[DDR] Oost-Duitse snelwegen
Moderator: Moderatoren
-
- 2x4 autosnelweg
-
- 2x2 autosnelweg
Re: [DDR] Oost-Duitse snelwegen
... met West-Duits geld.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
- 4x3 autosnelweg

-
- 2x4 autosnelweg
Stonden op de Fernstrassen (waar dat van toepassing was) ook die gele borden met "Transit CSSR" etc.?
-
- 4x3 autosnelweg

-
- 2x4 autosnelweg
-
- 4x3 autosnelweg
Gezien het belang van de transitroutes voor de DDR (wie een transitvisum had, mocht ze niet verlaten), zal het er wel op de een of andere manier hebben gestaan. Ik vind hoe dan ook het onderstaande gele bord. Hoe het er in de praktijk precies aan toe ging, bijvoorbeeld op voorwegwijzers van Fernstrassen, kan ik alleen maar raden. Eigen aan bewegwijzering van niet-autosnelwegen is natuurlijk altijd al dat die zich wat minder in standaarden laat vatten.

(Bron)
(Bron)
-
- 4x5 autosnelweg
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x3 autosnelweg
Twee mooie voorbeelden. Wel apart dat Rostock niet ook als “Transit Skandinavien” stond bewegwijzerd.
De F5 was, tot opening van de snelweg Hamburg-Berlijn de enige transitroute die echt lang over niet-autosnelwegen ging. Je kon zelfs fietsend West-Berlijn bereiken toen op een transitvisum. Voor het DDR-regime was dat wel tricky, naar ik begrijp. Het hele idee van in één keer doorrijden en geen contact met DDR-burgers (uitgezonderd de happy few die op Raststättes mochten werken) was er veel moeilijker te handhaven. Gelukkig had ook het westen belang bij het aanleggen van de A24 en zo kon met harde D-Marken een Stasi-probleem worden opgelost én kon je van West-Berlijn sneller naar Hamburg en Noord-Duitsland.
De F5 was, tot opening van de snelweg Hamburg-Berlijn de enige transitroute die echt lang over niet-autosnelwegen ging. Je kon zelfs fietsend West-Berlijn bereiken toen op een transitvisum. Voor het DDR-regime was dat wel tricky, naar ik begrijp. Het hele idee van in één keer doorrijden en geen contact met DDR-burgers (uitgezonderd de happy few die op Raststättes mochten werken) was er veel moeilijker te handhaven. Gelukkig had ook het westen belang bij het aanleggen van de A24 en zo kon met harde D-Marken een Stasi-probleem worden opgelost én kon je van West-Berlijn sneller naar Hamburg en Noord-Duitsland.
-
- 2x4 autosnelweg
Dat van die fiets scheen alleen 's zomers toegestaan te zijn.
Die laatste foto is grappig omdat er niet alleen "Transit West-Berlin" staat, maar ook "Berlin, Hauptstadt der DDR". Die toevoeging "Hauptstadt der DDR" stond kennelijk achter iedere aanduiding richting Berlijn. Waarbij men dus impliciet aangaf dat het om Oost-Berlijn gaat.
Op de wat langere afstand verwacht je alleen borden met Berlijn, zonder toe- of achtervoegsels.
Die laatste foto is grappig omdat er niet alleen "Transit West-Berlin" staat, maar ook "Berlin, Hauptstadt der DDR". Die toevoeging "Hauptstadt der DDR" stond kennelijk achter iedere aanduiding richting Berlijn. Waarbij men dus impliciet aangaf dat het om Oost-Berlijn gaat.
Op de wat langere afstand verwacht je alleen borden met Berlijn, zonder toe- of achtervoegsels.
-
- 4x3 autosnelweg

Op DDR-borden stond dan ook steeds Transit Westberlin, een schrijfwijze waarin besloten moest liggen dat Westberlin een separaat ding was dat niets (meer) te maken had met het echte Berlin. Het zou het definitieve karakter van de deling onderstrepen. In het West-Duitse Berlin (West) of West-Berlin tegenover Ost-Berlin of zelfs maar de verwijzing naar de Sovjetzone van Berlijn lag dan veel meer besloten dat de stad nog steeds één geheel was.
-
- 2x2 autosnelweg
Dat is in dit filmpje mooi te zien:
Link
^Aan het begin van de vierde minuut. Maar ik vond het geheel ook wel leuk om te zien.

