Afbeelding

[DDR] Oost-Duitse snelwegen

Moderator: Moderatoren

Gerhard
dorpsstraat

Re: [DDR] Oost-Duitse snelwegen

Bericht door Gerhard » do 11 jun 2020, 23:42

Afbeelding
Mijn broer, nu 2,0m, mijn zus en ik. De plek is wel duidelijk. 1977

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » wo 17 jun 2020, 23:07

Prachtige beelden 8-)
Gerhard schreef: do 11 jun 2020, 23:38 Afbeelding
Borden in Polen. Vanuit mijn vaders Fiat 124 Stationwagon.
E8, en Poznan staat er niet tussen, dus dit moet wel in Poznan zijn?
Ubi volentia est, via est

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 17 jun 2020, 23:37

Ger81 schreef: wo 17 jun 2020, 23:07E8, en Poznan staat er niet tussen, dus dit moet wel in Poznan zijn?
Klopt, om precies te zijn hier: https://www.google.nl/maps/@52.4059636, ... 312!8i6656

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » wo 29 jul 2020, 16:03

Vijf gedigitaliseerde dia's uit juli 1980.
Zie spoiler 8-)
SPOILER: TOON

1. Marienborn, ook bekend als Checkpoint Alpha, of simpelweg 'de zonegrens'.
Kiekjes maken was natuurlijk nicht erlaubt, dat verklaart vermoedelijk ook de compositie van deze en de volgende foto.
Afbeelding

2. Marienborn, op het bord staat 'Abfertigung' (klaring van goederen) te lezen.
Afbeelding

Ik denk dat we hier, van wat dichterbij, op dezelfde controlehokjes uitkijken.

3. Op de (huidige) A2.
'Werkzeugmaschinen und Werkzeuge aus der DDR'.
Het is mij niet duidelijk wat je als weggebruiker, of als potentiële klant, met deze informatie zou moeten doen.
Afbeelding

4. Voor het te laat is... reclame voor een autoverzekeraar?
Afbeelding

5. Dreick Nuthetal. Berlin, Hauptstadt der DDR mocht u het zijn vergeten, is nog even rechtdoor.
Afbeelding

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 29 jul 2020, 16:12

Ger81 schreef: wo 29 jul 2020, 16:03 4. Voor het te laat is... reclame voor een autoverzekeraar?
Afbeelding
Dit is wat ik er zojuist over vond: https://www.ddr-museum.de/fr/collection/objects/1013080
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » wo 29 jul 2020, 16:26

:top:
De staatsverzekeraar dus (en de enige verzekeraar voor particulieren).

:offtopic: Even verder grazen leert ons dat Allianz de Kasko-portefeuille na die Wende heeft overgenomen, wat ze in 1 klap marktleider in de nieuwe Bundesländer maakte.
Maar wat ze uiteindelijk ook klauwen met geld heeft gekost na overstromingen van de Oder in 1997 en de Elbe in 2002, want door Kasko waren natuurrampen niet uitgesloten van dekking... :offtopic:

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » do 30 jul 2020, 11:31

Opvallend dat de pijlers van die viaducten in één geheel lijken gestort met de overspanningen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » zo 13 sep 2020, 13:11

Niet alleen over snelwegen, maar over het complete verkeersbeeld in de DDR in 1990, welke problemen er zijn en welke investeringen nodig zijn om het op te lappen.
Link

3jaap
dorpsstraat

Bericht door 3jaap » za 13 mar 2021, 21:32

Ik heb de gewoonte al jaren alleen, of met wie maar mee wil (vaak mijn zoon) 2x per jaar naar Berlijn te gaan. Altijd op de terugweg rijd ik vaste prik naar Magdeburg om me te vergapen aan alle indrukwekkende DDR erfenissen...Dat begint al op de stadsring met enorme betonnen lichtmasten met een reeks schijnwerpers erop, nog groter dan die bij grensovergang Mariënburg...En dan op fototour door de wijk Alte Neustad waar de meest prachtige oude panden van rond 1880 in vervallen staat een hele bijzondere sfeer geven. En lekker Thüringer Rostbratwurst eten!
Voorheen hier onder de naam B88...
Chaufferen is een vak!

