Mijn broer, nu 2,0m, mijn zus en ik. De plek is wel duidelijk. 1977
Moderator: Moderatoren
E8, en Poznan staat er niet tussen, dus dit moet wel in Poznan zijn?
Klopt, om precies te zijn hier: https://www.google.nl/maps/@52.4059636, ... 312!8i6656
Dit is wat ik er zojuist over vond: https://www.ddr-museum.de/fr/collection/objects/1013080
Het stikt in het Oost-Duitse landschap van (half opgeblazen) kazematten en bunkers. Die jij noemt is mij echter niet bekend, moet dat rond het hoofdstation van Magdeburg zijn? Ik ben meer van de wijn Gerhard. Zware droge witte wijn (17%) in glazen flesjes genaamd "Rotkäppchen". Maar niet teveel, anders heb ik geen oog meer voor al het moois!Gerhard schreef: ↑wo 17 mar 2021, 18:08 Dat laatste is erg lekker. Geende avond ervoor? Toen ik in 1988 met de Duitse familie mee mocht op hun reis terug naar de DDR zag ik vanuit de trein een kegelvormige bunker met een punt er op om de bommen te laten afketsen. Staat dat ding er nog? Ben nog nooit in Magdeburg geweest...
Heb ik ook gedaan, ongeveer in hetzelfde jaar ook. Overigens was dat niet toegestaan. Je moest zelfs kunnen aantonen, als men er naar zou vragen aan de grens, waaraan je je Ostmarken had besteed.
Ik heb maar 1 keer zo’n vraag gehad in 1991 bij de uitreis van Tsjechoslowakije naar Duitsland bij Děčín in de trein door de Tjsechoslowaakse douane. Ik had uiteraard geld meegenomen, maar toen ik zei dat ik geen geld over had vroegen ze wel waaraan ik het gespendeerd had. Toen ik zei dat wat restanten aan bedelaars in Praag had gegeven was het goed.Seat Ibiza schreef: ↑wo 01 dec 2021, 18:48Heb ik ook gedaan, ongeveer in hetzelfde jaar ook. Overigens was dat niet toegestaan. Je moest zelfs kunnen aantonen, als men er naar zou vragen aan de grens, waaraan je je Ostmarken had besteed.
Communistische landen konden toen enkel maar recht blijven door geld te innen op een manier die volledig tegen hun doctrine inging.
Toevallig ging Maarten van Rossem in zijn podcast onlangs uitgebreid in op de geschiedenis van China en hoe de economie van het land zich op een andere manier heeft kunnen ontwikkelen dan in andere communistische landen zoals Rusland.Vinny schreef: ↑wo 01 dec 2021, 20:02 Omdat een communistisch geleid land meestal betekent dat productie in elkaar stort. Mensen hebben geen stimulans om (extra) productie te leveren als alleen een kliekje oliecharchen er beter van wordt, en niet hunzelf. China is een mooi voorbeeld van een land dat het economisch een stuk beter is gaan doen sinds ze een deel van de economie geliberaliseerd hebben.
Oost-Berlijn had een aantal 'Vorzeigestraßen', d.w.z. straten die geshowd konden worden aan buitenlandse bezoekers, om te laten zien hoe goed het zogenaamd ging in de DDR. Behalve de Alexanderplatz, was dat bijvoorbeeld ook de Karl Marx-allee, het Nikolaiviertel en later ook de Husemannstraße in Prenzlauer Berg. In laatstgenoemde had men oude vervallen huizen heel fraai opgeknapt. Wij maakten dit rondje ook met een Trabanttaxi begin 1990, maar gelukkig was onze chauffeur kritisch genoeg om ook te laten zien hoe het werkelijk was in de DDR en óók Oost-Berlijn buiten deze showstraten. Als je één straat verder reed in Prenzlauer Berg, zag je dat alles zo ongeveer op instorten stond. Logisch ook na 40 jaar structureel geen onderhoud.Hajo schreef: ↑wo 01 dec 2021, 22:37 Overigens: Oost-Berlijn zag er ten tijde van de DDR inderdaad best goed uit. Zeker het centrum, Alexanderplatz en omgeving, en de etalages lagen vol.
...
Na de hereniging bleek dus pas hoe erbarmelijk de situatie buiten Oost-Berlijn was. Grauw en vervallen. Door gebrek aan onderhoud, planning en vooral geld waren veel oude gebouwen, maar ook infrastructuur, compleet versleten of zelfs vergaan.