Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door Chris » vr 22 apr 2011, 22:39

LKW-chaos begint weer:
A1 Hengelo - Osnabrück
tussen Oldenzaal en de Lutte
[+]7 km stilstaand verkeer (vertraging: meer dan 30 min)

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8665
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door keokiracer » vr 22 apr 2011, 22:43

^^ oh is dat daarom, had ik moeten weten... Volgens geenfile is het inmiddels 11 km met iets meer dan30 min. vertraging
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Sophie
expressweg
Berichten: 3444
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door Sophie » vr 22 apr 2011, 22:45

Maar het verbod gaat maar tot 22 uur. Hij zal korter worden.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door Chris » vr 22 apr 2011, 22:51

De ervaring is dat de drukte ongeveer tot even na 23.00 uur aanhoudt. Rond 21.30 uur wagen de eersten het erop en na 22.00 uur komt er zo'n gigantische sloot vrachtverkeer op gang (Lonnekermeer + de vluchtstrook) dat het nogal een chaos is.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door Palance » za 23 apr 2011, 18:24

Zoiets dus (foto heb ik 2 april 2010 gemaakt)
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door mhkamp » zo 01 mei 2011, 22:34

Deels offtopic, maar op het Chauffeursforum kwam ik deze PDF (uit 2008) tegen. Interessant:

Parksituation für LKW in Deutschland in den Nachtstunden (BMVBS).
klikkerdeklik
Laatst gewijzigd door mhkamp op zo 01 mei 2011, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door Rene » zo 01 mei 2011, 22:36

Als we nu eens in Nederland de boetes voor onrechtmatig stilstaan op de snelweg op Duitse feestdagen 3x zo hoog maken als het ongeoorloofd doorrijden naar Duitsland, en dan eens flink gaan handhaven, wedden dat het probleem dan voortaan netjes in Duitsland staat in plaats van in Nederland ? En wedden dat de Duitsers dan ook eens zelf gaan nadenken, als ze zelf de verkeersveiligheidsproblematiek moeten dragen ?

Sophie
expressweg
Berichten: 3444
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door Sophie » ma 02 mei 2011, 0:57

^^ Onrechtmatig? Dat is een kwestie van de hoek, uit die je kijkt. De vrachtwagens mogen tot de grens , maar mogen de grens niet over. Een onzichtbare slagboom, dus niet onrechtmatig.

Ik zou voor de Luxemburgse versie kiezen. Op Duitse feestdagen en op zondagen een rijverbod voor verkeer met de bestemming of het transitland Duitsland.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door Coen Tunnel » ma 02 mei 2011, 8:16

Timmetje schreef:^^ Onrechtmatig? Dat is een kwestie van de hoek, uit die je kijkt. De vrachtwagens mogen tot de grens , maar mogen de grens niet over. Een onzichtbare slagboom, dus niet onrechtmatig.
Zonder noodzaak op de vluchtstrook stilstaan is wel degelijk onrechtmatig, en de wet geeft aan in wat voor situaties je wel mag stilstaan op de vluchtstrook. Het Fahrverbot is daar niet één van. Vrachtwagenchauffeurs kunnen immers ook een legale parkeerplaats opzoeken. Wat mij betreft worden de vrachtwagenchauffeurs die hun vrachtwagen op de vluchtstrook parkeren beboet en gesommeerd door te rijden en de vluchtstrook vrij te maken (en als men daar geen gehoor aan geeft - wegslepen, op kosten van de vervoerder). Dat ze in Duitsland niet mogen rijden hoort niet het probleem van Nederland te zijn. Nu wordt er door Duitse wetgeving een gevaarlijke situatie op de Nederlandse autosnelweg gecreëerd. Dat is hoogst onwenselijk. Het probleem is al jaren bekend en Duitsland doet er veel te weinig aan, dus zijn hardere maatregelen nodig.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door Naturist » ma 02 mei 2011, 12:08

Is dit probleem überhaubt bekent bij de Nederlandse wetgever, anders wordt het hoog tijd dat BZ. een mailtje krijgt, of is er iemand die een kamervraag kan "regelen"?
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door Vinny » ma 02 mei 2011, 12:20

Als de vrachtwagens niet op de vluchtstrook stil staan doen ze dat op de rechterrijstrook. Dat kun je goed zien op de foto van Palance: verkeer wil de afrit op (verzorgingsplaats) en die is vol. Je krijgt derhalve een file. De politie staat het vluchtstrookparkeren op Duitse feestdagen expliciet goed.