Gerhard
dorpsstraat

Bericht door Gerhard » wo 17 mar 2021, 18:08

Dat laatste is erg lekker. Geen :biertje: de avond ervoor? Toen ik in 1988 met de Duitse familie mee mocht op hun reis terug naar de DDR zag ik vanuit de trein een kegelvormige bunker met een punt er op om de bommen te laten afketsen. Staat dat ding er nog? Ben nog nooit in Magdeburg geweest...

3jaap
dorpsstraat

Bericht door 3jaap » vr 19 mar 2021, 12:27

Gerhard schreef: wo 17 mar 2021, 18:08 Dat laatste is erg lekker. Geen :biertje: de avond ervoor? Toen ik in 1988 met de Duitse familie mee mocht op hun reis terug naar de DDR zag ik vanuit de trein een kegelvormige bunker met een punt er op om de bommen te laten afketsen. Staat dat ding er nog? Ben nog nooit in Magdeburg geweest...
Het stikt in het Oost-Duitse landschap van (half opgeblazen) kazematten en bunkers. Die jij noemt is mij echter niet bekend, moet dat rond het hoofdstation van Magdeburg zijn? Ik ben meer van de wijn Gerhard. Zware droge witte wijn (17%) in glazen flesjes genaamd "Rotkäppchen". Maar niet teveel, anders heb ik geen oog meer voor al het moois!
Voorheen hier onder de naam B88...
Chaufferen is een vak!

Gerhard
dorpsstraat

Bericht door Gerhard » zo 28 mar 2021, 19:45

:D proost. Ik zag die bunker langs de spoorlijn als je langs Magdeburg rijdt met de trein. Het is 32 jaar geleden...

Gerhard
dorpsstraat

Bericht door Gerhard » zo 28 mar 2021, 20:33

Gerhard
dorpsstraat

Bericht door Gerhard » zo 28 mar 2021, 20:37

Nach Aussage "Ehemaliger" stand der letzte Turm noch in den frühen 1980er Jahren mit deutlich sichtbaren Beschädigungen. Auf der obigen Karte ist es der der am weitesten am oberen Bildrand ist. Der mit dem schwarzen Kreis(Treffer).

schöne Pfingsten
spusu

Ik heb hem dus in 1988 nog zien staan.

ronny forgeron
verkeersader

Bericht door ronny forgeron » wo 01 dec 2021, 13:32

Er is hier al geschreven over de strikte snelheidscontroles op de DDR autobahnen.
Anekdote uit de jaren 80, met een vriend regelmatig op bezoek bij kennissen in de DDR (middels een kampeervisum, bezoek mocht eigenlijk niet), vielen altijd op in mijn Chevrolet Citation, bleken na die Wende ook veel in de Stasi archieven voor te komen.
Op de terugweg voor de grens bij Eisenach op de A4, vlak na de 5km zone voor welke de DDR auto's er al af moesten, onder een viaduct plots een bordje max 30.. Voor ons alle Westduitse wagens aangehouden en bekeuringen geïnd, nadat wij stopten en raampje openden, was de discussie tussen de Vopo's, ach das sind Holländer, die sind doch alle gegen die Raketen! Dus mochten we zonder bekeuring door.
K i jk zei mijn vriend, al zijn we voor die kruisraketten, nu hebben we toch eenmaal voordeel van die linkse betogingen.
Laatst gewijzigd door ronny forgeron op wo 01 dec 2021, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 01 dec 2021, 13:54

^^ Grappig verhaal, maar ik vraag me dan wel af voor welke 'bekeuringen' je als westerling moest vrezen...

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 01 dec 2021, 15:18

^^
Als ik het mij goed herinner waren die op een normaal West-Duits niveau en ook enkel af te rekenen in DM (West-Duitse Mark dus).

ronny forgeron
verkeersader

Bericht door ronny forgeron » wo 01 dec 2021, 18:06

In welke munt bekeuringen betaald moesten worden weet ik niet, want er nooit een gehad. Bij binnenkomst DDR werd aan de grens een visum voor een aantal dagen kamperen verstrekt, en per verblijfsdag moest 25 gulden p.p. in Ostmarken gewisseld worden tegen een koers van 1:1 tegen Westmarken. De reële waarde was 10 pfennig. Daar kon de camping van betaald worden, benzine (toen 1,60 mark, stuk duurder dan West-Duitsland), restaurants etc.
Bij een bezoek per vliegtuig aan Oost-Berlijn in 1973 moest overal nog in Westmark betaald worden als buitenlander