-
- dorpsstraat
Zo was het ja. Mijn vader hield zich ook altijd goed aan de snelheid in de DDR. Als we achter de familie aanreden wist mijn moeders neef precies waar de politie stond.
Maar geen contact met andere mensen staat me niet bij. We hebben gewoon op campings gestaan die vol waren en met mensen gepraat. Ons was wel gezegd niet over politiek en ontevredenheid te praten. Mijn tante zei altijd; Scheiss DDR, in jede Ecke riecht es anders.
Ik heb met kinderen gespeeld en gepraat toen ik 10 was in 1983. In de rij gestaan met mijn nichtje in 1988 om groente te halen. Es gibt Bananen!
Net even aan mijn moeder gevraagd maar ze zegt dat je met iedereen kon praten.
Wel moesten we ons wel na aankomst melden. Ik kreeg in 1988 van de politie in het Rathaus te horen; Schoene Aufenthalt in der DDR. Oponthoud, als je maar weer wegging. Dus niet prettige vakantie ofzo.
En toen een ram met de stempel in mijn paspoort. Bam!
Ik heb nog brommer gereden. Dat mocht ik natuurlijk niet maar ik wilde naar een ander familielid. Met zo een pothelm op. De brommer is nog in familiebezit.
Daar mocht je wel met 15 brommerrijden. Ga maar... : )
In Kamenz was dat.
In de disco in Thonberg geloofden de jongeren niet dat ik uit Nederland kwam. Toen heb ik even Nederlands gepraat.
Mooie tijd was dat.
Maar geen contact met andere mensen staat me niet bij. We hebben gewoon op campings gestaan die vol waren en met mensen gepraat. Ons was wel gezegd niet over politiek en ontevredenheid te praten. Mijn tante zei altijd; Scheiss DDR, in jede Ecke riecht es anders.
Ik heb met kinderen gespeeld en gepraat toen ik 10 was in 1983. In de rij gestaan met mijn nichtje in 1988 om groente te halen. Es gibt Bananen!
Net even aan mijn moeder gevraagd maar ze zegt dat je met iedereen kon praten.
Wel moesten we ons wel na aankomst melden. Ik kreeg in 1988 van de politie in het Rathaus te horen; Schoene Aufenthalt in der DDR. Oponthoud, als je maar weer wegging. Dus niet prettige vakantie ofzo.
En toen een ram met de stempel in mijn paspoort. Bam!
Ik heb nog brommer gereden. Dat mocht ik natuurlijk niet maar ik wilde naar een ander familielid. Met zo een pothelm op. De brommer is nog in familiebezit.
Daar mocht je wel met 15 brommerrijden. Ga maar... : )
In Kamenz was dat.
In de disco in Thonberg geloofden de jongeren niet dat ik uit Nederland kwam. Toen heb ik even Nederlands gepraat.
Mooie tijd was dat.
-
- 4x3 autosnelweg

Wat je op niet-transitvisa kon doen, zal een totaal ander verhaal zijn geweest. Maar daarvan werden er vermoedelijk zoveel minder afgegeven dat men je wel goed in de gaten kon houden.
Aufenthalt betekent trouwens eerder verblijf dat oponthoud. "Goed verblijf", dat hoor ik ook nu nog wel regelmatig in alle Duitstalige gebieden.
-
- dorpsstraat
ik ga voor optie 1; verblijf
2 is; opschorting, uitstel, verdaging, verlating, verlet.
Bron; wiktionary; oponthoud
Ik ben dan niet goed in de gaten gehouden want ik reed stiekem brommer : )
2 is; opschorting, uitstel, verdaging, verlating, verlet.
Bron; wiktionary; oponthoud
Ik ben dan niet goed in de gaten gehouden want ik reed stiekem brommer : )
-
- 2x2 autosnelweg
Ik keek daarstraks nog eens het fragment terug van de VPRO Film "de grens" (zie vorige pagina), daar komt dit afstandenbord voorbij:

Nogal een verschil met de afstanden tegenwoordig:

^van Autobahn-Bilder/DE
Iemand een idee hoe dat zit, of is het antwoord simpel. Er klopte weinig van...