Overigens zou je nog een andere creatieve oplossing kunnen kiezen: De A 1 op Goede Vrijdag afsluiten voor personenauto's en vrachtwagens twee rijen dik laten staan. De A en N 35 verbieden voor vrachtwagens en hier dan het doorgaand verkeer overheen sturen. Straks kan dat ook in Venlo: Vrachtwagens nemen de A 67 (die is er meer op toegerust) en personenauto's worden omgeleid via de A 73, A 74 en de B 221.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door Naturist » ma 02 mei 2011, 12:26

^^Dat zijn welliswaar goed werkende oplossingen, maar het probleem wordt door de Duitse wetgever gecreeërd. Dat zou in dit Europa toch niet moeten kunnen?
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door Vinny » ma 02 mei 2011, 12:33

Beste Naturist,
Het antwoord op je vragen staat eerder in deze draad genoemd. Ik geef toe: het is even lezen - maar dan kom je er achter dat het probleem al enige jaren speelt en dat een structurele oplossing niet echt in zicht is. :(
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door Naturist » ma 02 mei 2011, 12:48

In dit geval refereer ik graag aan de eerste zin van jouw huidig onderschrift " Maar zo kun je alles wel wegredeneren." ;)
Ik zal de draad nog eens teruglezen, en wellicht kom ik er na overweging nog eens op terug.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door sirdanilot » za 07 mei 2011, 0:25

De beste oplossing is als we in ons land gewoon het Fahrverbot overnemen. We nemen toch alles al over van die o zo lieve Duitsers, dit kan er ook wel bij.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door Rene » za 07 mei 2011, 0:38

Timmetje schreef:Ik zou voor de Luxemburgse versie kiezen. Op Duitse feestdagen en op zondagen een rijverbod voor verkeer met de bestemming of het transitland Duitsland.
Tja, nog gekker zeker ?
Dat is zwichten voor de archaïsche Duitse religieuze verkeerswetgeving.

Nee, parkeer het probleem netjes over de grens. Misschien dat er dan een keer over de grens wordt nagedacht over de onzinnigheid van de wetgeving.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door sirdanilot » za 07 mei 2011, 0:45

Ik zie niet zo in wat er zo mis is aan de Duitse wetgeving op dit gebied.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door Chris » za 07 mei 2011, 9:19

Frankrijk, Oostenrijk, Slovenië, Slowakije, Hongarije, Zwitserland en Italië hebben overigens soortgelijke rijverboden. Waar je nog wel mag rijden is nogal versnipperd. Daarnaast zijn er ook een boel landen die rijverboden op zondagmiddag of op zondagen en zaterdagen in de zomer hebben, zoals Roemenië, Kroatië, Griekenland, Polen en Spanje.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door Rene » za 07 mei 2011, 10:26

sirdanilot schreef:Ik zie niet zo in wat er zo mis is aan de Duitse wetgeving op dit gebied.
De ervaring leert dat chauffeurs er niet bepaald blij mee zijn, in verband met hun rijtijden, in combinatie met het hen opgelegde vrachtschema.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door sirdanilot » za 07 mei 2011, 13:09

Rene schreef:
sirdanilot schreef:Ik zie niet zo in wat er zo mis is aan de Duitse wetgeving op dit gebied.
De ervaring leert dat chauffeurs er niet bepaald blij mee zijn, in verband met hun rijtijden, in combinatie met het hen opgelegde vrachtschema.
Als dit in de hele EU zou worden ingevoerd, dan wist men dat het in elk land geld en hield de opdrachtgever er meer rekening mee. Maar in Nederland kunnen we er zelf een begin mee maken.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door mhkamp » za 07 mei 2011, 13:53

^^ En jij dacht dat dit ging werken in en 24h economie? Luchtvaart: 24h, Schepen: 24h, (Internationale) Treinen: 24h. En dan moeten de vrachtwagens stilstaan?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door Jeroen » za 07 mei 2011, 14:44