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 01 dec 2021, 18:17

Het was dus een manier om aan deviezen te komen.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 01 dec 2021, 18:28

Die wisselplicht had ik ook toen ik in 1987 vanuit West-Berlijn een dagtrip maakte naar Oost-Berlijn. Dat was daar echter zo spotgoedkoop dat ik nauwelijks geld heb opgemaakt. Ik vond het interessanter om een supermarkt en een warenhuis te bezoeken om te kijken wat er te koop was. Zo leeg als het hier in het westen werd voorgesteld waren de winkels niet in Oost-Berlijn.
Omdat er amper geld opging heb ik de Ostmarken kunnen bewaren als souvenir.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 01 dec 2021, 18:48

Palance schreef: wo 01 dec 2021, 18:28 Omdat er amper geld opging heb ik de Ostmarken kunnen bewaren als souvenir.
Heb ik ook gedaan, ongeveer in hetzelfde jaar ook. Overigens was dat niet toegestaan. Je moest zelfs kunnen aantonen, als men er naar zou vragen aan de grens, waaraan je je Ostmarken had besteed.

ronny forgeron
verkeersader

Bericht door ronny forgeron » wo 01 dec 2021, 19:02

Net zoals nu het nieuws over de situatie in China geframed wordt in mijn waarneming, was dat ook zo met de DDR.
De winkels waren inderdaad niet leeg, er was een middenklasse. Onze kennissen waren een man die de manager was van het wagenpark van een VEB, zijn vriendin leider van een artsen brigade. Eigen huis, bungalow, alle apparaten maar wel van DDR fabrikaat natuurlijk,
een Lada, een Russische jeep voor erbij en een oldtimer, een BMW Dixie 1928. Naar een oldtimer eigenaren bijeenkomst met ze geweest. Een recreatie woning in een park. Vakanties in alle Oost Europese landen, er werden dan wel vaak apparaten of autoonderdelen meegenomen om onderweg te ruilen tegen voedsel of geld.
Met de auto helemaal naar de Kaukasus gereden, ze vertelden dan dat ze niet begrepen hoe een land dat maanraketten afschoot zulke slechte wegen tussen de grote steden had, gewoon zand.
De DDR was de welvarendste van alle Comecon landen, ook omdat het een " geheim" EEG lid was, omdat er geen tolgrenzen tussen de Duislanden waren, heel veel productie werd geoutsourced van West naar Oost-Duitsland.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 01 dec 2021, 19:26

Seat Ibiza schreef: wo 01 dec 2021, 18:48
Palance schreef: wo 01 dec 2021, 18:28 Omdat er amper geld opging heb ik de Ostmarken kunnen bewaren als souvenir.
Heb ik ook gedaan, ongeveer in hetzelfde jaar ook. Overigens was dat niet toegestaan. Je moest zelfs kunnen aantonen, als men er naar zou vragen aan de grens, waaraan je je Ostmarken had besteed.
Ik heb maar 1 keer zo’n vraag gehad in 1991 bij de uitreis van Tsjechoslowakije naar Duitsland bij Děčín in de trein door de Tjsechoslowaakse douane. Ik had uiteraard geld meegenomen, maar toen ik zei dat ik geen geld over had vroegen ze wel waaraan ik het gespendeerd had. Toen ik zei dat wat restanten aan bedelaars in Praag had gegeven was het goed.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » wo 01 dec 2021, 19:51

Willem schreef: wo 01 dec 2021, 18:17 Het was dus een manier om aan deviezen te komen.
Communistische landen konden toen enkel maar recht blijven door geld te innen op een manier die volledig tegen hun doctrine inging.

China doet nog altijd hetzelfde, en de wereld vindt dat ok.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 01 dec 2021, 20:02

Omdat een communistisch geleid land meestal betekent dat productie in elkaar stort. Mensen hebben geen stimulans om (extra) productie te leveren als alleen een kliekje oliecharchen er beter van wordt, en niet hunzelf. China is een mooi voorbeeld van een land dat het economisch een stuk beter is gaan doen sinds ze een deel van de economie geliberaliseerd hebben.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » wo 01 dec 2021, 20:08

Die geliberaliseerde vastgoedeconomie lijkt het wel heel goed te doen daar ja. :emo:

Van mij mag iedereen bakken kritiek hebben op kapitalisme, maar het blijft toch nog altijd beter dan communisme, en de DDR-snelwegen waren daar gewoon een voorbeeld van.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 01 dec 2021, 20:17