^van Autobahn-Bilder/DE
-
- expressweg

Op het juiste recente bord is alleen Berlijn dichterbij gekomen. En dat is logisch, omdat men nu via de West-Berlijnse snelwegen zoals de A115 naar Berlijn kan. In de DDR moest men om West-Berlijn heen rijden om in Oost-Berlijn te komen.
-
- 2x2 autosnelweg

-
- Voorzitter
Ik vermoed dat het bord van jouw foto in de buurt van Theeßen stond. Daar staat nu dit bord:GuteFahrt schreef: ↑ma 08 jun 2020, 22:37 Ik keek daarstraks nog eens het fragment terug van de VPRO Film "de grens" (zie vorige pagina), daar komt dit afstandenbord voorbij:
^van Autobahn-Bilder/DE

Afstand naar Frankfurt/Oder komt aardig overeen, het verschil kan komen door stadsuitbreiding, of dat het oude bord voor de afrit stond en het nieuwe erna, of doordat het tracé iets is veranderd, o.a. sommige knooppunten zijn verbouwd. Maar het is in beide gevallen ongeveer de afstand vanaf aansluiting Theeßen.
De 78 km naar Potsdam klopt met de route tot aan de stadsgrens over de A2, A10 en B2. Of tot het stadscentrum vanaf aansluiting Glindow binnendoor. Als er nu tot het stadscentrum wordt gerekend over de huidige bewegwijzerde route kom je natuurlijk op een iets hogere afstand.
Het afstandsverschil naar Berlijn kan eenvoudig verklaard worden dat op het Oost-Duitse bord natuurlijk de afstand tot Oost-Berlijn stond. Ik vermoed dat Oost-Berlijn over de A10 en A113 via het Schönefelder Kreuz werd geleid, of noordelijk over de A10 en A114.
-
- 2x2 autosnelweg

-
- expressweg
De A113 ten noorden van Waltersdorf is na de hereniging op de locatie van de muur gebouwd. De oude route liep via A113, A117, B96a. Die route komt ook overeen met de afstand. De route via de A114 is 10 km langer.Coen Tunnel schreef: ↑ma 08 jun 2020, 23:17 Het afstandsverschil naar Berlijn kan eenvoudig verklaard worden dat op het Oost-Duitse bord natuurlijk de afstand tot Oost-Berlijn stond. Ik vermoed dat Oost-Berlijn over de A10 en A113 via het Schönefelder Kreuz werd geleid, of noordelijk over de A10 en A114.
-
- Voorzitter

-
- 4x3 autosnelweg
Toch bizar hoe door zo’n bord Potsdam en Berlijn, die toch onder elkaars rook liggen, een flink eind van elkaar verwijderd lijken; terwijl Frankfurt/Oder juist om de hoek lijkt. Wat het helemaal niet ligt.
Welk punt wordt in het moderne Berlijn eigenlijk als nulpunt genomen voor afstandsaanduidingen? En wat was het voor Oost-Berlijn?
EDIT: het historische nulpunt van Berlijn is de Marion-Gräfin-Dönhoff-Platz, wat in Oost-Berlijn lag. Zowel de huidige vermeldingen langs de A2 als de DDR-vermeldingen kun je daadwerkelijk terugvoeren naar dat punt. De huidige route A2-A10-A115-B2-Potsdammer Platz brengt je naar de bewegwijzerde 115 km vanaf Theeßen. De indertijd bewegwijzerde afstand van 140 km klopt met een route via A2-A10-A113-A117-B96a-Nikolaikirche.
Welk punt wordt in het moderne Berlijn eigenlijk als nulpunt genomen voor afstandsaanduidingen? En wat was het voor Oost-Berlijn?
EDIT: het historische nulpunt van Berlijn is de Marion-Gräfin-Dönhoff-Platz, wat in Oost-Berlijn lag. Zowel de huidige vermeldingen langs de A2 als de DDR-vermeldingen kun je daadwerkelijk terugvoeren naar dat punt. De huidige route A2-A10-A115-B2-Potsdammer Platz brengt je naar de bewegwijzerde 115 km vanaf Theeßen. De indertijd bewegwijzerde afstand van 140 km klopt met een route via A2-A10-A113-A117-B96a-Nikolaikirche.
Laatst gewijzigd door Pino op di 09 jun 2020, 8:58, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Voorzitter
-
- 2x2 autosnelweg
De volledige documentaire kan je hier bekijken: Link
Het is basis Duits, maar zelfs zonder die kennis kom je met de Engelse subtitles ook al een heel eind.
-
- verkeersader
Wijlen mijn pa. Ik neus af en toe zijn gedigitaliseerde foto- en dia-archieven door.
De omvang daarvan is enorm, als ik nog ander moois tegenkom post ik het hier

