stadt Guben. Totdat Wilhelm Pieck bij de partij in ongenade viel...

Eén van de laatste grotere Europese steden die nog altijd naar een Sovjetfiguur is vernoemd, is Kaliningrad (het vroegere Königsberg (Pr.) )

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 11 nov 2005, 8:46

Ach, zo gaat dat in de geschiedenis, plaatsnamen verandere waar je bijstaat, om maar te zwijgen van straatnamen.

Leuk detail: In vml. Joegoslavië zijn overal plaatsnamen veranderd waar Tito in voorkwam: Daar waar het een 'prefix' was, is die simpelweg weggehaald (bv. Titov Veles -> Veles (in Slovenië), vervangen (Totova Mitrovica -> Kosovska Mitrovica), of gewoon helemaal gewijzigd (Titograd -> Podgorica, hoofdstad van Montenegro). Daarentegen zijn er nog heel wat straten en pleinen naar Tito vernoemd, in elk van de 6 republieken. Zo hard tilt men dus ook niet altijd aan die naamswijzigingen. :)

Zijn er trouwens nog Karl-Marx-straten in Duitsland te vinden? In Rotterdam is er nl. wel eentje.

Autosnelwegen.net

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 11 nov 2005, 8:57

Palance schreef:Zijn er trouwens nog Karl-Marx-straten in Duitsland te vinden? In Rotterdam is er nl. wel eentje.
Zegt meer over de overwegende politieke signatuur van een straatnamencommissie.

In mijn woonplaats heb je ook een wijkje met straten die zijn vernoemd naar "verzetsstrijders". Daaronder ook het Rosa Luxemburgpark
Of je iemand een verzetstrijder, een revolutionair, een terrorist of een politiek tegenstander noemt, is vaak ook afhankelijk van je eigen blik op de wereld. Ook speelt vaak mee hoe een strijd achteraf wordt beslecht. Terroristen worden dan in de geschienisboekjes plots helden, en gezagsgetrouwen plots landverraders. Komt er later weer een politieke omwenteling, dan worden de geschiedenisboekjes met hetzelfde gemak herschreven... :roll:

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 11 nov 2005, 9:13

Denk aan Che Guevara. Ook een figuur, door velen op handen gedragen, die bepaald geen schone handen heeft. En dan afgeven op Zorreguieta. Hypocriet, hè :?

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 11 nov 2005, 11:23

René schreef: In mijn woonplaats heb je ook een wijkje met straten die zijn vernoemd naar "verzetsstrijders". Daaronder ook het Rosa Luxemburgpark
Of je iemand een verzetstrijder, een revolutionair, een terrorist of een politiek tegenstander noemt, is vaak ook afhankelijk van je eigen blik op de wereld. Ook speelt vaak mee hoe een strijd achteraf wordt beslecht. Terroristen worden dan in de geschienisboekjes plots helden, en gezagsgetrouwen plots landverraders. Komt er later weer een politieke omwenteling, dan worden de geschiedenisboekjes met hetzelfde gemak herschreven... :roll:
Dat is ook de reden dat ik wat tegen het vernoemen heb van straten naar personen.

Autosnelwegen.net

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » vr 11 nov 2005, 11:39

Palance schreef:Zijn er trouwens nog Karl-Marx-straten in Duitsland te vinden?
In Berlijn meerdere zelfs! O.a. de Karl Marx Allee in voormalig Oost-Berlijn. Waarom die niet is omgedoopt is overigens wel grappig: in voormalig West-Berlijn ligt (en lag sinds jaren) een Karl Marx Strasse! Dat zou dus een geval worden van "de pot verwijt de ketel"...

Wouter
dorpsstraat

Bericht door Wouter » vr 11 nov 2005, 16:54

waldo79 schreef:Denk aan Che Guevara. Ook een figuur, door velen op handen gedragen, die bepaald geen schone handen heeft. En dan afgeven op Zorreguieta. Hypocriet, hè :?
Ben ik het wel enigsinds mee eens, maar ook al hebben sommige van die mensen slechte dingen gedaan. Ze hebben ook wel goede gingen gedaan, of dingen die misschien soms noodzakelijk zijn. Zo heeft Tito wel een land als Joegoslavië in rust bijelkaar kunnen houden, terwijl er gewoon vrede was. Pas na hem is het weer gaan rommelen en is het land uitelkaar gevallen. Dan kan je ook weer niet zo verschrikkelijk slecht zijn om dat allemaal te bereiken.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 11 nov 2005, 18:03