Vinny schreef: wo 01 dec 2021, 20:02 Omdat een communistisch geleid land meestal betekent dat productie in elkaar stort. Mensen hebben geen stimulans om (extra) productie te leveren als alleen een kliekje oliecharchen er beter van wordt, en niet hunzelf. China is een mooi voorbeeld van een land dat het economisch een stuk beter is gaan doen sinds ze een deel van de economie geliberaliseerd hebben.
Toevallig ging Maarten van Rossem in zijn podcast onlangs uitgebreid in op de geschiedenis van China en hoe de economie van het land zich op een andere manier heeft kunnen ontwikkelen dan in andere communistische landen zoals Rusland.

https://podcastluisteren.nl/ep/Maarten- ... t-84-China

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 01 dec 2021, 22:37

Ik heb hier thuis nog steeds twee DDR bankbiljetten liggen. Van 20 en 50 Mark.

Ik ben in 1985 met een georganiseerde reis naar de DDR geweest. Oost-Berlijn en Potsdam. Voor het bezoek aan Oost-Berlijn wisselde ik in West-Berlijn 25 Deutsche Mark om voor 100 Mark der DDR. Een koers van 1:4 dus. Officieel was het 1:1.

Tijdens de terugreis heb ik dat DDR geld de grens over gesmokkeld. Dat was streng verboden en het kwam mij dan ook op een stevige uitbrander van onze reisbegeleider te staan toen ik hem dat triomfantelijk vertelde. :oops:

Overigens: Oost-Berlijn zag er ten tijde van de DDR inderdaad best goed uit. Zeker het centrum, Alexanderplatz en omgeving, en de etalages lagen vol.

Dat was echter ook de bedoeling. Oost-Berlijn (in DDR jargon: "Berlin, Hauptstadt der DDR") was de etalage van de DDR voor het buitenland. Die stad moest er dus wegens propagandistische redenen altijd prima uitzien. Netjes, ordelijk en met volle etalages. Elders in de DDR was de situatie echter compleet anders.

Pas na de hereniging werd duidelijk dat de DDR op de rand van een faillissement stond. Als de hereniging niet had plaatsgevonden, had de DDR het nog hooguit een jaar, misschien twee, kunnen volhouden. Daarna was het land failliet geweest, ondanks miljardensteun uit West-Duitsland.

Na de hereniging bleek dus pas hoe erbarmelijk de situatie buiten Oost-Berlijn was. Grauw en vervallen. Door gebrek aan onderhoud, planning en vooral geld waren veel oude gebouwen, maar ook infrastructuur, compleet versleten of zelfs vergaan.
Donateur Vereniging Wegenforum

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 02 dec 2021, 11:30

Hajo schreef: wo 01 dec 2021, 22:37 Overigens: Oost-Berlijn zag er ten tijde van de DDR inderdaad best goed uit. Zeker het centrum, Alexanderplatz en omgeving, en de etalages lagen vol.
...
Na de hereniging bleek dus pas hoe erbarmelijk de situatie buiten Oost-Berlijn was. Grauw en vervallen. Door gebrek aan onderhoud, planning en vooral geld waren veel oude gebouwen, maar ook infrastructuur, compleet versleten of zelfs vergaan.
Oost-Berlijn had een aantal 'Vorzeigestraßen', d.w.z. straten die geshowd konden worden aan buitenlandse bezoekers, om te laten zien hoe goed het zogenaamd ging in de DDR. Behalve de Alexanderplatz, was dat bijvoorbeeld ook de Karl Marx-allee, het Nikolaiviertel en later ook de Husemannstraße in Prenzlauer Berg. In laatstgenoemde had men oude vervallen huizen heel fraai opgeknapt. Wij maakten dit rondje ook met een Trabanttaxi begin 1990, maar gelukkig was onze chauffeur kritisch genoeg om ook te laten zien hoe het werkelijk was in de DDR en óók Oost-Berlijn buiten deze showstraten. Als je één straat verder reed in Prenzlauer Berg, zag je dat alles zo ongeveer op instorten stond. Logisch ook na 40 jaar structureel geen onderhoud.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 02 dec 2021, 11:55

Niet alleen een gebrek aan onderhoud. De wederopbouw en herstel van oorlogsschade verliep in de DDR ook veel trager dan in het westen.