Ik ben van '81 en heb nauwelijks bewuste herinneringen aan de ritten oostwaarts van voor de val van de muur. Alleen de beklemmende sfeer op Marienborn is me écht bijgebleven. Felle lampen, boze meneren, honden.
Er liep daar eens een douanebeambte rond die eruit zag als mister Bean. Order naar de achterbank: "Niet lachen, niet wijzen!"
Ubi volentia est, via est
-
- verkeersader
Klopt, dat was zwaar verboden.
In Polen was dat geen probleem, alleen bruggen, militaire objecten en treinen mocht je niet fotograferen.
Toch ben ik ook al een enorme stoomlocomotief tegengekomen in de archieven

Ubi volentia est, via est
-
- 4x5 autosnelweg
Toen ik met school met de bus naar Berlijn ging werd ons dat ook zo verteld. Toch heb ik de controles aan de grenzen van de Vopo’s zelf niet als vervelend of streng ervaren, maar wellicht kom dat omdat ik toen de grenscontroles met Joegoslavië gewend was, en ik weinig verschil zag.
Wel viel er een enkele keer met een van de Vopo’s achterin de bus zelfs om iets te lachen, tot grote schrik van de docenten voorin de bus

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x3 autosnelweg
Ik ben in 1985 met een busreis (niet met school of zo, maar alleen) naar West-Berlijn geweest. Kan ik me nog heel goed herinneren.
Programma was, behalve West-Berlijn, ook een bezoek aan Oost-Berlijn en Potsdam (DDR). Daarna nog naar Braunlage (West-Duitsland, vlakbij de grens BRD - DDR).
Ik herinner mij Oost-Berlijn nog heel goed: het straatbeeld, Trabantjes, Alexanderplatz, checkpoint Charlie uiteraard en ook de reis over DDR Autobahn van Helmstedt naar West-Berlijn. De grenscontroles liggen mij ook nog vers in het geheugen. Alweer 35 jaar geleden...
Programma was, behalve West-Berlijn, ook een bezoek aan Oost-Berlijn en Potsdam (DDR). Daarna nog naar Braunlage (West-Duitsland, vlakbij de grens BRD - DDR).
Ik herinner mij Oost-Berlijn nog heel goed: het straatbeeld, Trabantjes, Alexanderplatz, checkpoint Charlie uiteraard en ook de reis over DDR Autobahn van Helmstedt naar West-Berlijn. De grenscontroles liggen mij ook nog vers in het geheugen. Alweer 35 jaar geleden...
Donateur Vereniging Wegenforum
-
- dorpsstraat
Zojuist ons dia archief doorgespit en wat leuke plaatjes tegengekomen. Dus uit ons familiearchief. Reis naar Polen in 1977.

Borden in Polen. Vanuit mijn vaders Fiat 124 Stationwagon.

De brug over de Oder tussen de DDR en VR Polen. Stoute mamma...mijn vader was niet blij met het maken van de foto. Vanuit mijn vaders Fiat 124 Stationwagon.

Onderweg in de DDR vanuit mijn vaders Fiat 124 Stationwagon.

Borden in Polen. Vanuit mijn vaders Fiat 124 Stationwagon.

De brug over de Oder tussen de DDR en VR Polen. Stoute mamma...mijn vader was niet blij met het maken van de foto. Vanuit mijn vaders Fiat 124 Stationwagon.

Onderweg in de DDR vanuit mijn vaders Fiat 124 Stationwagon.