Wouter schreef:
waldo79 schreef:Denk aan Che Guevara. Ook een figuur, door velen op handen gedragen, die bepaald geen schone handen heeft. En dan afgeven op Zorreguieta. Hypocriet, hè :?
Ben ik het wel enigsinds mee eens, maar ook al hebben sommige van die mensen slechte dingen gedaan. Ze hebben ook wel goede gingen gedaan, of dingen die misschien soms noodzakelijk zijn. Zo heeft Tito wel een land als Joegoslavië in rust bijelkaar kunnen houden, terwijl er gewoon vrede was. Pas na hem is het weer gaan rommelen en is het land uitelkaar gevallen. Dan kan je ook weer niet zo verschrikkelijk slecht zijn om dat allemaal te bereiken.
Uiteraard. Niemand is slecht slecht als je begrijpt wat ik bedoel. Zelfs Hitler heeft ook goede dingen gedaan en de meeste beginnen met de beste bedoelingen.

Wat betekend Eisenhüttenstadt eigelijk? Is het genoemd naar een persoon (Eisenhütten of Eisenhüt?)

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 11 nov 2005, 18:10

Eisenhut betekent monnikskap. Om nog even op...Als je begrijpt wat ik bedoel...terug te komen ->Dat is een Ollie B. Bommel uitdrukking van wijlen Marten Toonder :lol:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 11 nov 2005, 18:37

een Eisenhütte is een hoogoven.
En de naam "Hoogovensstad" klopt ook wel aardig, want die industrie heeft de omgeving daar aardig naar de vernieling geholpen.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 11 nov 2005, 19:29

Alfa schreef:
Wouter schreef: Zo heeft Tito wel een land als Joegoslavië in rust bijelkaar kunnen houden, terwijl er gewoon vrede was. Pas na hem is het weer gaan rommelen en is het land uitelkaar gevallen. Dan kan je ook weer niet zo verschrikkelijk slecht zijn om dat allemaal te bereiken.
Uiteraard. Niemand is slecht slecht als je begrijpt wat ik bedoel. Zelfs Hitler heeft ook goede dingen gedaan en de meeste beginnen met de beste bedoelingen.
Zoals ik al eerder terug schreef: het is toch typerend dat een 'dictator' als Tito (dat stempel krijgt hij sinds de oorlog ineens opgedrukt) toch nog op talloze straten en pleinen siert. Dan kan het toch echt niet anders dat dat het met die zogenaamde onderdrukking wel meeviel, toch?

En daarom is er nergens een Hitlerstraat. Niet dat ik weet tenminste.

Autosnelwegen.net

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 11 nov 2005, 21:49

Palance schreef:En daarom is er nergens een Hitlerstraat. Niet dat ik weet tenminste.
Ook niet in Paraguay of Chili ?

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 12 nov 2005, 14:53

René schreef:
Palance schreef:En daarom is er nergens een Hitlerstraat. Niet dat ik weet tenminste.
Zou het? Het lijkt me daar daar al lang en breed een diplomatieke rel om geweest zou zijn, en wereldkundig zou zijn gemaakt. Ik vermoed dat niemand zoiets aandurft. Tenzij het een klein afgelegen dorpje diep in de jungle is? :roll:

Autosnelwegen.net

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 02 dec 2005, 22:47

René schreef:
Hoezo? Betekend Hitler dan iets in het Spaans?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 02 dec 2005, 23:00

Alfa, de nodige SS'ers zijn na WO-II verhuisd naar deze landen.
Wikipedia schreef: Alfredo Stroessner Matiauda (born November 3, 1912) is a former politician and General from Paraguay who served as President and dictator of Paraguay from 1954 to 1989. He was born in Encarnación; his father Hugo was an accountant for a brewery who emigrated from Germany; his mother, Heriberta Matiauda, was a Paraguayan national. His name is spelled either Stroessner, Strössner or Strößner.

Stroessner showed definite sympathies to ex-Nazis, as he allegedly granted asylum and hid numerous ex-Nazis in Paraguay, including the infamous Dr. Josef Mengele, after the Second World War. The Mengele Affair resulted in a great deal of very bad press for Stroessner and he was heavily criticized by the world media for his alleged involvement.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 03 dec 2005, 23:59

Is het in Paraguay sinds 1989 beter gegaan?

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » zo 04 dec 2005, 9:52

Is dit niet een beetje off-topic ?
(Europese snelwegen / Rusland :?: )

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 10 mar 2006, 22:42