Coen Tunnel schreef:
Timmetje schreef:^^ Onrechtmatig? Dat is een kwestie van de hoek, uit die je kijkt. De vrachtwagens mogen tot de grens , maar mogen de grens niet over. Een onzichtbare slagboom, dus niet onrechtmatig.
Zonder noodzaak op de vluchtstrook stilstaan is wel degelijk onrechtmatig, en de wet geeft aan in wat voor situaties je wel mag stilstaan op de vluchtstrook. Het Fahrverbot is daar niet één van. Vrachtwagenchauffeurs kunnen immers ook een legale parkeerplaats opzoeken. Wat mij betreft worden de vrachtwagenchauffeurs die hun vrachtwagen op de vluchtstrook parkeren beboet en gesommeerd door te rijden en de vluchtstrook vrij te maken (en als men daar geen gehoor aan geeft - wegslepen, op kosten van de vervoerder).
Volgens mij heb je niet echt in de gaten wat de omvang van dit probleem is. Het is op een normale doordeweekse dag soms al moeilijk genoeg om na pakweg 20:00 nog een normale parkeerplaats te vinden (kijk voor de gein eens hoeveel er dan al buiten de gemarkeerde plaatsen staan), laat staan als de dag erop een Duitse feestdag is. Parkings staan tientallen kms voor de grens al vol, op industrieterreinen mag je tegenwoordig ook bijna nergens meer parkeren, op een legale manier parkeren lukt dan dus soieso niet meer. Op een Duitse feestdag is het wel erger, maar ook op normale werkdagen zie je net zo goed regelmatig (zeker in Duitsland en Frankrijk naar mijn ervaring) vrachtwagens op vluchthavens of op de vluchtstrook net voorbij een parking staan (heb zelf in FR ook 2 keer op de vluchtstrook gestaan, half op een invoeger). Het is gewoon kiezen tussen 2 kwaden, ofwel een boete voor het overtreden van de maximale rijtijd, ofwel een boete voor stilstaan op de vluchtstrook riskeren. Aangezien die eerste vaak een veelvoud is van de tweede is de keuze dan niet zo moeilijk...

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door Naturist » za 07 mei 2011, 15:01

@ Mhkamp,
Of het gaat werken weet ik niet, maar om met de gevleugelde woorden van Top gear 's presentator Jeremy Clarkson te spreken: All we dò know, is that we will be one Europe.
En in dat ene Europa, zijn het toch die paar groten, die voorlopig de dienst uitmaken, en dus uiteindelijk voorschrijven hoe het -ook al gaat het hier om een vierentwintiguurseconomie (uitgeschreven lijkt het meer)- volgens hun het beste gaat.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door mhkamp » za 07 mei 2011, 15:21

^^ We hebben Europa, de grenzen zijn weg, maar op dat vlak (en vele andere vlakken) zijn er wel grenzen? Dan is het 'project Europa' dus toch volledig mislukt? Één europa, één regelgeving, maar dat is heeeeeeeeeeeel ver te zoeken (Ik bedoel geen Verenigde Staten van Europa) :roll:
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door Naturist » za 07 mei 2011, 15:46

^^^ "Project" Europa is verre van mislukt, alleen is de homologatie van alle verschillende regels en wetgevingen, een proces dat op z'n snelst enkele decennia in beslag neemt.
Alle andere processen van staatshervorming die men revolutionair noemt, leidt meestal tot bloedvergieten, of uiteindelijk tot een serieus einde van het samengaan.
Denk daarbij maar eens aan het basale idee van "das dritte reich" van wijlen Adolf Hitler.
Dus om nu na slechts een paar decennia van hechter wordende samenwerking tussen de Europese Staten, onder het mom van een slechte samenwerking op het gebied van infra, nu Europa een mislukt project te noemen, vindt ik een beetje over de top.
Ik noem het liever een reden om de banden nog verder te aan te halen.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door mhkamp » za 07 mei 2011, 15:55

Naturist schreef:Ik noem het liever een reden om de banden nog verder te aan te halen.
Die banden zijn goed. Het probleem is dat waar ze over moeten praten niets gedaan wordt, en waar ze niet over moeten praten er wel regelgeving is. Die fahrverbod kan makkelijk Europees geregeld worden.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door Naturist » za 07 mei 2011, 16:14

^^^ Dus als ik het goed begrijp, wens jij ook een regelgeving zoals Sirdanilot aangaf?
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door mhkamp » za 07 mei 2011, 16:17

^^ Zou je die willen quoten? Ik kan wel gaan zoeken, maar weet niet waar het staat. Dank ;)
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door Naturist » za 07 mei 2011, 16:29

sirdanilot schreef: Als dit in de hele EU zou worden ingevoerd, dan wist men dat het in elk land geld en hield de opdrachtgever er meer rekening mee. Maar in Nederland kunnen we er zelf een begin mee maken.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Bericht door mhkamp » za 07 mei 2011, 16:38

Ja, hier ben ik het grotendeels wel mee eens. Maar als je in NL er me zou gaan beginnen, trek je weer alles krom. Beter is om met de 24 ministers van Transport (of whatever) om te tafel te laten zitten om dit probleem voor een groot deel op te lossen (en dat is mogelijk). Je blijft soms met lokale feestdagen zitten.

Daarnaast moeten (en dat is hier al heel vaak geschreven, en is met dit bestand (PDF) bevestigd) er meer parkeerplaatsen komen, en niet alleen in D, maar ook in andere landen.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Plaats reactie